VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Pensioenopreis
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door Pensioenopreis » wo 6 nov 2019 20:28

Het gaat om de adria adora 462,de trekker is een Volvo v60 diesel. Kogeldruk op de kogel staat 90kg.

Pensioenopreis
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door Pensioenopreis » wo 6 nov 2019 20:31

En ivm itbs staat de accu voorin, dit kon niet anders zei de verkoper, en ik moet dat dan aannemen.
Zeer meedenkende verkoper en fijne winkel en toen de plek nog bepaald moest worden en ik aangaf hem achterin te willen zei hij al dat dat niet kon, dus dat zal kloppen. Voor hen geen reden om dat anders te zeggen

Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 19 jul 2017 16:44

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door Danny » wo 6 nov 2019 20:37

Ik heb alleen een lithium X10 accu en mover (Truma sr) hiermee 1700kg probleemloos. Heb verder geen verstand van accu’s e.d.
Dethleffs 495 qsk c'go / Rangerover Sport P400e HSE Dynamic

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door Jan van Vijven » wo 6 nov 2019 20:44

Pensioenopreis schreef:En ivm itbs staat de accu voorin, dit kon niet anders zei de verkoper...
Vreemd, waarom?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door dieseltijger » wo 6 nov 2019 21:19

wellicht om de weerstand van de bekabeling tussen de itbs unit en de accu zo laag mogelijk te maken? Maar volgens mij is de stroom betrekkelijk laag - zeker in vergelijking met een mover.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door dieseltijger » wo 6 nov 2019 21:20

Danny schreef:
wo 6 nov 2019 20:37
Ik heb alleen een lithium X10 accu en mover (Truma sr) hiermee 1700kg probleemloos. Heb verder geen verstand van accu’s e.d.
Dat bedoel ik. Genoeg is genoeg.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door Jan van Vijven » wo 6 nov 2019 21:22

Dat bedoel ik, liever dicht bij de mover!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Pensioenopreis
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 17:48

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door Pensioenopreis » wo 6 nov 2019 21:42

dieseltijger schreef:
wo 6 nov 2019 21:19
wellicht om de weerstand van de bekabeling tussen de itbs unit en de accu zo laag mogelijk te maken? Maar volgens mij is de stroom betrekkelijk laag - zeker in vergelijking met een mover.
.
.
Klopt, dat was reden

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door Chris » wo 6 nov 2019 21:50

RE.gif
Exact..
De accu zo dicht mogelijk bij de grootste verbruiker... da's zeker de mover.
Waarom die dan bij de ITBS moest..... beetje kort door de bocht, maar ik weet het niet.
Nu heb ik geen ITBS, maar zelfs als dat een stabiele spanning moet zijn kan je toch gewoon een dikker kabeltje aanleggen.
De reden ... mij een raadsel.. laat die verkoper het maar eens uitleggen..
Want... een accu zo dicht mogelijk bij de as is altijd gunstiger dan voor of achterin.... mbt gewichtsverdeling.
En dan..
Waar zit de elektronica van de mover, vlak bij de accu?? of is daar een lange kabel voor gebruikt.
Dat is n.l. een nog minder goed idee...spanningsverliezen..
Soms he... soms snap je niet waarom en ben je aan de "kennis" van anderen overgeleverd.

Aan de andere kant... ik denk dat een caravan techneut van mij ook gek kan worden, ik ben nl str..t eigenwijs als het op techniek aankomt.
Overtuig mij maar eens ergens van als ik een ander idee heb..
Da's ook nix hoor.. :lol:
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door Chris » wo 6 nov 2019 21:52

Pensioenopreis schreef:
wo 6 nov 2019 21:42
dieseltijger schreef:
wo 6 nov 2019 21:19
wellicht om de weerstand van de bekabeling tussen de itbs unit en de accu zo laag mogelijk te maken? Maar volgens mij is de stroom betrekkelijk laag - zeker in vergelijking met een mover.
.
.
Klopt, dat was reden
Is geen reden die stand houd...
Dikker kabeltje was DE oplossing..
En voor zo'n laag stroomverbruik.... spanningsverliezen.... wel heel ver gezocht... scratch.gif
Nee... ik denk anders..
Er zal wellicht een reden zijn om die accu vlakbij te hebben, maar dan moet de mover electronica ook vlakbij zitten..
Die heeft door het veel grotere stroomverbruik veel eerder last van spanningsverliezen.

