Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door p_vingerhoets » vr 2 aug 2019 07:26

Is het niet mogelijk om de airco uitblaasslangen aan de ringverwarming te koppelen dan heb je meer uitblaasplekken en minder slang, of tik ik nu iets vreemds.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Conradi » vr 2 aug 2019 07:55

RE.gif
Helaas gaat dat niet. De verwarmingsslangen zijn van een soort papier dat gaat schimmelen en scheuren door de condensvorming van de koude lucht. Daarom moet je speciale airco-slangen gebruiken.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door p_vingerhoets » vr 2 aug 2019 17:37

Duidelijk.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

martijn v o

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door martijn v o » vr 2 aug 2019 20:19

Plus het feit dat de ringverwarming laag aanzuigt maar ook weer laag inblaast, is ook niet ideaal.

hajena
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 29 jun 2014 22:13

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door hajena » ma 12 aug 2019 22:38

Met sjabloon is de montage een peulenschil alleen wel goed uitmeten waar onder caravan de chassis en leidingen lopen.
En voor de rest lekker de tijd nemen om alles goed uit denken waar de buizen heen moeten en genieten van de inbouw.
Gr
Hans

Toine
Berichten: 104
Lid geworden op: di 4 aug 2015 16:05

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Toine » di 13 aug 2019 13:35

Inderdaad, wij kunnen ivm chassisbalk geen Truma Saphir Compact laten plaatsen. Met Dometic was het probleem hetzelfde geweest.
Wij zijn in het bezit van een Fendt Tendenza 515sf. Na veel afwegingen gemaakt te hebben, toch gekozen voor de Truma Saphir Compact ondanks de eventuele consequentie van de eco uitvoering .Onder het bed is ook geen optie ivm grotere watertank, vervoer van Weber bbq, stoelen, tafel etc.
De enige mogelijkheid voor ons is op het dak. De airco wordt tussen de twee dakluiken geïnstalleerd.
Groet,

Toine

Fendt Tendenza 515sf 2019, vloerverwarming, Truma Airco Saphir Compact, Truma Combi 4e, Thule Omnistore 6300 met dimbare verlichting, asverzwaring 2000 kg, Isabella Minor, Unico Siena, Unico Turijn 320

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Jan van Vijven » di 13 aug 2019 17:06

RE.gif
Waarom zou er vanwege de chassis balken bij jou geen bank airco passen? Bij soortgelijke caravans heb ik die ook ingebouwd, en dan gewoon met de uitstroom boven. De compact vind ik voor die caravan wel aan de kleine kant.

Edit:
Je schrijft nu dat je voor een bankairco gaat en tevens voor een dakunit, of zie ik dit verkeerd?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Toine
Berichten: 104
Lid geworden op: di 4 aug 2015 16:05

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Toine » di 13 aug 2019 21:50

De opbouw van de zin was inderdaad onduidelijk. Wij zouden voor de Truma Saphir Compact gaan, maar dit kan dus niet en daarom komt er nu een dakairco op.
De reden dat het niet gaat lukken is dat het chassis in de weg zit voor de gaten in de bodem. Voor uitstroomopening in kledingskast zouden de slangen onder de caravan door naar boven geleid moeten worden. Dit is onmogelijk via de bank omdat in het keukenblok een oven zit en er in de bank de truma e4 combi zit waardoor er geen slang(en) kan/kunenen lopen.
Probeer maar op een indeling te kijken van de Fendt Tendenza 515sf, dan zie je waarschijnlijk wat ik bedoel met de slangen.
Ik ben wel benieuwd hoe jij het voor elkaar hebt gekregen, terwijl een Fendt dealer het risico niet wilde nemen.

