Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Rietveld
Berichten: 10
Lid geworden op: do 2 jan 2020 00:43

Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Rietveld » do 2 jan 2020 14:01

Goedemiddag,

Onze caravan was redelijk standaard uitgevoerd en daar gaat nu het e.e.a. aan veranderen na onze eerste kampeer ervaring in Limburg. Een mover is voor onze caravan een must. Met een gemiddeld gewicht van 1500 KG is de caravan niet met de hand te verplaatsen. Dus de eerste uitbreiding is een feit. We hebben nu de volgende zaken aangeschaft maar nog niet gemonteerd zijn.
  • Mover Obelink Prestige II
  • Accu Beaut AGM 100-12 (100AH)
  • Accu lader Victron BSC 12/7
De accu heb ik iets ruimer geselecteerd om in de toekomst ook te kunnen camperen in de natuur. Maar nu komt het lastige deel. Door alles te willen combineren loop ik tegen een aantal problemen op waarbij ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Op het forum heb ik wel een aantal zaken gevonden die me verder helpen, maar voor mijn situatie heb ik nog geen compleet beeld. Hieronder als voorbeeld wat ik wil gaan maken.

Afbeelding

Nu de vragen die ik heb:
  • Moeten er in de installatie nog relais worden aangebracht ?
  • Zijn 2 PV panelen van 100 W voldoende om een half lege accu op te laden in 1 dag (zal ook deels aan het weer liggen)
  • Hoe lang gaat de accu ongeveer mee bij enkel verbruik van verlichting, waterpompjes en wat USB laders (alles 12V en verlichting is led)

De volgende spullen wil ik nog gaan aanschaffen:
  • Victron Smart Solar MPPT 75/15
  • PV panelen 100W per stuk in flexibele uitvoering
  • Omvormer zuivere sinus 1500 Watt (voor koffie apparaat 800W en overige)
  • Energie monitor (nog geen idee welke dit zou moeten worden)

Ik hoop dat ik alles duidelijk heb omschreven om een duidelijk beeld te krijgen
Bijlagen
Caravan Hobby.jpg
Opel Zafira 1.4 Turbo 6-traps automaat 140Pk 200NM bj 2017, Hobby 495UL Excellent bj 2018, Mover Obelink Prestige II, Thule Omnistor 6300 4 meter.

Gebruikersavatar
cahummel
Berichten: 136
Lid geworden op: di 26 mar 2019 14:36

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door cahummel » do 2 jan 2020 14:38

Ik zou niet kiezen voor flexibele panelen als je kiest voor dakmontage, er kan dan geen (koelende) lucht tussen je dak en het paneel. Is niet hoed voor je dak (staat in een topic hier op het forum in het kip gedeelte, waarbjj een dak van een kip kompakt er op zijn zachtst gezegd niet mooi meer uit ziet onder een flexibel zonnepaneel), en door de koeling is je paneel (ietsje) efficiënter.

Wat betreft relais: ik zou het wel doen, alles handmatig overschakelen geeft een keer fouten. Het 12 volt circuit kun je schakelen met twee omgekeerd aangesloten wisselrelais.

Voor de keuze tussen 230volt van de walstroom en de omvormer zijn speciale schakel automaten verkrijgbaar (zoek ff op IVT US-12N).

De rest van de vragen heeft Chris denk ik wel een antwoord op.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Chris » do 2 jan 2020 15:01

Vraag 1.
De vraag lijkt mij niet compleet..
Waarvoor wil je een relais plaatsen ??? om de 230 volt van de 12 volt te scheiden??
Of om alle laadspanningen oid te scheiden.

Vraag 2..
Niet te beantwoorden bijna.. de mate van zonlicht is niet te voorspellen.
Maar..200 Watt aan panelen...dat schiet wel op denk ik, echter geen garantie.
Daarbij..
Flexibele panelen worden erg warm en zullen zeker lelijke plekken veroorzaken op je caravandak.

Vraag 3..

Reken maar uit...
De accu is 100Ah.... dus 1 uur 100 Ampere uit te trekken.... 10 uur 10 Ampere..
Echter... als je dat doet is de accu tot op de bodem leeg, en dat is erg slecht voor een accu..
Er zijn verbruiksmeters te koop die je een aardig beeld geven van de totale belasting van je accu.