Ik heb even gezocht of ik specs van een ITBS kan vinden, helaas niet zo vlot.
Maar stroomverbruik zal toch niet heel groot zijn, anders wordt het laden tijdens het rijden ook een probleem..
Want ik neem aan dat die constructie ook is aangelegd??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door dieseltijger » wo 6 nov 2019 22:08

Maar resumerend: Een extreme X30 lijkt te volstaan voor zowel het kunnen gebruiken van de mover als een autarkische opstelling. Lekker licht, compact en geen omkijken naar.

Je zou nog kunnen betogen dat het autonoom opstellen weer beperkt wordt als je de caravan eerst met de mover een hoge zandduin hebt op gereden - maar zo kunnen we tot in het oneindige door gaan. Laten we vooral de mogelijkheden niet uit het oog verliezen, toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door Ab » wo 6 nov 2019 22:59

dieseltijger schreef:
wo 6 nov 2019 21:20
Danny schreef:
wo 6 nov 2019 20:37
Ik heb alleen een lithium X10 accu en mover (Truma sr) hiermee 1700kg probleemloos. Heb verder geen verstand van accu’s e.d.
Dat bedoel ik. Genoeg is genoeg.
Dat is dus appels met peren vergelijken.
De Truma sr heeft veel minder stroom nodig dan de Enduro waar het hier over gaat.

Enduro zegt: max stroom nodig is 140 A.
Powerextreme zegt: max stroom te leveren 100 A.
Trek je conclusie. knipoog.gif
Naar mijn bescheiden mening moet een accu beter meer kunnen leveren dan de mover vragen kan.
Niet andersom.
Een loodzuuraccu levert altijd meer dan genoeg Amps.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door Ab » wo 6 nov 2019 23:30

Oh, nog even dit..
Ik ben het absoluut oneens met het verhaal van de verkoper.
De ITBS vraagt nog minder of ongeveer dezelfde stroom dan de caravan koelkast.
De mover vraagt wel heel veel stroom.
De meest logische plaats voor de accu is dus zo kort mogelijk bij de as.
Een paar 6 mm2 draadjes naar de disselbak moet voldoende zijn. ( Rekening houdend met de aanloopstroom van de motor)
Het enige stroomverbruik van de ITBS is een 12 volt compressor motortje. Nooit meer dan 8 A lijkt me.
Verder nog wat stroomverbruik van de 12 volt spoeltjes van de ventielen.
Vlgs mij alleen als je remt. Als ik me goed herinner zitten er 4 spoeltjes in. Die zullen tussen de 2 en 4 watt zitten.
Tel daar nog eens heel ruim genomen 2 A voor bij..
Maar schatting is het totale stroomverbruik dan max
10 A.
Totaal niet in verhouding met het stroomverbruik van de mover.
De lange stroomkabels naar de mover geven veel stroomverlies.
Verplaatsen van de accu lost alle problemen op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door dieseltijger » do 7 nov 2019 05:10

Mee eens.
Echter: welke problemen Ab? Ts ervaart geen problemen. Voorliggende vraag was of een Li-ion accu zou volstaan met de wijze van inzet door Ts.

Vanaf een afstand lijkt de plaatsing minder optimaal, ok. Maar dat hoeft in de praktijk niet tot enig probleem te leiden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door Jan van Vijven » do 7 nov 2019 07:16

RE.gif
Hij vind zijn kogeldruk aan de hoge kant...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door jackt » do 7 nov 2019 08:00

en wanneer de capaciteit van een PowerXtreme 30 te klein is om 2 dagen los van de paal te overbruggen is er altijd nog een X75 of zelfs X125.... knipoog.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door Ab » do 7 nov 2019 09:24

Ja..maar dat kan met de VMF105 Ah accu ook makkelijk.
En ook de Powerextreme 125 levert max maar een schamele 100 A.
In theorie dus ook te weinig. (Voor deze mover) Zeker met de huidige lange kabels van disselkast naar de mover.
Je wilt niet weten hoever de spanning in elkaar stort als er veel vermogen gevraagd wordt.
Bij mij klapt een 150 A automatische zekering eruit als ik een Nespresso Pixie gebruik.
Zou niet moeten in theorie..dat ding is 1450 watt.
Toch gebeurt het.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door JanPunne » do 7 nov 2019 09:34

