Koelkast op zonnepaneel?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door vso1 » ma 12 aug 2019 19:29

wat ga je in de koelkast/vriezer bewaren dat bewaart moet blijven scratch.gif is het niet simpeler/goedkoper om dat "gekoelde" etenswaar in een 12v koelbox ofzo in de auto mee te leuren ? eventueel bewaarbakjes die de juiste afmeting hebben .. voor de aantal dagen dat je verblijft (weekend)

Goed misschien je bier/jam (dingen die niet snel bederven) maar ook niet heen en weer hoeven..

Hoe groter het temperatuur verschil tussen de gewenste temperatuur en de huidige temperatuur van de koelkast hoe meer energie verbruik, dus als alles al op de gewenste temperatuur is .. Dan zal de benodigde energie een paar watt zijn. (extra koel ventilators niet meegerekend)

stap 1) koop/leen een energie meter en meet 24 uur lang het verbruik van de koelkast (ongeopend "voorgekoeld" ) en bv 24 uur lang van "warm" naar "koud" dit is bv gemiddeld 100W over 24 uur. (let op je koelkast heeft ook een max Ampere staat in de handleiding)

Stap 2) Het gemiddelde 100W zoals hierboven is 50W (snachts) en 50W overdag .. een "accu" is bv 12v en 6Ah (12v x 6A = 72W) dus hiermee zou je de nacht kunnen overleven met een reserve ..

Stap 3) Met een zonnepaneel levert 90% (nieuw) in optimale omstandig heden. 80% of minder 2de hands .. dus houd het op 50% om "veilig" te zijn. Zonnepaneel van 100WP levert dus 50Watt op. dus 150WP of 200WP panneel zit je veilig(er) .. en is je accu beter weer vol geladen voor de volgende dag ..

Stap 4) Om dit allemaal aan te sluiten 10A Solar laadregelaar met LCD DC 12V deze hebben overlaad/ontlaad bescherming en "druppellader" wanneer vol..

Stap 5) aansluiten, zorg dat alles goed aangesloten is en beveiligd (geaard) beschermd is tegen zeer koud en zeer warm.. (dus uit de zon) en dan niet te vergeten op het dak monteren is ook nog "uitdagend" ..

kosten schat ik vanaf 200,- (50,- accu + 150 euro zonnepaneel, + 30,- lader .. ex installatie materiaal en uren)
En schaduw/weinig zon zorgt ervoor dat je product(en) alsnog opwarmen.. je kan wel extra accu's toevoegen en meer panelen .. maar handiger is bv dat als je per KWh afrekent ..dat de batterij wanneer het begint te schemeren alsnog vanaf de camping gevuld word.. (230v)

Ter info, het gebeurt steeds regelmatiger dat dergelijke constructies accu opladen en zonnepanelen+omvormer brand veroorzaken .. dus met beide verhoog je het risico van brand ..

persoonlijk vind ik dit geheel erg complex voor een paar "biertjes" misschien haal je de kosten eruit .. misschien ook niet .. dit moet je zelf gaan berekenen.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

nerood

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door nerood » ma 12 aug 2019 19:52

Wat kost op de stroom op een seizoensplek per jaar?
Ik denk dat je voor het geld voor de aanschaf van spullen zoals zonnepanelen etc. vele jaren kunt kamperen met een stroomaansluiting.
Stand alone kamperen is voor een andere doelgroep.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door scooterandre » ma 12 aug 2019 20:27

vso1 schreef:
ma 12 aug 2019 19:29
stap 1) koop/leen een energie meter en meet 24 uur lang het verbruik van de koelkast (ongeopend "voorgekoeld" ) en bv 24 uur lang van "warm" naar "koud" dit is bv gemiddeld 100W over 24 uur. (let op je koelkast heeft ook een max Ampere staat in de handleiding)

Stap 2) Het gemiddelde 100W zoals hierboven is 50W (snachts) en 50W overdag .. een "accu" is bv 12v en 6Ah (12v x 6A = 72W) dus hiermee zou je de nacht kunnen overleven met een reserve ..
Hier is een reken/beredeneringsfoutje gemaakt. Verbruik en vermogen worden door elkaar gehaald.


