Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Ik was op zoek naar een koelbox En kwam ook een hybride model tegen; op 12v of gas werkt deze als absorptie koelkast, op 230v werkt deze gewoon als compressor. Waarom hebben caravans dit niet? Lijkt me ideaal! Tenminste een fatsoenlijk werkende koelkast zonder geouwehoer met fans in het rooster enzo..... is toch tientjeswerk in een nieuwe koelkast??
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
geluidproductie, maar volgens mij zijn ze er inmiddels wel in inbouwformaat.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Geluid...
Een compressor KK heeft een ...... compressor...
En die hoor je...
Werkt wel als een tierelier, ik heb zo'n hybride koelbox... - 18 graden vriezen lukte zelfs.
Maar...
De techniek wordt steeds beter, wellicht dat het een toekomst idee is.... ingebouwde noise cancelling ofzo
Een compressor KK heeft een ...... compressor...
En die hoor je...
Werkt wel als een tierelier, ik heb zo'n hybride koelbox... - 18 graden vriezen lukte zelfs.
Maar...
De techniek wordt steeds beter, wellicht dat het een toekomst idee is.... ingebouwde noise cancelling ofzo
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Als men tegenwoordig al bij een airco in slaap valt dan zien ik het probleem niet om bij een compressorkoelkast die vele malen stiller is in de caravan van de nachtrust te kunnen genieten ......
Caravan die getrokken wordt door een auto
- dieseltijger
- Berichten: 11140
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Ik zag dat Dometic al een compressor geval heeft die maar 36 dB produceert qua geluid, en bedoeld is voor recreatie voertuigen. Maar ik kan mij voorstellen dat sommige mensen dit als storend ervaren. En bovendien wordt het een kostbare grap: Met de absorbtie techniek hoef je alleen maar drie soorten warmtebronnen te hebben en kan je volstaan met 1 koelcircuit. Met een compressor moet je een extra koelcircuit implementeren. Dat kost duiten.
kortom: kansloos
kortom: kansloos
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... voertuigen
De mdc serie koelkast onderaan de pagina bijvoorbeeld ?
Dat zijn compressor varianten van de absorptie die in veel caravans zitten.
ook hoge modellen staan op de site
De mdc serie koelkast onderaan de pagina bijvoorbeeld ?
Dat zijn compressor varianten van de absorptie die in veel caravans zitten.
ook hoge modellen staan op de site
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
@ diesel, je kan de koelkast onderweg op de auto laten koelen verbruikt namelijk 1/3 van den absorptie.
kan dagen draaien op een accu.
Koelt altijd met elke temperatuur wel veel beter dan een absorptie
Extra circuit maken ? Je kan gewoon de oude eruit halen en nieuwe erin.
Of bedoel je wat anders ?
Alleen wel even je gas aansluiten goed afdoppen dat deze nooit perongeluk aan kan gaan
Btw 36db is niet extreem veel hoor, mijn compressor koelbox maakt 46db
Maar goed de een slaapt lichter dan de andere
kan dagen draaien op een accu.
Koelt altijd met elke temperatuur wel veel beter dan een absorptie
Extra circuit maken ? Je kan gewoon de oude eruit halen en nieuwe erin.
Of bedoel je wat anders ?
Alleen wel even je gas aansluiten goed afdoppen dat deze nooit perongeluk aan kan gaan
Btw 36db is niet extreem veel hoor, mijn compressor koelbox maakt 46db
Maar goed de een slaapt lichter dan de andere
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
- dieseltijger
- Berichten: 11140
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Nou, dat wordt lastig. Je moet namelijk een ammoniak gevuld circuit gebaseerd op absorbtie vervangen door een circuit dat gebaseerd is op compressie en expansie, en er worden twee volkomen verschillende media gebruikt (waterstof/ammoniak versus propaan/freon achtigen).
