Verlichting omzetten naar LED

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Leonardus66 » zo 8 mar 2020 14:54

Graag hulp van deskundigen van dit forum om mijn Caravan om te bouwen naar volledig LED
Wij zijn onlangs de trotse eigenaar geworden van een mooie Fendt caravan uit 2008. De caravan is redelijk compleet met oa een truma mover , vloerverwarming en ultraheat verwarming .
De verlichting blijkt grotendeels halogeen te zijn. Ondanks mijn beperkte kennis van deze materie is mijn plan om zelf alle verlichting om te zetten naar LED. Op dit forum is hier al veel over geschreven en met behulp van die informatie en misschien nog een beetje extra hulp denk ik dat het mogelijk moet zijn om dit zelf te doen. De 230V verlichting is deels PL (boven aanrecht) en deels halogeen (boven tafel) en lijkt mij simpel te vervangen door LED.
Voor de zwakstroom ligt dat helaas toch anders.
Aan de onderzijde van de Dometic omvormer (Type en specificatie , schema ed niet te vinden) zitten een aantal uitgangen met de aanduidingen Batt en P1 t/m P5 .

“Batt” lijkt mij de aansluiting voor de accu van de auto
“P1” geeft een gelijkspanning van 11,5 volt en het is voor mij onduidelijk welke gebruiker hier op zit.
“P2 t/m P5” zijn 13,1 volt en daarop zijn in ieder geval de verlichting en de dompelpomp aangesloten. Waar de Thetford toiletunit op aangesloten is moet ik nog uitzoeken.

Graag advies wat ik nu het beste kan doen om de voeding geschikt te maken voor LED.
Ik denk zelf aan de volgende mogelijkheden;

Het eenvoudigst lijkt mij om tussen de aansluitingen van de gebruikers en de omvormer een 12v dc-dc stabilisator te plaatsen die ervoor zorgt dat er precies 12 volt wordt geleverd. Bij onze chineese vrienden kost een dergelijke stabilisator met een output van is 12v /10A ongeveer € 15 . Indien je op ieder gebruikersaansluiting van de omvormer er een plaatst hebt er meerdere nodig maar de kosten van deze oplossing zijn dan beperkt.

Mijn voorkeur zou echter zijn om de 12 jaar oude omvormer helemaal te vervangen en een geschakelde LED voeding te gebruiken. Een dergelijke LED voeding heb ik inmiddels in huis. Die voeding is 300 W zonder ventilator zoals door Chris in een ander draadje is geadviseerd. Een mogelijk probleem is wel dat de omvormer 400W is ( dat stond er nog wel op) en de voeding 300W. Ik weet niet of dat problemen kan geven. Er zijn wel zwaardere geschakelde voedingen maar daar doet dan wel vaak de ventilator zijn intrede en dat wilde ik vermijden. Als ik daarnaast een relais met wisselcontact (12v/40A) gebruik om de accustroom van de autoaansluiting te scheiden van de uitgang van de geschakelde voeding is dat dan voldoende om de functie van de omvormer over te nemen of zijn er nog andere zaken waar ik dan rekening mee moet houden?

Ik neem aan dat de 12V voeding van de koelkast niet via de omvormer loopt maar dat die rechtstreeks met de auto-accu-aansluiting is verbonden en dat ik daar dus bij de aanpassing van de zwakstroomvoeding geen rekening mee hoef te houden.

Wat mij bovendien niet duidelijk is betreft de noodzaak van het scheiden van alleen de plus of de plus en de min, maw mag de min van de autoaansluiting en de min uit de omvormer permanent met elkaar worden verbonden of moet dat juist worden vermeden. Als scheiden wel noodzakelijk is kan ik dat dan oplossen met een relais met twee wisselcontacten of zijn er eenvoudiger oplossingen mogelijk?

Het zou heel fijn zijn als er deskundigen zijn die mij hierin verder willen helpen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Chris » zo 8 mar 2020 15:31

Even een eerste reactie..
Wat ik vaak doe met ombouwen is de oude trafo en gelijkrichter laten vervallen en de print met zekeringen handhaven.
Dan blijft de originele aansluitvorm en het omschakel relais gewoon bestaan, hoef je daar niets in te veranderen.

