Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
adinsx
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 16:02
Locatie: Oosten des lands

Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door adinsx » zo 18 aug 2019 18:22

Dag allen,

Even een kleine 'noodkreet'. Aankomende zaterdag gaan we op vakantie. Nog een week (hard) werken dus en dan nog één keer buiten het hoogseizoen op vakantie.
Vorige week heeft onze Adria Altea 462PK (2011) een onderstelbeurt gehad bij de plaatselijke dealer. Ik haal de caravan daar 's avonds op, zet hem klaar en 's avonds valt me op dat de verlichting niet werkt. Wat blijkt na even zoeken, de aardlek stond omlaag. Vreemd... Maar wellicht nodig geweest voor de beurt.

Ook afgelopen avonden deed alles het prima, tot vanmiddag. De aardlek stond er opnieuw af. De groep in huis was ook uit gegaan. Vreemd...
Terug alles aan, stekker er in en BAM, meteen weer alles uit.

AChter de auto, niets aan de hand. MAar... dan doen de boiler en in 2017 opgebouwde Dometic FreshJet 2200 (meen dat type) het niet. Dus, een van die moet het in zitten. De boiler geloofde ik wel, dus ik richtte me op de Airco. Na wat sleutelwerk (paneel aaan de binnenkant er af), de voedingsstekker daar af kunnen halen. En... Jawel, de stroom blijft er op.

Met een bouwfitting, en gloeilamp nog even de draad gecontroleerd, maar de stroom bleef er op (lamp brandde) aangesloten op de stekker die op de airco moet.
Dus... Ik verdenk de airco. Nu gaat zo'n FreshJet eerst altijd op Standby, maar zover komt hij dus al niet eens.

Iemand een idee wat het kan zijn? De grote glaszekering (Main Fuse) is heel. Displaytje is ook niet het probleem die heb ik gedemonteerd.

Wat komt er veel voor? Wat kan er aan de hand zijn? Ik had dit topic (viewtopic.php?t=24373 ) al gevonden, wat gaat over het verwarmingselement, maar volgens mij heb ik de Freshjet zónder verwarmen.

Morgen ga ik natuurlijk het caravan bedrijf bellen, maar ik vind het vreemd dat alles ook ná die beurt nog wel even gewerkt heeft. Zou de regen van afgelopen weekend vochtproblemen hebben gegeven? Aan de binnenzijde is niets te vinden wat duidt op vocht.

Kortom: Help!

*foto's volgen straks*
Renault Mégane IV Estate GT, 205 pk | 280 Nm in het heerlijke Iron Blue met aan de (afneembare) haak een Adria Altea 462PK met FreshJet 2200.
Liefhebber van details en detailen zwaaien.gif

adinsx
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 16:02
Locatie: Oosten des lands

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door adinsx » zo 18 aug 2019 18:29

De aardlek die er dus meteen uit gaat:
Afbeelding

Hoofdvoerding van de airco-unit af, dan blijft de aardlek wel goed:
Afbeelding


met een gloeilamp op de stekker die op de airco moet, de kabel 'belast' maar ook dan bblijft de aardlek goed.
Afbeelding
Renault Mégane IV Estate GT, 205 pk | 280 Nm in het heerlijke Iron Blue met aan de (afneembare) haak een Adria Altea 462PK met FreshJet 2200.
Liefhebber van details en detailen zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door Chris » zo 18 aug 2019 18:36

Draai de 230 volt stekker een om...
Wat gebeurt er dan?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door Jan Br » zo 18 aug 2019 18:44

RE.gif

Waarom geloof je de boiler wel. Ik had vorig jaar eenzelfde probleem en dat bleek de boiler te zijn.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

adinsx
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 16:02
Locatie: Oosten des lands

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door adinsx » zo 18 aug 2019 20:00

Jan Br schreef:
zo 18 aug 2019 18:44
RE.gif

Waarom geloof je de boiler wel. Ik had vorig jaar eenzelfde probleem en dat bleek de boiler te zijn.
Omdat alles 'aan' blijft met afgekoppelde airco. Ook als ik het knopje van de boiler op aan zet en vervolgens water ga vragen gaat alles goed. Het zit hem dus echt richting de Freshjet...