Stroom is niet de issue. Hoe laat je een compressor koelkast werken op een energiedrager met een hoge energiedichtheid zoals propaan/butaan gas.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Dus het enige zou evt geluid kunnen zijn als argument? De kosten kunnen het toch niet zijn; ik bedoel, je koopt zo’n mobicool b40 hybride koelbox voor plm 200 euro. In feite dezelfde techniek. Misschien is gewicht nog een dingetje?
Je zou toch op zijn minst verwachten dat het als optie wordt aangeboden op nieuwe caravans. Wat een weelde zou dat zijn zeg. En dat geluid; waarom is dat dan zo’n ding in caravans? Zo’n airco maakt veel meer lawaai! Ik zou me er geen moment aan storen.
Ik zeg; allemaal aan de hybride koelkast in de caravan!
Je zou toch op zijn minst verwachten dat het als optie wordt aangeboden op nieuwe caravans. Wat een weelde zou dat zijn zeg. En dat geluid; waarom is dat dan zo’n ding in caravans? Zo’n airco maakt veel meer lawaai! Ik zou me er geen moment aan storen.
Ik zeg; allemaal aan de hybride koelkast in de caravan!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Het gaat niet werken.
De hybride koelboxen werken met een compressor op 230 volt.
Op 12 volt zit er een peltier elementje in .Werkt amper.
Op gas kan niet.
Zo'n koelkast wil je toch niet.
De hybride koelboxen werken met een compressor op 230 volt.
Op 12 volt zit er een peltier elementje in .Werkt amper.
Op gas kan niet.
Zo'n koelkast wil je toch niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
RE.gif
Waarom zou je zo'n koelkast niet willen in een caravan ? Het overgrote deel van de kk in caravans draait uitsluitend op 230 V dus ik zie geen belemmering wanneer je de keuze hebt.
Wanneer ik de optie had, koos ik altijd voor een compressor.
Voor een camper ligt het anders.
Waarom zou je zo'n koelkast niet willen in een caravan ? Het overgrote deel van de kk in caravans draait uitsluitend op 230 V dus ik zie geen belemmering wanneer je de keuze hebt.
Wanneer ik de optie had, koos ik altijd voor een compressor.
Voor een camper ligt het anders.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Niet iedereen kiest uitsluitend op basis van duiten Wanneer ik bij de aankoop van een nieuwe caravan de optie had, zou ik altijd voor een compressorkoelkast kiezen, ook wanneer die duurder is.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
RE.gif
Helemaal met je eens PD
Vorig jaar een Mobicool koelbox gekocht, stond buiten in de hitte van 35+ graden en die koelde als een malle! in het begin zelfs te koud afgesteld en begon te vriezen.
Als ik zo'n type in de caravan zou kunnen hebben dan koos ik daar ook voor. Ik denk wel dat als je de huidige (absorptie) koelkast moet vervangen het wel een prijzige aangelegenheid wordt, zeker als je het zoals ik a-technisch op dat gebied, moet laten doen.
Maar als ik een nieuwe caravan zou mogen kopen en die optie is een mogelijkheid om te kiezen? Dan wist ik het wel!
Helemaal met je eens PD
Vorig jaar een Mobicool koelbox gekocht, stond buiten in de hitte van 35+ graden en die koelde als een malle! in het begin zelfs te koud afgesteld en begon te vriezen.
Als ik zo'n type in de caravan zou kunnen hebben dan koos ik daar ook voor. Ik denk wel dat als je de huidige (absorptie) koelkast moet vervangen het wel een prijzige aangelegenheid wordt, zeker als je het zoals ik a-technisch op dat gebied, moet laten doen.
Maar als ik een nieuwe caravan zou mogen kopen en die optie is een mogelijkheid om te kiezen? Dan wist ik het wel!
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
RE.gif
Dat plaatsen zijn de kosten niet, net als thuis, stekker er in en gaan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat plaatsen zijn de kosten niet, net als thuis, stekker er in en gaan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- dieseltijger
- Berichten: 11140
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Nou....dat valt dus tegen: het is aardig piel- en schroefwerk.