Als de huidige omvormer 400 watt is en de nieuwe 300 watt... kan dat bij behoud van de halogeen verlichting problemen geven.
Ga je echter volledig over op LED, dan is 300 Watt meer dan voldoende.

Enne... scheiden van minnen is niet nodig... alles mag aan elkaar geknoopt worden..
De auto + en omvormer + moeten d.m.v. een relais ( in de oude omvormer) geschakeld worden.
En de voorkeur is dan 230 volt...
Daarmee bedoel ik.. stel dat de auto is aangesloten EN ook de 230 volt, dan heeft 230 volt voorkeur.
De auto 12 volt moet dus afschakelen.
Dat doe je met een relais in de uitgang van de omvormer... Ene wissel kontakt is de auto + en andere wissel kontakt de omvormer +. Het P kontakt gaat het caravan 12 volt circuit in.
De relais spoel (met blusdiode over de spoel) moet op de 12 volt van de omvormer aangesloten worden.
Dan heb je: Omvormer aan... 12 volt aanwezig.. relais verbreekt de auto 12 volt ...

Wat erg prettig zou zijn is een foto van je huidige omvormer... en als het kan ook eentje van de geopende omvormer... met details.
Wellicht dat ik je er wat gedetailleerde adviezen bij kan geven.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Leonardus66 » zo 8 mar 2020 17:24

Dank voor de reactie en heel fijn je bereidheid om mij ook verder te helpen. Hierbij een foto van de omvormer en de aansluitingen. Jouw aanpak om de omvormer te splitsen zal voor de vele handige knutselaars goed te doen zijn maar ik denk dat het voor mij dan toch wel iets te ingewikkeld gaat worden. Ook al zou jij bij een foto van de geopende omvormer mij precies kunnen aangeven wat te doen lijkt mij dat voor mij toch iets te riskant en de kans dat ik daar iets fout doe acht ik aanzienlijk en de consequenties aanzienlijk. Een scheidingsrelais aansluiten lukt mij nog wel en een houder met zekeringen plaatsen lukt mij ook nog wel. Daarom mijn vraag of ik kan volstaan met een geschakelde voeding, een relais en zekeringen?
Dank ook voor de toelichting over het aansluiten van het relais. Ik dacht dat ik wel wist hoe aan te sluiten maar dat van die blusdiode over de spoel is nieuw voor mij. Zit die niet standaard ingebouwd in het scheidingsrelais ?
IMG_4319.JPG
IMG_4319.JPG (84.5 KiB) 2048 keer bekeken
IMG_4319.JPG
IMG_4319.JPG (84.5 KiB) 2048 keer bekeken
Bijlagen
IMG_4325.JPG
IMG_4325.JPG (86.69 KiB) 2048 keer bekeken

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Chris » zo 8 mar 2020 17:28

Even heel snel...
Dit is een geschakelde voeding.... een moderne omvormer dus.
Die hoef je niet te vervangen voor de nieuwe die je al hebt.
Als ie niet stuk is... lekker laten zitten...
Prima ding gewoon... modern...komt een prachtig mooie gelijkspanning uit.

Volgens mij volstaat het om alleen de gloeilampjes te vervangen voor LED.
Dat kan... mits er geen dimmers voor de lampen gemonteerd zijn.
Heb je wel dimmers... dan gaat het mis..
Want.. gloeilampen dimmen anders als LED lampjes.

