Schakeling vloerverwarming knaus silverselection 500 fu

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Schakeling vloerverwarming knaus silverselection 500 fu

Bericht door Hobby Linka » vr 20 dec 2019 05:56

RE.gif

Bruin en blauw als voeding is juist. Bruin als fase en blauw als nul.

Maar bruin en zwart lijkt me niet goed. Bruin is ook fasen en zwart is de geschakelde fasedraad.

Volgens mij moet je met zwart (geschakelde fase) en blauw als nul naar de vloerverwarming.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Schakeling vloerverwarming knaus silverselection 500 fu

Bericht door Daphne » vr 20 dec 2019 09:03

Frahazek schreef:
do 19 dec 2019 21:47
Hoi Chris,

morgen hebben we een reisdag richting de sneeuw (die daar nu hard wegsmelt). Zaterdag kan ik er weer naar kijken en laat het je dan weten. Voor nu alvast bedankt.

Groet

Frans
Moet je het nu zonder vloerverwarming doen? [kerstscratch.gif] [kersthuilen.gif]
Eerlijk gezegd zou ik de kriebels krijgen van deze “klus” en zou het origineel houden. Hoe vaak moet je nu de vloerverwarming in en uitschakelen? Eén keer maar. Het hele koudere seizoen staat bij ons de vv aan. Als we ons verplaatsen of de caravan staat in de stalling kan het goed zijn dat het knopje nog op AAN staat. En zo onbereikbaar is het knopje toch niet? Wij hebben een simpele oplossing door een klepje in de kastbodem, de oplossing van Chris is wel veel chiquer maar nog steeds niet zo ingrijpend als jouw afstandsbediening.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schakeling vloerverwarming knaus silverselection 500 fu

Bericht door Chris » vr 20 dec 2019 09:34

Hobby Linka schreef:
vr 20 dec 2019 05:56
RE.gif

Bruin en blauw als voeding is juist. Bruin als fase en blauw als nul.

Maar bruin en zwart lijkt me niet goed. Bruin is ook fasen en zwart is de geschakelde fasedraad.

Volgens mij moet je met zwart (geschakelde fase) en blauw als nul naar de vloerverwarming.
Wat ik niet weet is hoe de externe bedrading is afgetapt van de originele.
Want...Ik begrijp dat de originele switch er ook nog inzit...en die heeft 3 draden..
Fase, de geschakelde fase dus zwart en nul...
Die nul is nodig voor het signaallampje..
Is er een mixie gemaakt??
Lijkt wel..
Dus de zwarte draad....
Staat de kaku in serie of parallel aan de originele schakelaar...Da's denk ik de truuk hier
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Schakeling vloerverwarming knaus silverselection 500 fu

Bericht door thmeyer » vr 20 dec 2019 10:08


Zo lang we geen duidelijke foto hebben van de timer met de bedrading is het "gissen".

Daarom is de oplossing van Chris om te meten de juiste. Maar dan moet wel weten, wat je moet meten.

En wat Hobby Linka schrijft klopt wel een beetje, maar er zijn dan wel 2 bruine draden vanaf de schakelaar en die knop je nooit aan een blauwe draad vast.

Daarom moet op de buitenste aansluitingen (spanning in) van de inbouwschakelaar van de vloerverwarming aan en de inbouwschakelaar uit, 230 volt gemeten worden.

Pas als de inbouwschakelaar met de afstandbediening in wordt geschakeld moet je op de binnenste aansluitingen (spanning uit) 230 volt meten.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Schakeling vloerverwarming knaus silverselection 500 fu

Bericht door Ab » vr 20 dec 2019 20:18

Ik ga voor het K.I.S.S principe.
Keep It Super Simple.
Dat komt dus overeen met de stelling van Daphne.
1 x aanzetten en in de zomer uit.
Of je trekt de stekker eruit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: Schakeling vloerverwarming knaus silverselection 500 fu

Bericht door Frahazek » za 21 dec 2019 17:25

Helaas nog niet gelukt. Omdat er naar gevraagd werd hierbij het schema van de timer die er oorspronkelijk in zat Afbeelding.
Deze timer heb ik nu terug geplaatst en nu doet de vloerverwarming het weer prima. De oorspronkelijke schakelaar is trouwens loos en heeft dus geen functie meer.
Op zich werkt de timer ook prima maar ik ben een domoticafreak (helaas zonder electra kennis) dus vind het gewoon mooi om ook mijn caravan “domoticaproof” te maken.
Leuke hobby voor regenachtige dagen in de caravan.
Een voltmeter was hier in het dorp niet te krijgen dus heb het met een spanningsmeter en een lamp geprobeerd. Op beide bruine fase draden zit spanning.
Als ik de fasedraad en het zwarte schakeldraad die volgens het schema van de timer aan de onderkant aangesloten zijn in de input van de klikaan klikuit schakelaar doe dan werkt de (test)lamp maar de vloerverwarming dus niet.
Mocht iemand nog de gouden tip weten dan zou het mooi zijn maar met de timer die ik er weer in geplaatst heb werkt het prima.
Morgen zitten we heerlijk in de sneeuw (hoop ik) en dan komt die gemaksschakelaar later wel.

In ieder geval heel hartelijk dank voor het meedenken.
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Nog effe een tip

Bericht door Frahazek » za 21 dec 2019 17:35

Als je nog een mooie doorreis plek zoekt. Dinkelsbühl tussen Wurzburg en Ulm. Mooier als Rothenburg ob der Tauber en veel rustiger. Een volledig ommuurd Anton Piekstadje met een mooie camping niet te ver van de snelweg en het hele jaar open
Afbeelding
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schakeling vloerverwarming knaus silverselection 500 fu

Bericht door Chris » za 21 dec 2019 21:27

Frahazek schreef:
za 21 dec 2019 17:25

Als ik de fasedraad en het zwarte schakeldraad die volgens het schema van de timer aan de onderkant aangesloten zijn in de input van de klikaan klikuit schakelaar doe dan werkt de (test)lamp maar de vloerverwarming dus niet.
Daar zit nou net de fout..
de ZWARTE draad moet aan de output komen....dat is de geschakelde fase draad.... kontakt 2 zegmaar... middenin..
Samen met een blauwe..de nul draad.