Terzijde, de Truma Saphir Compact heeft slechts 3 amp nodig, het zou idd krap aan zijn om voor dit type gekozen te hebben, gezien de lengte van de caravan, maar in het zuiden van Italië, Calabrië, Sicilië en Puglia, campings met slechts 3 amp. aan electra. Een type dakairco van Truma heeft ook 3 amp. dus die gaat het worden.
Groet,

Toine

Fendt Tendenza 515sf 2019, vloerverwarming, Truma Airco Saphir Compact, Truma Combi 4e, Thule Omnistore 6300 met dimbare verlichting, asverzwaring 2000 kg, Isabella Minor, Unico Siena, Unico Turijn 320

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Jan van Vijven » di 13 aug 2019 22:07

Ik ken de indeling en kachel, chassis is geen probleem, en de blaas leidingen kunnen gewoon onder de vloer door.
Van die kachel heb je geen last, kun je gewoon omheen.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Toine
Berichten: 104
Lid geworden op: di 4 aug 2015 16:05

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Toine » wo 14 aug 2019 09:26

[image]
image.jpeg
image.jpeg
[/image]
Als het al zou kunnen met de gaten in de vloer ivm het chassis, dan is het ons een raadsel hoe langs de Truma Combi e4 te kunnen met een slang, dan rechtdoor achter een la langs, onder de oven door, dan via kastje onder de kledingkast recht om hoog....
Beter dus om direct met een slang onder de vloer vanaf de airco te werken.
Desalniettemin zijn wij wel benieuwd of jij van je geïnstalleerde airco's foto's hebt gemaakt en dan niet van een gelijksoortige caravan maar van de Fendt Tendenza 515sf, dan pas hebben wij een beeld.
Kunnen natuurlijk ook de vraag stellen op het forum of een bezitter van dit specifieke type caravan een bankairco heeft geplaatst.
Groet,

Toine

Fendt Tendenza 515sf 2019, vloerverwarming, Truma Airco Saphir Compact, Truma Combi 4e, Thule Omnistore 6300 met dimbare verlichting, asverzwaring 2000 kg, Isabella Minor, Unico Siena, Unico Turijn 320

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Jan van Vijven » wo 14 aug 2019 10:05

Geen foto’s, bij jou indeling ben ik direct onder de vloer door gegaan, dus eigenlijk onder de kachel door.

Mocht je dat niet willen:
Ik heb zojuist even gemeten, wij hebben dezelfde kachel in de bank, er is genoeg ruimte om langs de kachel te gaan.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Toine
Berichten: 104
Lid geworden op: di 4 aug 2015 16:05

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Toine » wo 14 aug 2019 10:18

Hoe heb je dat dan opgelost met de gaten tov het chassis.
Zou je een foto kunnen maken van jouw situatie met de slangen bij de Truma Combi E4
Groet,

Toine

Fendt Tendenza 515sf 2019, vloerverwarming, Truma Airco Saphir Compact, Truma Combi 4e, Thule Omnistore 6300 met dimbare verlichting, asverzwaring 2000 kg, Isabella Minor, Unico Siena, Unico Turijn 320

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Jan van Vijven » wo 14 aug 2019 10:53

Zoals eerder gemeld, ik heb van jou indeling geen foto’s gemaakt, maar wel geïnstalleerd.
Wat betreft de leidingen langs de kachel, dat is gewoon een kwestie van meten, normaal moet dit kunnen of de kachel zou verder uit de buiten kant geplaatst moeten zijn. Normaal zit de meeste ruimte tussen de kachel en de kant waar je met je benen zit.

Bij onze huidige caravan zit de airco onder het bed, (model 515 SG) de slangen gaan dan rechtstreeks naar de hangkast.

Bij bijna alle andere installaties die ik geplaatst heb ben ik onder de vloer doorgegaan.