En als het bestaande concept voldoende kan koelen, welke behoefte wordt dan vervuld met een aantoonbaar duurder hybride concept? (anders dan: "ik vind het idee leuk om een compressor koelkast te hebben"). Ik denk dat je trouwens best wel kans maakt bij de kleinere caravan merken om een compressorkoelkast af fabriek te laten inbouwen.
En als het bestaande concept voldoende kan koelen, welke behoefte wordt dan vervuld met een aantoonbaar duurder hybride concept? (anders dan: "ik vind het idee leuk om een compressor koelkast te hebben"). Ik denk dat je trouwens best wel kans maakt bij de kleinere caravan merken om een compressorkoelkast af fabriek te laten inbouwen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Dat is dus precies het punt, die koelkasten koelen niet voldoende. Zeker als het warm is. Een compressorkoelkast koelt altijd goed. Wij nemen gewoon expres een extra compressor koelbox mee naar Kroatië omdat die tenminste gewoon echt koud wordt. Als de gewone koelkast voldoende zou koelen, zou ik best overwegen om de koelbox thuis te laten. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat koelcapaciteit van absorptiekoelkasten niet echt hoog is.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Re:
Daarom nemen wij ook een compressorbox mee, ik heb er een temperatuur meter in liggen en ik vond het niet zo’n goed plan om kip voor de bbq op 7-8 graden te bewaren en kouder werd hij zeker niet in Italië, ondanks (mobiele) airco aan binnen, heb nu ook van die ventilatoren besteld, maar zou liever een compressor koelkast hebben.
Erwin
Daarom nemen wij ook een compressorbox mee, ik heb er een temperatuur meter in liggen en ik vond het niet zo’n goed plan om kip voor de bbq op 7-8 graden te bewaren en kouder werd hij zeker niet in Italië, ondanks (mobiele) airco aan binnen, heb nu ook van die ventilatoren besteld, maar zou liever een compressor koelkast hebben.
Erwin
Home-car racer 48
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Mijn punt is, dat je niks hebt aan hybridekoelkasten.
Alleen compressor is voldoende.
Die worden ook al best veel ingebouwd in campers en op verzoek in caravans.
Met een paar zonnepanelen en voldoende accucapaciteit werkt alles incl. koelkast ook dag en nacht zonder paalstroom.
Hybride heeft dus geen enkel nut.
Waarom zou je dat willen?
Overigens, ook absorbtiekoelkasten kunnen prima koelen. Vriezen ook nog, er zijn ook vrieskasten op gas.
Dat de koelkasten soms niet voldoende koelen in caravans is eigenlijk een grof schandaal.
Het kan ook gewoon goed.
Alleen compressor is voldoende.
Die worden ook al best veel ingebouwd in campers en op verzoek in caravans.
Met een paar zonnepanelen en voldoende accucapaciteit werkt alles incl. koelkast ook dag en nacht zonder paalstroom.
Hybride heeft dus geen enkel nut.
Waarom zou je dat willen?
Overigens, ook absorbtiekoelkasten kunnen prima koelen. Vriezen ook nog, er zijn ook vrieskasten op gas.
Dat de koelkasten soms niet voldoende koelen in caravans is eigenlijk een grof schandaal.
Het kan ook gewoon goed.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Hybride koelkasten zijn helemaal niet nodig, want een compressor koelkast (zoals de Thetford T1152) werkt op 12 Volt
Omdat de stroom die een compressor nodig heeft véél lager is dan een absorptiekoelkast verbruikt, werkt 'ie ook achter de auto perfect. Verder zijn die lelijke ventilatieroosters niet meer nodig. De Thetford past 1-op-1 op de plek voor een gewone absorptiekoelkast, dat zal bij Dometic niet anders zijn. Zoals PD al schreef, ik zou 'm zo mee bestellen als het een optie was.
