Onderdrukken geluid ventilator Keramisch kacheltje

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Trapp
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 15 jul 2019 21:09

Onderdrukken geluid ventilator Keramisch kacheltje

Bericht door Trapp » ma 21 okt 2019 16:38

Beste mensen,

Een korte vraag ivm het geluid dat we vernemen van de ventilator van een keramisch kacheltje dat we af en toe in het koudere jaargetij in onze caravan denken toe te passen ..... alleen voor wanneer we gezellig zitten te lezen etc., niet voor de nacht én altijd alleen bij aanwezigheid !

Het geluid van het kacheltje met standen 500, 1000 en 1500 Watt komt van de ventilator. Om eens uit te proberen heb ik er op de 500 W stand een ouderwetse vloer snoerdimmer (geschikt voor 60 - 500 W) tussen geschakeld en warempel, vanaf een bepaalde stand geeft het kacheltje goed warmte en draait de ventilator minder snel met aanmerkelijk minder geluid !

Ziet iemand hier een technisch risico wat betreft het kacheltje of anders ? Heeft het kacheltje, een Eurom Safe T Heather 1500, echt die continu volle snelheid van de ventilator nodig, bijv. opdat het element niet oververhit wordt, of is die ventilator alleen voor de verspreiding van de warme lucht ? Opm. Er zit ook een zwenkfunctie op die je kunt inschakelen.

Graag verneem ik van u. Mijn dank is groot.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Onderdrukken geluid ventilator Keramisch kacheltje

Bericht door dieseltijger » ma 21 okt 2019 16:50

Voor allebei natuurlijk: Zowel voor het beschermen van het element, de behuizing en voor de convectie.

Niemand kan hier een onderbouwde uitspraak over doen, en je krijgt dus op z'n best schijnzekerheid: "iedereen vindt dat het wel kan". Hoe krijg je wel enig houvast: Zet het ding op vol vermogen 2000W en de ventilator op de ongewijzigde snelheid (dus ook max) en meet de temperatuur van de behuizing op verschillende punten. Dat is A graden Celsius.

Zet de ventilator op de "dim stand", en zet de kachel 10 minuten op 500W en meet de temperatuur (B-graden Celsius)
Idem bij 1000W (C- graden Celsius).

Zolang B en C lager zijn dan A,, lijkt het erop dat de behuizing afdoende gekoeld wordt. Onduidelijk is of dit ook van toepassing is voor het element. Je zou de meetproef voor het element kunnen herhalen met een contactloze thermometer.

Maar een andere overweging zou kunnen zijn door goede spullen in een fysieke winkel te kopen in plaats van een Chinees geval. Probeer het in de winkel eerst uit en kies de stilste. Of koop een straalkachel - maar dat heeft ook zo z'n nadelen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Onderdrukken geluid ventilator Keramisch kacheltje

Bericht door Ab » ma 21 okt 2019 17:13

Ik vind het eigenlijk ook maar niks..Een dimmer is geen frequentieregelaar. Dat is de enige goede manier om een wisselstroommotor langzamer te laten draaien.
De ventilatormotor vindt het niet leuk om op 100 volt 50 Hz te draaien. Hoe lang de motor dat volhoudt zal blijken.

Maar als je op vol vermogen de temperatuur van de luchtstroom meet, op pakweg 20 cm van de kachel, en je doet hetzelfde op de 500 watt stand met de lagere ventilatorsnelheid, heb je een indicatie van de temperatuur van de gloeispiraal.
Die wordt immers gekoeld door de luchtstroom.
Beter zet je de gaskachel op een lage stand. Dan heb je helemaal niks nodig verder.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Onderdrukken geluid ventilator Keramisch kacheltje

Bericht door Nimma » ma 21 okt 2019 17:23

RE.gif als die gaskachel aanwezig is, soms zit die er gewoon niet in knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Onderdrukken geluid ventilator Keramisch kacheltje