Wat betreft het plaatsen boven je chassis balken, meten!! Ook al zit één van de gaten er iets boven hoeft dit geen bezwaar te zijn, gewoon schuin zagen. De vloerdikte geeft genoeg ruimte om dit te doen, het geluid en de efficiëntie heeft hier geen nadelige gevolgen van.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Toine
Berichten: 104
Lid geworden op: di 4 aug 2015 16:05

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Toine » wo 14 aug 2019 11:04

Ik vroeg niet om foto's van onze indeling, maar hoe de slang loopt bij jouw Truma Combi e4 .
Wat betreft jouw laatste alinea. Het meten heeft al plaatsgevonden bij de dealer, echter wij hebben niets vernomen over schuin zagen. Wij gaan dit voorleggen aan onze dealer, misschien dat zij hier iets mee kunnen!
Wij danken je zeer voor de informatie en wensen je een fijne dag.
Groet,

Toine

Fendt Tendenza 515sf 2019, vloerverwarming, Truma Airco Saphir Compact, Truma Combi 4e, Thule Omnistore 6300 met dimbare verlichting, asverzwaring 2000 kg, Isabella Minor, Unico Siena, Unico Turijn 320

Toine
Berichten: 104
Lid geworden op: di 4 aug 2015 16:05

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Toine » vr 27 sep 2019 13:41

Goedemiddag,

De dealer waar wij onverrichter zaken terug naar huis konden, hebben wij het voorstel gedaan van de heer Van Vijven, echter zij garanderen hierdoor geen goed functionerende airco. Daarom besloten om volgend jaar een dakairco te laten plaatsen. Maar het zou toch gek zijn dat er in geen enkel model zoals wij hebben geen bankairco te installeren is. Gisteren een aantal e-mails verstuurd naar Fendt dealers met "het voorstel van de heer Van Vijven". Twee van de vijf of eigenlijk zes, zeggen niet doen.
Dus .....14 oktober richting Fendt dealer, in de plaats met de naam van een provincie, voor een bankairco.
Dakairco inmiddels geannuleerd.
Prettig weekend en mijnheer Van Vijven, bedankt voor de tip.
Groet,

Toine

Fendt Tendenza 515sf 2019, vloerverwarming, Truma Airco Saphir Compact, Truma Combi 4e, Thule Omnistore 6300 met dimbare verlichting, asverzwaring 2000 kg, Isabella Minor, Unico Siena, Unico Turijn 320

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Conradi » vr 27 sep 2019 15:41

RE.gif
Toine, je loopt tegen een bekend probleem aan bij de inbouw van bankairco's. Als het ingewikkeld wordt, haken dealers af. En dat is ook logisch. Schat maar eens het aantal uren in die er voor nodig zijn. En dan bestaat nog het risico dat de klant niet tevreden is met het eindresultaat. Als je het zelf doet, maakt dat niet zoveel uit. Da's ook de lol van de inbouw :wink:
Succes met je dakairco!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Toine
Berichten: 104
Lid geworden op: di 4 aug 2015 16:05

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Toine » vr 27 sep 2019 18:05

Dank Conradi, maar het wordt tóch de bankairco. Wij durven het risico aan te gaan.
Groet,

Toine

Fendt Tendenza 515sf 2019, vloerverwarming, Truma Airco Saphir Compact, Truma Combi 4e, Thule Omnistore 6300 met dimbare verlichting, asverzwaring 2000 kg, Isabella Minor, Unico Siena, Unico Turijn 320

Toine
Berichten: 104
Lid geworden op: di 4 aug 2015 16:05

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Toine » vr 18 okt 2019 16:50

Goedemiddag,

Eén van de Fendt dealers die geen probleem zag mbt de chassisbalk heeft hem ingebouwd en gelijk gekregen, sterker nog de chassisbalk zit niet in de weg!

Volgende week met de caravan op huwelijksreis, misschien wordt het 36 graden, kunnen wij hem direct testen. [coldwithsnow.gif]
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Onder de caravan
Groet,

Toine

Fendt Tendenza 515sf 2019, vloerverwarming, Truma Airco Saphir Compact, Truma Combi 4e, Thule Omnistore 6300 met dimbare verlichting, asverzwaring 2000 kg, Isabella Minor, Unico Siena, Unico Turijn 320

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Jan van Vijven » vr 18 okt 2019 20:48

Zie ik het nu goed, lage uitblaas?
Ik zou ook nog wat doen aan je aanzuig, er is weinig vrije ruimte rondom, lijkt me handig om extra aanzuig roosters in de bank te maken.
Ik zie ook geen kachel.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Toine
Berichten: 104
Lid geworden op: di 4 aug 2015 16:05