@Chris,

Ik heb er ook al een andere kabel tussen gehad om die uit te sluiten, maar, toch geprobeerd. En je geloof het niet, of tja, misschien wel:

Afbeelding

Ik heb even gekeken wat de meest logische manier was van de stekker er in steken qua gevoel, en toen dus precies een halve slag andersom. En jawel, de airco gaat in standby! Aanzetten nog maar even niet geprobeerd, want de boel ligt nog los. Maar, komt dit door het 'ompolen' of omdat het nu buiten mooier/droog weer is.
Dus, de stekker ook nog een keer andersom op de meest logische manier in het stopcontact, en BAM, het ligt er weer uit...

Mooi, we komen dichterbij de oplossing dus. Maar, hoe kan dit? Dat ompolen wél helpt. scratch.gif Dan moet ik echt weer even de elektronica-theorie induiken want dat is weggezakt vanaf de HTS (12 jaar geleden inmiddels).

Tips?
Renault Mégane IV Estate GT, 205 pk | 280 Nm in het heerlijke Iron Blue met aan de (afneembare) haak een Adria Altea 462PK met FreshJet 2200.
Liefhebber van details en detailen zwaaien.gif

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door BertJan » zo 18 aug 2019 20:04

is er niet ergens bij de airco de blauwe of bruine en een aarde draad omgedraait.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door janoniem » zo 18 aug 2019 20:11

Ik ben zeer benieuwd naar de theorie achter het ompooladvies van Chris.
Betekent dit ook dat de paalaansluiting van invloed kan zijn op wel/niet functioneren van de airco?
CEE is voor zover ik weet niet standaard qua plaats fase en bovendien kan er een verloop tussen zitten.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door Hobby Linka » zo 18 aug 2019 20:24

CEE is weldegelijk vastgelegd waar fase, nul en aarde zitten.

M.b.t. verloop, dat heeft niets met vastgelegd fase en nul te maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

adinsx
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 16:02
Locatie: Oosten des lands

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door adinsx » zo 18 aug 2019 20:31

Ik begrijp het ook nog niet helemaal. Zojuist als extra test met een verlengkabel de stroom vanuit huis gehaald om de schuur over te slaan, maar zelfde effect.
Groep in huis eruit, aardlek in caravan dan weer niet. Wellicht was de groep in huis net wat sneller.

Ik begrijp er niets meer van scratch.gif
Renault Mégane IV Estate GT, 205 pk | 280 Nm in het heerlijke Iron Blue met aan de (afneembare) haak een Adria Altea 462PK met FreshJet 2200.
Liefhebber van details en detailen zwaaien.gif

adinsx
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 16:02
Locatie: Oosten des lands

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door adinsx » zo 18 aug 2019 20:32

Gebruik overigens zo'n verloop:
Afbeelding
Renault Mégane IV Estate GT, 205 pk | 280 Nm in het heerlijke Iron Blue met aan de (afneembare) haak een Adria Altea 462PK met FreshJet 2200.
Liefhebber van details en detailen zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door Hobby Linka » zo 18 aug 2019 20:47

RE.gif

Klopt, ik begrijp wat je bedoelt. Maar de zwarte stekker kan er op twee manieren in. Behalve in België en Frankrijk.

CEE kan er maar op een manier in. Zonder verloop heb je dus altijd fase en nul op de juiste plaats.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door Chris » zo 18 aug 2019 21:00

Chris is net aangekomen op camping "le Paradis " in de Dordogne...
Maar..mijn eerste idee was ook de boiler...die is idd verdachte nr.1
Maar..als het toch de airco is, dan vrees ik toch een fout, of in de aansluiting, of in de Airco zelf..
Dealer...dat is de aangewezen route denk ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door Daphne » zo 18 aug 2019 21:05

RE.gif
Airco sinds 2017. Fout in de aansluiting was toen wel ontdekt denk ik. Ik neem aan dat ie tot nu perfect heeft gewerkt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door sander_knaus » zo 18 aug 2019 21:20

Is de airco op dit moment niet de enige verbruiker die aarde heeft? Gebeurt het ook met een waterkoker bijvoorbeeld?
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

adinsx
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 16:02
Locatie: Oosten des lands

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door adinsx » zo 18 aug 2019 21:39

Hobby Linka schreef:
zo 18 aug 2019 20:47
RE.gif

Klopt, ik begrijp wat je bedoelt. Maar de zwarte stekker kan er op twee manieren in. Behalve in België en Frankrijk.

