Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Gemineye » wo 15 jan 2020 21:42

Ik was op zoek naar een koelbox En kwam ook een hybride model tegen; op 12v of gas werkt deze als absorptie koelkast, op 230v werkt deze gewoon als compressor. Waarom hebben caravans dit niet? Lijkt me ideaal! Tenminste een fatsoenlijk werkende koelkast zonder geouwehoer met fans in het rooster enzo..... is toch tientjeswerk in een nieuwe koelkast??

Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Micky » wo 15 jan 2020 21:46

geluidproductie, maar volgens mij zijn ze er inmiddels wel in inbouwformaat.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Chris » wo 15 jan 2020 21:47

Geluid...

Een compressor KK heeft een ...... compressor... mrgreen.gif
En die hoor je...
Werkt wel als een tierelier, ik heb zo'n hybride koelbox... - 18 graden vriezen lukte zelfs.
Maar...
De techniek wordt steeds beter, wellicht dat het een toekomst idee is.... ingebouwde noise cancelling ofzo
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door karelV » wo 15 jan 2020 21:56

Als men tegenwoordig al bij een airco in slaap valt dan zien ik het probleem niet om bij een compressorkoelkast die vele malen stiller is in de caravan van de nachtrust te kunnen genieten ...... knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door dieseltijger » wo 15 jan 2020 22:08

Ik zag dat Dometic al een compressor geval heeft die maar 36 dB produceert qua geluid, en bedoeld is voor recreatie voertuigen. Maar ik kan mij voorstellen dat sommige mensen dit als storend ervaren. En bovendien wordt het een kostbare grap: Met de absorbtie techniek hoef je alleen maar drie soorten warmtebronnen te hebben en kan je volstaan met 1 koelcircuit. Met een compressor moet je een extra koelcircuit implementeren. Dat kost duiten.

kortom: kansloos
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door myalexx » wo 15 jan 2020 22:10

https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... voertuigen

De mdc serie koelkast onderaan de pagina bijvoorbeeld ?
Dat zijn compressor varianten van de absorptie die in veel caravans zitten.
ook hoge modellen staan op de site mrgreen.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door myalexx » wo 15 jan 2020 22:18

@ diesel, je kan de koelkast onderweg op de auto laten koelen verbruikt namelijk 1/3 van den absorptie.
kan dagen draaien op een accu.

Koelt altijd met elke temperatuur wel veel beter dan een absorptie haphop.gif

Extra circuit maken ? Je kan gewoon de oude eruit halen en nieuwe erin.
Of bedoel je wat anders ?

Alleen wel even je gas aansluiten goed afdoppen dat deze nooit perongeluk aan kan gaan mrgreen.gif

Btw 36db is niet extreem veel hoor, mijn compressor koelbox maakt 46db
Maar goed de een slaapt lichter dan de andere knipoog.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door dieseltijger » wo 15 jan 2020 22:21

myalexx schreef:
wo 15 jan 2020 22:18
@ diesel, je kan de koelkast onderweg op de auto laten koelen verbruikt namelijk 1/3 van den absorptie.
kan dagen draaien op een accu.

Koelt altijd goed?

Extra circuit maken ? Je kan gewoon de oude eruit halen en nieuwe erin.

Nou, dat wordt lastig. Je moet namelijk een ammoniak gevuld circuit gebaseerd op absorbtie vervangen door een circuit dat gebaseerd is op compressie en expansie, en er worden twee volkomen verschillende media gebruikt (waterstof/ammoniak versus propaan/freon achtigen).

Stroom is niet de issue. Hoe laat je een compressor koelkast werken op een energiedrager met een hoge energiedichtheid zoals propaan/butaan gas.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Gemineye » wo 15 jan 2020 23:53

Dus het enige zou evt geluid kunnen zijn als argument? De kosten kunnen het toch niet zijn; ik bedoel, je koopt zo’n mobicool b40 hybride koelbox voor plm 200 euro. In feite dezelfde techniek. Misschien is gewicht nog een dingetje?

Je zou toch op zijn minst verwachten dat het als optie wordt aangeboden op nieuwe caravans. Wat een weelde zou dat zijn zeg. En dat geluid; waarom is dat dan zo’n ding in caravans? Zo’n airco maakt veel meer lawaai! Ik zou me er geen moment aan storen.

Ik zeg; allemaal aan de hybride koelkast in de caravan!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Ab » do 16 jan 2020 00:46

Het gaat niet werken. knipoog.gif
De hybride koelboxen werken met een compressor op 230 volt.
Op 12 volt zit er een peltier elementje in .Werkt amper.
Op gas kan niet.
Zo'n koelkast wil je toch niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door PD » do 16 jan 2020 06:25

RE.gif
Waarom zou je zo'n koelkast niet willen in een caravan ? Het overgrote deel van de kk in caravans draait uitsluitend op 230 V dus ik zie geen belemmering wanneer je de keuze hebt.
Wanneer ik de optie had, koos ik altijd voor een compressor.

