Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door kriek » di 27 aug 2019 23:07

Na terugkomst vanavond (in italie) een caravanvloer die blank stond met condenswater. De airco stond op 20 graden op de automatische modus, buitentemp zo’n 30 graden. Er komt ook geen condenswater meer uit het pijpje naar buiten. Conclusie verstopte condenswaterafvoer oid? Voor nu de airco uitgegooid, kwam daarna nog even een bak water naar buiten.... Aangezien de kinderen op de bank slapen, kan ik er pas morgen naar kijken. Ik heb al even onder de caravan gekeken maar daar zijn de roosters vrij en zover ik kan zien, ook het afvoerpijpje. Kan ik van binnenuit controleren hoe het zit met de afvoer van condenswater?
En nee, ook de filters nog niet gecontroleerd (ivm kids nu) ga ik morgenochtend ook meteen controleren cq schoonmaken.

Wie heeft tips?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door Chris » di 27 aug 2019 23:14

Is de airco niet "ver-ijst" ????

Mijn caravanboer adviseert ten sterkste om de airco temp niet meer dan zo'n graad of 6 lager in te stellen dan de buitentemp.
en dan zeker niet met een lage fan speed....

Mijn dochter, niet wetend... zette onze dakairco eens op 17 graden en min. fanspeed.
Dat wist ik niet helaas..buiten dik 30 graden.
Gevolg.... ook een waterballet binnen....ver-ijst.. airco uit, laten drogen en hij werkte nog.
Dochter begrijpt het nu wel..... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door kriek » di 27 aug 2019 23:23

Ik was mij bewust dat het niet goed is om de airco op 18 graden of lager te zetten als het buiten 30 is. Maar had gedacht, graad of 20 in de automatische stand, dat moet wel goed komen.....zo kom ik namelijk al de hele vakantie door.

Airco staat nu ongeveer een uurtje uit, mag aannemen dat de “verijssing” dan wel over is. Het is momenteel nog een graad of 27 buiten, maar erg benauwd. Dus iets van verkoeling vannacht zou wel fijn zijn 😜

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door Chris » di 27 aug 2019 23:25

Maar... beter niet doen..
Er kan nog een hoop vocht in het ding zitten.... en je weet niet waar...
En vocht en 230 volt samen...... oef....
Laat hem beter eerst goed drogen
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door Conradi » wo 28 aug 2019 00:05

Ook wij hebben dit jaar voor het eerst een ver-ijste condensor gehad. Airco stond op auto en buiten was door bewolking vanaf zee het klam geworden.

Truma blijkt inderdaad aan te raden om onder dergelijke omstandigheden de temperatuur hoger in te stellen. In een ander draadje hier werd gemeld dat ook de ventilatorsnelheid belangrijk is. Als je die hoog zet, krijgt de condensor niet de kans te bevriezen. Beiden tips opgevolgd en de airco werkte de rest van de vakantie perfect thumbup.gif
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door kriek » wo 28 aug 2019 00:17

Zet je de temp dan ook max 6 graden koeler binnen dan buiten? Ik snap het hoor, maar ik blijf het apart vinden dat je op dit forum ook genoeg ervaringen leest van airco’s die de caravan 10 graden of meer koeler kunnen krijgen zonder moeite. Is dit een Truma dingetje?

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door nonblond » wo 28 aug 2019 00:21

Volgens mij wordt dat advies van maximaal 5 of 6 gradeb bij iedere airco gegeven. Dat er dan mensen zijn die het anders doen. Ja, dat gebeurd nu eenmaal en dat heeft soms ongewenste gevolgen.
Overigens kan ik mij best voorstellen dat mensen hem bij tropische temperaturen op een lagere dan de adviestemperatuur instellen. Dat voelt immers prettiger. Natuurlijk gebeurd het ook dat de gebruiksaanwijzing niet of te lang geleden is gelezen, waardoor je bepaalde zaken niet (meer) weet. Ik lees een gebruiksaanwijzing doorgaans alleen bij ingebruikname en als dat zich zelf wijst, doorgaans niet.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door erichendri » wo 28 aug 2019 00:30

Als het goed is zit er net als bij auto's een ijssensor op deverdamper.
Daardoor gaat de pomp en koel ventilatore aan de buitenzijde
aan en uit als het goed is.
Sowieso moet hij met dit weer flink werken welke temp je ook instelt.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door deusjevo » wo 28 aug 2019 01:24

Bij mijn Qashqai heb ik nu ook al 2 x een bevroren verdamper gehad. zucht.gif

Beide keren reed ik met de caravan op de snelweg en was de buitentemp 35 a 40oC.
De Automatic Climate Control staat zomer en winter eigenlijk standaard op 20,5oC.
ACC toen gewoon even een tijdje uitgezet, je rijdt dan een minuut of 20 verder met ARKO.... bruin.gif
De ACC weer aangezet en de temperatuur instelling iets verhoogd naar 23oC en geen problemen meer gehad.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door Jan van Vijven » wo 28 aug 2019 07:14

Van 30 naar 20 graden koelen moet gewoon kunnen!

