VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48
VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
We hebben net de nieuwe caravan opgehaald en nu zit er een VMF accu in van 105 Ah, echter is deze vrij zwaar. 23.5 kg De keuze is gemaakt omdat we 1 of 2 dagen willen kunnen staan zonder elektrische aansluiting van een camping.
Ik heb de mogelijkheid met de verkoper afgesproken dat ik hem nog kan omruilen voor een power extreme X30. die is 5.6 kg.
Ik heb echter totaal geen verstand hiervan en zit zelf te denken om alsnog te kiezen voor de lichtere, maar kan ik dan nog een tijdje staan zonder aan de stroom te hangen ? Ik heb een mover en ITBS, de koelkast kan op gas en het gaat dan om de verlichting en de waterpomp.
Iemand die hier iets over kan zeggen. Ik vind het een lastige keuze, de accut zit voorin, dit kan niet anders en mijn kogeldruk is redelijk aan de hoge kant, vandaar mijn vraag.
Ik heb de mogelijkheid met de verkoper afgesproken dat ik hem nog kan omruilen voor een power extreme X30. die is 5.6 kg.
Ik heb echter totaal geen verstand hiervan en zit zelf te denken om alsnog te kiezen voor de lichtere, maar kan ik dan nog een tijdje staan zonder aan de stroom te hangen ? Ik heb een mover en ITBS, de koelkast kan op gas en het gaat dan om de verlichting en de waterpomp.
Iemand die hier iets over kan zeggen. Ik vind het een lastige keuze, de accut zit voorin, dit kan niet anders en mijn kogeldruk is redelijk aan de hoge kant, vandaar mijn vraag.
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Zet allereerst jouw koelkast op gas: een beetje absorbtie koelkast heeft een vermogen van 75..100W, dus dat is zo'n 6..8 Ampere wat er aan stroom wordt getrokken.
Ehm: Ik heb buisvormige armatuurtjes, die hebben elk een vermogen van 20W. Ik heb er 's avonds een stuk of 4 aangeschakeld met nog een 10W spotje. Dus 90 Watt verbruik. Ik gok dat jouw accu grofweg 12V * 25 A kan leveren = 300 Wh. Dat betekent dat je de verlichting zo'n 3..3,5 uur aan kan hebben.
Maar als je de gloeilampjes vervangt door Led lampjes, dan gebruik je nog maar 1/5e in vergelijking met gloeilampjes. 15...17 uur kan je in helder licht baden.
In dat geval is de X30 meer dan voldoende. "The killer question" is dus wat het opgenomen vermogen P van jouw verlichting is. Dat deel je op 300 Wh, dus: aantal uren licht = 300 Wh : P
Ehm: Ik heb buisvormige armatuurtjes, die hebben elk een vermogen van 20W. Ik heb er 's avonds een stuk of 4 aangeschakeld met nog een 10W spotje. Dus 90 Watt verbruik. Ik gok dat jouw accu grofweg 12V * 25 A kan leveren = 300 Wh. Dat betekent dat je de verlichting zo'n 3..3,5 uur aan kan hebben.
Maar als je de gloeilampjes vervangt door Led lampjes, dan gebruik je nog maar 1/5e in vergelijking met gloeilampjes. 15...17 uur kan je in helder licht baden.
In dat geval is de X30 meer dan voldoende. "The killer question" is dus wat het opgenomen vermogen P van jouw verlichting is. Dat deel je op 300 Wh, dus: aantal uren licht = 300 Wh : P
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Ik heb het opgezocht en het is inderdaad led verlichting, ik ga de accu er eens uithalen en vervangen door een gewicht van de x30, kijken wat het doet op de kogeldruk. Bedankt vast voor je antwoord
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Het zal wel goed gaan. Ook even opletten dat je geen sluipverbruiker per ongeluk ingeschakeld laat staan zoals een airmix of kachel ventilator.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Ik mover met een Power extreme X30 en dat gaat meer dan prima, dieseltijger heeft de ander zaken al goed benoemd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Voor de itbs moet de batterin x30 geladen worden tijdens het rijden, hiervoor is een lader speciaal voor de x30. Plaats deze gelijk mee
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Welke accu je ook gebruikt..
Altijd opletten dat er geen sluip verbruikers zijn, wat reeds eerder geschreven is... maar nog effe aandikken....