En de laatste..
Een zuivere sinus omvormer is een utopie... maar ze komen aardig in de richting van een mooie sinus.
Echter... vergis je niet in de belasting van zo'n ding op de accu..
Koffiepot van 800 watt op 230 volt is ook ( of zelfs meer door verliezen van de inverter) 800 watt op 12 volt..
Vlotte rekensom uit de losse pols..de koffiepot trekt dan ongeveer 70 Ampere ...( gelukkig geen uur)
Maar... waar ik je eigenlijk op wil attenderen, buiten dat je beter koffie op gas kunt zetten..
Inverters zijn niet allemaal geschikt om elk 230 Volt apparaat te sturen..

Helaas is het getekende schema lastig te bekijken... sorry.
Ik zie echter wel b.v. de lader en de solar regelaar parallel staan....dat lijkt mij niet echt wenselijk.
Ik weet n.l. niet of een acculader het wel leuk vind om spanning van de solar regelaar ingestuurd te krijgen, en andersom, of de solar regelaar de acculader wel aankan.
2 verschillende laadspanningen... nooit samen aansluiten..

Zelf zou ik dus zeker met relais gaan werken, diode's gaat helaas niet want daarmee verlies je teveel spanning om goed te kunnen laden vrees ik.
M.a.w.
Je moet nog effe verder tekenen...
En let op... de Battery en de Load van de solar regelaar hangen nu aan elkaar... dat lijkt mij niet de bedoeling.
De Load moet "solo" op de belastingbus komen, dus alles los van de omvormer en daarop aansluiten.
Een handleiding van de Victron is hier te vinden en helemaal aan het einde staan de aansluitvormen...https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -ES-SE.pdf
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Rietveld
Berichten: 10
Lid geworden op: do 2 jan 2020 00:43

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Rietveld » do 2 jan 2020 15:31

cahummel schreef:
do 2 jan 2020 14:38
Ik zou niet kiezen voor flexibele panelen als je kiest voor dakmontage, er kan dan geen (koelende) lucht tussen je dak en het paneel. Is niet hoed voor je dak (staat in een topic hier op het forum in het kip gedeelte, waarbjj een dak van een kip kompakt er op zijn zachtst gezegd niet mooi meer uit ziet onder een flexibel zonnepaneel), en door de koeling is je paneel (ietsje) efficiënter.

Wat betreft relais: ik zou het wel doen, alles handmatig overschakelen geeft een keer fouten. Het 12 volt circuit kun je schakelen met twee omgekeerd aangesloten wisselrelais.

Voor de keuze tussen 230volt van de walstroom en de omvormer zijn speciale schakel automaten verkrijgbaar (zoek ff op IVT US-12N).

De rest van de vragen heeft Chris denk ik wel een antwoord op.
Had vooral voor de flexibele panelen gekeken ivm het gewicht. Maar gezien bovenstaande nadelen zal ik eens zoeken naar een PV paneel met aluminium frame.

Bedankt voor de reactie Cahummel
Opel Zafira 1.4 Turbo 6-traps automaat 140Pk 200NM bj 2017, Hobby 495UL Excellent bj 2018, Mover Obelink Prestige II, Thule Omnistor 6300 4 meter.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Ralf » do 2 jan 2020 16:26

kijk eens op deze website
https://www.xenteq.nl/
daar staat wat je nodig hebt en op elkaar afgestemd goed advies van de firma als je ze belt .

zuivere sinus schakelbox maar vergeet ook geen iso beveiliging als je een dikke sinus gebruikt via de accu
je hebt met een caravan geen aarde als je niet aan de paal staat . Dus waar normaal een aardlek ingrijpt om je niet te elektrocuteren . heb je deze niet met je sinus van 1500 watt . die beveiliging zorgt dan voor de zelfde bescherming als een aardlek ( word veel vergeten )

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Rietveld
Berichten: 10
Lid geworden op: do 2 jan 2020 00:43

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Rietveld » do 2 jan 2020 23:42

Chris schreef:
do 2 jan 2020 15:01
Vraag 1.
De vraag lijkt mij niet compleet..
Waarvoor wil je een relais plaatsen ??? om de 230 volt van de 12 volt te scheiden??
Of om alle laadspanningen oid te scheiden.
Waar ik exact een relais moet plaatsen is mij nog niet helemaal duidelijk. Je gaf hieronder al een goed voorbeeld, dat de lader en de solar regelaar parallel staan. Hiervoor zal dan denk ik een relais moeten komen. Welk relais zou hiervoor geschikt zijn?