Input zou moeten zijn: Bruin fase.. en blauw nul draad.
Maar... en daar zit het addertje onder het gras bij jou..
Ik zie 2 bruine draden... en dat klopt dus niet in de officiele aansluitnormen.
Er zouden 2 blauwe moeten zijn...

Wat gebeurt er nu..
Met de timer onderbreek je de fase draad...
Dat is het onderste stukje tekening van de timer.. die bruine is daarvoor extra aangelegd en daarom heb je nu 2 bruine draden.
De schakeldraad is zwart en zit dus ook onder..

Boven heb je correct... Fase ( bruin) en nul ( Blauw.)

On het goed te maken moet je tot het volgende komen...
Die witte bak waar de originele schakelaar inzat moet open.
Dan zie je denk ik dat de 2 bruine draden aan elkaar gemaakt zitten.... 1 moet weg.
Dan moet je een blauwe samen maken met de huidige blauwe draad...

Je hebt dan:
1x bruin
1x zwart
2x blauw die aan elkaar zitten.

KIKA als volgt aansluiten..

Bruin op L
Blauw ( maakt niet uit welke) op N
De 2e blauw op N midden in.
En Zwart op dat slingertje, klem 2 zeg maar...

Om het even technisch te benoemen..
Jou timer is een potentiaal vrij kontakt.
De KIKA heeft dat niet maar stuurt een 230 volt spanning uit.

( ik vermoed trouwens dat de 2 N punten binnenin de KIKA aan elkaar zitten, dat zou een extra blauwe draad maken onnodig kunnen maken... kwestie van meten)

Volgens mij snap je het nu helemaal niet meer bruin, blauw zwart... een bende.. [kerstduim.gif]
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Nog effe een tip

Bericht door PD » za 21 dec 2019 21:52

Frahazek schreef:
za 21 dec 2019 17:35
Als je nog een mooie doorreis plek zoekt. Dinkelsbühl tussen Wurzburg en Ulm. Mooier als Rothenburg ob der Tauber en veel rustiger. Een volledig ommuurd Anton Piekstadje met een mooie camping niet te ver van de snelweg en het hele jaar open
Heb je wellicht sprekende foto's ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Schakeling vloerverwarming Knaus Silverselection 500 fu

Bericht door thmeyer » za 21 dec 2019 22:25


Hoi Chris,

Met een prachtig schema van de timer en de metingen van Frans is nu duidelijk hoe de boel aangesloten moet worden.
Nou Chris, jouw uitleg is voor mij duidelijk en ik denk dat voor Frans ook.
Nu op zijn reactie wachten en nu hopen dat dan wel werkt.

Nog een opmerking van mijn kant:
De kleuren combinatie van de bedradingen was ongebruikelijk en de onduidelijke foto van de timer dacht ik dat de inkomend spanning van onder op de timer was aangesloten, waardoor ik op het verkeerde been ben gezet. Bij mijn (onjuiste) voorbeeld zijn de in- en uitgang precies omgedraaid.

En hou het K.I.S.S.

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: Schakeling vloerverwarming knaus silverselection 500 fu

Bericht door Frahazek » zo 22 dec 2019 17:14

Bedankt Theo en Chris,

Heb het witte kastje open gemaakt en zoals je uit de foto kunt zien klopt het helemaal wat Chris zegt. We zijn inmiddels op de plaats van bestemming (Biberwier in Oostenrijk waar het regent en er geen sneeuw in velden of wegen te zien is)

Voor nu werkt de vloerverwarming weer op de timer en ik snap helemaal wat Chris zegt maar ik ga het pas aanpassen als we weer in Nederland zijn want ik kan me het niet permitteren dat ik het niet goed doe en de VV het helemaal niet meer doet. We houden het dus KISS Theo.

Als het gelukt is laat ik jullie het weten en voor nu heel veel dank ik heb in ieder geval het nodige geleerd.
Afbeelding
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schakeling vloerverwarming knaus silverselection 500 fu

Bericht door Chris » zo 22 dec 2019 19:47

RE.gif
Da's nou spagetti..... mrgreen.gif
Zooitje he.. néh néh.gif
Ik zie Links trouwens nog een bijbouwsel.. die witte VMVL kabel, zit niet onder de klem.

Kijk... mijn foto de linkerkant van de kast....wat netter spagetti...en ook bijbouwsels... veel..
.
Schaudt.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Frahazek
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 2 jan 2015 15:39
Contacteer:

Re: Schakeling vloerverwarming knaus silverselection 500 fu

Bericht door Frahazek » ma 23 dec 2019 09:45

Ja dat vond ik zelf ook al maar afgezien van die timer voor de VV is er nooit iets bij gezet. We hebben hem dus zo af fabriek gekregen behalve dan de airco en de mover en ik durf er zelf niet aan te beginnen om het netter te maken
Fendt Tendenza 495, getrokken door een Volvo v60 hybrid

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schakeling vloerverwarming knaus silverselection 500 fu

Bericht door Chris » ma 23 dec 2019 10:13

Lekker laten zitten ook.
Dit is bij alle caravans wel rommelig, hoe meer kabels hoe erger het lijkt.
De mover is er later bijgemaakt, geen fabriekswerk...Misschien is die extra VMVL voor de WCD van de lader...kan best.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”