Een "vergeten" lampje of fannetje kan je accu volledig leeg trekken, en een volledig lege accu is een potentieel terminale accu.
De kans dat ie er niks van over houd is vrij klein.
Ik heb al een tijdje de "accumarkt" gevolgd, en als ik nu mijn accu zou moeten vervangen zou ik ook voor een Powerextreme X30 gaan.
Gewicht idd 5,6 kg met ingebouwde lader.
Mijn Yellowtop 4.2 van 55 Ah weegt al 19,5 kg..serieus gewichts voordeel dus..
Zelf heb ik met het gewicht geen probleem, dus ik laat het nog even zo..
Altijd opletten dat er geen sluip verbruikers zijn, wat reeds eerder geschreven is... maar nog effe aandikken....
Een "vergeten" lampje of fannetje kan je accu volledig leeg trekken, en een volledig lege accu is een potentieel terminale accu.
De kans dat ie er niks van over houd is vrij klein.
Ik heb al een tijdje de "accumarkt" gevolgd, en als ik nu mijn accu zou moeten vervangen zou ik ook voor een Powerextreme X30 gaan.
Gewicht idd 5,6 kg met ingebouwde lader.
Mijn Yellowtop 4.2 van 55 Ah weegt al 19,5 kg..serieus gewichts voordeel dus..
Zelf heb ik met het gewicht geen probleem, dus ik laat het nog even zo..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Als je bewust omgaat met de energie van de accu, kan je wel 14 dagen zonder stroompaal. Ook met 30 Ah accu.
In de zomer wel te verstaan.
Eigenlijk heb je alleen maar stroom nodig voor de waterpompjes..en zelfs daar kan je buiten als het moet.
Met een gaslamp buiten en een paar ledtafellampjes voor binnen, en af een toe even een ledlampje aan bij het toiletbezoek of bij de wastafel is het gebruik voor verlichting minimaal.
Zet je 1 of 2 zonnepanelen op het dak, dan heb je nooit meer een stroompaal nodig.
In de winter ligt het wat anders, dan lukt het niet makkelijk.
Btw..een hoge kogeldruk is alleen maar gunstig.
In de zomer wel te verstaan.
Eigenlijk heb je alleen maar stroom nodig voor de waterpompjes..en zelfs daar kan je buiten als het moet.
Met een gaslamp buiten en een paar ledtafellampjes voor binnen, en af een toe even een ledlampje aan bij het toiletbezoek of bij de wastafel is het gebruik voor verlichting minimaal.
Zet je 1 of 2 zonnepanelen op het dak, dan heb je nooit meer een stroompaal nodig.
In de winter ligt het wat anders, dan lukt het niet makkelijk.
Btw..een hoge kogeldruk is alleen maar gunstig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
.Chris schreef: ↑di 5 nov 2019 19:50Welke accu je ook gebruikt..
Altijd opletten dat er geen sluip verbruikers zijn, wat reeds eerder geschreven is... maar nog effe aandikken....
Een "vergeten" lampje of fannetje kan je accu volledig leeg trekken, en een volledig lege accu is een potentieel terminale accu.
De kans dat ie er niks van over houd is vrij klein.
Ik heb al een tijdje de "accumarkt" gevolgd, en als ik nu mijn accu zou moeten vervangen zou ik ook voor een Powerextreme X30 gaan.
Gewicht idd 5,6 kg met ingebouwde lader.
Mijn Yellowtop 4.2 van 55 Ah weegt al 19,5 kg..serieus gewichts voordeel dus..
Zelf heb ik met het gewicht geen probleem, dus ik laat het nog even zo..
.
Je hebt het over ingebouwde lader, is dat bij X30 standaard, BertJan had het over lader bij laten inbouwen. Dat is dan blijkbaar anders dan mijn houdoe accu
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
RE.gif
Ja... idd 2 verschillende dingen...
De X30 heeft een ingebouwde lader welke gebruikt wordt als er 230 volt aanwezig is.
Dus walstroom.... laden aan de "paal".
BertJan heeft het over het laden als de caravan achter de auto hangt, dus geen walstroom maar laden via de auto dynamo.
Dat blijkt te moeten als er ITBS ingebouwd is.
Ja... idd 2 verschillende dingen...
