Plaatsen bankairco

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Plaatsen bankairco

Bericht door DanielW » zo 28 jul 2019 21:18

Gezien de horror temperaturen van de afgelopen week en wat voor effect dat opeens heeft op onze kinderen gaan we waarschijnlijk last minute nog een bankairco plaatsen voordat we op vakantie gaan, waar het ook weer mogelijk zo warm word (ook al blijven we in Nederland). Waarom een bankairco? Wij doen voorlopig deze hut niet weg, indeling voldoet aan onze eisen. Bedoeling is hem onder het voorbed te plaatsen, gewicht is lager geplaatst in de caravan en meer voor de as dan het dakluikje wat we nu hebben waar de dakairco moet komen.

De keus is al gevallen op een Truma Saphir Compact; verwarmen hebben we over het algemeen geen behoefte aan, bij 6A goed te gebruiken, "goed" geprijst (ook al is het voor genoeg mensen gewoon veel geld) en later op Truma iNet aan te sluiten met andere Truma toepassingen. Ik weet nog niet of er een dealer is die voor onze vakantie kan, anders gaan we hem zelf aanschaffen en plaatsen. Ik meet altijd alles gerust 3 keer voordat ik een gaatje boor, zaag, frees of wat dan ook, dus daar ben ik niet zo bang voor.

Dan nu praktisch. Truma zou drie "sets" aanbieden voor uitblazen; Eco met drie lage uitblazen, Comfort met drie hoge uitblazen op grofweg 1 plek en Luxury met voor/midden/achter uitblaas in de caravan. Ik begrijp dat een hoge uitblaas beter zou zijn, maar voor mijn indeling een lastige exersitie met tussen het bed en de hoge kast de WC. Optie is om 2 slangen onder de caravan door te laten lopen en eentje uit te blazen in de vensterbank naast het bed, ook al is dat niet een super effectieve oplossing, misschien beter dan vanuit de onderkant van het bed te blazen.

Ik weet niet zeker of de airco eventueel onder de bank past. Het heet dan wel een bankairco, maar hij lijkt me groot voor bankmontage, maar dan is het veel makkelijker om de Comfort uitblaasmogelijkheid te monteren, 2 uitblazen uit de kast (1 richting zithoek, 1 richting keuken) en 1 via de bovenkastjes naar de andere kant met een uitblaas bij de deur richting het bed. Andere optie is zoals hierboven, 1 slang vanaf de bank onder de caravan door naar de ruimte onder het bed.

Dus veel vijfen en zessen; is die eco uitblaas nou echt ZO slecht? Mijn caravan is ruim binnen de grote wat Truma voorsteld. Wat mij betreft mag de airco heel de dag aan staan op zodat hij niet volle pond moet blazen als we hem even aan willen zetten voordat de kinderen gaan slapen. Hoe inefficient is laag uitblazen dan eenmaal?

Hele lap tekst voor een simpele vraag, maar gedachtengang lijkt me relevant in deze. Bedankt voor de reacties!
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Plaatsen bankairco

Bericht door Conradi » zo 28 jul 2019 21:25

Kort en simpel: eco NIET doen.. Het duurt ontzettend lang voordat je caravan dan afkoelt! Kies dan voor een dakairco.

Het luxe-pakket klinkt leuk maar is overdreven. Dakairco’s blazen ook maar op één plek de kou in de caravan, en er is geen gebruiker die daar over klaagt.
Wij hebben de grote Truma Saphir met drie pijpen omhoog: door de hoge kast. Twee blazen naar voren en één naar achteten en dat koelt super!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door Chris » zo 28 jul 2019 21:45

Mijn idee ook... Geen ECO...minimaal Comfort...
Onder de vloer door is vaak een prima optie...dan kan je nog verder gaan..
Is er veel prijsverschil in de pakketten ??

Enne.... is er geen extra 40x40 gat te maken voor event. een dakairco wellicht??
Je zal niet de eerste zijn die een zaag in het dak zet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7102
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door karelV » zo 28 jul 2019 22:08

....bankairco is een goede optie mits je NIET de eco pakt, daar krijg je spijt van....bankairco is ook beter om het gewicht laag te houden......bankairco kost wel bergruimte is/was onze ervaring.....bankairco is, als je het perfect wil doen ook nog best aan de prijs.
Wij hadden de meest optimale uitvoering....dwz. dat we tussen de airco en de bovenuitblaas bij iedere slang 2.....dus 6 dempers ertussen hadden zitten á €49,50 per stuk om het geluid van de uitblaas zo veel mogelijk te beperken, wat wel degelijk hielp.....dan krijg je de slangen nog en een uitblaasdemper (€102.00) onder de caravan om het uitblaasgeluid sterk te reduceren voor de buurtjes en nog een dempingsplaat onder de airco (pl.mln. €30.00) om de trillingen binnen een stuk minder te maken.
Dus goedkoper is een bankairco niet is mijn ervaring....koelen deed ie wel goed maar de belemmerende berging heeft ons besloten om bij onze huidige caravan een dakairco te nemen.