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Toine » za 19 okt 2019 06:10

Goedemorgen,

De aanzuiging komt onder de vloer vandaan en uit de witte roosters komt de uitblaas. Deze airco koelt alleen omdat wij ivm de Truma Combi 4e en de vloerverwarming geen extra verwarming nodig hebben. Inderdaad lage uitblaas.
Groet,

Toine

Fendt Tendenza 515sf 2019, vloerverwarming, Truma Airco Saphir Compact, Truma Combi 4e, Thule Omnistore 6300 met dimbare verlichting, asverzwaring 2000 kg, Isabella Minor, Unico Siena, Unico Turijn 320

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Conradi » za 19 okt 2019 08:46

Dat werkt wat anders bij een bankairco: de lucht die via de vloer wordt aangezogen, wordt ook weer onder de caravan uitgeblazen en voert de warmte af.
De lucht die binnen wordt gekoeld, wordt ook binnen aangezogen. Dat lijkt in deze opstelling inderdaad krap...
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Jan van Vijven » za 19 okt 2019 08:54

RE.gif

Jij begrijpt het :-)

@Toine,

Ik heb dus gelijk gekregen, die dealer heeft (gedeeltelijk) gevolgd, helaas niet volledig...beetje jammer, die dealer heeft het iets te makkelijk gedaan.
Je hebt in het verleden allerlei vragen gesteld waar ik op heb geantwoord, dat jij zo’n kachel hebt wist ik dus, je vroeg toen of je er langs kon met die slangen... ik zie dus geen kachel! Dat dat ding niet kan verwarmen doet er niet toe.
Volgens mij heb je de boel veel anders ingebouwd als toen het plan was, of zie ik het verkeerd?

Zoals het nu lijkt moet je de bank open laten staan om optimale koeling te hebben, zie bovenstaand antwoord van Conradi!
Btw: geen enkele airco haalt lucht van buiten om te koelen, ook thuis niet maar ook een dakunit niet! De buitenlucht aanzuig is om de binnenlucht te koelen en gaat dus niet je hut in, op mijn werk gebeurt dit koelen zelfs met water.
Jammer dat je voor lage uitblaas hebt gekozen, koude voeten maar geen koel hoofd, zeker omdat de koele lucht onder de tafel blijft, en dit in combinatie met een wat lichte unit.

Dan nu nog een tipje: plaats aan de kopse kant van die bank een flink rooster, kan de bank dicht blijven.

Zit er wel mooi in hoor, maar van een mooi bord alleen kun je niet eten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Toine
Berichten: 104
Lid geworden op: di 4 aug 2015 16:05

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Toine » za 19 okt 2019 09:24

Goedemorgen,

Gelukkig zijn er leden die het beter snappen dan wij.....
De kachel zit in de andere bank, tegenover de bank waar nu de airco geplaatst is.
Tenslotte nogmaals voor alle duidelijkheid......de airco is geplaatst door een Fendt dealer en niet door mij.
Groet,

Toine

Fendt Tendenza 515sf 2019, vloerverwarming, Truma Airco Saphir Compact, Truma Combi 4e, Thule Omnistore 6300 met dimbare verlichting, asverzwaring 2000 kg, Isabella Minor, Unico Siena, Unico Turijn 320

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Jan van Vijven » za 19 okt 2019 09:27

Maar waarom anders ingebouwd dan gepland?
Wie dat ding heeft ingebouwd is niet belangrijk, deze caravan dealer heeft iets voor zijn eigen gemak (goedkoop?) gedaan denk ik.
Gewoon even antwoorden op mijn vragen, ik heb je zoveel tips gegeven en ben nu benieuwd waarom je gedeeltelijk anders hebt besloten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Bank-airco ingebouwd Trum Compact

Bericht door Micky » za 19 okt 2019 09:36

wat mij opvalt is dat de gaten allemaal ongelijk zijn geboord, de roosters zitten niet mooi in lijn, waarom doet een dealer zoiets?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”