Antwoord op de vraag hoe je deze pijp(jes) kan controleren, maak even de riemen los waar de unit mee op de bodem vast gehouden wordt en je kan de unit optillen en dan de pijp(jes) van binnen zien en eventueel verwijderen en schoonmaken.

Wat betreft verijzen, bij ons staat dat ding altijd op kamer temp (21 graden) en nooit last gehad.
Zowel thuis (split), caravan (bank) als op het werk. Dus ook bij 50 graden en hoge vochtigheid!
Behalve in China, daar bevroor die wel, was zo’n ouderwets raam unit geval en daar stonden de deuren vaak open. Geen lekkage maar ook geen koeling omdat er geen lucht meer door het apparaat kon, het ijs wat ontdooide liep gewoon via de slang weg.

Dat 6 graden advies is volgens mij meer vanwege gezondheids redenen dan technisch, natuurlijk willen ze zichzelf indekken om klachten te voorkomen.
Maar 6 graden zou beteken dat buiten 40 binnen 34 graden is... laat dan maar!
Btw: een airco circuleert, dat betekend dat er helemaal geen 30 graden gekoeld wordt maar telkens een graad of 10 a 15. De gekoelde lucht wordt weer aangezogen en wederom koeler gemaakt.
Vanwege dit circuleren zul je dus wel moeten zorgen dat alles dicht zit!
Op ons werk hebben we splitunits (de zelfde als thuis) op stalen minder geïsoleerde ruimtes staan waar het buiten tegen de 50 graden is en binnen gewoon 21 graden nooit problemen ondervonden!

Dan nog een puntje over de bankunit,
Er loopt water over de vloer... dan kunnen die pijpjes toch niet bevroren zijn? Die zitten niet tegen de condensor maar in de “warme” vloer onder het water, staat je caravan wel waterpas?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door kriek » wo 28 aug 2019 09:14

Hi Jan,

Ja dat lijkt mij toch ook, je koopt een airco niet voor niks, dan wil je een aangename 21 graden bijvoorbeeld wel halen. De airco vannacht toch aangedaan (22 graden en daarna 21 graden auto stand) omdat het veel te warm werd in de caravan, en hoorde en zag daarna dat het condens water netjes werd afgevoerd onder de caravan en geen water binnen. Ja de caravan staat waterpas, ik sta hier op de camping al 1,5 week, en niet eerder dit gehad.

Ik snap het dus niet, waarom gisteren al het water de caravan werd in gegooid. Toch verijzzing?

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door p_vingerhoets » wo 28 aug 2019 09:22

Zou het kunnen dat ie uitgeschakeld is door de verijzing en dat dit na ontdooiing gewoonweg niet met zijn allen door dat 1 pijpje kan en dus gewoon overloopt ?

Verijzing ontstaat alleen bij een hoge vochtigheid en de airco dus veel vocht uit de lucht moet halen heeft naar mijn idee niet zoveel met de ingestelde temperatuur te maken.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door kriek » wo 28 aug 2019 09:28

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Dan moet het pijpje aan de binnenkant toch niet volledig open zijn, aangezien het een flinke diameter is wat ik onder de caravan zie. Ik zal straks een poging doen de airco uit de bank te tillen. En meteen de filters controleren en schoonmaken.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door erichendri » wo 28 aug 2019 10:15

Verijzen bestaat altijd en 1 niet als het vochtig is.
Maar bij een goed werkende airco wordt hij bij een gemeten temperatuur
op de verdamper van 2 graden uitgezet.
Daarom wisselt ook de uitstroom temperatuur met een graad of 7.
Zit in de auto airco's, bij testen in hoge vochtigheid zie je dan de auto zowat plassen als je erop let.
Leiding onder de motorkap staat echt ijs op ondanks warme motor.
Ontvochtigen is een bijkomstigheid van een airco en daardoor ook
een prettiger klimaat in auto of caravan etc….. .

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door kriek » wo 28 aug 2019 10:55

Airco eruit gehaald. De voorste filter zat sowieso helemaal vol met stof. En de pollenfilter (denk ik) niet echt, deze was wel voor de helft drijf nat. Is dat normaa of komt dit door de “lekkage” van gisteren?