Voor een camper ligt het anders.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door PD » do 16 jan 2020 06:30

dieseltijger schreef:
wo 15 jan 2020 22:08
.....Dat kost duiten.

kortom: kansloos
Niet iedereen kiest uitsluitend op basis van duiten knipoog.gif Wanneer ik bij de aankoop van een nieuwe caravan de optie had, zou ik altijd voor een compressorkoelkast kiezen, ook wanneer die duurder is.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door r.obbink » do 16 jan 2020 06:47

RE.gif

Helemaal met je eens PD

Vorig jaar een Mobicool koelbox gekocht, stond buiten in de hitte van 35+ graden en die koelde als een malle! in het begin zelfs te koud afgesteld en begon te vriezen.

Als ik zo'n type in de caravan zou kunnen hebben dan koos ik daar ook voor. Ik denk wel dat als je de huidige (absorptie) koelkast moet vervangen het wel een prijzige aangelegenheid wordt, zeker als je het zoals ik a-technisch op dat gebied, moet laten doen.

Maar als ik een nieuwe caravan zou mogen kopen en die optie is een mogelijkheid om te kiezen? Dan wist ik het wel! thumbup.gif
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Jan van Vijven » do 16 jan 2020 07:26

RE.gif
Dat plaatsen zijn de kosten niet, net als thuis, stekker er in en gaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door dieseltijger » do 16 jan 2020 08:42

Nou....dat valt dus tegen: het is aardig piel- en schroefwerk.

En als het bestaande concept voldoende kan koelen, welke behoefte wordt dan vervuld met een aantoonbaar duurder hybride concept? (anders dan: "ik vind het idee leuk om een compressor koelkast te hebben"). Ik denk dat je trouwens best wel kans maakt bij de kleinere caravan merken om een compressorkoelkast af fabriek te laten inbouwen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Gemineye » do 16 jan 2020 08:49

Dat is dus precies het punt, die koelkasten koelen niet voldoende. Zeker als het warm is. Een compressorkoelkast koelt altijd goed. Wij nemen gewoon expres een extra compressor koelbox mee naar Kroatië omdat die tenminste gewoon echt koud wordt. Als de gewone koelkast voldoende zou koelen, zou ik best overwegen om de koelbox thuis te laten. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat koelcapaciteit van absorptiekoelkasten niet echt hoog is.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Erwin1987 » do 16 jan 2020 08:53

Re:

Daarom nemen wij ook een compressorbox mee, ik heb er een temperatuur meter in liggen en ik vond het niet zo’n goed plan om kip voor de bbq op 7-8 graden te bewaren en kouder werd hij zeker niet in Italië, ondanks (mobiele) airco aan binnen, heb nu ook van die ventilatoren besteld, maar zou liever een compressor koelkast hebben.


Erwin
Home-car racer 48

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Ab » do 16 jan 2020 09:44

Mijn punt is, dat je niks hebt aan hybridekoelkasten.
Alleen compressor is voldoende.
Die worden ook al best veel ingebouwd in campers en op verzoek in caravans.
Met een paar zonnepanelen en voldoende accucapaciteit werkt alles incl. koelkast ook dag en nacht zonder paalstroom.
Hybride heeft dus geen enkel nut.
Waarom zou je dat willen?

Overigens, ook absorbtiekoelkasten kunnen prima koelen. Vriezen ook nog, er zijn ook vrieskasten op gas.
Dat de koelkasten soms niet voldoende koelen in caravans is eigenlijk een grof schandaal.
Het kan ook gewoon goed.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Conradi » do 16 jan 2020 10:11

Hybride koelkasten zijn helemaal niet nodig, want een compressor koelkast (zoals de Thetford T1152) werkt op 12 Volt :wink:

Omdat de stroom die een compressor nodig heeft véél lager is dan een absorptiekoelkast verbruikt, werkt 'ie ook achter de auto perfect. Verder zijn die lelijke ventilatieroosters niet meer nodig. De Thetford past 1-op-1 op de plek voor een gewone absorptiekoelkast, dat zal bij Dometic niet anders zijn. Zoals PD al schreef, ik zou 'm zo mee bestellen als het een optie was.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Jan Br » do 16 jan 2020 10:21

Volgens mij raak je nog wel wat ruimte kwijt, de zwarte compressor achter de kk neemt meer ruimte in. Bij de hoge koelkasten is dat nog wel te overzien,maar bij de tafelmodelletjes blijft er nog minder ruimte over.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door karelV » do 16 jan 2020 11:36

RE.gif

Daar ben ik het niet met je eens.....die zwarte pot, die altijd bij een compressorkoelkast zit valt altijd binnen de koelkast, dus ruimteverlies heb je niet of dat het nu een hoog model of een tafelmodel is.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Gemineye » do 16 jan 2020 11:40

Als ik zie hoeveel ruimte er nu achter mijn kk zit voor ventilatie, dan kan daar ook wel een compressor in. Die ruimte zie ik niet als probleem. Roosters zullen er denk ik ook wel blijven, want er zal toch ventilatie moeten zijn, dat is bij een inbouw koelkast in je keuken thuis ook zo.