Nou lees ik hier de afkorting ITBS, en ik heb even uitgezocht wat die afkorting betekent.
En ik neem aan dit heel wat € kost, iets wat niet iedere caravanbezitter zich kan veroorloven.
Die is al blij dat’ie een caravan heeft.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door JanPunne » do 7 nov 2019 09:37

jackt schreef:
do 7 nov 2019 08:00
en wanneer de capaciteit van een PowerXtreme 30 te klein is om 2 dagen los van de paal te overbruggen is er altijd nog een X75 of zelfs X125.... knipoog.gif
Ik mag toch aannemen dat ze weten waar ze het over hebben..

https://www.emergoplus.com/nl/merken/po ... e-x30.html
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door Ab » do 7 nov 2019 10:10

Ja. De powerextreme is zeker een van de beste lithium lichtgewicht accu's dat geloof ik direkt.
Maar alweer..je moet geen appels met peren vergelijken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door WillyL » do 7 nov 2019 10:16

RE.gif RE.gif
Die powerextreem lijkt idd voldoende sterk, 100A continue, 200A tijdelijk en piek 300, toch wanneer je zijn specs leest op die site.

En ja iTBS is aan de dure kant maar je krijgt er dan ook wat voor. Jammer dat het in België (nog) niet kan. Het is een systeem om je remmen in bergafs te sparen, dus vooral nuttig wanneer je vaak bergwegen neemt of lange bergafs. Er zit ook een antislingerbeveiliging op, iets wat Alko ook levert voor minder, maar het belangrijkste mankeer je dan wel.

ITBS op een oude caravan kan zijn waarde allicht verdubbelen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door Ab » do 7 nov 2019 10:27

Even wat anders..
ITBS werkt alleen als de caravan aangekoppeld is.
Op de camping heb je er niet veel aan. knipoog.gif
Als de caravan aangekoppeld is, heb je stroom zat vanaf de auto.
Je gebruikt het alleen als je rijdt.
Waarom de benodigde stroom dan niet van de auto accu betrokken wordt is mij niet duidelijk.
Dat is toch het meest voor de hand liggend?
Altijd stroom zat, en laden hoef je ook niet over na te denken.
Waarom er een accu naast de ITBS gezet is, is mij een raadsel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door jackt » do 7 nov 2019 22:06

Ik mag toch aannemen dat ze weten waar ze het over hebben..
Wat wil je hier mee zeggen Jan? Wat ik bedoel is dat wanneer TS merkt dat de X30 niet voldoende capaciteit heeft om langer dan 2 dagen los van de paal te staan er nog andere opties zijn in dezelfde serie. Zegt niets over capaciteit voor de mover maar meer over hoelang je zonder paal kan...
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Flying Jeroen
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door Flying Jeroen » do 7 nov 2019 23:53

Ik heb iTBS en een power extreme. Type weet ik niet uit mijn hoofd. Is ingebouwd door Triorep, die ook iTBS heeft ingebouwd. Er moest inderdaad een extra voorziening worden ingebouwd, maar was voor zover ik me kan herinneren een paar tientjes.
De accu die geleverd was bij aflevering van de caravan voldeed niet voor het iTBS. Had met electronica en storingen te maken. Accu kon ik terugbrengen naar caravan dealer die me keurig het bedrag terug gaf. Alles werkt probleemloos.
Power extreme net achter as gemonteerd op de originele plek. Mover is van Reich.
Geen problemen met capaciteit van de accu. Toch wel aardig gerangeerd op de camping met heuvelachtig terrein.
Voldoet dan prima.
Wel een keer een lege accu gehad toen ik de caravan vanuit de stalling ophaalde. Bleek dat de radio op stand-by had gestaan. Heb nu het frontje verwijderd. Hopen dat dat werkt.
We gaan het na de winter zien.
Overigens doet mijn koelkast het ook gewoon tijdens het rijden op 12v al had dat wel wat voeten in de aarde om voor elkaar te krijgen.
Caravan is een Knaus Südwind 450 FU 2019.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Flying Jeroen op do 7 nov 2019 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: VMF accu VDC31m 105Ah of de power extreme X30

Bericht door HenkR » vr 8 nov 2019 00:07

RE.gif
En waar staat bij jou de accu?
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”