Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Ab » di 20 aug 2019 23:04

Wellicht interessant.
Screenshot_20190818-115253.png
Tank O3
Ik kwam dit kortgeleden toevallig tegen.
Het is best prijzig..maar schoon en veilig water is niet geheel onbelangrijk. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Paul » di 20 aug 2019 23:28

Ik las laatst dat knaus/tabbert standaard waterfilters in gaat bouwen in hun caravans en campers.
Ik vind het best een goede toevoeging, zeker voor landen waar de waterkwaliteit wat minder is.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door dieseltijger » di 20 aug 2019 23:46

Dat gaat leuk worden: ik zou ze de kost niet willen geven: mensen die de waterfilters niet op tijd vervangen: door bacterie- en schimmelgroei krijgt iedereen alsnog spontane buikloop.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Den Adriaan » wo 21 aug 2019 08:28

Engelse caravans hebben standaard een waterfilter ingebouwd.
Ik gebruik deze niet, ik vermoed dat ik slechter af ben door ophoping van bacteriën en ander spul in de filter.
Voor de rest gebruiken we gewoon het water wat door de camping geleverd wordt.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door p_vingerhoets » wo 21 aug 2019 08:45

Dit is geen filter als zodanig.
Het is een ionisator deze maakt ozon aan in de watertank welke dus het water zou desinfecteren. Belangrijk is wel dat de tank een beluchting naar buiten heeft te hoge consentraties ozon wil je niet in de caravan hebben is zeker niet gezonder dan een bacterienfilm in de watertank.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door JPGeetje » wo 21 aug 2019 09:20

Allemaal leuk die systemen die worden ingezet om je drinkwater gezond te houden.
Ik doe het al jaren anders en dat bevalt me uitstekend. thumbup.gif
Het water in de "drinkwatertank" wordt overal voor gebruikt behalve om te drinken.
Voor consumptie hebben we een 2 liter (cola)fles die met vers water wordt gevuld als hij weer leeg is, rechtstreeks aan de campingkraan dus.
Dat is dus minimaal dagelijks. (wij zijn met z'n tweeën)
Dat wij niet de enige zijn die het zo doen zie ik steeds weer op de camping als ik mensen met een soortgelijke fles naar het watertappunt zie lopen voor vers water.
Als je met het hele gezin op de camping verblijft kun je waarschijnlijk gewoon uit je (vooraf schoongemaakte) drinkwatertank drinken. De doorstroom is dan waarschijnlijk zo groot dat je deze toch dagelijks met vers water vult.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Conradi » wo 21 aug 2019 09:29

Waar is zo'n waterzuiveringsinstallatie eigenlijk goed voor? Ik bedoel, waar komen caravanners nog slechts drinkwater tegen, als in bacteriologisch verontreinigd? Ik kan me niet herinneren ergens op een camping geweest te zijn waar het drinkwater niet te drinken was. Ja, soms is het niet lekker, of zit er veel kalk in, maar daar heb je zo'n installatie niet voor nodig, toch?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door PD » wo 21 aug 2019 09:33

RE.gif
Mee eens. Ik vind het vooral een oplossing/gadget voor een niet bestaand probleem.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Citrorob

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Citrorob » wo 21 aug 2019 10:06

Net zo'n onzin als de ontkalkingsinstallaties.
Wettelijk moet het kalk in het water minimaal 6,2 zijn en niemand schijnt zich af te vragen waarom.

Water trekt (zware) metalen aan en doet dat niet / minder als er voldoende kalk in het water zit.

Ook de ontkalkingsinstallaties thuis worden op grote schaal na installatie verwaarloost waardoor het een broeinest wordt van bacteriën.

De eisen voor zuiverheid van drinkwater in NL is bijv. een stuk strenger dan dat voor flessenwater.
Veel water uit flessen zou ook worden afgekeurd als het door de waterleidingen zou worden gestuurd.
In het buitenland kan het anders zijn maar dan nog is het zuivergenoeg om gewoon te gebruiken al is de smaak niet altijd even geweldig door bijv. het toevoegen van chloor wat ze bijv. in Frankrijk doen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Morgoth » wo 21 aug 2019 10:13

Ook wij gebruiken de "drinkwatervoorraad" niet als drinkwater. Als drinkwater kopen we (zeker in het buitenland) bronwater omdat we dat nou eenmaal lekkerder vinden voor de koffie en thee als het gechloreerde kraanwater in veel buitenlanden. Bovendien kun je de flessen in de koelkast zetten. De watertank in de caravan blijft niet koel.
Wij hebben gewoon een tankje met dompelpompje. Tegen de tijd dat er legionella in zit is het water al lang op.
Laatst gewijzigd door Morgoth op wo 21 aug 2019 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Paul » wo 21 aug 2019 10:14

Ik vind het altijd wel een goede graadmeter om te kijken wat de lokale bevolking doet.
Slaan die massaal flessenwater in, dan doe wij dat ook.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Reisben » wo 21 aug 2019 11:07

