Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Bericht door Gemineye » za 4 jan 2020 13:09

Wij overwegen heel voorzichtig de aanschaf van een dakairco. Dat hoeft geen fancy ding te zijn, een instapmodel is goed (een beetje als langere termijn alternatief voor een eurom 2401, eigenlijk..)

Nu zie ik twee relatief voordelige modellen, een gree shark 2500 en een kronings a2000 (model 2019).

Wat zijn nou zaken om rekening mee te houden? Ik zie wat verschillen; zo is de gree zwaarder, heeft de kronings geen warmtepomp functie, en lijkt de binnenuit van de gree me hoger (geen idee of dat zo is). Vermogen van de gree is hoger, maar waarschijnlijk voldoen beide prima voor onze caravan.

Ik vind overigens nergens recensies of ervaringen van de gree. Waarom niet? Is dit een incourant model?
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op zo 5 jan 2020 15:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast i.v.m. zoekfunctie
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000

Bericht door karelV » za 4 jan 2020 15:42

RE.gif
Met deze 2 merken ben ik niet bekend, maar als je al schrijft dat de binnenkant van de Gree al hoger/dikker lijkt dan zal ik me daar nog maar eens goed in verdiepen voordat er geen wc deur of kastdeur open kan.
Heb ik ook meegemaakt toen wij een dakairco aan moesten schaffen......twijfelde tussen een Truma en Teläir totdat ik het binnenkader/uitblaasrooster zag en ging meten......het uitblaasrooster van de Teläir was 2 cm dikker dan de Truma en de Dometic uitblaasrooster, dus als ik voor de Teläir had gekozen had ik in de caravan met toilet, kast en koelkastdeur problemen gehad die dan niet open konden.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000

Bericht door Gemineye » za 4 jan 2020 15:52

RE.gif

Oeh daar heb je een goeie! Nog niet eens aan gedacht! Ik moet nog maar even meten, want de deur vd wc schuift ook die kant op en de deur vd kast draait daarheen

Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000

Bericht door Chris » za 4 jan 2020 16:00

Van de Gree Shark had ik nog nooit gehoord zelfs.
De Kronings wel.
Maar als ik lees dat de Gree 37dB geluid produceert... da's erg stil, van de Kronings kan ik dt gegeven niet vinden.
Prijzen ontlopen elkaar niet veel, maar de Kronings heeft een iets kleinere capaciteit, 7400 BTU tegen de Gree met 8530 BTU
Beide zat voor een gemiddelde caravan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000

Bericht door Gemineye » za 4 jan 2020 16:42

Ah oké, de kronings is ook redelijk stil als ik ervaringen mag geloven. Die 37db zal wel op de laagste stand zijn vermoed ik, das voor snachts waarschijnlijk sowieso prima.

De prijzen ontlopen elkaar normaal niet vreselijk veel, de Gree wordt nu aangeboden door onze alom bekende forum sponsor en is daarmee een stuk goedkoper dan de kronings. (Scheelt plm 400 euro)

Het enige nadeel van de gree is dat die 20kg zwaarder is. Dat vind ik op het dak nog wel een ding. Voor een bankairco zou het me niet veel uit maken want het laadvermogen heb ik nog wel over.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000

Bericht door Chris » za 4 jan 2020 17:13

RE.gif
He.. 20 kg zwaarder.. klopt dat wel?? lijkt me enorm veel verschil.
Effe zoeken..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

workel

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000

Bericht door workel » za 4 jan 2020 17:20

RE.gif RE.gif

Geen ervaring met de Grey Shark 2500 maar wel met de Kronings A2000 let wel model 2017 is de oude uitvoering. Die zit nu op onze 2de Hobby.

Ben van mening dat hij doet wat hij moet doen, koelen, afgelopen 2 zomers heeft hi bijna 24 uur aangestaan ivm onze hond die mee is op vakantie. Ben wel van mening als ik een andere caravan koop een overstap op een Dometic of Truma waarom ik vind dat hij 's-nachts veel lawaai maakt (caravan schut) metname als de compressor aan slaat. Realiseer mij heel goed dat dit bij een Dometic of Truma zeker ook het geval is maar hoop/verwacht dat dit wat minder lawaai maakt.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000

Bericht door Gemineye » za 4 jan 2020 19:01

Chris schreef:RE.gif
He.. 20 kg zwaarder.. klopt dat wel?? lijkt me enorm veel verschil.
Effe zoeken..
Ja, weet t ook niet, het zijn de specs hè!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000

Bericht door BertJan » za 4 jan 2020 19:28

de gree
Decibel [dB]35-64
Bruto gewicht [kg]49
Netto gewicht [kg]42.5

lijkt me erg zwaar 40 tot 50 kg op het dak en van je laadvermogen af.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000

Bericht door 4Motion » za 4 jan 2020 23:12

Wij hebben positieve ervaringen met de Kronings a2400. De binnenunit is laag en mooi uitgevoerd met een digitale temperatuur weergave (de deur kan zonder enig probleem open bij ons).