De volgende situatie kan ook mogelijk problemen geven. Als de caravan is aangekoppeld, dan levert hij aan de caravan verbruikers 12V, maar de accu ook die via de PV panelen wordt bij geladen. Dus hier ook een relais? Bij caravan aangekoppeld spanning verbreken tussen accu en boordinstallatie.

Een iets hoger kwaliteit foto nu ook toegevoegd (schema moet nog wel worden aangepast)
Afbeelding
Bijlagen
Caravan Hobby 3.jpg
Opel Zafira 1.4 Turbo 6-traps automaat 140Pk 200NM bj 2017, Hobby 495UL Excellent bj 2018, Mover Obelink Prestige II, Thule Omnistor 6300 4 meter.

Gebruikersavatar
Rietveld
Berichten: 10
Lid geworden op: do 2 jan 2020 00:43

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Rietveld » vr 3 jan 2020 01:12

Chris schreef:
do 2 jan 2020 15:01
Vraag 2..
Niet te beantwoorden bijna.. de mate van zonlicht is niet te voorspellen.
Maar..200 Watt aan panelen...dat schiet wel op denk ik, echter geen garantie.
Daarbij..
Flexibele panelen worden erg warm en zullen zeker lelijke plekken veroorzaken op je caravandak.

Vraag 3..

Reken maar uit...
De accu is 100Ah.... dus 1 uur 100 Ampere uit te trekken.... 10 uur 10 Ampere..
Echter... als je dat doet is de accu tot op de bodem leeg, en dat is erg slecht voor een accu..
Er zijn verbruiksmeters te koop die je een aardig beeld geven van de totale belasting van je accu.


En de laatste..
Een zuivere sinus omvormer is een utopie... maar ze komen aardig in de richting van een mooie sinus.
Echter... vergis je niet in de belasting van zo'n ding op de accu..
Koffiepot van 800 watt op 230 volt is ook ( of zelfs meer door verliezen van de inverter) 800 watt op 12 volt..
Vlotte rekensom uit de losse pols..de koffiepot trekt dan ongeveer 70 Ampere ...( gelukkig geen uur)
Maar... waar ik je eigenlijk op wil attenderen, buiten dat je beter koffie op gas kunt zetten..
Inverters zijn niet allemaal geschikt om elk 230 Volt apparaat te sturen..
De flexibele PV panelen zie ik van af, hier komen normalen PV panelen. Of de 200W voldoende is moeten we maar gewoon gaan proberen.

De omvormer laat ik nog even voor later. Een goede omvormer met een zuivere sinus is niet goedkoop en waarschijnlijk ga ik hem toch niet veel gebruiken. Mogelijk in de toekomst nog een optie als ik echt iets mis. Eerst maar eens een paar dagen in de natuur kamperen en dan kijken hoe dat is gegaan.
Opel Zafira 1.4 Turbo 6-traps automaat 140Pk 200NM bj 2017, Hobby 495UL Excellent bj 2018, Mover Obelink Prestige II, Thule Omnistor 6300 4 meter.

Gebruikersavatar
Rietveld
Berichten: 10
Lid geworden op: do 2 jan 2020 00:43

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Rietveld » vr 3 jan 2020 01:29

Chris schreef:
do 2 jan 2020 15:01
Helaas is het getekende schema lastig te bekijken... sorry.
Ik zie echter wel b.v. de lader en de solar regelaar parallel staan....dat lijkt mij niet echt wenselijk.
Ik weet n.l. niet of een acculader het wel leuk vind om spanning van de solar regelaar ingestuurd te krijgen, en andersom, of de solar regelaar de acculader wel aankan.
2 verschillende laadspanningen... nooit samen aansluiten..

Zelf zou ik dus zeker met relais gaan werken, diode's gaat helaas niet want daarmee verlies je teveel spanning om goed te kunnen laden vrees ik.
M.a.w.
Je moet nog effe verder tekenen...
En let op... de Battery en de Load van de solar regelaar hangen nu aan elkaar... dat lijkt mij niet de bedoeling.
De Load moet "solo" op de belastingbus komen, dus alles los van de omvormer en daarop aansluiten.
Een handleiding van de Victron is hier te vinden en helemaal aan het einde staan de aansluitvormen...https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -ES-SE.pdf
Naar aanleiding van bovenstaande advies en het lezen van de documentatie het schema aangepast. Kom nu op een 3-tal relais. Nog geen idee welke dit moeten zijn, maar mogelijk heeft iemand hier ervaring mee en weet welke geschikt zijn voor deze toepassing.