Onze koelkast/vriezer thuis verbruikt per dag ongeveer 1000Wh.(gemeten)

Onze koelbox heeft een maximaal opgenomen vermogen van 80W en kan dus per dag maximaal 80W x 24h = 1920Wh verbruiken.
Aangezien de koelbox bij normale temperatuur 25% van de tijd aan staat, heeft deze een gemiddeld opgenomen vermogen van 20W en zal per dag 480Wh verbruiken. Een accu van 40Ah heeft in principe deze hoeveelheid energie, al is het slecht voor een loodaccu om deze geheel leeg te trekken.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door Niels83 » ma 12 aug 2019 20:31

de beste optie is hier denk ik toch op gas. wat is het bezwaar, bij een nieuwe of goed onderhouden installatie is het gewoon veilig.

Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door Paulusssttt » di 13 aug 2019 13:46

Even los van alle perikelen hierboven, kan iemand mij helpen met dit praktijk voorbeeld. Ook handig voor TS denk ik. Graag met formules want dan leer ik er wat van en kan ik het bij andere zaken ook toepassen.

Deze koelbox heb ik in gedachte: https://www.dewitschijndel.nl/dometic-c ... e-koelbox/

Op 230V compressor met een vermogen van 0,33A en op 12V Peltier met een vermogen van +/- 3,9A.
- Wat voor een accu zou je nodig hebben om deze 8 uur te kunnen laten draaien op 12 Volt? zonder zonnepaneel.
- Wat voor een zonnepaneel en accu zou je nodig hebben om dit bij te houden maar dan 24 uur rond?
- En hoe zou dit feest eruit zien als je dit op 230 Volt wil laten draaien? Met een omvormer dus.

Alvast bedankt voor de bijdrage. Oh en gas is ook geen optie want ik wil geen absorptie koelbox.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door vso1 » di 13 aug 2019 14:24

scooterandre schreef:
ma 12 aug 2019 20:27
vso1 schreef:
ma 12 aug 2019 19:29
stap 1) koop/leen een energie meter en meet 24 uur lang het verbruik van de koelkast (ongeopend "voorgekoeld" ) en bv 24 uur lang van "warm" naar "koud" dit is bv gemiddeld 100W over 24 uur. (let op je koelkast heeft ook een max Ampere staat in de handleiding)

Stap 2) Het gemiddelde 100W zoals hierboven is 50W (snachts) en 50W overdag .. een "accu" is bv 12v en 6Ah (12v x 6A = 72W) dus hiermee zou je de nacht kunnen overleven met een reserve ..
Hier is een reken/beredeneringsfoutje gemaakt. Verbruik en vermogen worden door elkaar gehaald.


Onze koelkast/vriezer thuis verbruikt per dag ongeveer 1000Wh.(gemeten)

Onze koelbox heeft een maximaal opgenomen vermogen van 80W en kan dus per dag maximaal 80W x 24h = 1920Wh verbruiken.
Aangezien de koelbox bij normale temperatuur 25% van de tijd aan staat, heeft deze een gemiddeld opgenomen vermogen van 20W en zal per dag 480Wh verbruiken. Een accu van 40Ah heeft in principe deze hoeveelheid energie, al is het slecht voor een loodaccu om deze geheel leeg te trekken.

Mvg,
André
Mijn vriezer (a+++) verbruikt 187KWh per jaar dat is 513Watt (afgerond naar boven) per dag (hoog model) koelkast is iets minder (165 KWH p/j)
je hebt een amerikaans model of 1 met B label ? dat kan het verbruik wel verklaren.

betreft de accu heb je deels gelijk, de geadviseerde laadregelaar (zie link) heeft overladen/(volledig)ontladen bescherming

Maar goed je "vergeet" wellicht dat je x maal per dag opendoet warme producten erin stopt enzv.. hiermee fluctueert je verbruik, dus je meting zou je beter kunnen doen over langere periode(s) dan krijg je een realistischer beeld.. want als je het net volgestopt hebt of je haalt er alleen wat uit beinvloed je meting. ook vakantie stand enzv.

