Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door dieseltijger » do 16 jan 2020 17:07

Ja maar...ja maar... ik heb doorgaans weinig last van een verzengende zon en een hitte van 50 graden celsius, waar ik dagen moet overleven in een desolate woestenij zonder dat ik de gelegenheid heb om eten of drinken in te slaan, en waar de aasgieren verwachtingsvol boven de caravan voortgetrokken door een Toyota Landcruiser cirkelen.....

De praktijk is dat wij doorgaans naar Holten of Tytsjerksteradiel reizen, op een geegaliseerd veldje staan met een suf verlengsnoertje in onze hand. De enige ontberingen die wij lijden betreffen het pleegebouw dat tussen de middag is afgesloten vanwege schoonmaakwerkzaamheden, of de plaatselijke spar of jumbo die zondag gesloten is. Of - heel spectaculair - we hebben eens een keer een hete zomer in Frankrijk.

"Groter is beter" is een prima benadering, "Less is more" eveneens. Zolang ik gewoon kleinburgerlijk met een suffe Avensis heel braaf kampeer op aangeharkte veldjes (ja, dat doen de meesten van ons) hou ik het gewoon bij een saaie koelkast - die overigens het hoofd en de inhoud prima koel weet te houden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door iemand » do 16 jan 2020 17:35

RE.gif awhoea.gif whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Conradi » do 16 jan 2020 17:54

RE.gif RE.gif
Nou, van vriendinnen van mijn dochters hoorde ik dat het op de campings rond Tytsjerksteradiel wilt aan toe kan gaan :wink:

OT: Juist omdat we massaal naar geharkte veldjes gaan, snap ik keuze voor koelkasten niet die op gas kunnen draaien. Verder wil ik een koelkast die altijd goed koelt ook in warm Frankrijk.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door CoralOne77 » do 16 jan 2020 18:14

RE.gif RE.gif RE.gif

[aschrik.gif] mrgreen.gif

"Dus technisch is het hier ook mogelijk." aflower.gif

Vorige zomer lag een thermometertje met een draadloos monitortje (een goedkoop ding van Ali, blijf rustig zitten) in zo'n saaie koelkast. Ik merkte op dat de hele inhoud, inclusief de uitheemse plofkippenvleesjes, die ik diezelfde ochtend nog in de lokale superette was gaan -euh- stropen, onder het middagzonnetje tijdens het collectieve fourageermoment aan de oevers van de drinkvijver der lokale wilde mussen en nomadische populatie van Tytsjerksteradielse boerenzwaluwen, die zich schalks een weg baanden tussen een luidruchtig maar verder fysiek en mentaal weinig tot de verbeelding sprekend wildbestand - de luidruchtigste waren duidelijk al es eerder gevangen, bij een groot aantal observeerden we een brandmerk bestaande uit een geel plaatje met zwarte cijfers en letters - dat zich, evenzeer op zoek naar verkoeling en gratis drinken, dagelijks tot omstreeks valavond luid kwetterend verzamelde op de nabije ligsteppe, enfin, mijn vleesjes waren dus tijdelijk naar een weinig benijdenswaardige 17°C geweest, net zolang tot het Semoisiotische zonnetje gedwee terug achter de schrale vegetatie aan de einder verdween en onze hut terug onder de kaap van 39°C was geraakt. Gelukkig hadden mijn intercontinentale zakenvrienden het Gele Gevaar getrotseerd en mij tijdig voor de afreis zo'n fancy meetinstrumentje tot aan de voordeur weten te smokkelen, of we hadden vertrouwd op de aangenomen 6°C en die salmonellaburger met smaak opgegeten, en ik mag hopen geen explorerende beginnersfouten gemaakt inzake de cuisson, wellicht de buikstreek niet al te lang nog even koelbloedig weten te houden, en had de collectieve latrine mogelijks iets langer dan gewoontegetrouw buiten dienst geweest, wat dan weer tot opgehitste samenscholingen en hygiënische ongemakken kan leiden voor de plaatselijke bevolkingsstammen. En probeer dan maar es een radiocontact te maken met het thuisfront ter ravitaillering van extra hoogdringende drop shipment zendingen met voldoende toereikende aantallen verfrissende attributen. kus.gif
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door meeder » do 16 jan 2020 19:58