Als ik het goed begrijp kan compressor ook op 12v tijdens het rijden, dus dan zou als enig voordeel voor absorptie techniek zijn dat die ook “offgrid” op gas kan werken. Maar als je dat wilt, zou een leverancier dat evt als optie kunnen aanbieden ipv als standaard.

Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door sailor wim » do 16 jan 2020 12:03

Toen ik eind 1994 de romp van mijn schip kocht had Weaco of Coolmatic een paar uitvoeringen voor hun 12/24 volt koelkasten.
1. Met een zouttablet wat werd ingevroren en als energie buffer diende voor een aantal uren stroomloos.
2 . Met een losse compressor en aangesloten met 2 meter leiding zodat die ergens anders kon plaatsen.
3. Een geheel gevulde losse set voor een eigenbouw KK.
4. Een waar de condensor dmv een huiddoorvoer bv. van de kombuis de warmte in het vaarwater kwijt kon.
5. En vast was er nog een uitvoering die ik niet meer weet.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door Ab » do 16 jan 2020 12:09

Off grid kan ook prima op12 volt.
Je bent dan wel een paar honderd euro verder voor een solar systeem en grote accu . 100 Ah Li volstaat.
Of 200 Ah lood(zwaar)zuur.
Bij bepaalde campers wordt het al standaard geleverd.
Als optie moet dat in caravans ook kunnen lijkt me.
Sta je altijd aan stroom dan volstaat een 230 volt ook prima.
Onderweg koelen is niet nodig.
Dat doe ik al vele jaren niet, en gaat prima.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Waarom bestaat er geen hybride koelkast voor caravans?

Bericht door CoralOne77 » do 16 jan 2020 12:45

RE.gif
Mee eens! Ga bvb maar es even spieken bij Overlander community in Afrika, in de States, of Down Under, waar het bij momenten nog veel (véél) heter is dan hier en ze in de bush met gemak hun vlees 14 dagen (of zo lang ze in theorie maar willen) diepvriezen, of zeg maar gezellig een ijsje eten in de Kalahari. 12V compressor kk, zonder gas. Bij die lui is dat vanzelfsprekend. Dus technisch is het hier ook mogelijk. MPPT solar kost weldra geen drol meer, dikke Li opslag wordt ook (ooit wel es) betaalbaarder en daarnaast investeer je nog in een DC-DC charger die achteraan in de hut je laadstroom, komende vanaf je alternator vooraan, terug opwaardeert en in de leef-accu('s) pompt, die de kk non-stop voedt. (En/of de mover accu onderweg terug oplaadt, noem maar op...)
Ab schreef:
do 16 jan 2020 12:09
Onderweg koelen is niet nodig.
Hangt er van af. Met kids in het team en de zon een paar uren non-stop op de achterwand van je koelkast, wil je misschien wat meer op safe spelen. (Of je koopt die bederfelijke dingen inderdaad gewoon ter plaatse.) Maar zelfs dat kan koelen ook relatief makkelijk: ipv onderweg stroom van die magere 12V caravanstekker af te willen snoepen en maar half te koelen, kan je ook een tweede, dikke, apart gezekerde 12V stroomdraad van onder de motorkap naar de trekhaak leiden, van daaruit (bvb met anderson plug?) verbinden met een dikke stroomdraad die naar je disselbak leidt, daar een 12V 30 A DC-DC charger in, die in de hut een accu oplaadt (Li als het even kan: gewicht, energiedichtheid, oplaadsnelheid, etc.), waar o.a. een stevige 12 V cooler/freezer dan zijn juice vandaan haalt. De Aussies hebben 2 stroomstekkers naar hun hut: 1 voor de achterlichten en de remsturing, en 1 dikke voor laadstroom onderweg. Samen met wat zonlicht, moet je dan al moeite doen om zonder juice te raken, terwijl je freezer op -18 blijft en de pilsjes op 4.

PS: en een koffer-model kk is heel wat energiezuiniger dan een frontdeur-model. Moeten we onze sleurhut keukens misschien ook es wat meer op gaan afstemmen? (Glijdend op een rail onder een kast?)

national-luna-50l-weekender-fridge-freezer-12-24-2.jpg
national-luna-dcdc-25A.jpg
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”