CEE kan er maar op een manier in. Zonder verloop heb je dus altijd fase en nul op de juiste plaats.
Klopt.
Chris schreef:
zo 18 aug 2019 21:00
Chris is net aangekomen op camping "le Paradis " in de Dordogne...
Maar..mijn eerste idee was ook de boiler...die is idd verdachte nr.1
Maar..als het toch de airco is, dan vrees ik toch een fout, of in de aansluiting, of in de Airco zelf..
Dealer...dat is de aangewezen route denk ik.
Ik hoopte op een: "Oh, dan is het dit en dat in de Freshjet" knipoog.gif

Ik ga morgen sowieso de dealer bellen.
Daphne schreef:
zo 18 aug 2019 21:05
RE.gif
Airco sinds 2017. Fout in de aansluiting was toen wel ontdekt denk ik. Ik neem aan dat ie tot nu perfect heeft gewerkt.
Klopt, niets mee aan de hand. Heeft al heel wat hete momenten meegemaakt. Vorig jaar tijdens de hittegolf in NL zelfs in de caravan geslapen ipv in huis awhoea.gif

Dat 'ompolen' verklaard wel dat de ene keer de boel wel werkte (vrijdagavond nog wel), maar vanmorgen ineens niet. Ik heb zaterdagmiddag de caravan nog 30 cm opgeschoven (niet genoeg ruimte om de auto heen), en toen ook het snoer los gehad uiteraard. Effect was dus waarschijnlijk dat hij het vanmorgen niet meer deed.
sander_knaus schreef:
zo 18 aug 2019 21:20
Is de airco op dit moment niet de enige verbruiker die aarde heeft? Gebeurt het ook met een waterkoker bijvoorbeeld?
Goede! Ga ik morgenochtend nog even uitproberen.

Wat ik net nog wel heb gedaan, is met de verlengkabel op een rustige groep. Een die ik pas heb aangelegd. Opvallend genoeg blijft nu alles werken.
Zou het dan toch ergens mis gaan met de stroom in de schuur en niet in de caravan? Of juist een combi, want met afgekoppelde airco blijft ook alles werken in huis.

Wordt vervolgd zwaaien.gif
Renault Mégane IV Estate GT, 205 pk | 280 Nm in het heerlijke Iron Blue met aan de (afneembare) haak een Adria Altea 462PK met FreshJet 2200.
Liefhebber van details en detailen zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door Hobby Linka » zo 18 aug 2019 21:45

RE.gif

En een andere verlengkabel / aansluitkabel geprobeerd? Als er niets met de caravan is gebeurd zou dat ook een oorzaak kunnen zijn. Een keer met de auto erover rijden zo voldoende kunnen zijn voor schade.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

adinsx
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 16:02
Locatie: Oosten des lands

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door adinsx » zo 18 aug 2019 21:55

Hobby Linka schreef:
zo 18 aug 2019 21:45
RE.gif

En een andere verlengkabel / aansluitkabel geprobeerd? Als er niets met de caravan is gebeurd zou dat ook een oorzaak kunnen zijn. Een keer met de auto erover rijden zo voldoende kunnen zijn voor schade.
Dat is een van de eerste dingen geweest inderdaad, uitsluiten of het de kabel is. Helaas, met andere kabel (wel zelfde verloop uiteraard), hetzelfde effect. Omdraaien van de stekker (dus ompolen) werkt. Maar ook op een hele andere groep in huis werkt. En volgens mij is die schuur ook compleet met randaarde.

Ik zoek morgen nog even door. Niettemin dank voor de vele tips mrgreen.gif
Renault Mégane IV Estate GT, 205 pk | 280 Nm in het heerlijke Iron Blue met aan de (afneembare) haak een Adria Altea 462PK met FreshJet 2200.
Liefhebber van details en detailen zwaaien.gif

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door janoniem » zo 18 aug 2019 22:19

Hobby Linka schreef:
zo 18 aug 2019 20:47
.....CEE kan er maar op een manier in. Zonder verloop heb je dus altijd fase en nul op de juiste plaats.....
De stekker past inderdaad maar op één manier, maar het is maar zeer de vraag of in de campingpaal en in het CEE materiaal de juiste bedrading is toegepast.
Ik heb wel "monteurs" gehoord die zeggen: Geel/groen is aarde en moet op de dikke pen. Op de resterende dunne pennen moet dan bruin en blauw.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

adinsx
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 16:02
Locatie: Oosten des lands

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door adinsx » ma 19 aug 2019 12:38

Ik heb net een techneut van de technische dienst van Dometic Benelux gesproken. Wetende dat het veel geregend heeft vermoed hij dat de ventilator op de condensor, dus de buitenzijde, in het water ligt / nat is geworden. Deze ventilator heeft continu-spanning, wat ook kan verklaren dat de airco niet eens op standby komt.
Met ompolen krijg je een kleiner verschil tussen aarde en nul, waardoor de aardlek in huis / caravan er wellicht niet uit gaat.

