keramische plaat inbouwen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kk420
Berichten: 25
Lid geworden op: do 15 aug 2019 22:02
Locatie: Zweden

keramische plaat inbouwen

Bericht door kk420 » vr 16 aug 2019 10:19

Hoi,
Wij gaan de caravan renoveren, en eenvan de dingen is het keukenblok. Wij gebruiken geen gas, en ik zit nu te denken een (twee pits) keramische plaat in te bouwen.
Iemand ervaring mee? mn. blijft het heel met het getril en geschud tijdens het rijden. 't is natuurlijk wat minder robuust dan de gaspitten of de oude gietijzer kookplaten.

Mvgr
Tonny

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door Micky » vr 16 aug 2019 10:22

RE.gif

hou wel rekening met het stroomverbruik, vaak heb je maar 4-6 ampere
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door Morgoth » vr 16 aug 2019 11:48

Of het heel blijft is één maar of je überhaupt een camping vindt waar je hem kunt gebruiken is twee.
Die dingen nemen tussen de 2500W en 3700W. 10-60A dus. De meeste campings leveren dat niet. En als je al eentje kunt vinden die minder neemt, dan duurt het wel zo vreselijk lang dat iets is opgewarmd, dat je graag naar gas terug wil.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Citrorob

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door Citrorob » vr 16 aug 2019 13:14

60A is best veel.... whistle.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door Morgoth » vr 16 aug 2019 13:24

stom.gif
Ja, heel veel. 16A natuurlijk awhoea.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door Ab » vr 16 aug 2019 17:21

Het gaat je wel heel erg beperken mbt campings waar je het ook daadwerkelijk kunt gebruiken.
Je zult comfortplaatsen moeten gaan gebruiken, soms heb je daar 16 A.
Dan nog moet je er rekening mee houden dat je sowieso al een paar A gebruikt voor koelkast e.d.
Dus heb je in het gunstigste geval maar iets van 14 A of iets meer over.
Zoals eerder gemeld, wordt dat erg krap.2500 watt is ca 11 A. 2 kookplaten is al niet eens mogelijk.
Op de meeste campings krijg je niet zoveel Amperes.
Ik zou er nog even over nadenken.
Er is niks mis met gas, dat werkt altijd en overal.
Ik zie het echt gebeuren, dat de piepers nog niet gaar zijn en de stroom valt uit.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door WillyL » vr 16 aug 2019 21:25

En afhankelijk van de caravan moet je de interne leidingen ook aanpassen aan het hoge verlogen, en voldoende dikke verlengkabel gebruiken.

Mijn Dethleffs is van het fabriek uit gezekerd met 10 Ampère. Daar ga ik echt geen 16A. doorjagen ...
Dikwijls zijn de leidingen op oudere campings ook al niet voorzien op grootverbruikers (hangt natuurlijk van de camping af).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door dieseltijger » vr 16 aug 2019 22:04

Ehmmm....wat drijft je? Het vermijden van gas als energiebron, of - als je toch bezig bent met opknappen - het keukenblok ook echt mooi maken?

Punt is, het caravan design wordt steeds mooier, maar tsjonge: het is aan de ene kant zo behoudend als de pest. Dus alle begrip voor een frisse invalshoek, en wat innovatie. Wat dacht je van deze oplossing? Strak toch? Past beter bij een modern caravan interieur dan (Gaap) zo'n Cramer (Gaaaaaap) driepitter (Gaaaaaaaap).
Knipsel.jpg
De kookplaat werkt op gas, en een beetje electriciteit voor de aansturing, de toeters en bellen, en is te vinden via:

https://solgaz.eu/en/flameless-gas-hobs/

Ik hoop alleen niet dat een fabrikant dit soort vernieuwingen te voortvarend oppakt: meestal loopt het met dit soort fabrikanten slecht af. Maar aan de andere kant: zo'n eigenzinnige T@b, een übergrundliche Tabbert, en een strakke Hobby....die kunnen niet zonder....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door dieseltijger » vr 16 aug 2019 22:13

[melig]
Je kan natuurlijk nòg eigenwijzer zijn, en toch electrisch willen koken - en dat kan met 6A aansluitingen: Je moet alleen bereid zijn om aan te koppelen op drie CEE aansluitingen en deze in een doos parallel te schakelen *) Zelfs inductie kan: 12 kW is er dan nodig op volle kracht, 60 Ampere dus - en dat betekent dat de camping eigenaar jou tien aansluitingen van 6 A ter beschikking moet stellen **) en dat jij 10 bijvoorbeeld 10 CEE dozen in de caravan moet vastschroeven.