Chris, alvast bedankt voor jou reactie.

De afbeelding is ook in het groot te bekijken https://imgur.com/Wk6Ni1j
Afbeelding
Bijlagen
Caravan Hobby aangepast(1).jpg
Opel Zafira 1.4 Turbo 6-traps automaat 140Pk 200NM bj 2017, Hobby 495UL Excellent bj 2018, Mover Obelink Prestige II, Thule Omnistor 6300 4 meter.

Gebruikersavatar
Rietveld
Berichten: 10
Lid geworden op: do 2 jan 2020 00:43

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Rietveld » vr 3 jan 2020 01:30

Ralf schreef:
do 2 jan 2020 16:26
kijk eens op deze website
https://www.xenteq.nl/
daar staat wat je nodig hebt en op elkaar afgestemd goed advies van de firma als je ze belt .

zuivere sinus schakelbox maar vergeet ook geen iso beveiliging als je een dikke sinus gebruikt via de accu
je hebt met een caravan geen aarde als je niet aan de paal staat . Dus waar normaal een aardlek ingrijpt om je niet te elektrocuteren . heb je deze niet met je sinus van 1500 watt . die beveiliging zorgt dan voor de zelfde bescherming als een aardlek ( word veel vergeten )

gr ralf
Bedankt Ralf, ga de website eens verkennen!
Opel Zafira 1.4 Turbo 6-traps automaat 140Pk 200NM bj 2017, Hobby 495UL Excellent bj 2018, Mover Obelink Prestige II, Thule Omnistor 6300 4 meter.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door sailor wim » vr 3 jan 2020 07:15

Hoi,
Ik had op mijn schip een vergelijkbare opstelling.
Victron combi, 1 set zonnepanelen met 2 mppt regelaars en 2 motordynamo's.
Zonder relais behalve natuurlijk in de combi.
Varen, dynamo en zonnepanelen of aan de wal combi en zonnepanelen.
De spanningregelaar die op een gegeven moment in de laadcurve de hoogste spanning levert gaat door de andere van de twee systemen in werking stopt.
Je tekent de panelen parallel die moeten in serrie staan om het hoogste rendement te halen uit de mppt regelaar die 75/15 kan immers 75 volt ingangspanning hebben. En werkt het beste als er tenminste 5 volt hoger aanwezig is dan de hoogste laadspanning.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door p_vingerhoets » vr 3 jan 2020 10:51

Zoals je de relais nu ingetekend hebt lijkt me geen goed idee.
Je stuurt nu de hoofdstroom van je lader door de spoel van het relais en dat is wat teveel van het goede

Aftakking van de plus van laderkabel via relaisspoel naar de min van de lader en de hoofdstroom van je zonnepaneelomvormer kan dan via geschakelde contacten

Zo ook bij de andere relais.


Veel apperatuur (tv,radio, laptop e.d.) kun je beter aansluiten op de 12 v eventueel met een bijpassende voeding
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Chris » vr 3 jan 2020 11:18

Ralf schreef:
do 2 jan 2020 16:26
zuivere sinus schakelbox maar vergeet ook geen iso beveiliging als je een dikke sinus gebruikt via de accu
je hebt met een caravan geen aarde als je niet aan de paal staat . Dus waar normaal een aardlek ingrijpt om je niet te elektrocuteren . heb je deze niet met je sinus van 1500 watt . die beveiliging zorgt dan voor de zelfde bescherming als een aardlek ( word veel vergeten )

gr ralf
Da's een heel goeie Ralf.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Chris » vr 3 jan 2020 11:41

Zo even een eerste brainwave...
Je tekent relais met hun spoel in serie van een 12 volt draad, dat klopt niet.
Een relais spoel moet een + en - hebben en het kontakt staat in serie met een b.v. 12 volt draad.

Ik zie denk ik een fout op de 13 polige Jaeger, er klopt iets niet met de massa's..
10 en 11 , geschakelde + en de massa daarvan op 11 lijkt te kloppen maar het 2e deel, de constante + op pen 9 heeft pen 13 als massa, en die zie ik niet.
Nu mag je die twee massa's wel aan elkaar knopen.