Suc6 met je beslissing.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door dieseltijger » zo 28 jul 2019 23:04

Wij hebben drie uitblaasopeningen hoog in de kast gemonteerd: dat gaat prima. Met de ECO (what's in a name overigens) krijg je zelfs een thermische "kortsluiting": Er ontstaat een bel koele lucht vanaf de vloer die weer naar binnen gezogen wordt door de airco om weer gekoeld te worden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door DanielW » zo 28 jul 2019 23:13

Allemaal valide punten mannen, bedankt! @Karel van de extra kosten voor materialen was ik me bewust, alleen die dempers had ik even niet door... opslag heb ik genoeg van naar mijn idee, ook al is de ruimte onder het bed veel handiger voor tafel/stoelen en andere zooi dan iets statisch als de airco @Dieseltijger zo had ik er nog niet over gedacht, is ook wel een logische verklaring, de koude lucht word op die manier nog een keer gekoeld @Conradi die oplossing valt dus al af, nu nog bepalen onder bed of onder bank
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door Micky » zo 28 jul 2019 23:32

Hoog/laag volgens mij maakt het allemaal niet zo veel uit, onze Eurom blaast op aanrecht hoogte, en zelfs in de bankkasten is het koel, zelfs in de toiletruimte terwijl de deur gesloten is en er dus alleen een strook boven en onder de deur open is, hoogstens irritant als je in de toch zou liggen, maar dat kun je dan weer afstellen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door dieseltijger » ma 29 jul 2019 00:45

@micky: ik zou het niet weten - ik heb geen ervaring met lage uitblaasopeningen: ik heb al 16 jaar dezelfde caravan en zo'n 10 jaar dezelfde airco. Maar als je toch bezig bent met uitblaasopeningen: breng de praktische natuurkunde in de praktijk.

Ik geloof best dat bij lage uitblaasopening de caravan ook koel wordt - maar ook dat de afkoeling sneller plaatsvindt bij hoge openingen. Even een schets hoe wij de airco gebruiken: Spaarzaam, want: hoezeer ik de caravan ook waardeer: we zitten vaak buiten. Mijn zeergewaardeerde wederhelft kan niet goed tegen een smoorheet, benauwd klimaat. Dus tijdens een weekje Berlijn vorige zomer werd het 34 graden oid, en het was behoorlijk benauwd. Overdag zijn we de hort op, en met name vrouwlief wordt dan gaar. Dus als we zo rond 17:00 terug komen dan is het voor haar even uitpuffen en even een uurtje (of wat langer) op bed gedag zeggen tegen de wereldse problemen.

De caravan is dan ook smoorheet, en dan pas doen we de ramen dicht en de airco aan, fan op auto-stand (dus volle kracht), en dat geeft een behoorlijk suizend geluid. Het bed zit aan de voorzijde, de kast met uitblaasopeningen staat in de rechter achter hoek. Je merkt bij de voorzijde geen luchtstroom, achter bij de treinzit voel je een koele wind. Toch is het binnen een half uur aangenaam in de caravan - en je merkt dat de ventilator langzamer gaat draaien, en de compressor niet meer permanent aanstaat.

Grote spelbreker: koffie zetten en koken rond 19:00 oid. Airco uit (want: nutteloos als je een paar kW genereert met jouw gasstel), keukenraam open.

Bij het slapen gaan en alleen als het dan nog steeds te warm en te benauwd is: airco weer aan, fan stand laag zodat het gesuis acceptabel is. Buiten hoor je nauwelijks iets dankzij de demper die ik heb gemonteerd. Ik ga altijd zo'n twee uur later naar bed en afhankelijk van de temperatuur laat ik de airco aan of zet 'm uit: 's nachts koelt het vaak fiks af maar soms.........