De X30 heeft een ingebouwde lader welke gebruikt wordt als er 230 volt aanwezig is.
Dus walstroom.... laden aan de "paal".
BertJan heeft het over het laden als de caravan achter de auto hangt, dus geen walstroom maar laden via de auto dynamo.
Dat blijkt te moeten als er ITBS ingebouwd is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Welke mover zit er onder de caravan?
Is 100 A max stroom voldoende?
Is 100 A max stroom voldoende?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Moet kunnen.
Dacht ik..
Als het niet te zwaar gaat lukt het wel
Het max stroomverbruik van deze mover is 140 A.
De powerextreme 30 kan max 100 A leveren over enkele minuten. Even een piek van iets hoger.
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen.
Als de mover er echt eens zwaar aan moet trekken heb je grote kans dat de BMS de accu uitschakelt.
Dacht ik..
Als het niet te zwaar gaat lukt het wel
Het max stroomverbruik van deze mover is 140 A.
De powerextreme 30 kan max 100 A leveren over enkele minuten. Even een piek van iets hoger.
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen.
Als de mover er echt eens zwaar aan moet trekken heb je grote kans dat de BMS de accu uitschakelt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Ach.... 40 Ampère continu volgens de fabrikant. De 140 ampère zal wellicht aan de orde zijn bij een incidentele stoeprand.
Zelf heb ik een lichtere caravan, en de voorloper van de enduro 505, de 305. Gemiddelde stroom 30 ampere, maximale stroom 120 Ampère. En een Li-ion accu van 20 Ah.
Nog nooit met een lege accu gestaan, of geconfronteerd geweest met een mover die blokkeerde. Stoeprandjes, drassige veldjes, en een camping waar ik de max 1300 kg caravan 4 meter omhoog heb laten klimmen.
Ik heb dezelfde accu nu zo'n 5..6 jaar.
Ik schat daarom in dat TS voldoende heeft aan 30 Ah. Meer dan voldoende.
Zelf heb ik een lichtere caravan, en de voorloper van de enduro 505, de 305. Gemiddelde stroom 30 ampere, maximale stroom 120 Ampère. En een Li-ion accu van 20 Ah.
Nog nooit met een lege accu gestaan, of geconfronteerd geweest met een mover die blokkeerde. Stoeprandjes, drassige veldjes, en een camping waar ik de max 1300 kg caravan 4 meter omhoog heb laten klimmen.
Ik heb dezelfde accu nu zo'n 5..6 jaar.
Ik schat daarom in dat TS voldoende heeft aan 30 Ah. Meer dan voldoende.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Meestal zal het ook best gaan.
Maar wat als het echt eens heel moeilijk wordt?
Dan heb je vol vermogen van de mover nodig.
Drassig grasland..boomwortel..stuk omhoog rijden tegen een hoge leveller.
Best lastig als je dan de mover 40% beperkt van 140A naar 100 A.
Het zal niet vaak voorkomen, maar best iets om over na te denken.
In jouw geval is de caravan lichter, en ligt de max stroomafname van de mover en max stroom wat de accu kan leveren korter bij elkaar.
Maar wat als het echt eens heel moeilijk wordt?
Dan heb je vol vermogen van de mover nodig.
Drassig grasland..boomwortel..stuk omhoog rijden tegen een hoge leveller.
Best lastig als je dan de mover 40% beperkt van 140A naar 100 A.
Het zal niet vaak voorkomen, maar best iets om over na te denken.
In jouw geval is de caravan lichter, en ligt de max stroomafname van de mover en max stroom wat de accu kan leveren korter bij elkaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Bedankt voor alle reacties, wat ik eerst ga proberen is een koffer met kleding op het bed te leggen om te kijken of ik mijn kogeldruk daarmee kan compenseren, al met al blijkt dat ik ook een powerbooster erbij nodig heb en wordt het ook wel een kostbaar plaatje, en als het niet echt nodig is, ga ik dat niet uitgeven, mocht het wel moeten heb ik jullie informatie waarvoor dank
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Hoe hoog is de kogeldruk nu?
En wat mag de trekhaak hebben?