Geen dimmers aanwezig..
Leef je uit, vervang alles voor LED zoveel je wilt.
En mijn advies daarbij... gebruik COB leds.
COB is zelfs bruikbaar bij Wisselspanning en dus niet plus en min ( + / - ) gevoelig.
Als je gewone LED's gebruikt, let dan op de polariteit... plus op plus en min op min van de led.
Dat staat bij niet COB leds op het lampje.
Nogmaals, als deze omvormer niet stuk is... lekker laten zitten... met een nieuwe voeding zal je niet een betere spanning krijgen.
Dat zou wel zo geweest zijn als er nog een dikke trafo in de omvormer gezeten had..
Nu niet..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Leonardus66 » zo 8 mar 2020 17:45

Dat is werkelijk een meevaller. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Die voeding laten we dus lekker zitten en gaan met lampjes aan de gang. Bedankt

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Den Adriaan » zo 8 mar 2020 19:30

Ik begrijp iets niet.
Waarvoor alles omgooien naar led?
Wat voor voordelen zijn daar aan verbonden?
Als het werkelijk wat voordeel opleverd dan doe ik het ook.
Als mij dat lukt.........

sailor wim
Berichten: 2685
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door sailor wim » zo 8 mar 2020 19:39

Led verbruikt minder als halogeen of een gloeilamp.
Alles wat je niet verbruikt voor verlichting blijft over voor een andere verbruiker(s)
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Chris » zo 8 mar 2020 19:42

Voordeel van LED..

1e.. het wordt niet warm. Veel armatuurtjes zijn na een aantal jaren gewoon verkruimeld door de hitte van Halogeen lampjes.
2e.. het gebruikt veel minder stroom, dus de bedrading en de schakelaars, maar ook de omvormer worden veel minder belast.
Voorbeeld daarvan was de caravan van vrienden, die hadden een gezellige verlichting bij de rondzit, onder de kastjes, rondom.
Ineens roken zij een gekke lucht...
Bleek de aansluiting van die lichtslang compleet weggesmolten te zijn, stond te knetteren, bijna brand dus.
Vervangen voor LEDstrip en nu geen enkel probleem meer.
Maar let op... zoek wel de juiste lampjes.
En, de omvormer moet ook geschikt zijn voor LED, er moet een nette gelijkspanning uitkomen.
Zo niet... dan moet je alleen COB leds gebruiken.
Die zijn ook geschikt voor wisselspanning...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1676
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Verlichting omzetten naar LED

Bericht door thmeyer » zo 8 mar 2020 20:12


Zie een eerder topic op dit forum over led lampen.

Alles over ledverlichting in de caravan en camper

Info link: Halogeen vervangen led voordelen en nadelen

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Den Adriaan » zo 8 mar 2020 21:42

Dank voor het antwoord.
Wat voor omvormer in onze caravan zit?
Ik heb geen idee, weet niet eens hoe dat er uit moet zien.
Maar binnenkort gaan we weer voor 6 weken weg, dus ik ga op onderzoek.
Ben benieuwd.

myalexx
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door myalexx » ma 9 mar 2020 17:08

Ben ik goed ziend of kippig.. Volgens mij zit er een draadtrekken bij P1 witte draad scratch.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Leonardus66 » ma 9 mar 2020 19:45

Het is onduidelijk wat hierop is aangesloten. Ik denk dat het de vorige eigenaar is geweest die voor deze aansluiting een 230v lichtsnoer heeft gebruikt. Ga ik nog eens verder onderzoeken zoals zo veel andere snoertjes en dingetjes die door de vorige eigenaar zijn aangebracht. Ik vond bv een klein verborgen schakelaartje en dat bleek voor een kleine ventilator achter de koelkast te zijn.Dat allemaal onderzoeken is best een aardige bezigheid hoor.

Ab
Moderator
Berichten: 26751
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Ab » ma 9 mar 2020 20:21

Mijn laatste Fendt was ook van hetzelfde bouwjaar.
Met dezelfde omvormer en dezelfde halogeen lampjes.
Ik heb alle lampjes er uitgetrokken en gewoon zonder meer vervangen door Ledlampjes met 2 pootjes.
Zo klaar. Klusje van nog geen half uur.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11203
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door dieseltijger » ma 9 mar 2020 20:55

@Leonarduss66: Kijk eens naar deze oplossing van THmeijer: viewtopic.php?f=76&t=39206#p704905. Die dingen werken op een vrij brede spanningsrange, en binnen een half uurtje ben je klaar zonder jouw omvormer te hoeven vervangen.