Op het rooster hier achter zit een sensor, is dit de temperatuursensor die bij het aanzuigen van de lucht de temperatuur meet?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door Jan van Vijven » wo 28 aug 2019 14:02

Die censor is inderdaad een temp. meter, wat hij aanzuigt is de binnentemperatuur en dus waar hij op afslaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door Conradi » wo 28 aug 2019 15:26

kriek schreef:
wo 28 aug 2019 10:55
En de pollenfilter (denk ik) niet echt, deze was wel voor de helft drijf nat. Is dat normaa of komt dit door de “lekkage” van gisteren?
Kun je het licht goed door het dikke filter heen zien? Er zit vaak hele fijne stof in.
Ja, in mij airco was 'ie ook nat geworden. Laten drogen voordat ik 'm weer gebruikte.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door p_vingerhoets » wo 28 aug 2019 18:18

Als dat filter nat is geweest eruit halen en goed laten drogen voor nu maar zou hem wel vervangen op den duur de kans dat hier schimmel op ontstaat is redelijk groot.
Waarschijnlijk is het filter nat geworden door overtollig water wat niet weg kon via de normale weg
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door Conradi » wo 28 aug 2019 18:51

Hallo, niet tè angstig worden :wink:
De wateroverlast is een incidentje, meer niet, en de mussen vallen van het dak. Even buiten leggen en het ding is al droog.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door kriek » za 27 jun 2020 22:04

Vorig jaar nog 2-3 keer in de vakantie gehad, vloer blank stond of echt flinke plas water onder de bank. Maar eigenlijk na de vakantie niks meer mee gedaan.

Nu 3 dagen in Nederland op vakantie, dit jaar temperatuur meter binnen en buiten geplaatst. Wilde toch eens zien hoe goed de caravan eigenlijk koelde. Donderdag temperaturen over de 30, binnen zo’n 5-6 graden koeler, vrijdag idem maar einde van de dag liep de temperatuur op tot 29 graden in de caravan. Viel mij op dat er geen condens water meer uit kwam onder de caravan, terwijl dat normaal constante druppel/mini straaltje is. Daarna airco eventjes uit gehad. Filter eruit, die was overigens nat aan de onderkant en filter wat uitgeklopt maar beperkte hoeveelheid stof. Daarna weer airco aan en kwam er weer een mooi straaltje condenswater uit. Overigens op beide dagen standje 20 graden en automatisch. Vreemd?

Vandaag daagje 21 graden en airco op standje 17 graden gezet om te zien of hij met een koudere buiten temp het echt goed koud kan krijgen, temperatuur kwam tot 19 graden in de caravan. Maar na een middag draaien, ja hoor weer een plas op de vloer.

Kortom, is dit oorzaak van verijzing? Of moet ik mijn bank airco eens weg brengen naar een trauma dealer ofzo?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door dieseltijger » za 27 jun 2020 23:55

Ik herken dit niet met mijn Truma sapphir. Bij een groot temperatuurverschil zet ik de ventilator zowiezo op maximaal. Ehm, dat houdt dus in dat de warmtewisselaar (dat noemen we hier condensor) een minder grote kans krijgt om sterk af te koelen: er stroomt immers veel warme binnenlucht doorheen. Als het al flink afgekoeld is gaat de ventilator pas op de laagste stand (stuk rustiger). Blijkbaar gaat dit al 12 jaar goed.

Gewoon een incident.

Nog een tip: als je de airco uit wil schakelen: schakel de koelfunctie uit - en laat een paar minuten de ventilatie op maximale snelheid staan. Zo wordt de warmtewisselaar droog geblazen, en krijgt schimmel geen kans.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door kriek » zo 28 jun 2020 00:31

Ik draai voor namelijk op de automatische stand. Ik ben benieuwd naar hoe veel graden jij je caravan krijgt? Ik denk persoonlijk dat dr airco misschien gewoon onvoldoende capaciteit heeft voor onze caravan .

Bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door dieseltijger » zo 28 jun 2020 01:13

Hoewel ik voor het principe "meten is weten" ben, heb ik het nooit gemeten. Nog een ding: Ik had twee inbouwopties. (niet lachen): De "eco optie" waarbij de gekoelde lucht laag over de vloer werd uitgeblazen ("gaat prima meneer, zo groot is het verschil niet") en een andere optie, waarvan ik de naam vergeten ben. Daar werd de gekoelde lucht vanaf een hoog punt door de ruimte geblazen.

Ik heb de tweede variant gekozen. Het zou kunnen zijn - als bij jou de koude lucht laag uitgeblazen wordt - er een soort thermische kortsluiting ontstaat. De gekoelde lucht (die door de lagere soortelijke massa boven de vloer blijft circuleren) wordt opnieuw naar binnen gezogen, en door de condensor verder afgekoeld, etc etc. In dat scenario koelt de condensor natuurlijk sterker af c.q. kan er bevriezing optreden, en zal de binnentemperatuur van de caravan minder snel dalen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 28 jun 2020 08:01

Heb je al eens de filters vervangen op het oog schone filters kunnen toch redelijk verstopt zitten
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma bankairco lekt condenswater in caravan

Bericht door Jan van Vijven » zo 28 jun 2020 08:16

Zit dat afvoer pijpje wel op de juiste plaats? De airco staat los boven dat pijpje (soms twee) dus moet juist staan.
Boven dat pijpje zit geen filter, wellicht even de behuizing loshalen om te kijken of er iets voor zit.
Ook de caravan moet waterpas staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”