Nadeel: Onderdeel is niet even zelf te vervangen (hij raadde het af), maar onderdeel hebben ook maar weinig bedrijven op voorraad...

Wat ik ga doen:
Vanavond nog wat testen met spanning van andere groep pakken / bij de buren. Blijft ie er op een of andere manier toch uitklappen, dan ga ik kijken wat de caravandealer nog kan doen. Kan hij niets (onderdeel zit 4 weken levertijd op weet ik inmiddels), dan trek ik de unit van het dak en rij ik ermee naar Dometic. Dan nog maar een extra dag vrij opnemen. Beter dan in de hitte zitten/slapen op vakantie...

Wat een gedoe :shock:
Renault Mégane IV Estate GT, 205 pk | 280 Nm in het heerlijke Iron Blue met aan de (afneembare) haak een Adria Altea 462PK met FreshJet 2200.
Liefhebber van details en detailen zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door Daphne » ma 19 aug 2019 18:20

RE.gif

Lijkt me handiger dat je de hele caravan meeneemt, maak het desnoods onderdeel van een miniweekend of van je vakantiereis ook al is dit een omweg. Handiger dan de airco eraf en weer opbouwen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door JPGeetje » di 20 aug 2019 09:22

adinsx schreef:
ma 19 aug 2019 12:38
Wetende dat het veel geregend heeft vermoed hij dat de ventilator op de condensor, dus de buitenzijde, in het water ligt / nat is geworden.
Als dat de oorzaak zou zijn, kun je de zaak dan niet aan de bovenkant open maken en droog maken en dan nog een tijdje een ventilator erop richten om ook te laten drogen in kiertjes en gaatjes. Wellicht dat je daarmee de lekstroom dermate kunt minimaliseren dat de aardlek het accepteert.
Ook tijdens de rit naar het warme zuiden zal e.e.a. nog kunnen drogen als er geen regen valt.
Overigens moet er constructief iets niet in orde zijn met die airco want inregenend water wat sluitingen veroorzaakt, dat kan niet scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

adinsx
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 16:02
Locatie: Oosten des lands

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door adinsx » di 20 aug 2019 09:50

Tijd voor een update ;)

Gisteravond de caravan weer aan het net via schuur 2 aangesloten. Met een lange verlengkabel blijft alle stroom erop.
Bedieningspaneel even aan de stekker gedaan en de airco aangezet op koelen, temp op 16 graden.
Compressor gaat gewoon lopen, interieurfan ook maar... de condensorfan niet :huh:

De verdachte dus. Ook na vijf minuten niet en bij mijn weten hoort die altijd aan te gaan zodra de compressor loopt. Net als bij een auto eigenlijk.

Dometic hulplijn geappt en zij bevestigen dat ook. Fan op het dak moet áltijd gaan draaien.
Stekkers op printplaat is niets aan te zien. Dus... conclusie: fan kapot?

Om de diagnose sluitend te maken (heerlijk leerzaam dit gedoe ;) ) Condensorfan voeding van printplaat gehaald:
Afbeelding

Dan blijft de aardlek er in. Ook via de schuur 1 waar hij telkens er uit klapte. Lijkt me dus helder.

Vanmorgen dan ook naar Liemers Caravans gereden en ze twee opties gegeven / besproken. Het valt min of meer binnen de garantie en normaal gesproken moet de unit worden opgestuurd naar Dometic. Die is dan nooit op tijd klaar. Dus, twee opties:
1) Nieuwe Freshjet2200 er op? -> Geen optie, want ligt er niet op voorraad
2) Unit er af, ik regel via relatie bij Dometic dat onderdeel vervangen wordt, en breng de unit dan weer terug.