Koelen doet deze zeer goed, ook bij extreme temperaturen (40°). Tijdens de nacht is het aanslaan van de compressor hoorbaar, maar dit is bij nagenoeg alle dak airco's het geval heb ik begrepen uit meerdere reacties van forum leden.

Persoonlijk gebruiken wij de verwarming weinig of niet en vinden de truma ringverwarming in de winter aangenamer. Op een echte winter bestemming is deze optie niet interessant ($$$ elek prijs).
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000

Bericht door Chris » zo 5 jan 2020 15:11

@ Gemineye.

Dat wordt dus een rondje shoppen en kijken.
Ik las idd ook dat hoge gewicht van de Gree Shark, en dat is niet wenselijk natuurlijk.

Toen ik een aantal jaren geleden aan het neuzen was voor een dakairco heb ik ook nog Telair gekeken.
Dat was toen een soort budget apparaat naast de "dure jongens".
Nu blijkt die markt toch groter te worden, kan alleen maar gunstig zijn.
Maar let ook op of je nog bijbehorende extra's moet aanschaffen voor installatie.. ( Dometic had dat b.v. weet ik)
Alleen jammer dat als je de genoemde airco's al kunt horen en zien werken dat dit allemaal in een verschillende omgeving is...
Dus heel veel zinnigs over geluid b.v. is lastig te bepalen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Bericht door Hobby Linka » zo 5 jan 2020 15:44

Titel aangepast i.v.m. zoekfunctie
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Bericht door Gemineye » zo 5 jan 2020 15:47

RE.gif RE.gif

Ik vond het gewicht ook nogal een ding. Hij is wel nóg goedkoper dan de kronings, dat zou dan eigenlijk onder aan de streep hét argument zijn.

Ik kwam er eigenlijk op terecht omdat hij eigenlijk maar een klein beetje duurder is dan zo’n losse eurom. Zo’n kronings is ook relatief goedkoop, maar kost al wel weer 2,5 keer de kosten van zo’n eurom.

We overwegen nog even. Tot nu toe neigt de overweging wat richting het feit dat zo’n gree te zwaar is (op het dak)

Een inbouw airco zou ook nog kunnen ivm geluid, maar ja die is nóg weer duurder. Dat was niet helemaal de bedoeling eigenlijk.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Bericht door Chris » zo 5 jan 2020 16:03

RE.gif
Het blijft een Luxeprobleem he..... mrgreen.gif
Maar ik snap het o zo goed.
In Spanje zou ik hem niet meer willen missen gewoon.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Bericht door Ralf » ma 6 jan 2020 08:48

Even wat info over de gree
Gree is de grootste airco fabrikant ter wereld . maar is meer bekend in buitenland dan Nederland
sinds 4 jaar maken ze dakairco's voor de recreatie branche en al meer dan 25 jaar voor huizen kantoren etc etc etc
Gere is chinees maar in tegenstelling tot anderen kopiëren ze niet maar ontwikkelen ze deze ontwikkeling zit ook in de dak airco . vandaar ook de mogelijkheid tot 5 jaar garantie .
het komende jaar zal het merk een grote loop gaan nemen . omdat ook 2 andere grote spelers in Nederland de airco als private label laten komen . Vechline en Mestic . ook Tosot is een naam die gebruikt word dit geeft al aan dat het product een zeer goed en betrouwbaar product is .
het 2020 model van gree . heeft een vlakke onderkant en Wifi
het 2018 model een wat lompere onderkant maar daardoor een auto swing en een betere lucht verdeling .
de opmerking van een forum lid is dan ook gegrond . let op waar hij komt te zitten . En anders het 2020 model
welke een normale prijs heeft tussen de 1200 en de 1300 euro .
nu is het overjarige model aan te schaffen voor ca 900 euro .
De vraag is als je het zelfde in een airco stopt dan kan deze in principe niet veel lichter of zwaarder zijn .
In Leeuwarden zal de gree te zien zijn

de kronings Airco oudere versie kwam uit Australie en is een prima apparaat . Wil je deze nu nog aanschaffen kijk dan bij webasto . daar is hij te koop . De nieuwe uitvoering van Kronings is niks anders dan een imitatie . die pas 1 jaar meedraait . dus had ook gewoon airco 5 kunnen heten en dan zou niemand er naar kijken.Dat heet branding .
is hij goed of slecht daar kan ik me niet over uitlaten en zal de toekomst moeten uitwijzen .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Bericht door Royke2 » ma 6 jan 2020 09:27