Welke hybride koelbox werkt ook op gas? De enige die kan vinden werken op 230V als compressor koelbox en op 12V als thermoelektrische koelbox, dus met een peltier element. Een peltier element heeft een beroerd rendement, lekker koelen zal het niet.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Chris » do 16 jan 2020 20:06

CoralOne77 schreef:
do 16 jan 2020 18:14
RE.gif RE.gif RE.gif

[aschrik.gif] mrgreen.gif

"Dus technisch is het hier ook mogelijk." aflower.gif

Vorige zomer lag een thermometertje met een draadloos monitortje (een goedkoop ding van Ali, blijf rustig zitten) in zo'n saaie koelkast. Ik merkte op dat de hele inhoud, inclusief de uitheemse plofkippenvleesjes, die ik diezelfde ochtend nog in de lokale superette was gaan -euh- stropen, onder het middagzonnetje tijdens het collectieve fourageermoment aan de oevers van de drinkvijver der lokale wilde mussen en nomadische populatie van Tytsjerksteradielse boerenzwaluwen, die zich schalks een weg baanden tussen een luidruchtig maar verder fysiek en mentaal weinig tot de verbeelding sprekend wildbestand - de luidruchtigste waren duidelijk al es eerder gevangen, bij een groot aantal observeerden we een brandmerk bestaande uit een geel plaatje met zwarte cijfers en letters - dat zich, evenzeer op zoek naar verkoeling en gratis drinken, dagelijks tot omstreeks valavond luid kwetterend verzamelde op de nabije ligsteppe, enfin, mijn vleesjes waren dus tijdelijk naar een weinig benijdenswaardige 17°C geweest, net zolang tot het Semoisiotische zonnetje gedwee terug achter de schrale vegetatie aan de einder verdween en onze hut terug onder de kaap van 39°C was geraakt. Gelukkig hadden mijn intercontinentale zakenvrienden het Gele Gevaar getrotseerd en mij tijdig voor de afreis zo'n fancy meetinstrumentje tot aan de voordeur weten te smokkelen, of we hadden vertrouwd op de aangenomen 6°C en die salmonellaburger met smaak opgegeten, en ik mag hopen geen explorerende beginnersfouten gemaakt inzake de cuisson, wellicht de buikstreek niet al te lang nog even koelbloedig weten te houden, en had de collectieve latrine mogelijks iets langer dan gewoontegetrouw buiten dienst geweest, wat dan weer tot opgehitste samenscholingen en hygiënische ongemakken kan leiden voor de plaatselijke bevolkingsstammen. En probeer dan maar es een radiocontact te maken met het thuisfront ter ravitaillering van extra hoogdringende drop shipment zendingen met voldoende toereikende aantallen verfrissende attributen. kus.gif
Waarvan akte in 7 voud opgemaakt... awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Chris » do 16 jan 2020 20:10

@ Meeder..

Ik heb zo'n hybride koelbox, 230 V en 12 V.
Maar gas... nee dus..
Ding koelt, vriest zelfs als een malle.
Afgelopen jaar even bij aankomst uit de auto gehaald en zo neergezet.... 230 V eraan en bezig met wat anders.
Bierijs... ken je dat??
Geheel nieuwe ervaring.. bierijs...
Even vergeten om het knoppie in te stellen en dat ding ging in de warme spaanse zon zo aan de haal..
En geluid.. ja, als ik er vlak bij ga staan te luisteren hoor ik hem... maar naarmate het bier ontdooit hoor ik hem steeds minder.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door dieseltijger » do 16 jan 2020 20:11

Ik mis nog de boreale temperatuur :-)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Gemineye » do 16 jan 2020 21:44

meeder schreef:Welke hybride koelbox werkt ook op gas? De enige die kan vinden werken op 230V als compressor koelbox en op 12V als thermoelektrische koelbox, dus met een peltier element. Een peltier element heeft een beroerd rendement, lekker koelen zal het niet.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
Oei ik denk dat ik mij vergiste; je hebt gelijk. Zo’n combi koelbox kan dan niet op gas. Andere absorptie dingen konden dat wel, dus ik haal dingen door elkaar denk ik. Ik doelde zelf op de mobicool b40. Niet op gas, dus. Wel 12v en 230v.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door dieseltijger » do 16 jan 2020 21:48