*) Mits het dezelfde fase betreft

**) Oeps: vaak zijn 2 of drie fasen vereist - het mag ook dezelfde fase zijn, maar onder geen beding mogen verschillende fasen met elkaar verbonden worden.

[\melig]

kortom: dit forum lost moeilijke problemen binnen enkele dagen op, onmogelijke problemen vergen wat meer tijd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door Chris » vr 16 aug 2019 23:07

Niks moeilijk..
Gewoon de eerste caravan met een krachtstroom, dus 3 fase aansluiting maken.
En dan geen blauwe CEE maar zo'n dikke rooie eraan.
Waar je die rooie op de camping aan moet gaan sluiten, probeer eens bij het trafohuisje... awhoea.gif

Nee dus...ik had een enkele inductieplaat, ging soms, vaak niet..
Zoop teveel vermogen gewoon.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door dieseltijger » vr 16 aug 2019 23:21

We zullen zien, ik hoop niet dat TS zonder wenkbrauwen en met een lichte schroeigeur om zich heen het vervolg van zijn verbouwing hier post.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door Leo45 » vr 16 aug 2019 23:28

Als je relatief kort veel stroom nodig hebt kan je er ook voor kiezen een zware accu te nemen en die te gebruiken samen met een Victron combi van 3000W.
Die kan je namelijk zo inregelen dat je aan de stroompaal nooit meer dan 6A opneemt.
Ik kook al een tijdje elektrisch en gebruik daarbij ook gewoon de waterkoker en de nespresso machine. De maximale stroom van de paal is 6A de rest wordt bijgebufferd uit de accu.
Je kan dan op diezelfde accu ook de mover aansluiten...
Voordeel is dat je dan de originele caravan bedrading intact laat en aansluit op de output van de combi en een aparte (dikke) kabel naar je kookplaat.
Immers kook je niet de hele dag maar slechts kortstondig en dat kan op die manier prima.
Hou er qua inrichting rekening mee dat tussen de accu en de omvormer korte dikke kabels moeten zitten ofwel ze moeten bijna naast elkaar een plekje hebben.


Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door HanK » za 17 aug 2019 09:51

Wij gebruiken al een paar jaar een Silvercrest induktieplaatje( 1- pits), van de Lidl.
Is 2000W. Sluiten we buiten op de caravan aan.Plaatje is uitstekend te regelen per 200W. Oké , is maar 1 pit, maar daar kun je een hoop op doen. Uitgebreid koken , dat is voor thuis. ( De gaspitten IN de caravan, zijn zeeeer weinig gebruikt😀😀😀).
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door PD » za 17 aug 2019 10:00

Voor ons is dit eigenlijk de eerste caravan waarin we wel koken, waarschijnlijk omdat de combinatie met de ingebouwde gasoven erg handig is. Daarnaast vanzelfsprekend de Cobb-gas en een Campingaz Bistro om buiten te koken.

Koken op elektra op een camping heeft nogal wat vermogensbeperking. Met een enkel keramisch plaatje doe je niet veel en met twee vliegen de zekeringen om je oren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
kk420
Berichten: 25
Lid geworden op: do 15 aug 2019 22:02
Locatie: Zweden

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door kk420 » za 17 aug 2019 11:32

Dank voor de reacties. aanvullend: Wij hebben de gaspitten nooit gebruikt. We hebben ook geen gasfles of plannen die te plaatsen. We koken altijd zoals we dat in de tent ook deden: buiten op benzine brander(s). Wat mij drijft is idd zowel het vermijden van ongebruikte inventaris en een mooier keukenblok.

En dus; De oplosing van Leo (bufferen in accu's) vind ik technisch erg mooi en haalbaar, maar maakt onze kleine kip wel significant zwaarder.
Ik ga dus kiezen tussen het plan B, zoals ook Hank omschreef: een enkele plaat, of helemaal geen kookplaat.

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door Leo45 » za 17 aug 2019 14:20

RE.gif
Klopt je caravan wordt er wel zwaarder door. Een beetje formaat accu weegt al gauw richting de 60kg.
De omvormer erbij ook bijna 20kg.
Het scheelt natuurlijk gasflessen.
Ik heb tot voordeel dat ik de rest van de spullen in de VW-bus kan doen,
De caravan is verder bijna leeg op wat kleding na.
Wij kamperen nu al 2 zomers compleet elektrisch en het bevalt prima!
Dit jaar zelfs de airfryer mee.

Succes met de plannen, dat is minstens zo leuk als de uitvoering ervan.

Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

Knaus440
Berichten: 3716
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door Knaus440 » za 17 aug 2019 16:39

Uit onze camper tijd op camperplaatsen: een "stille" honda aggregaat met daar rechtstreek, met verlengsnoer, een 2 pits keramische plaat. Zo deden onze buren dat op zo'n camperplek. Helaas is een stille aggregaat niet echt stil te noemen.
Dus op een camping zal je dat niet in dank worden afgenomen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door Micky » za 17 aug 2019 21:34

Wat ik niet goed snap, benzine branders gebruiken jullie wel, wat is de reden dat jullie geen gas willen gebruiken voor het koken? brand gevaar kan dan niet de oorzaak zijn denk ik?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door p_vingerhoets » zo 18 aug 2019 09:26

Als je toch niet kookt in de caravan wordt het er ook niet mooier van als je een dergelijke electrische kookplaat gaat plaatsen past net zo min in het geheel daarbij is het keukenblad niet zo heel groot dus de kast dat een dergelijke plaat netjes past en oogt betwijfel ik
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
kk420
Berichten: 25
Lid geworden op: do 15 aug 2019 22:02
Locatie: Zweden

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door kk420 » zo 18 aug 2019 11:52

Micky schreef:
za 17 aug 2019 21:34
wat is de reden dat jullie geen gas willen gebruiken
idd geen veiligheids reden. we houden er gewoon niet van. Thuis altijd electrisch gehad,
Bij kamperen al heeeeel snel afgeknapt op gas en overgestapt op benzine. Makkelijk, altijd te krijgen, goedkoop, grote hitte en dus ook geschikt voor de coleman camp oven.

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door Diny » zo 18 aug 2019 12:18

Een koffiezetapparaat en waterkoker zal al wel tot de standaarduitrusting behoren.
De waterkoker is ook geschikt voor het koken van een paar eieren. Wel goed schoonmaken die eieren, met koud water aan de kook brengen,stroom eraf en naarmate de eieren harder moeten zijn ze langer in de koker laten zitten.
Voor een zacht ei zo'n 2 minuten.

Je bent dus gewend buiten te koken.
Hoe uitgebreid wil je dat?

Als ik lui ben heb ik aan een grilplaatje (ong 750W) genoeg.
Voorgekookte krielaardappels uit een zakje op de grillplaat, ondertussen zak gemengde sla bereiden en tijdens de maaltijd moot vis of vlees op de plaat.

Om te koken, rijst of aardappels met groenten is een elektrische rijstkoker met vergietopbouw om te stomen handig, ook ong 750 W.
Meestal geeft de paal minimaal 6 Amp stroom. Hoe meer stroom hoe meer armslag.

Wil je een heus diner dan zoek je een restaurant mrgreen.gif
Alhoewel, met stokbrood en een lekker smeerseltje kom je een heel eind en niet te vergeten proost.gif

Gebruikersavatar
kk420
Berichten: 25
Lid geworden op: do 15 aug 2019 22:02
Locatie: Zweden

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door kk420 » zo 18 aug 2019 15:00

Diny schreef:
zo 18 aug 2019 12:18
Hoe uitgebreid wil je dat?
Ik? 1 pit is voor meeeeer dan genoeg. Kwestie van plannen. Rijst aan de kook, daarna in slaapzak/dekbed wikkelen thumbup.gif . Groenten aan de kook, er ook in wikkelen. En dan optioneel vlees bakken, Of een-pans gerecht de dutch-oven blij.gif
Mijn vrouw echter vind twee het minimum. En zolang zij beter kookt dan ik .... awhoea.gif

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: keramische plaat inbouwen

Bericht door Diny » zo 18 aug 2019 18:37

RE.gif
En onder de luifel is het goed toeven, dus het mag even duren knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”