Dat laatste gaan we doen. Einde dag halen ze de unit van onze caravan. Morgenochtend 09.00 uur laad ik de unit in de auto en rij ik naar Etten-Leur.
Onder het genot van een bak koffie zetten ze er een nieuwe fan in, dan rij ik weer 150 km terug. Monteren ze de unit weer en heb ik woensdagavond/ donderdagochtend weer een werkende airco op het dak. Toch lekker met die 32 graden nabij Porec waar we zondag aankomen. (er vanuit gaande dat we het gedoe nu wel gehad hebben mrgreen.gif )
Daphne schreef:
ma 19 aug 2019 18:20
RE.gif

Lijkt me handiger dat je de hele caravan meeneemt, maak het desnoods onderdeel van een miniweekend of van je vakantiereis ook al is dit een omweg. Handiger dan de airco eraf en weer opbouwen.
Een flinke omweg van 2x 150 km awhoea.gif . Overigens mogen de technici bij Dometic de unit niet van het dak halen. Op hoogte werken valt daar niet binnen normale werkzaamheden. Daar is de caravandealer voor. En zo gaat het nu dus ook gebeuren.
JPGeetje schreef:
di 20 aug 2019 09:22
adinsx schreef:
ma 19 aug 2019 12:38
Wetende dat het veel geregend heeft vermoed hij dat de ventilator op de condensor, dus de buitenzijde, in het water ligt / nat is geworden.
Als dat de oorzaak zou zijn, kun je de zaak dan niet aan de bovenkant open maken en droog maken en dan nog een tijdje een ventilator erop richten om ook te laten drogen in kiertjes en gaatjes. Wellicht dat je daarmee de lekstroom dermate kunt minimaliseren dat de aardlek het accepteert.
Ook tijdens de rit naar het warme zuiden zal e.e.a. nog kunnen drogen als er geen regen valt.
Overigens moet er constructief iets niet in orde zijn met die airco want inregenend water wat sluitingen veroorzaakt, dat kan niet scratch.gif
Het was al aardig opgedroogd door de zon, maar bij terugmontage ga ik er zeker op letten dat er geen 'dal' ontstaat waar water blijft staan.
Het minimaliseren van de lekstroom zou geen oplossing zijn omdat de fan niet draait, zie update bovenaan.

Vanmorgen dus alweer een 'proefritje' voor de vakantietrip. Blijft wel een lekkere combinatie om straks weer met 90+ de bulten over te vlammen.
Afbeelding
Renault Mégane IV Estate GT, 205 pk | 280 Nm in het heerlijke Iron Blue met aan de (afneembare) haak een Adria Altea 462PK met FreshJet 2200.
Liefhebber van details en detailen zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door Michel1975 » di 20 aug 2019 10:27

Goede reis en mooi dat het opgelost wordt thumbup.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

adinsx
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 14 jan 2018 16:02
Locatie: Oosten des lands

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door adinsx » do 22 aug 2019 16:23

Als laatste update m.b.t. de airco-unit:

Caravanbedrijf heeft dinsdagmiddag de unit er af gehaald. Ik ben woensdagochtend op en neer naar Etten-Leur gereden. (2x 150km)
Om 17.00 uur de caravan mét werkende dakairco weer opgehaald. haphop.gif
Het kan ook allemaal maar net. Alleen klopt van de werk/vakantievoorbereiding planning niet veel meer.

Tot slot, bij het caravanbedrijf kwam onderstaande Knaus ter sprake welke ik vorige week, toen de caravan een beurt kreeg, spotte op de parkeerplaats:
Afbeelding

Morgen met de vrouw maar even kijken of dit misschien niet nu al onze opvolger moet worden. mrgreen.gif Liefst willen we namelijk naast een stapelbed ook een Frans ipv dwarsbed. Gevaarlijk, drie keer in een week tijd bij een caravandealer over de vloer komen. awhoea.gif
Renault Mégane IV Estate GT, 205 pk | 280 Nm in het heerlijke Iron Blue met aan de (afneembare) haak een Adria Altea 462PK met FreshJet 2200.
Liefhebber van details en detailen zwaaien.gif

workel

Re: Aardlek eruit, door Freshjet? Help, bijna op vakantie.

Bericht door workel » do 22 aug 2019 17:15

Moet zeggen dat de dealer dit wel heel er goed oppakt en met je/jullie meedenkt en werkt, zie je wel eens anders.

En als ze toch goed werk leveren en dan zie ik wel kans dat je komende zondag met de Knaus richting Porec vertrekt, mrgreen.gif

Ik zou ze ff belonen met een doos gebak, als blijk van waardering .

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”