Wij hebben sinds een jaar een telair en met een hut van 5.5m opbouw koelt deze perfect! Verwarmen doet die ook maar na ons mening gewoon daarvoor de gaskachel. Was ook aan het teijfelen tussen de dometic of telair toen voor de prijsverschil de telair gekozen. En werkt als een tierelier en geluidproductie valt mee..
Kronings niet bekend mee, dealer hier om de hoek plaatst ze en prijs was niet duur
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
Jartoos
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 2 sep 2016 14:49
Locatie: Wespelaar (België)

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Bericht door Jartoos » ma 6 jan 2020 11:00

Wij hebben sinds begin vorig jaar de Telair 7400H.
Zijn hier zeker tevreden over, koelde onze LMC495 zonder probleem bij buitentemperaturen van 30-35°. Heeft zoals vermeld ook een verwarmingsfunctie en hiermee krijg je de caravan ook wel warm, wel niet zo snel als met de gaskachel en maar tot een buitentemperatuur van 0°. Buiten hoor je de airco bijna niet en binnen hangt het natuurlijk af hoe hard je de ventilator laat blazen. Op de laagste stand, bleef die ook 's nachts gewoon aanstaan, hier hadden we geen last van. Verder kunnen we geen vergelijking maken aangezien dit onze eerste airco is.

Je moet idd wel rekening houden met de hoogte van de binnenunit. Deze is 6,2cm en hierdoor moest er een stuk van onze badkamerdeur af. mrgreen.gif
Maar dit is netjes opgelost door de installateur, dus dat was geen issue.
[url]https://www.telecobenelux.eu/shop/campe ... 8400h/[url]

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Bericht door Gemineye » ma 6 jan 2020 12:32

Dank iedereen voor de reacties.

De hoogte van de binnenunit is wellicht ook nog wel een ding; de airco zou bij onze caravan vlák achter de as, redelijk in het midden van de caravan kunnen komen. Dat is voor de gewichtsverdeling denk ik het beste, alsook voor de koudeverdeling. Het betekent echter ook dat de binnenunit in de 'looproute' zit en daarom niet te hoog kan worden want dan stoot je er tegenaan. Dat zou anders zijn als de airco boven het bed of zithoek zou komen. Voor deur maakt het niet uit, want de kastdeur kan dan nog prima open en de WC heeft een schuifdeur (dan vind ik normaal niet zo heel handig maar in dit geval is dat een voordeel mrgreen.gif)

We denken er nog maar weer eens over na. De Gree is de goedkoopste en technisch waarschijnlijk een prima ding, maar helaas wel zwaar, en de binnenunit vrij hoog. De Kronings A2000 is dan alweer 400 euro duurder, als ik op mijn gevoel af ga heb je eigenlijk liever het oude model welke tegenwoordig onder de naam Webasto wordt verkocht. Die is te verkrijgen voor 1395 (dus nóg 100 euro duurder). Dan kom je gevoelsmatig ook al in een prijssegment waar nog wel meer in te krijgen is. Ik heb ondertussen wat zaken op een rij gezet, misschien ook voor anderen ter info. Ik heb onderstaande airco's gevonden, misschien mis ik er nog een paar, zou kunnen. Ik vond nog een paar Tosot modellen die ik omwille van hun gewicht voor mij buiten beschouwing heb gelaten.

- Gree Shark 2500 (900 euro) (47-54kg)
- Kronings A2000 model 2019 (1295 euro) (27kg)
- Telair Silent 5400H (1295 euro)
- Telair Silent 7400H (1365 euro)
- Webasto Cool Top Trail 20 (1395 euro)
- Telair Dualclima 8400H (1635 euro)
- Truma Aventa compact (1645 euro)
- Truma Aventa ECO (1699 euro)
- Truma Aventa Compact Plus (1745 euro)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Bericht door Gemineye » ma 6 jan 2020 12:48

Ik ben nog wel even aan het meten geweest dit weekend, en volgens mij zou een eventuele airco het beste in het midden vd caravan passen, eigenlijk vlak achter de as. Zie schetsje. Het dikke zwarte kader is het grote dakvenster. Het kleine zwarte kader geeft de schuifrichting van het raam aan, deze moet natuurlijk open kunnen. De airco zou daar vlak achter kunnen komen (rood kader). Geen last van kastdeuren daar.

Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Bericht door Ralf » ma 6 jan 2020 13:57

houd rekening met het feit dat je geen sandwich verlijmd dak hebt maar een losse dakplaat .je dak is dus niet echt stevig
een airco is mogelijk maar het advies is om onder je dakplaat een een grote houten plank/en te schuiven . anders gaat het echt fout met een dak airco . denk aan 9 mm multi.
dit heb je ook nodig om je airco op een eiland te houden . anders word het het laagste punt door het gewicht en zorgt het uitzetten en het krimpen van de dakplaat veel ellende.

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Bericht door Gemineye » ma 6 jan 2020 14:40

RE.gif

Dat laatste is wel een goede tip, dank Ralf. Daar zou ik dan weer niet aan gedacht hebben.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Bericht door Gemineye » di 7 jan 2020 10:58

Ik zet mijn zoektocht nog even voort. Ik vind veel verschillende airco's, van klein tot groot. Vaak wordt het koelvermogen in watt of BTU(h) uitgedrukt, en ik snap op basis van de warmtepomptechniek dat het opgenomen vermogen kleiner is dan het koelvermogen.

Zou iemand mij een indicatie kunnen geven wat voor koelvermogen (Watt/BTU) ik op onze caravan ongeveer zou moeten aanhouden om ook in warme zuid europese landen lekker te kunnen slapen? Werkt het ook zo dat een airco met meer vermogen minder geluid zal maken omdat de compressor minder vaak aan slaat?

Vorig jaar hadden we een mobiele airco mee, maar ik kan nergens vinden hoeveel vermogen die heeft (of nieuw zou moeten hebben gehad mrgreen.gif) Ik denk dat dat vermogen nogal afgenomen is in de loop der tijd, want die compressor draaide 24u/dag.

Ik vind op interne dat een Eurom 2401 2400 BTU levert. Ik vermoed dat dat voor onze caravan aan de lage kant is, klopt dat?
De Webasto levert 2000Watt, dat is 6800BTU.
Een dometic freshjet 1700 levert 5800BTU, een 2200 7500BTU.

Wat zou ik nodig hebben op een home car 49?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Bericht door Chris » di 7 jan 2020 12:15

Hoi Gemeneye

Vrienden van ons hebben de Eurom 2400
Gebruiken die in een Hobby 495, en dat werkt.
Niet snel, niet 100% ideaal, maar duidelijk voelbaar.

Die Eurom is dus 2400BTU volgens mij....
Heb je daar iets aan, jou caravan is ongeveer even lang toch??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Bericht door Gemineye » di 7 jan 2020 12:45

RE.gif

Mja mijn gevoel zegt dat die eurom voor onze caravan klein is. Als dat 2400BTU is, dan zou alles vanaf een plm 5000BTU voldoende moeten zijn? Dan zou een dometic 1700 (5800BTU) of Telair 5400 o.i.d. toch al iets moeten zijn redeneer ik?

Ik kan bij de groothandel nog een Dometic freshjet 1100 bestellen. Dat lijkt mij een fout op hun site of een overjarig model want nergens anders te vinden. Conform specs geschikt voor voertuigen <5m, met een vermogen van 3500BTU. Voor mijn gevoel te klein, dan draait de compressor dag en nacht vrees ik, en dan heb je dus meer geluid. (maar ik weet niet of die redenatie klopt, eigenlijk)
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verschil Gree Shark 2500 en Kronings a2000 dakairco's

Bericht door Chris » di 7 jan 2020 15:35

Ik denk dat je idd boven 5000BTU moet denken.
Wij hebben in een iets langere hut de Dometic 2200, die is dacht ik 7500BTU, en echt ruim voldoende.
Als je ergens die 1700 van 5800BTU op de kop kan tikken.. zou ik ook toehappen.
Let alleen op of dat type ook een soft start heeft, dat weet ik niet maar het is wel erg prettig.
Verwarming..mmm.. zit in onze ook maar nog nooit gebruikt...geen idee of dat wat is..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”