Of je moet de boel min of meer integraal willen verlichten met een LED strip. Ik heb de specs van die strips er op nagelezen en de spanning gemeten en het blijkt dat de voedingsspanning van mijn voeding in ieder geval te hoog is voor de gangbare strips. Dat kan je knijpen door middel van een simpele schakeling per strip. Maar dat kost wat meer dan een half uurtje.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26751
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Ab » ma 9 mar 2020 21:18

De indirecte verlichtingsslang die ook de bovenkastjes verlicht wilde ik ook vervangen.
De ledstrips waren al in huis.
Echter de caravan verkocht..de ledstrips hebben een andere bestemming gekregen.
Nog even dit..de 12 volt van de koelkast zit bij deze caravan standaard op pool 9.
Mogelijk is het aangepast.
Kijk het wel even na, het kan je een lege autoaccu besparen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Leonardus66
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 18 dec 2019 11:33

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Leonardus66 » ma 9 mar 2020 21:52

Dank voor deze adviezen daar zal ik zeker mijn voordeel mee doen en problemen voorkomen. Ik weet alleen nog niet goed hoe de lange verlichtingsslang onder de kastjes met bijna haakse bochten (zowel aan de voorzijde als achterzijde van de caravan ) vervangen kan worden door Led. Ik heb bij Ali een lichtslang ( 5 meter lang en 14 mm dik) besteld om te kijken of ik die in het profiel kan krijgen. De originele lijkt mij ca 10 mm dik dus ik weet niet of dat lukt. Het lijkt mij een ledstrip ingegoten in kunststof dus ik dacht dat dit misschien mogelijk is. De lichtslang wordt met dimmer en 230 voeding geleverd dus als het zou lukken om die in het profiel te krijgen moet ik nog kijken hoe die 230 V wordt omgezet en aangesloten aan de ledstrip zodat ik die aan 12 volt aan kan sluiten. Ben in ieder geval al heel blij dat ik alleen lampjes kan vervangen en me geen zorgen over de omvormer hoef te maken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Chris » di 10 mar 2020 12:03

Als je haaks de bocht om moet met een LEDstrip... dan moet je nog even opletten v.w.b.t. de lengte.
Ledstrip kan je niet zomaar overal doorknippen.
Dat gaat meestal in vast lengte's, staat vaak een schaartje op de strip geprint.

Mocht je dat nou helemaal niet lukken dan kan ik het wel solderen voor je hoor.
Draadje ertussen en je kan alle kanten op.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Chris » di 10 mar 2020 12:06

Leonardus66 schreef:
ma 9 mar 2020 19:45
Het is onduidelijk wat hierop is aangesloten. Ik denk dat het de vorige eigenaar is geweest die voor deze aansluiting een 230v lichtsnoer heeft gebruikt. Ga ik nog eens verder onderzoeken zoals zo veel andere snoertjes en dingetjes die door de vorige eigenaar zijn aangebracht. Ik vond bv een klein verborgen schakelaartje en dat bleek voor een kleine ventilator achter de koelkast te zijn.Dat allemaal onderzoeken is best een aardige bezigheid hoor.
Die witte VMVL zou best voor die fan achter de KK kunnen zijn hoor.
VMVL is heel goed bruikbaar en ook veel gebruikt in caravans.
Prima juist omdat het flexibel is.
Massieve kern wordt niet gebruikt in caravans.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door myalexx » di 10 mar 2020 15:05

12vdc lichtslangen zijn lastig vinden / duur

Wellicht zoiets een optie ( als je echt een slang wilt )

https://www.allekabels.nl/lichtslang/70 ... meter.html

Zoals Chris aangaf een ledstrip doorknippen en zelf een bocht maken is ook een optie, voor de gemiddelde hobby knutselaar vaak te hoog gegerepen.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
PoJa84
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 29 jan 2020 21:45
Locatie: Tukkerland

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door PoJa84 » di 10 mar 2020 15:26

Ik zou niet gaan knippen in ledslangen. Te strak buigen is ook niet slim, voor je het weet veroorzaak je een draadbreuk en/of kortsluiting.