Relais..
De relais welke in de autotechniek gebruikt worden zijn doorgaans lekker stevige dingen.
En ze hebben AMP aansluitingen, ook handig in dit geval.
Wat ik zeker wel zou doen is een blusdiode over de spoel van het relais heen zetten.
Er treed toch een EMK op en het contact welke de spoel schakelt zal toch vonkvorming hebben.
Een blusdiode voorkomt dat.
Denk aan b.v. type 1N4004

We denken even verder..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door myalexx » vr 3 jan 2020 14:03

Ik heb even mijn idee erop losgelaten? scratch.gif
Bijlagen
image.jpeg
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Chris » vr 3 jan 2020 14:08

RE.gif
Ik zie het al... net zo'n " kunstenaar" als ik als het op schematekenen aankomt..
Waar is toch mijn ouwe tekenbord gebleven.

Ik ga jou "Brainwave" ook eens effe beneuzen... [kerstduim.gif]
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Ralf » vr 3 jan 2020 16:29

oke
even een vraag het gaat mijn begrijpertje te buiten .

plus min van accu gaan in mppt . plus min van lader op de accu
de mmpt meet wanneer er genoeg stroom is en laad dan niet . dus als lader op 14,8 volt laad
en het zonnepaneel laad dan stoppen ze toch ook als de accu vol is .
dit is bij campers ed niet anders waarom moeilijk doen met allerlei relais .
en als je geen stroom naar je stekker van de auto wilt dan zet je er een een richtings verkeer kastje tussen ( kan niet op de naam komen ) die zet je dan zodra de spanning binnen komt .
indien er een nummer 9 en 10 is en je gebruikt de 9 dan loopt de koelkast apart . en als dit niet zo is dan trek je een aparte kabel voor pool 10

Maar ik kan er totaal naast zitten he ben vrij suf vandaag
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Rietveld
Berichten: 10
Lid geworden op: do 2 jan 2020 00:43

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Rietveld » zo 5 jan 2020 14:22

Na wat onderzoek gedaan te hebben naar relais ben ik nog niet veel wijzer geworden en zie door de relais het bos niet meer. Ik heb mijn schema aangepast en enkel schakelaars ingetekend waar ik denk dat het mis kan gaan. Ik zal hier onder de verschillende situatie inzichtelijk maken waarvoor ik nog een goede oplossing zoek. Als het lukt natuurlijk alles geautomatiseerd zodat je zelf geen fouten meer kan maken in gebruik.

Situatie 1
Tijdens het rijden krijgt de boordinstallatie van de caravan stroom via de aangesloten 13 polig jaeger stekker, maar de boordinstallatie kan ook spanning krijgen via de spanningsregelaar van de zonnenpanelen. Is hier een relais mogelijk of moet dit een handmatige schakeling gaan worden?

Situatie 2
Op een camping met 230Volt aansluiting krijgt de boordinstallatie spanning via de standaard omvormer van de caravan, maar de boordinstallatie kan ook spanning krijgen via de spanningsregelaar van de zonnenpalen. Is hier een relais mogelijk of moet dit ook een handmatige schakeling gaan worden?

Situatie 3
Op een camping met 230Volt aansluiting wordt de AGM accu bijgeladen door de acculader, maar kan ook worden bijgeladen via de spanningsregelaar van de zonnepanelen. Is hier een relais mogelijk of moet dit ook een handmatige schakeling gaan worden?

Mogelijk is een van bovenstaande situatie in gebruik geen probleem, maar zelf heb hier nog geen goed gevoel bij.

Het schema heb ik nav jullie reacties weer een update gegeven, bedankt allemaal!

Het schema ook in groot formaat https://imgur.com/a/w7wty6x
Afbeelding
Bijlagen
Caravan Hobby(1).jpg
Opel Zafira 1.4 Turbo 6-traps automaat 140Pk 200NM bj 2017, Hobby 495UL Excellent bj 2018, Mover Obelink Prestige II, Thule Omnistor 6300 4 meter.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Ralf » di 7 jan 2020 10:44

ik denk dat je veel te ver gaat
de enige aansluiting waar wat mee moet gebeuren is de aansluiting vlak voor de aanwezige omvormer .
zonnepaneel auto en lader regelen zich zelf zolang ze allemaal op de accu zijn aangesloten .


zonne panneel laadregelaar accu
Lader accu
accu schakelaar/ relais naar omvormer of uitgang laadregelaar naar omvormer
als je dan een goede hebt bv met een app dan zou je op die manier je energie kunnen sturen en ook aan of uit kunnen schakelen
en in de pool 9 draad een diode of hoe zon ding heet om er een richting verkeer van de maken .