Pvaken, niet helemaal een goede graadmeter in mijn ogen, Nederlanders lurken ook veelvuldig aan flesjes water, tenminste, als het geen flesjes frisdrank zijn. Hoe duurder de flesjes, hoe beter het water, lijkt het motto te zijn. Toch is het Nederlandse drinkwater van hoge kwaliteit. Het is dus ook een hype om water uit flesjes te drinken en dat geldt ook voor bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje. Waar ik dan weer wel kraanwater drink, de afgelopen anderhalf jaar. Zonder darm problemen.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38554
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Micky » wo 21 aug 2019 12:43

Conradi schreef:
wo 21 aug 2019 09:29
Waar is zo'n waterzuiveringsinstallatie eigenlijk goed voor? Ik bedoel, waar komen caravanners nog slechts drinkwater tegen, als in bacteriologisch verontreinigd? Ik kan me niet herinneren ergens op een camping geweest te zijn waar het drinkwater niet te drinken was. Ja, soms is het niet lekker, of zit er veel kalk in, maar daar heb je zo'n installatie niet voor nodig, toch?
Wij drinken sowieso nooit water uit de kraan in de vakantielanden, een fles water is zo gekocht en ben je altijd en 100% verzekerd van lekker en goed water mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Daphne » wo 21 aug 2019 13:37

Citrorob schreef:
wo 21 aug 2019 10:06


Ook de ontkalkingsinstallaties thuis worden op grote schaal na installatie verwaarloost waardoor het een broeinest wordt van bacteriën.

wat bedoel je met verwaarloost? Heb je een link waar wordt uitgelegd wat de gevaren zijn?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Conradi » wo 21 aug 2019 13:39

Morgoth schreef:
wo 21 aug 2019 10:13
Ook wij gebruiken de "drinkwatervoorraad" niet als drinkwater.....
Jullie spoelen en koken groenten en zo ook met flessenwater? :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Citrorob

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Citrorob » wo 21 aug 2019 13:47

Daphne schreef:
wo 21 aug 2019 13:37
Citrorob schreef:
wo 21 aug 2019 10:06


Ook de ontkalkingsinstallaties thuis worden op grote schaal na installatie verwaarloost waardoor het een broeinest wordt van bacteriën.

wat bedoel je met verwaarloost? Heb je een link waar wordt uitgelegd wat de gevaren zijn?
Zulke installaties thuis hebben ook gewoon jaarlijks onderhoud nodig.

Maar ja dat kost ca. € 100 per jaar en dat is dan toch wel ineens een hoop geld.
Wanneer je dit niet doet dan wordt het een broeinest van bacteriën.

Verkopers zeggen het zelfs:
https://www.waterontharder-expert.nl/onderhoud

Verder kan je afvragen of je als mens zoveel beter af bent met natrium in je water i.p.v. calcium...

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Daphne » wo 21 aug 2019 13:55

RE.gif

Oké, dat onderhoud doen we. Dus geen probleem. thumbup.gif Ik was al bang dat er iets nieuws was ontdekt [aschrik.gif]
Verder kan je afvragen of je als mens zoveel beter af bent met natrium in je water i.p.v. calcium...
Je hebt beide nodig maar de hoeveelheden die je binnenkrijgt met water drinken zijn voor beide verwaarloosbaar.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Morgoth » wo 21 aug 2019 13:56

Conradi schreef:
wo 21 aug 2019 13:39
Morgoth schreef:
wo 21 aug 2019 10:13
Ook wij gebruiken de "drinkwatervoorraad" niet als drinkwater.....
Jullie spoelen en koken groenten en zo ook met flessenwater? :roll:
Jazeker. En bij het tandenpoetsen ook (als we dat niet in een toiletgebouw doen). Het "kraanwater" gebruiken we alleen om even de handen te wassen en om even iets af te spoelen. Ik vind dat gechloreerde water in Frankrijk echt ranzig.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Citrorob

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Citrorob » wo 21 aug 2019 16:03

Daphne schreef:
wo 21 aug 2019 13:55
RE.gif

Oké, dat onderhoud doen we. Dus geen probleem. thumbup.gif Ik was al bang dat er iets nieuws was ontdekt [aschrik.gif]
Verder kan je afvragen of je als mens zoveel beter af bent met natrium in je water i.p.v. calcium...
Je hebt beide nodig maar de hoeveelheden die je binnenkrijgt met water drinken zijn voor beide verwaarloosbaar.
In moderne woningen is het probleem tegenwoordig nihil maar als het kalk niveau te laag is onttrekt het water metalen aan de leidingen.
Dit is waarom het niveau kalk wettelijk minimaal 6.2 moet zijn.