230v/12v/gas koelkasten hebben hele andere "profielen" dan de 230v "thuis" modelen.. op 12v en gas zijn ze zuiniger maar misschien minder goed efficient de toegevoegde warmte van een "warm biertje" of alleen het openen .. te compenseren.

in een 230v model (lees temperatuur gestuurd) is het handig om je bevroren voedsel te ontdooien in de koelkast ipv in de magnetron te ontdooien, voor een camping model zonder temperatuur meter en die gewoon "dom" koelt heeft dit misschien minder nut voor het verbruik. (dit is een aparte discussie waard maar verwacht geen enorme winsten te boeken) maar ga er van uit dat bij alles waar je een temperatuur in kan stellen "efficienter" is .

bron: https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... /koelboxen
een "caravan" koelkast is ongeveer 250w (230v) en 150W-180W (12v)
een draagbare (absorbtie) zit op 70W tot 90W (230v/12v)

dus afhankelijk van het type koelkast/vriezer van de vraagsteller (bv tempertuur instelbaar) zal het verbruik "zuinig" zijn als alles 1maal op temperatuur is en langere tijd niet geopend word .. en kan het verbruik dalen tot een paar Watt per dag .. (30W bv) immers het is alleen op tempertuur houden. De niet instelbare variant zal een continue verbruik hebben van X watt per dag.

Ik mag er wel van uit gaan dat het gehele verhaal / gegeven informatie genoeg geeft tot nadenken en zonder meer informatie word het gokken.

zelf zou ik een KW meter in de caravan plaatsen en een seizoensplek kiezen waar je per KWH afrekent, goedkoper en minder gelazer .. de meter is alleen om zeker te weten dat je niet meer afrekent dan nodig.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door scooterandre » di 13 aug 2019 15:00

RE.gif
Ik probeer alleen te zeggen, dat je verbruik (Wh) en vermogen (W) door elkaar haalt.
Onze koelbox is trouwens ook een compressortype.
Buien vallen niet.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door vso1 » di 13 aug 2019 15:33

scooterandre schreef:
di 13 aug 2019 15:00
RE.gif
Ik probeer alleen te zeggen, dat je verbruik (Wh) en vermogen (W) door elkaar haalt.
Onze koelbox is trouwens ook een compressortype.
thumbup.gif snapte ik .. vergat het er alleen bij te zetten :)
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door p_vingerhoets » di 13 aug 2019 17:52

Deze Dometic CK 40D heeft inderdaad een compressor maar die draaid alleen op 220 volt

Als die op 12 volt staat kan die waarschijnlijk niet veel meer dan koel houden dan gebruikt ie namelijk het andere peitier element


Ik zou dan persoonlijk eerder voor een 12 volt compressor variant gaan met een omvormer erbij om hem ook op 220volt te kunnen gebruiken dan heb je namelijk altijd de comressorkoeling beschikbaar
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Kipke98
Berichten: 554
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door Kipke98 » di 13 aug 2019 18:58

Informatief filmpje: https://youtu.be/tFzy-6LCnTE

Maar 3 weken een standaard caravan koelkast op gas kost je een vulling van een kleine DIN fles.

Gebruikersavatar
Super
Berichten: 536
Lid geworden op: do 30 mei 2019 19:05

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door Super » di 13 aug 2019 19:10

De Eriba Touring Troll 535 heeft een compressor koelkast en de caravan is voorzien van een autark systeem en tijdens het rijden laadt de accu via de auto op zodat de koelkast dan ook blijft koelen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door vso1 » di 13 aug 2019 21:50

Kipke98 schreef:
di 13 aug 2019 18:58
Informatief filmpje: https://youtu.be/tFzy-6LCnTE

Maar 3 weken een standaard caravan koelkast op gas kost je een vulling van een kleine DIN fles.
Gaat het vlammetje uit om reden x.y.z in een ongeventileerde ruimte is dat ook niet handige situatie als de elektra inschakelt (vonken) ..
Loodzuur accu's zijn relatief het veiligst, maar de zonnepaneel en lader hmm daar zet ik weer geen geld op.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door Paulusssttt » wo 21 aug 2019 14:50

p_vingerhoets schreef:
di 13 aug 2019 17:52
Deze Dometic CK 40D heeft inderdaad een compressor maar die draaid alleen op 220 volt

Als die op 12 volt staat kan die waarschijnlijk niet veel meer dan koel houden dan gebruikt ie namelijk het andere peitier element