En wat mag de trekhaak hebben?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Ik mag 90 kg hebben, hij is nu 100. Maar zit nog geen kleding in de caravan, hij is splinternieuw en gaat de stalling in, watertanks zijn ook nog leeg, maar de fietsen moeten er nog op. Nu is het wel dat de watertank toilet ook leeg is een die zit aan de achterkant en kan 15 liter in, ik weet niet of dat ook gelijk een fiets van 15 kg compenseert. Van de andere kant weet ik van vliegen dat een koffer vol kleding snel 25plus kilo is, dus als ik die op het bed (achterin) leg is het misschien ook opgelost. Maar te weinig kogeldruk zal ik nooit hebben
- HenkR
- Berichten: 758
- Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
- Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Ik hoop dat de accu dicht bij het wiel is geplaatst en dan zal gewichtsvermindering van de accu niet veel op de kogeldruk uitmaken. Zoniet zou ik dat als eerste zien aan te passen.
Tevens vind ik nu al 100kg kogeldruk wel heel veel, zeker als de fietsen ook nog voor op moeten. Als je dit gewicht gaat compenseren door achter veel gewicht neer te zetten maak je van je caravan een wip en dat ligt ook niet lekker achter de auto.
Tevens vind ik nu al 100kg kogeldruk wel heel veel, zeker als de fietsen ook nog voor op moeten. Als je dit gewicht gaat compenseren door achter veel gewicht neer te zetten maak je van je caravan een wip en dat ligt ook niet lekker achter de auto.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Als het echt zwaar wordt is licht meeduwen zonder veel kracht te zetten een prima optie.Ab schreef: ↑wo 6 nov 2019 11:15Meestal zal het ook best gaan.
Maar wat als het echt eens heel moeilijk wordt?
Dan heb je vol vermogen van de mover nodig.
Drassig grasland..boomwortel..stuk omhoog rijden tegen een hoge leveller.
Best lastig als je dan de mover 40% beperkt van 140A naar 100 A.
Het zal niet vaak voorkomen, maar best iets om over na te denken.
In jouw geval is de caravan lichter, en ligt de max stroomafname van de mover en max stroom wat de accu kan leveren korter bij elkaar.
Dan ontlast je de boel behoorlijk.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
100 kg kogeldruk is perfekt vind ik.
Beter iets teveel dan een lagere kogeldruk.
10 kg meer als max toegelaten rijdt uitstekend en kan geen kwaad.
Mijn auto mag heel veel kogeldruk hebben.
De caravan was beperkt tot 100 kg.
De kogeldruk schommelde altijd tussen de 100 en 115 kg.
1 keer na de winter 2 grote gasflessen van 11 kg inhoud eruit gehaald, en vervangen door 1 van 5 kg gasinhoud.
Verder niet bij nagedacht.
Het reed een stuk onrustiger in D. bij mijn normale kruissnelheid van 100-115 km/u.
Onderweg nog iets aangepast bij de eerste tankstop in Baumbach. Direkt merkbaar stabieler.
De caravan had ca 1800 kg asdruk.
Men zegt in NL dat 5 % kogeldruk genoeg is.
Bij snelheden van max 80- 90 km/u zal dat ook best goed gaan.
In een groter deel van de wereld vind men 5 % veel te weinig.
Ik deel die mening, en rij met echt zware aanhangers met kogeldrukken van soms 300 kg of meer.
Beter iets teveel dan een lagere kogeldruk.
10 kg meer als max toegelaten rijdt uitstekend en kan geen kwaad.
Mijn auto mag heel veel kogeldruk hebben.
De caravan was beperkt tot 100 kg.
De kogeldruk schommelde altijd tussen de 100 en 115 kg.
1 keer na de winter 2 grote gasflessen van 11 kg inhoud eruit gehaald, en vervangen door 1 van 5 kg gasinhoud.
Verder niet bij nagedacht.
Het reed een stuk onrustiger in D. bij mijn normale kruissnelheid van 100-115 km/u.
Onderweg nog iets aangepast bij de eerste tankstop in Baumbach. Direkt merkbaar stabieler.
De caravan had ca 1800 kg asdruk.
Men zegt in NL dat 5 % kogeldruk genoeg is.
Bij snelheden van max 80- 90 km/u zal dat ook best goed gaan.
In een groter deel van de wereld vind men 5 % veel te weinig.