12 volt is niet moeilijk zolang je het simpel houd .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door p_vingerhoets » di 7 jan 2020 17:08

Heeft de onvomer niet een speciale aansluiting voor het laden van de accu ? Zou die dan niet hetzelfde kunnen reageren als een normale lader en dus afschakelen als de accu vol is ?

De sonnepanelen zitten niet aan het 220v net gekoppeld dus je gaat de camping niet van stroom voorzien.

Dus het lijkt me dat je het zonder iets gewoon kunt koppelen een lader laat de stroom van de accu ook niet terug vloeien naar het 220 v net dus ook daar hoeft niets tussen

Het lijkt me dat er eerst even in de omvormer van je zonnepanelen gedoken moet worden hoe het een en ander zit.

Nprmaliter schakeld de caravan zelf de 12 volt af als die aan de paal komt te hangen en neemt dan de stroomvoorziening op de laagspanning over, je accu zal op een daarvoor bedachte aansluiting op de omvormer zitten zoals normaal gesproken ook de bedrading vanaf de auto ook eerst naar de omvormer van je caravan gaat en daar pas gebruikt wordt als er geen 220v voor handen is toch enige die rechtstreeks voorzien wordt is de koelkast die krijgt zijn 12 v wel rechtatreeks van de autostekker.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door CoralOne77 » di 7 jan 2020 18:22

whistle.gif

Misschien een tikkeltje off-topic, maar ik ben effe over 't muurtje gaan loeren bij de 4WD collega knutselaars.
Niet goedkoop, maar dan heb je ook wat?

Redarc Manager 30
  • Multi Stage AC-DC Battery Charger
  • Multi Stage DC to DC Charger
  • MPPT Solar Regulator
  • Green power priority
  • Battery Monitor
  • Dual Battery Isolator
  • Load Disconnect Controller
  • Super quiet operation
  • Charges AGM, Gel, Calcium content, VRLA, Standard Lead Acid and LiFePO4 batteries
https://www.redarc.com.au/battery-charg ... nt-systems

Dagdromend in het wild: een forse 12 V kabel met een zweefzekering vanaf onder de motorkap (geen paniek, die start accu wordt mee beveiligd tegen leegloop en allerlei gedoe) naar een Anderson plug in de kofferbak (DC-DC charger + deep cycle accu, géén LiFePO4 wegens de hitte in de kofferbak in de zomer + een compressor koelkast die tegen een stootje kan) en/of een extra Anderson plug naast de trekhaak, van daaruit weer een dikke kabel naar wéér een Anderson plug input op de caravan, en alakazam : onderweg een dikke DC laadstroom richting caravan leefbatterij(tje), de koelkast ijskoud, solar vanaf de bagagedrager op het autodak wordt geregeld, 230 V aansluiting thuis of op de camping wordt automatisch gedetecteerd, noem maar op. Of zo doen ze 't Down Under althans met hun off-road RV trailers.

Context: ik oriënteer me voor zo'n ding in mijn pick-up kofferback (2de deep cycle accu, eventueel een 3de accu, parallel verbonden, die ter plaatse kan worden afgekoppeld en aan de electro boot kan, 12 V compressor vriezer/koelkast (Engel, ARB, Dometic, National Luna, SnoMaster, welke precies moet ik ook nog uitpiepen...), camera oplaadpunten, verlichting, een paar gadgets, etc.), en denk aan een 12 V uplink naar de caravan, voor als die mee op reis is, en waar weer een of ander DC-DC bakkie zit dat de inherente laadstroom verliezen netjes opkrikt. (Zonder caravan op reis, dan hangt er dan meestal een gesloten aanhanger aan met tenten en materiaal, waar dan eventueel ook weer 2-3 zonnepaneeltjes op kunnen, met Anderson plug naar... etc.)


Terug on-topic : zo'n intelligent BMS (Battery Management System) kan ook in de caravan en bespaart je héél wat gedoe met relais, diodes, schema's maken en back to the drawing board kopzorgen, niet? Alle leveranciers en afnemers aansluiten, klaar. thumbup.gif

redarc-manager.jpg
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Ab » di 7 jan 2020 19:56

Effe over de flexibele lichte zonnepanelen.
Die kan je ook op een dunne alluminium plaat lijmen.
Ze zijn ook zo te koop waar de plaat al onder zit.
Die kan je zonder meer zo op het dak lijmen.
Het scheelt echt veel in het gewicht.