Kortom: spaarzaam gebruik van de airco en ook ad-hoc gebruik, wat mogelijk is omdat de snelheid van afkoelen redelijk snel is. Koelvermogen van de airco en uitblaaspositie zijn -denk ik- bepalende factoren die dit mogelijk maken, en permanent laten draaien van de airco is nutteloos in ons geval.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door Micky » ma 29 jul 2019 01:40

RE.gif

Spaarzaam, daar kan wel eens het verschil zitten, bij ons bij deze temperaturen staat hij 24 uur per dag aan, tijdens het slapen in de laagste stand, na opstaan direct in de hoogste. de hele caravan incl. meubilair koelt dus af, zelfs onze kleding in de kastjes voelt koel aan.
Thuis hebben we al vele jaren airco ingebouwd en ook daar hebben we geleerd dat je beter koel kunt houden dan opnieuw afkoelen, de ramen staan hier (in de caravan) dan ook op de tochtstand en de rollo's naar beneden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Plaatsen bankairco

Bericht door Jan van Vijven » ma 29 jul 2019 07:56

Ik heb alle manieren en modellen gehad en zelf ingebouwd.
Alle drie boven uitblazen is het best, veel duurder is dat niet scheelt alleen wat slang.
Centraal plaatsen, het liefst iets voor de as, boven de as veroorzaak je meer geluid en heb je geen ruimte voor de uitblaasdemper. Indien er geen makkelijke doorgang naar een hangkast is gewoon onder de vloer door gaan en boven in de kast naar drie kanten laten blazen.
In onze huidige hut blaast er eentje naar voor boven het bed, eentje recht boven de deur naar de rechterkant en eentje boven de tower koelkast langs naar het woondeel.
Op deze manier zie er niets van en heb je het meeste rendement.
Wij hebben nu ook zes dempers binnen en eentje buiten, die buiten is echt wel “verplicht” bij verwarmen wordt die afgeraden maar dat doen wij toch nooit. Tevens heeft die als voordeel dat je de warme lucht van de aanzuig wegblaast.
Indien mogelijk neem altijd de zwaarste!
Edit: zoals vaak gedacht, die slangen onder de vloer zorgen NIET voor meetbaar hogere temperaturen.

Een dak airco komt er bij ons nooit meer op!

Nog even een tip: sommige modellen hebben twee condens pijpjes, gebruik die! Ik las laast ergens dat iemand er maar één gebruikte... resultaat was water overlast.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door dieseltijger » ma 29 jul 2019 08:23

Een dak airco komt er bij ons nooit meer op!
Nadeel is onder meer: vibratie door de zuigercompressor.

Offtopic maar mogelijk in de nabije toekomst interessant: Een kennis van mij is loodgieter en is gecertificeerde airco tijger. Hij gaf aan dat er tegenwoordig ook zgn. scroll compressoren worden gebruikt: dit zijn rotatiecompressoren waar een roterende spiraal in een stationaire spiraal het koelmedium naar het midden toe comprimeert. Voordelen:
- Minder vibratie;
- Geen kleppen nodig;
- Hoger rendement;
- Eenpariger belasting van de aandrijving en lagere aanloopstroom.

Wellicht zijn er al dakairco's die deze compressoren toepassen met navenante voordelen. Verder geen verstand er van.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Plaatsen bankairco

Bericht door Jan van Vijven » ma 29 jul 2019 08:57

Die compressoren zijn inderdaad de herrie makers. Na één dak airco geprobeerd te hebben was ik er al klaar mee.
Bij ons op het werk heb je oordoppen nodig als je in de machinekamer komt waar die dingen staan.
Wat ik niet begrijp is: waarom zijn die vier splitunits bij ons thuis wel stil? Zowel binnen als buiten, ik hoor buiten zelfs de compressoren bijna niet aanslaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door PD » ma 29 jul 2019 09:00

Jan van Vijven schreef:
ma 29 jul 2019 08:57
Die compressoren zijn inderdaad de herrie makers. Na één dak airco geprobeerd te hebben was ik er al klaar mee.
Misschien heb je het slecht getroffen met je dakairco; wij hebben al sinds 2010 een dakairco (inmiddels op de 3e caravan) en zijn er zeer tevreden over; het geluid valt echt reuze mee ! Ik ga geen bankruimte opofferen voor een airco.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door dieseltijger » ma 29 jul 2019 09:02

De compressor zit buiten. Binnen heb je alleen maar een "opgevouwen"lamellen warntewisselaar en een langzaamdraaiende ventilator.

Ik weet dat Mitsubishi op een aantal modellen scrollcompressors toepast - wellicht is dat bij jou ook het geval.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door dieseltijger » ma 29 jul 2019 09:05

het geluid valt echt reuze mee !
. Precies, en vergeet niet: heb je een dakconstructie die gaat resoneren en ook: hoe zit je er zelf in. Mijn schoonmoeder zaliger bijvoorbeeld ergerde zich kapot aan zelfs de kleinste geluidjes (vreemd: ze was voor de rest best wel dovig), en ik val meteen lekker in slaap bij het monotone gedreun van een scheepsdiesel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door Conradi » ma 29 jul 2019 09:18

PremiumDiscovery schreef:Ik ga geen bankruimte opofferen voor een airco.
Los van de vraag if ‘t een bank- of dakairco moet zijn, snap ik de opmerking over de bankruimte niet zo goed. De toegang tot de bank vind ik altijd zo’n gedoe, daar kan ik best wat van missen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door PD » ma 29 jul 2019 09:24

RE.gif
Je krijgt er met voldoende ervaring vanzelf handigheid in knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door Conradi » ma 29 jul 2019 09:32

@DanielW, heb je een plattegrond van je caravan? Dan kunnen we meedenken :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door DanielW » ma 29 jul 2019 10:04

Het is deze indelingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door Conradi » ma 29 jul 2019 10:22

Tja, 3 buizen door het toilet zal lastig zijn. Meestal is daar enkel ruimte voor één verwarmingspijp. Je kunt het altijd checken.

Voor de inbouw is de handigste oplossing in de lengte in de bank direct tegen de hoge kast. Ik kan niet beoordelen of daar een watertank zit en of je in het algemeen gewicht moet herverdelen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door DanielW » ma 29 jul 2019 10:25

Nee daar zit nu nog niks, watertank en boiler onder het bed vast. Maar door het bekend riedeltje "gewicht op anders voor de as"... Dan maar in de bank, als het past, want daar is niet erg veel ruimte.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door dieseltijger » ma 29 jul 2019 10:46

Nu ja: het "bijna ideaal" plaatje lijkt:
Inbouw in bank tegen hoge kast;
- 2 uitstroomopeningen in hoge kast: 1 naar achteren gericht 1 naar opzij
- 1 buis via kast tegen de zijwand en het dak door de toiletruimte heen voeren richting bed, uitblaasrichting naar voren. Wat heel mooi zou zijn is als je ergens een L- koof zou kunnen regelen van hetzelfde materiaal en samenstelling als de rest van jouw interieur (holle honingraat constructie) waar de ribbelbuis achter weggewerk zo kunnen worden. Ik zou niet weten waar je dit kan halen - wellicht als reserveonderdeel via de dealer die je dan vervolgens op maat zaagt?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door Sander_knaus550tkm » ma 29 jul 2019 12:06

Ik lees ook dat er in sommige gevallen personen zijn die de koudeluchtleiding onder de caravan door leggen om zo op de juiste plek in de hut uit te komen om tot bovenin te komen. Mijn ervaring is dat dit een aantal graden scheelt in de uitblaastemperatuur (negatief) en ook de luchtverplaatsing wordt minder. Hoe langer de buis, hoe meer bochten des te minder de uitstroom zal zijn.

ik zou dus proberen om de koudeluchtleiding zo kort mogelijk te maken en wel proberen om boven in de caravan uit te komen. Vandaar mijn ‘home made’ split airco waarbij de verdamper met ventilator al bovenin geplaatst zijn.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

koning

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door koning » ma 29 jul 2019 19:46

Ik heb de saphir compact met twee werkende uitblaasopeningen laag. (bankairco zat ingebouwd bij aankoop) De derde uitblaasopening is met een kap dicht.
Hoge uitblaasopeningen is geen optie. De airco zit onder het franse bed.
Ik zet een ventilator schuin omhoog voor 1 opening en de koele lucht wordt prima door de caravan verspreid.

Ad Fendt
Berichten: 98
Lid geworden op: za 17 aug 2013 20:05

Re: Plaatsen bankairco

Bericht door Ad Fendt » di 30 jul 2019 08:18

In tegenstelling tot veel anderen heb ik gekozen voor de ecovariant. Deze is ingebouwd onder frans bed, met twee uitstroomopeningen naar achter (rondzit) en een opzij. Geen moment spijt gehad. Tuurlijk zal uitstroom vanaf bovenzijde sneller werken, maar onze variant voldoet echt prima.

Verstuurd vanaf mijn P01Z met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”