Omdat de stroom die een compressor nodig heeft véél lager is dan een absorptiekoelkast verbruikt, werkt 'ie ook achter de auto perfect. Verder zijn die lelijke ventilatieroosters niet meer nodig. De Thetford past 1-op-1 op de plek voor een gewone absorptiekoelkast, dat zal bij Dometic niet anders zijn. Zoals PD al schreef, ik zou 'm zo mee bestellen als het een optie was.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Volgens mij raak je nog wel wat ruimte kwijt, de zwarte compressor achter de kk neemt meer ruimte in. Bij de hoge koelkasten is dat nog wel te overzien,maar bij de tafelmodelletjes blijft er nog minder ruimte over.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
RE.gif
Daar ben ik het niet met je eens.....die zwarte pot, die altijd bij een compressorkoelkast zit valt altijd binnen de koelkast, dus ruimteverlies heb je niet of dat het nu een hoog model of een tafelmodel is.
Daar ben ik het niet met je eens.....die zwarte pot, die altijd bij een compressorkoelkast zit valt altijd binnen de koelkast, dus ruimteverlies heb je niet of dat het nu een hoog model of een tafelmodel is.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Als ik zie hoeveel ruimte er nu achter mijn kk zit voor ventilatie, dan kan daar ook wel een compressor in. Die ruimte zie ik niet als probleem. Roosters zullen er denk ik ook wel blijven, want er zal toch ventilatie moeten zijn, dat is bij een inbouw koelkast in je keuken thuis ook zo.
Als ik het goed begrijp kan compressor ook op 12v tijdens het rijden, dus dan zou als enig voordeel voor absorptie techniek zijn dat die ook “offgrid” op gas kan werken. Maar als je dat wilt, zou een leverancier dat evt als optie kunnen aanbieden ipv als standaard.
Als ik het goed begrijp kan compressor ook op 12v tijdens het rijden, dus dan zou als enig voordeel voor absorptie techniek zijn dat die ook “offgrid” op gas kan werken. Maar als je dat wilt, zou een leverancier dat evt als optie kunnen aanbieden ipv als standaard.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Toen ik eind 1994 de romp van mijn schip kocht had Weaco of Coolmatic een paar uitvoeringen voor hun 12/24 volt koelkasten.
1. Met een zouttablet wat werd ingevroren en als energie buffer diende voor een aantal uren stroomloos.
2 . Met een losse compressor en aangesloten met 2 meter leiding zodat die ergens anders kon plaatsen.
3. Een geheel gevulde losse set voor een eigenbouw KK.
4. Een waar de condensor dmv een huiddoorvoer bv. van de kombuis de warmte in het vaarwater kwijt kon.
5. En vast was er nog een uitvoering die ik niet meer weet.
Gr Wim
1. Met een zouttablet wat werd ingevroren en als energie buffer diende voor een aantal uren stroomloos.
2 . Met een losse compressor en aangesloten met 2 meter leiding zodat die ergens anders kon plaatsen.
3. Een geheel gevulde losse set voor een eigenbouw KK.
4. Een waar de condensor dmv een huiddoorvoer bv. van de kombuis de warmte in het vaarwater kwijt kon.
5. En vast was er nog een uitvoering die ik niet meer weet.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
Off grid kan ook prima op12 volt.
Je bent dan wel een paar honderd euro verder voor een solar systeem en grote accu . 100 Ah Li volstaat.
Of 200 Ah lood(zwaar)zuur.
Bij bepaalde campers wordt het al standaard geleverd.
Als optie moet dat in caravans ook kunnen lijkt me.
Sta je altijd aan stroom dan volstaat een 230 volt ook prima.
Onderweg koelen is niet nodig.
Dat doe ik al vele jaren niet, en gaat prima.
Je bent dan wel een paar honderd euro verder voor een solar systeem en grote accu . 100 Ah Li volstaat.