Ik zou dan persoonlijk eerder voor een 12 volt compressor variant gaan met een omvormer erbij om hem ook op 220volt te kunnen gebruiken dan heb je namelijk altijd de comressorkoeling beschikbaar
Daar is een koelbox toch voor bedoelt, iets koel houden? Of zie ik nu iets over het hoofd? scratch.gif

Maar helaas, niemand kan mij voorzien van een bruikbare formule met uitleg.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door p_vingerhoets » wo 21 aug 2019 15:33

Als je de garantie wil dat een koelbox onder een bepaalde temperatuur blijft ongeacht de buitentemperatuur ga je het waarschijnlijk met een dergelijk systeem niet halen als het echt warm wordt dat bedoel ik er eigenlijk mee
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door Ab » wo 21 aug 2019 15:50

Simpel..een koelbox op 12 volt kan nooit verder koelen dan zo'n 18 graden onder de omgevingstemperatuur.
De meesten dan, met een Peltier element of iets dergelijks.
Daar heb je alleen wat aan als het niet echt warm wordt.
Bij temperaturen zoals niet zo lang geleden, 40 graden of daaromtrent, kan je uitrekenen wat de temperatuur in de koelbox wordt na een tijdje.
Een compressor koelbox kan wel deze temperaturen aan.
Het stroomverbruik is ook vele malen lager dan een absorbtie koelkast of box.
Het enige wat met een zonnepaneel is, is een compressorbox.
Hierbij zijn ook haken en ogen.
Ik heb er zelf eentje die 80 watt verbruikt. Dat echter maar even, ik schat maar 20 % van de totale tijd.
Daar had ik een 300 Watt omvormer bij.
Het werkte niet. De piekstroom bij het aanlopen van de compressor was te hoog, dus de omvormer klapte er uit.
Een 1000 watt omvormer trok het wel net.
Het kan echter wel, zoals eerder ook al gemeld.
Met de juiste apparatuur is het heel goed mogelijk om een compressorkoelkast op een zonnepaneel te laten werken.
De reden dat het nog bijna niet gebruikt wordt is dat nog steeds absorbtie koelkasten de voorkeur hebben in caravans en campers.
Geen geluid, en 3 opties waar ze op werken.
12 volt, 230 volt, en gas.
Een compressor heeft voor kampeermiddelen teveel nadelen, geen zon geen koeling.
Met name voor campers.Die staan veel vaker zonder 230 volt dan caravans.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door Paulusssttt » do 22 aug 2019 11:39

Ik zal een kleine toelichting geven.

Wij gaan niet zo heel veel met onze caravan op stap. Los van drie of vier kampeer weekenden per jaar waar gewoon 230V aanwezig is, is het meestal een (mid)dagje hier aan de Oosterschelde, Grevelingen, Noordzee/Brouwersdam. Dat is nl. onze achtertuin. Nu hebben we een oude Waeco thermo-elektrisch koelbox op 12 en 230 Volt. Degelijk en voldoet. Zeker op 230V. Eén nadeel, het geluid. Dus ben ik voornemens de koelbox te vervangen voor boven genoemde. Overweging, betere koelprestaties op 230V, minder lawaai, meer ruimte. Bijkomend voordeel, koelt ook op 12V, weliswaar Peltier maar beter iets dan niet. Spulletjes gaan er gekoeld is dus niet hoeft terug gekoeld te worden. Soms met wat vacuüm en diepgevroren vlees wat later die dag op de BBQ gaat.
Nu dacht ik, niet gehinderd door enige kennis. Een beetje bijkoelen kan geen kwaad. En daarom dus de 12V vraag, welke accu voor een uurtje of 8 max. Die bak gaat ook wel eens open en gelukkig weer dicht dus waarom niet gebruik maken van deze mogelijkheid. En ik ben ook aanhanger van "niet omdat het moet maar omdat het kan". De caravan staat altijd binnen waar 230V beschikbaar is om in het seizoen zelfs de boel voor te koelen zoals blikjes drinken e.d. Maar mider draai uren lijkt mij beter toch?

Een deugdelijke formule kan ik dan ook gebruiken als ik iets anders wil installeren.

Door het weinige gebruik van de caravan vind ik een investering van +/- €700,- voor alleen een koelkast of een all-the-way compressorkoelbox teveel. Want daar komt dan nog accu en eventueel zonnepaneel bij.
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door dieseltijger » do 22 aug 2019 12:09

Eisen: Middagje weg, geen lawaai, lage temperatuur in stand houden (Goed samengevat?)

Variant 1): Fokke en Sukke oplossing
betacanon_foksuk.jpg
betacanon_foksuk.jpg (32.63 KiB) 2778 keer bekeken
Je neemt een zonnepaneel met bijbehorende laadregelaar, of een zware recreatie-accu, en sluit dit aan op de 12V aansluiting. Voordeel: je bent lekker bezig, je wordt van jouw overtollige geld afgeholpen en je kan oeverloos mieren omdat dàn weer de accu de geest heeft gegeven, of omdat het toch weer bewolkt weer is.

variant 2): Nieuw! Verbeterd! Duurzaam! High Tech! Jesse Klaver gecertificeerd!

Je vult één of meer PET flessen met water en gooit deze de avond ervoor in de vriezer en zet de bevroren flessen als je vertrekt in de koelbox. Of (wederom innovatie): Je pakt een pedaalemmerzak en gooit er 3 liter van het allergoedkoopste afwasmiddel in, dat ze bij de Aldi nog niet durven te verkopen. Voeg er 750 cc spiritus aan toe. Leg de zak de avond ervoor in de vriezer, op de dag van vertrek heb je een perfecte gel-cold pack, en na de barbecue in de avond kan je de inhoud gebruiken om de afwas te doen van de hele camping.

Nadeel: het is te simpel, te goedkoop, en te betrouwbaar
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door Paulusssttt » do 22 aug 2019 12:25

Blijkt toch heel moeilijk om een (misschien theoretisch) antwoord te krijgen zonder dat mensen dit larderen met hun eigen mixt emotions. scratch.gif
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door scooterandre » do 22 aug 2019 12:34

Even voor de duidelijkheid:
Thermo-elektrisch en Peltier is hetzelfde principe.
Het lawaai uit je oude koelbox komt van de ingebouwde ventilator.
Ik kan niet uitsluiten of de Dometic CK 40D wel of geen ventilator heeft.

Over de dimensie van de accu:
De Dometic CK 40D vraagt een stroom van 3,9A (bij 12V). Over een periode van 8 uur is dat een verbruik van 8 x 3,9 = 31.2Ah.
Indien gekozen wordt voor een loodaccu zal deze een capaciteit moeten hebben van ongeveer 65Ah. (Spanningsbewaking niet vergeten tegen diepontlading)
Bij een Lithium-accu mag je voor 40Ah gaan.

RE.gif RE.gif
Wordt ook wel koel-accu genoemd en het aantal laadcycli is zeer hoog.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door dieseltijger » do 22 aug 2019 13:24

Ik wil wel even meegeven dat er zowel een theoretische als praktische kant aan het verhaal zit: 1 kilo ijs laten smelten kost ongeveer 330 kJoule.

Laten we aannemen dat de Peltier elementen een rendement hebben van ongeveer 100% om een temperatuurverschil van 15 graden Celsius in stand te houden (dus: omgevingstemperatuur is 25 Graden, de koelbox is binnen 10 graden Celsius.

De benodigde koelenergie is ingeschat op 8 uur * 3600 seconden x 4 Ampere x 12 Volt = 1400 kJoule. Daar heb je dus accu's en bijbehorende toeters en bellen voor nodig. Met een ruime 4 kilo ijs - dus veel minder massa - bereik je hetzelfde - zet dit af tegen de massa (en niet te vergeten de kosten) van een 40 Ah Lithium accu of een 65 Ah loodaccu.

Een vraag die zich opdringt is deze: Gelet op het incidentele gebruik - weet dan dat er een significant goedkopere en lichtere oplossing voorhanden is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paulusssttt
Berichten: 118
Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
Locatie: Mooi plekje aan het water

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door Paulusssttt » do 22 aug 2019 14:37

dieseltijger schreef:
do 22 aug 2019 13:24
Een vraag die zich opdringt is deze: Gelet op het incidentele gebruik - weet dan dat er een significant goedkopere en lichtere oplossing voorhanden is.
Ja en daar maak ik nu ook gebruik van. Een koelbox met koelelementen.. :roll:
En ja dat is makkelijker, goedkoper, en nog 1000 redenen..