Een ledstrip is mooi te knippen en te solderen met een stukje draad, daarmee zijn de mooiste en strakste bochten te maken. Ook voor de beginnende hobby-knutselaar met een soldeerboutje met een fijne punt is dat prima te doen.

Er zijn in de handel ook mooie profielen speciaal voor led-strips te koop, dat maakt het geheel spatwaterdicht, zorgt voor een mooi diffuus licht en eventueel kun je de strips onder een hoek plaatsen. Wellicht is dat een oplossing.
308SW met H400KB

Gebruikersavatar
PoJa84
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 29 jan 2020 21:45
Locatie: Tukkerland

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door PoJa84 » di 10 mar 2020 15:30

En als je het solderen echt niet aandurft kun je bij onze Chinese vrienden op internet speciale hoekstukjes kopen waarmee je zonder solderen hoekjes kunt maken en aansluiten. Moet het wel precies op de millimeter in de hoek uitkomen.
308SW met H400KB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11203
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door dieseltijger » di 10 mar 2020 15:36

Wellicht is het handig om eerst een proefopstellinkje in de caravan te maken voordat je gaat zagen, boren, en mieren? Ik heb ergens nog wel een paar meter liggen, kan je overnemen. De tegenwoordige LED strips geven een enorme strot licht. Als je niet gaat dimmen oid is dat wel iets om rekening mee te houden. Dat was één van de redenen om het bij COB lampjes te houden en de bestaande armaturen aldus "om te bouwen"
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Chris » di 10 mar 2020 15:39

RE.gif en RE.gif

Lekker bezig, je hebt het druk met uitvlooien van alles. thumbup.gif
Het solderen van LEDstrip is niet moeilijk, dat kan ik makkelijk zeggen.
Solderen is een van de basisvaardigheden in mijn vak en op mijn werk, ik doe het al een jaar of 45 ondertussen.
Maar voor "niet ingewijden" kan het best wel lastig zijn, dat is zeker.
De juiste gereedschappen en soldeermaterialen heeft niet iedereen.

Maar.
Als je daarop een beroep wilt doen... ik help je graag hoor, daarvoor hebben we hier toch een forum..
Kom maar... solderen van een ledstrip doen we waar je bij staat.
Klaar terwijl u wacht zeg maar..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36204
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door Chris » di 10 mar 2020 15:44

@ Dieseltijger..

LED dimmen, zo'n strip boven de rondzit, zoals bij Hobby caravans..
Dan kan je leuk daarvoor een dimmertje achter die rand vastschroeven.
Binnenkomende bedrading direct op de dimmer en de out aan de LEDstrip..
Dan kan je "romantisch" indirect verlichten.
Deze: https://nl.aliexpress.com/item/40001536 ... hweb201603_
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PoJa84
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 29 jan 2020 21:45
Locatie: Tukkerland

Re: Verlichting omzetten naar LED

Bericht door PoJa84 » di 10 mar 2020 15:50

dieseltijger schreef:
di 10 mar 2020 15:36
De tegenwoordige LED strips geven een enorme strot licht. Als je niet gaat dimmen oid is dat wel iets om rekening mee te houden.
Klopt, daarom staat bij de ledstrips altijd hoeveel leds er per meter op de strip zitten, 30-60-120-240... Mijn ervaring is dat 30 per meter voor sfeerverlichting ruim voldoende is.
dieseltijger schreef:
di 10 mar 2020 15:36
Dat was één van de redenen om het bij COB lampjes te houden en de bestaande armaturen aldus "om te bouwen"
Nadeel daarvan vindt ik dat het licht niet mooi verspreid is. Dan krijg je toch weer een punt waar licht vandaan komt. Daarom vindt ik led-panelen ook zo mooi, ze geven mooi even verspreid licht.
308SW met H400KB

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”