Ik deel die mening, en rij met echt zware aanhangers met kogeldrukken van soms 300 kg of meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Overdimensioneren kan technisch gezien geen kwaad. Trade-off: het kost geld, het is extra gewicht. In dit geval: als het extra moeilijk wordt, dan wordt het maar extra moeilijk: je komt heus die stoeprand wel op.
Wat ik hier vaak zie is: "Meer is beter". Ander geluid van mijn kant: "Genoeg is genoeg": Niet pennywise- pounds foolish acteren, zeker niet - maar hou het leuk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
O dit stelt me behoorlijk gerust moet ik zeggen, thx
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
- Locatie: Urk
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Mij niet helemaal.
Het is gebaseerd op wat mijnheer Ab heeft ervaren.
Maar om nu op één enkele ervaring af te gaan is mij te kort door de bocht.
In welk deel van de wereld is 5% te weinig?
Waarom 300 kg kogeldruk aan te halen?
Ik ga er gewoon vanuit wat mijn auto als gewicht op mijn trekhaak mag hebben.
En daar houd ik mij aan.
Het is gebaseerd op wat mijnheer Ab heeft ervaren.
Maar om nu op één enkele ervaring af te gaan is mij te kort door de bocht.
In welk deel van de wereld is 5% te weinig?
Waarom 300 kg kogeldruk aan te halen?
Ik ga er gewoon vanuit wat mijn auto als gewicht op mijn trekhaak mag hebben.
En daar houd ik mij aan.
Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30
Ik heb even zitten zoeken, te kort natuurlijk ... want..
Welke combi is het ook al weer, ik weet die mooie grote sticker achterop nog wel, die trok flink aandacht.
Maar welk type caravan was het nou ... een Adria model..... ???
En nog een... welke trekker staat ervoor.
Ik vraag dat omdat er nogal wat verschil in kogeldrukken zijn.
Een bepaald type Toyota mag b.v. maar 50 Kg hebben, een andere auto soms meer dan 100 KG.
Nu is voor de kogeldruk wel een vuistregel, maar helemaal blind gaan daarop is ook niet goed.
Zelf heb ik 3 gegevens..
In de gegevens van de auto staat 90 Kg.
De caravan sticker in de disselbak heeft het over max 100 Kg en op de koppeling staat een nog veel hoger getal.
Dan is 90 Kg de leidraad..
Maar, net boven de 90 kg rijd het lekkerste.
Hier kan je nog e.e.a. lezen daarover : https://caravantrekker.nl/info/belading_kogeldruk.php
Uitproberen wat voor jou het lekkerst rijd dus...aan de hand van de gegevens.
Ik zou dat eerst doen en dan gaan aanpassen als het nodig is.
Daarbij..
Waar staat de accu??
Vlak bij de as of juist heel ver daarvandaan.
Vlakbij heeft hij niet veel invloed op de kogeldruk, hoe verder van de as af hoe meer invloed de accu op de kogeldruk heeft.
Welke combi is het ook al weer, ik weet die mooie grote sticker achterop nog wel, die trok flink aandacht.
Maar welk type caravan was het nou ... een Adria model..... ???
En nog een... welke trekker staat ervoor.
Ik vraag dat omdat er nogal wat verschil in kogeldrukken zijn.
Een bepaald type Toyota mag b.v. maar 50 Kg hebben, een andere auto soms meer dan 100 KG.
Nu is voor de kogeldruk wel een vuistregel, maar helemaal blind gaan daarop is ook niet goed.
Zelf heb ik 3 gegevens..
In de gegevens van de auto staat 90 Kg.
De caravan sticker in de disselbak heeft het over max 100 Kg en op de koppeling staat een nog veel hoger getal.
Dan is 90 Kg de leidraad..
Maar, net boven de 90 kg rijd het lekkerste.
Hier kan je nog e.e.a. lezen daarover : https://caravantrekker.nl/info/belading_kogeldruk.php
Uitproberen wat voor jou het lekkerst rijd dus...aan de hand van de gegevens.
Ik zou dat eerst doen en dan gaan aanpassen als het nodig is.
Daarbij..
Waar staat de accu??
Vlak bij de as of juist heel ver daarvandaan.
Vlakbij heeft hij niet veel invloed op de kogeldruk, hoe verder van de as af hoe meer invloed de accu op de kogeldruk heeft.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.