Maar ik wil gewoon wat leren en op basis van een rekensom inzicht krijgen in dimensies. Is dat teveel gevraagd?

Thnx, @ScooterAndre. Dit geeft wat inzichten. thumbup.gif
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door dieseltijger » do 22 aug 2019 14:55

Nee hoor, niet teveel gevraagd. Je hebt de dimensies nu inmiddels
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door vso1 » za 24 aug 2019 01:11

dieseltijger schreef:
do 22 aug 2019 12:09
Je pakt een pedaalemmerzak en gooit er 3 liter van het allergoedkoopste afwasmiddel in, dat ze bij de Aldi nog niet durven te verkopen. Voeg er 750 cc spiritus aan toe. Leg de zak de avond ervoor in de vriezer, op de dag van vertrek heb je een perfecte gel-cold pack, en na de barbecue in de avond kan je de inhoud gebruiken om de afwas te doen van de hele camping.
diy gelpack .. die is nieuw voor mij vraag me af hoe lang die werkt .. (lees hoe effectief)

ik weet wel uit ervaring dat een bevroren pak vruchtensap met vruchtvlees versus bevroren fles water de vruchtensap wint ..

je vergeet er nog 1 .. loop de bouwmarkt binnen en koop isolatie materiaal zet je koelbox erin .. hoe meer isolatie hoe zuiniger..
en/of bouw je eigen koelkast ..
de huidige zijn wel efficient(er) maar dat is puur omdat ze verwachten 24/7 op stroom te zitten ... niet voor niks is je koelkast na 12 uur "warm"
Nadeel: het is te simpel, te goedkoop, en te betrouwbaar
"te veel werk" ?
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door dieseltijger » za 24 aug 2019 01:32

ik weet wel uit ervaring dat een bevroren pak vruchtensap met vruchtvlees versus bevroren fles water de vruchtensap wint ..
Het is maar hoe je het bekijkt: het smeltpunt van vruchtensap is lager, waardoor de temperatuur lager blijft in de box. Maar vergeleken met puur water zal de werkingsduur korter zijn.

Anyway: Zowel het gewicht als de kosten van de water/ijs variant zijn factoren lager dan die van de accu variant, en we vergeten de meest voor de hand liggende mogelijkheid tegen het licht te houden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Koelkast op zonnepaneel?

Bericht door vso1 » za 24 aug 2019 22:19

dieseltijger schreef:
za 24 aug 2019 01:32
ik weet wel uit ervaring dat een bevroren pak vruchtensap met vruchtvlees versus bevroren fles water de vruchtensap wint ..
Het is maar hoe je het bekijkt: het smeltpunt van vruchtensap is lager, waardoor de temperatuur lager blijft in de box. Maar vergeleken met puur water zal de werkingsduur korter zijn.
helaas ..
in de fles heb je circulatie (horizontaal/verticaal) waardoor bij het open/dichtdoen het water de warmte van de deksel opneemt .. dus de fles zal eerder ontdooit zijn

Een literpak sap is vierkant heeft minder last van circulatie, en is niet zo hoog dat het de hitte die bovenin zit hierdoor blijft het pak langer op temperatuur ..
en dan laat ik voor beide items de luchtcirculatie in de koelbox nog achterwegen maar nagenoeg de zelfde effecten.

bij mij althans was in de hete zomer van vorig jaar en een dometic koelbox (20 jaar oud) niet aangezet .. het pak sap nog na 4 dagen bevroren en na een dag in de zon had ik de volgende ochtend pas drinkbaar sap .. (wel wat ijsklontjes nog) dus ik denk dat ik 5 dagen nog wel koude dranken had gehad :) moet wel zeggen dat de koelbox wel op een koele plek stond .. (duh) was gewoon gladweg vergeten dat hij nog "aan moest" .. kwam er eigenlijk achter doordat de het koelelement maar niet koud genoeg werd voor ijsblokjes ;) .. goed dat heeft toen ook niet echt gewerkt .. inverband met hitte maar ach .. me dranken waren redelijk koel
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”