Meestal is het kalk niveau in het water ca. 7-8 en minder heeft eigenlijk ook geen zin als je een laag kalkniveau wilt ter bescherming van wasmachines etc.

https://www.vitens.com/pers-en-nieuws/b ... kraanwater

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Ab » wo 21 aug 2019 20:18

Persoonlijk zal ik dit apparaat waar het hier over gaat ook niet direkt aanschaffen.
Echter, wanneer je op een camping staat voor een langere periode, van alle gemakken voorzien, vaste wateraansluitng met een kraan en een slang en een vlotter in de tank of citywater aansluiting, zou ik er toch over gaan nadenken.
Een slang die in de zon ligt, is een broedplaats voor bacteriën.
Waaronder ook de levensgevaarlijke legionella bacterie.
Gebruik je de douche dan ook nog in de caravan, dan is die uitgave van een paar honderd euro voor veilig water zeker niet zo gek.
Deze discussie wilde ik eigenlijk losmaken

Zijn we meteen weer on topic. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Conradi » wo 21 aug 2019 21:01

RE.gif
Ja, dat kan ook :wink:

Citywateraansluitingen heb je in 2 soorten: de gereduceerde waterdruk direct op de leiding, en de vlotter in de tank. In het eerste geval heb je dus de waterslang er continu aan. Wij hebben de tweede variant, vullen de tank en leggen in warme omgeving de slang in de schaduw, juist bacteriën te vermijden.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door dieseltijger » wo 21 aug 2019 21:22

Even snel rekenen: In de Dordogne zijn er ongeveer 3 miljoen overnachtingen op campings per jaar (2015 - bron: TABLEAU DE BORD
DE SUIVI DE L’ÉCONOMIE TOURISTIQUE" Évolution du parc des hébergements, nuitées et fréquentation 2015)

In 2010 werden er 181 legionella incidenten gemeld (bron: Lutte contre la légionellose dans le s campings, hôtels, et résidences de Dordogne - J. Francois Vaudoisot 2010)

Aanname: laten er per incident 2 mensen besmet zijn dan is de kans dat je op een camping in de Dordogne op een nacht besmet raakt grofweg: 360 / 3000.000 = 0,012%. En bij verblijf van een maand 0,36%. In 11% van de gevallen sneef je bovendien, dus kans is grofweg 0,036% dat je in 2010 tijdens een camping vakantie van een maand in de Dordogne gaat hemelen.

Hierbij dient aangetekend te worden dat er sinds 2010 wel meer aandacht is voor Legionella preventie (zelfs in Frankrijk). Zet dit af tegen de kans dat je gaat hemelen als gevolg van een verkeersongeval in Nederland (678 doden / 17 mio inwoners) = 0,012%.

Erg grof, en discutabel allemaal - maar het geeft een indruk toch? Dus om niet te hemelen als gevolg van een verkeersongeval ben ik extra oppassend. En qua legionella zou ik ervoor zorgen dat de tank regelmatig gespoeld wordt evenals de leidingen. Mijn conclusies:
a) Je kan doodgaan!!
b) Twijfelachtig of legionellabesmetting het probleem van de dag is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door Conradi » wo 21 aug 2019 21:32

Ehh, om tot een goed vergelijk te komen zul je het aantal dodelijke ongelukken niet door het aantal inwoners, maar door het aantal afgelegde kilometers moeten delen. dat zijn er trouwens 147,6 miljard. Dan kom je uit op 0,00046% per 1000 km. En toch rijden we allemaal met airbags, kooiconstructies en nog veel meer veiligheidsvoorzieningen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11142
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door dieseltijger » wo 21 aug 2019 21:47

ehh..nee. Ik heb platweg het aantal doden per jaar gedeeld door het vermoedelijke inwonersaantal in Nederland(17 mio). (Bron: CBS statline)

En het gaat mij om de verhoudingen van de risico's: de verkeers doden zijn gevallen ondanks alle veiligheidsmaatregelen die we treffen. En de doden door Legionella zijn in 2010 gevallen - toen de kwaliteit van de campings een tandje minder was, en de legionelle preventie ook wat minder aandacht had. En mijn persoonlijke "risk appetite"is dat ik de risico's aan motorrijden ook acceptabel vind.

Maar anyway: Ik zie de kans om te sneven aan legionella niet als significant. Grof berekend, toegegeven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Waterzuiveringsinstallatie installatie in caravan

Bericht door driver » wo 21 aug 2019 23:00

Een legionella besmetting kan je alleen oplopen door de bacteriën in je longen te krijgen. Dat gebeurt vrijwel altijd door het inademen van besmette waternevel tijdens het douchen. Bij het drinken loop je weinig risico, tenzij je je verslikt bij het drinken van (ongekookt) water. Ik vermoed dat er maar heel weinig mensen zijn die in hun caravan risico lopen. Ook het water van de campingdouches kan besmet zijn natuurlijk. Dat lijkt me zelfs een groter risico omdat grote sanitaire installaties die 24/7 aan staan veel vatbaarder zijn voor besmetting.
Persoonlijk lig ik er niet van wakker. Het hoort bij een boel (kleine) risico's verbonden aan vakantie. Thuisblijven is trouwens ook niet helemaal zonder risico's, en vooral veel minder leuk.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”