In de zomer kon ik met een 75 Ah accu makkelijk een week zonder stroom met mijn vorige caravan.
Zonder zonnepanelen!
Daarna nog genoeg over om een zware moveractie te doen.
We gebruikten alleen de pompjes van kraan en wc en af en toe een paar ledlampjes.
Buiten een gaslamp. In feite waren we ook alleen maar bimnen om te slapen..
Een 100 Ah loodaccu moet je bij voorkeur niet verder ontladen dan 50 % wil je er lang gebruik van kunnen maken.
Een 50 Ah Lifepo accu levert net zoveel.
Weegt een kwart of minder.
Een vuistregel voor opbrengst van zonnepanelen oo een caravan is 4 x het Wp vermogen in watt per dag.
Komt dus in jouw geval neer op ca 800 bruikbare watts per dag zonder dat de accu leger raakt ( in theorie)
Stroom zat dus, in de zomermaanden kan je prima zonder stroompaal. Laden op 230 volt is niet nodig.

2 laders op de accu is geen enkel probleem.
In mijn huidige camper zitten er 3 laders op dezelfde huishoudaccu.
Zonnepanelen, 230 volt lader, en laadstroom vanaf de dynamo.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Chris » di 7 jan 2020 20:24

Ook ik zat nog te denken...

Zo'n BMS als CoralOne77 laat zien is geweldig natuurlijk.
That's the real stuff gewoon.
Maar... niet goedkoop.
En daar zit direct de kneep, ik kan ook niet zoiets vinden op het WWW wat wel geschikt zou zijn.

Mijn kronkel..

Maak 2 aparte delen... de huidige installatie, met daaraan ook de acculader.
En..
Maak een 2e deel, de zonnepanelen met hun solar regelaar.
Vervolgens een wisselschakelaar of relais die je de keuze geeft: Aan 230 Volt of NIET aan 230 volt maar aan de zonnepanelen, en waarmee je dus de input auto of omvormer uitschakelt.

Nog een tip..
Neem eens kontakt op met Jasicamp.nl
https://www.jasicamp.nl/zonne-energie/v ... laars/c951
Zij hebben denk ik meer met dit bijltje gehakt en zullen zeker proberen om een oplossing te vinden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Ab » di 7 jan 2020 20:48

Wat voor input heeft de auto ?
Dat zie ik effe niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door CoralOne77 » di 7 jan 2020 21:08

Oja, ivm solar setup ook rekening houden met het feit dat LiFePO4 accu's niet alleen dieper mogen worden ontladen, maar ook tig keer sneller terug vol laden dan hun loodzuur tegenhanger. Kan een doorslaggevend praktisch argument zijn, zeker in onze contreien waar het zonnetje vaak verstek geeft, of het merendeel van de uren daglicht verre van loodrecht bovenop de panelen schijnt...

(In de praktijk laden wij, bij minder goeie zon, onze back-up Li accu voor de boot vaak terug op met een benzine aggregaatje, probeer dat maar es met een loodzuur accu... Met een Li accu is dat klusje in hooguit een paar uurtjes snorren geklaard. #Wistjedatje: ik zag onlangs een nieuwe buitenboord motor, die draaide op gas, waar een lichtspoel (?) op zat, waarmee je de Li accu van de electro fluistermotor terug oplaadt, terwijl je "de grote oversteek" op gas/benzine maakt. Li accu's openen veel nieuwe duren. Al is dat dan al ver off-topic hehe...)

Wil je een accu in een zéér warme omgeving, zoals bvb in de kofferbak van mijn pick-up (of zelfs achter een caravan wand?) onder een volle zomerzon, dan ga je misschien toch beter voor een Gel of AGM loodzuur accu, omwille van de brandveiligheid, die bij Li in hogere omgevingstemperaturen iets minder evident zou zijn?
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Advies nodig uitbreiding electrische installatie

Bericht door Ab » di 7 jan 2020 21:50

Allang niet meer.
De Lifepo4 accu's zijn veiliger dan een loodzuuraccu.
Er is met geweren op geschoten, grote branders erop, en nog veel meer rare dingen mee uitgehaald.
Niks aan de hand.
Je moet ze alleen niet laden bij temperaturen onder nul.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”