Of 200 Ah lood(zwaar)zuur.
Bij bepaalde campers wordt het al standaard geleverd.
Als optie moet dat in caravans ook kunnen lijkt me.
Sta je altijd aan stroom dan volstaat een 230 volt ook prima.
Onderweg koelen is niet nodig.
Dat doe ik al vele jaren niet, en gaat prima.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- CoralOne77
- Berichten: 207
- Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
- Locatie: BE
Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?
RE.gif
Mee eens! Ga bvb maar es even spieken bij Overlander community in Afrika, in de States, of Down Under, waar het bij momenten nog veel (véél) heter is dan hier en ze in de bush met gemak hun vlees 14 dagen (of zo lang ze in theorie maar willen) diepvriezen, of zeg maar gezellig een ijsje eten in de Kalahari. 12V compressor kk, zonder gas. Bij die lui is dat vanzelfsprekend. Dus technisch is het hier ook mogelijk. MPPT solar kost weldra geen drol meer, dikke Li opslag wordt ook (ooit wel es) betaalbaarder en daarnaast investeer je nog in een DC-DC charger die achteraan in de hut je laadstroom, komende vanaf je alternator vooraan, terug opwaardeert en in de leef-accu('s) pompt, die de kk non-stop voedt. (En/of de mover accu onderweg terug oplaadt, noem maar op...)
PS: en een koffer-model kk is heel wat energiezuiniger dan een frontdeur-model. Moeten we onze sleurhut keukens misschien ook es wat meer op gaan afstemmen? (Glijdend op een rail onder een kast?)
Mee eens! Ga bvb maar es even spieken bij Overlander community in Afrika, in de States, of Down Under, waar het bij momenten nog veel (véél) heter is dan hier en ze in de bush met gemak hun vlees 14 dagen (of zo lang ze in theorie maar willen) diepvriezen, of zeg maar gezellig een ijsje eten in de Kalahari. 12V compressor kk, zonder gas. Bij die lui is dat vanzelfsprekend. Dus technisch is het hier ook mogelijk. MPPT solar kost weldra geen drol meer, dikke Li opslag wordt ook (ooit wel es) betaalbaarder en daarnaast investeer je nog in een DC-DC charger die achteraan in de hut je laadstroom, komende vanaf je alternator vooraan, terug opwaardeert en in de leef-accu('s) pompt, die de kk non-stop voedt. (En/of de mover accu onderweg terug oplaadt, noem maar op...)
Hangt er van af. Met kids in het team en de zon een paar uren non-stop op de achterwand van je koelkast, wil je misschien wat meer op safe spelen. (Of je koopt die bederfelijke dingen inderdaad gewoon ter plaatse.) Maar zelfs dat kan koelen ook relatief makkelijk: ipv onderweg stroom van die magere 12V caravanstekker af te willen snoepen en maar half te koelen, kan je ook een tweede, dikke, apart gezekerde 12V stroomdraad van onder de motorkap naar de trekhaak leiden, van daaruit (bvb met anderson plug?) verbinden met een dikke stroomdraad die naar je disselbak leidt, daar een 12V 30 A DC-DC charger in, die in de hut een accu oplaadt (Li als het even kan: gewicht, energiedichtheid, oplaadsnelheid, etc.), waar o.a. een stevige 12 V cooler/freezer dan zijn juice vandaan haalt. De Aussies hebben 2 stroomstekkers naar hun hut: 1 voor de achterlichten en de remsturing, en 1 dikke voor laadstroom onderweg. Samen met wat zonlicht, moet je dan al moeite doen om zonder juice te raken, terwijl je freezer op -18 blijft en de pilsjes op 4.
PS: en een koffer-model kk is heel wat energiezuiniger dan een frontdeur-model. Moeten we onze sleurhut keukens misschien ook es wat meer op gaan afstemmen? (Glijdend op een rail onder een kast?)
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan