Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door sindaco » di 9 jul 2019 22:33

maart 2020 dan maar mrgreen.gif
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Chris » wo 10 jul 2019 10:20

Beetje linke constructie als ik het goed lees.
Want....
Als de noodstroom schakelaar AAN staat, en je zou per abuis ook de stekker in je auto steken..
Bestaat de kans dat je de auto start op de caravan accu.....even kort gezegd...heeft haken en ogen.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door sindaco » wo 10 jul 2019 18:37

RE.gif
Hallo Chris

De caravan accu zit via aparte schakelaar op de Batt + van de omvormer van de caravan.
en als de auto ervoor staat en aangesloten is dan gaat de constante stroom alleen naar de terugtrek puls van de mover.
die heb ik rechtstreeks verbonden en daar komt niks anders meer mee in contact.

wat ik al schreef was dat als de auto ervoor staat en we dus onderweg stoppen dan moeten we ook met die schakelaar de stroom in de caravan activeren om het toiletpompje e.d te laten werken.

eigenlijk heb ik de constante stroom van de auto losgehaald van de caravan omvormer ( Batt + ) en die activeert nu alleen de mover om terug te trekken.
er is nooit enig contact tussen de moveraccu en de auto.


tov vroeger doet de caravan moveraccu nu eigenlijk de constante stroom draad van de auto vervangen. ( indien nodig )

chris ik bedoel met Batt+ alleen het contactpunt op de omvormer binnen in de caravan en heeft niets van doen met de auto accu.


gr john
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Zonnepaneel icm Power extreme LiFeP04 30Ah accu

Bericht door Stef » wo 10 jul 2019 23:23

Chris schreef:
ma 8 jul 2019 15:42
RE.gif
Dat is ook wel een mooi systeem Stef, maar de hele caravan installatie zal op z'n kop moeten.
Dat is niet even " zomaar"


Wat Jan vraagt moet ik eens even laten "Indalen"...
Ik snap wat hij wil.. moet natuurlijk kunnen... maar... de uitvoering scratch.gif scratch.gif
Beste janBr,

Ik vermoed , dat je een sijsteem wilt hebben , zoals toegepast in engelse en scandinavische caravans.
Ik ben het met Chris eens , dat het best wel veel werk is om e.e.a. Om te bouwen naar een compleet 12 volts sijsteem.

Allereerst is het van belang , dat jouw batterij voldoende capaciteit heeft om het dagelijks gebruik te kunnen leveren.
Verlichting zou je energie zuinig kunnen maken , door gebruikmaking van led lampjes.
Wanneer je uitgaat van dagelijks accugebruik , dan heb je helemaal geen schakelaars nodig.
Ook kan je het sijsteem maken , zodat je na een autorit met caravan altijd weer een volle accu hebt.
Advies is : acculader gecombineerd met booster.
Het zonnepaneel moet ook voldoende groot zijn om het dagelijks verbruik ook weer bij te laden.
Houd er ook rekening mee dat in de winter aanmerkelijk minder bijgeladen wordt , dan in de zomer.
Alleen al door de kortere dagen in de winter.

Vorig jaar heb ik 3 weken door Noorwegen/zweden kunnen reizen met alleen het gebruik van zonnepaneel in combinatie
met laden vanuit de auto.
Ik maak zelf gebruik van een Amg accu 102 Amp. En een zonnepaneel van 150 watt.

Mvg
Stef kus.gif
Bijlagen
img_3403.jpg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”