Bericht door Ab » ma 21 okt 2019 17:36

In dat geval..een oliegevuld radiatorkacheltje hoor je helemaal niet. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

sailor wim
Berichten: 2681
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Onderdrukken geluid ventilator Keramisch kacheltje

Bericht door sailor wim » ma 21 okt 2019 18:29

Bij Obelink een plintverwarmer MPH 350, 500 0f 750 Watt.
Hierin zit een stille radiale ventilator, de meeste kachels hebben een axiale ventilator (propeller) en die maken meer geluid.
Lang geleden had ITHO een 500 Watt kacheltje in het assortiment met een stille ventilator, ik bezit het nog en het werkt naar behoren, geen thermostaat dat dan weer wel.
Maar goed, leuk om te weten maar daar schiet je geen snars mee op.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Onderdrukken geluid ventilator Keramisch kacheltje

Bericht door de reiziger » ma 21 okt 2019 19:03

Zoals uitgelegd in de openingspost, zie ik geen probleem. Ik zou dat zo toepassen.
De ventilator kan de kachel koel genoeg houden als er 1500 watt doorgedraaid worden; dan zal dat zeker met 500 watt gaan met een iets tragere draaisnelheid van de ventilator.

Om de alternatieven aan te vullen (zelfs al werd er niet om gevraagd): ik gebruikte een niet-geventileerd 500 watt elektrisch kacheltje dat verkocht wordt als anti-vries-kacheltje voor kleine aanbouwen. Dat gebruikte ik ook 's nachts en zelfs af en toe bij korte afwezigheid (omdat het veilig geplaatst was). Zeer comfortabel als het buiten vriest vb.

Trapp
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 15 jul 2019 21:09

Re: Onderdrukken geluid ventilator Keramisch kacheltje

Bericht door Trapp » ma 21 okt 2019 19:04

Soms probeer je wat uit en leidt dit tot iets dat door meer ingewijden wordt afgewezen. Ik ben handig maar besef dat dit een gebied is waarin ik niet thuis ben, dat blijkt. Dank mensen, ik ga eea checken. Overigens vraag ik mij af of het hier om Chinese makelij gaat.

Trapp
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 15 jul 2019 21:09

Re: Onderdrukken geluid ventilator Keramisch kacheltje

Bericht door Trapp » ma 21 okt 2019 19:11

Dit kacheltje kwam als tweede (voordelige keus) uit een test van de ANWB enige tijd geleden .... 😉

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Onderdrukken geluid ventilator Keramisch kacheltje

Bericht door Wally » ma 21 okt 2019 20:43

Zit er geen over verhittings sensor op een van de buitenste verwarmingselementen?

Frans

Trapp
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 15 jul 2019 21:09

Re: Onderdrukken geluid ventilator Keramisch kacheltje

Bericht door Trapp » ma 21 okt 2019 21:15

Ik zal er even naar kijken Frans, maar besef daarbij wel dat die, als die er op zit, misschien niet werkt bij een lagere spanning in gedimde toestand ....

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Onderdrukken geluid ventilator Keramisch kacheltje

Bericht door Wally » ma 21 okt 2019 22:08

Ik verwacht van wel, het zal niet meer zijn dan een aan/uit schakelaar.

Frans

Trapp
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 15 jul 2019 21:09

Re: Onderdrukken geluid ventilator Keramisch kacheltje

Bericht door Trapp » di 22 okt 2019 16:11

Ja Frans, er zit (natuurlijk) een oververhittingsbeveiliging op. Ik zie wel in de handleiding duidelijk staan dat je de aan- en afvoerroosters niet mag belemmeren qua doorlaat etc. Dus is het toepassen van de dimmer met als doel een wel zeker aanwezige doch echt mindere doorlaat (reductie geluid) bij (het plan is uitsluitend 500W stand) een gok. Ontdekken ‘geblazen’ 😉😜

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”