Een combi van Peltier element en een warmtepomp dus. De eerste variant heeft een beperkte capaciteit.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door meeder » do 16 jan 2020 21:48

Re.gif Re.gif
Voor een caravankoelkast is een dubbel systeem dus niet nodig. Ze zijn er met een 12V compressor. Via een al dan niet ingebouwde voeding kan je hem dan op 230V laten draaien.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk



Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Micky » do 16 jan 2020 21:54

PremiumDiscovery schreef:
do 16 jan 2020 06:30
dieseltijger schreef:
wo 15 jan 2020 22:08
.....Dat kost duiten.

kortom: kansloos
Niet iedereen kiest uitsluitend op basis van duiten knipoog.gif Wanneer ik bij de aankoop van een nieuwe caravan de optie had, zou ik altijd voor een compressorkoelkast kiezen, ook wanneer die duurder is.
Absoluut!

Overigens voor iedereen die met een thermometer loopt te klooien, had er nou maar 1 met thermostaat gekocht, instellen op 4 graden is 4 graden, de hele vakantie dag en nacht mrgreen.gif awhoea.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door meeder » do 16 jan 2020 22:18

Als het een optie was toen wij onze caravan gekocht hebben zou ik ook een compressorkoelkast hebben gekozen.

Overigens zijn de prijzen al aardig gezakt sinds ze beschikbaar zijn.

Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk


Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door dieseltijger » do 16 jan 2020 22:33

We zullen zien.

(Ik heb in mijn huis een compressorkoelkast (bevalt prima - maar is hoorbaar) en in mijn caravan een absorptiekoelkast (bevalt eveneens prima)).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

CaravelairArtica465
Berichten: 24
Lid geworden op: za 18 jan 2020 15:49

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door CaravelairArtica465 » vr 31 jan 2020 14:39

In onze caravelair zit standaard een compressorkoelkast.
Vorige vakantie waren wij hier erg blij mee toen het buiten boven de 40 graden was.
We hebben zelfs het barbecuevlees van de buren in onze koelkast gehad omdat hun absorbsiekoelkast het niet meer trok.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Chris » vr 31 jan 2020 15:24

RE.gif
Weet je merk en type misschien..
En....
Hoor je de compressor s'nachts draaien??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

CaravelairArtica465
Berichten: 24
Lid geworden op: za 18 jan 2020 15:49

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door CaravelairArtica465 » vr 31 jan 2020 22:50

Ik hoor hem praktisch niet, soms heel zachtjes snachts, maar niet storend.
Het type weet ik niet, maar het is geen type dat in een andere caravan ingebouwd kan worden aangezien het een koelkast lade is, wat overigens erg praktisch is. Dit type is standaard op de luxere modellen van de caravelair.
Bijlagen
2F1938D9-8E11-47DF-91E5-2E10441623BC.jpeg
2F1938D9-8E11-47DF-91E5-2E10441623BC.jpeg (52.43 KiB) 288 keer bekeken

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Chris » vr 31 jan 2020 22:51

O ja... die foto.. nu herken ik de KK.
Apart model.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Micky » vr 31 jan 2020 22:54

CaravelairArtica465 schreef:
vr 31 jan 2020 22:50
Ik hoor hem praktisch niet, soms heel zachtjes snachts, maar niet storend.
Het type weet ik niet, maar het is geen type dat in een andere caravan ingebouwd kan worden aangezien het een koelkast lade is, wat overigens erg praktisch is. Dit type is standaard op de luxere modellen van de caravelair.
Wauw, dat is een mooie koelkast voor de caravan zeg thumbup.gif love.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Morgoth » ma 3 feb 2020 10:41

Heel mooi.
Het idee van een compressor koelbox op een glijrail zie ik ook wel zitten. Ik vind alleen ruim 800 euro voor een compressor koel/vries box wel heel veel geld voor een koel biertje en een ijsje. Dan pak ik liever een terrasje. Dan eet ik die kip die ik dan niet hoef te bewaren daar ook wel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door sailor wim » ma 3 feb 2020 13:16

RE.gif
KK aan onderweg altijd goed koud, houd je Watt's over van de permanentie stroom om een autarc of mover accu op te laden.
Geen investering verder in het gas gebeuren nodig.
Geen loopje naar het terras met erg warm weer.
Haal dat nu is van de aanschafprijs af.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”