Caravan koelkast probleem
Caravan koelkast probleem
Beste forumleden,
wij hebben nu 2jr last met onze Thetford koelkast (model N3142-N171N187L41E+). Deze zit in onze uit 2016 nieuw aangeschafte Dethleffs 495QSK. Achter onze auto valt hij in “noodloop” (volgens de leverancier de 70% regeling). Het aan/uit knopje knippert dan rood, en op de snelweg in Frankrijk resulteerde dit in een temp. van 18gr in de koelkast terwijl wij weggingen met een temp. van 6gr. Er is lang naar gekeken door de Dethleffs dealer en kwam tot de conclusie dat het aan onze auto ligt. Nou ben ik zelf automonteur geweest en ben meteen aan het meten geslagen en kom tot de conclusie dat er niks mis is met onze auto. Wel heb ik een 6kwadraad kabel als “geschakelde” voeding gelegd door de auto waarmee ik zeker weet dat er nu geen verlies meer is vergeleken de standaard 2,5kwadraad kabels. Het leek even te helpen vorig jaar, maar dit jaar liep de koelkast wederom in noodloop. Ondertussen meerdere nieuwe auto’s ervoor gehad en ook die krijgen de koelkast niet aan de praat. Sterker nog de min. benodigde 10V na gebruiker opgegeven door de leverancier is niet meer voldoende. Ook op 230V op hete dagen valt hij in noodloop. Of doet niks meer. Ik weet dat er beperkingen zijn met een grote absorptie koelkast als deze maar dit lijkt mij ook niet de bedoeling. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bedankt voor het meedenken
wij hebben nu 2jr last met onze Thetford koelkast (model N3142-N171N187L41E+). Deze zit in onze uit 2016 nieuw aangeschafte Dethleffs 495QSK. Achter onze auto valt hij in “noodloop” (volgens de leverancier de 70% regeling). Het aan/uit knopje knippert dan rood, en op de snelweg in Frankrijk resulteerde dit in een temp. van 18gr in de koelkast terwijl wij weggingen met een temp. van 6gr. Er is lang naar gekeken door de Dethleffs dealer en kwam tot de conclusie dat het aan onze auto ligt. Nou ben ik zelf automonteur geweest en ben meteen aan het meten geslagen en kom tot de conclusie dat er niks mis is met onze auto. Wel heb ik een 6kwadraad kabel als “geschakelde” voeding gelegd door de auto waarmee ik zeker weet dat er nu geen verlies meer is vergeleken de standaard 2,5kwadraad kabels. Het leek even te helpen vorig jaar, maar dit jaar liep de koelkast wederom in noodloop. Ondertussen meerdere nieuwe auto’s ervoor gehad en ook die krijgen de koelkast niet aan de praat. Sterker nog de min. benodigde 10V na gebruiker opgegeven door de leverancier is niet meer voldoende. Ook op 230V op hete dagen valt hij in noodloop. Of doet niks meer. Ik weet dat er beperkingen zijn met een grote absorptie koelkast als deze maar dit lijkt mij ook niet de bedoeling. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bedankt voor het meedenken
Dethleffs 495QSK
Re: Caravan koelkast probleem
Raar probleem..
Heb je de koelkast ook al op gas geprobeerd?
Als de koelkast het dan ook slecht doet is er iets serieus aan de hand.
Noodloop bestaat niet. Wel te warm worden.
Het absorbtie systeem is relatief simpel.
De verwarmingselementen doen het of niet.
Hetzelfde geldt voor het gasvlammetje.
Het belangrijkste is dat de warmte achter de koelkast goed afgevoerd wordt. (Velen gaan dat geforceerd doen met ventilatoren, dat kan een stuk verbetering geven)
Als dat in orde is moet ie het gewoon doen.
6 mm2 is uitstekend.
Maar dan moet het wel volledig van accu naar koelkast met 2 draden zijn. Plus en min.
Als je van de 14 volt van de auto maar 10 volt overhoudt heb je ergens onderweg teveel weerstand.
Met 6 mm2 moet 12 volt (belast gemeten) bij de koelkast haalbaar zijn. Moet dan wel buiten de Jaegerstekker om..daar krijg je met moeite maar 4 mm2 in. Ook in de kabelboom van de caravan zit niet meer dan 2.5 mm2
Heb je de koelkast overigens wel eens geprobeerd op een lagere stand?
Soms doen ze het beter op half dan op vol gas (fig)
Heb je de koelkast ook al op gas geprobeerd?
Als de koelkast het dan ook slecht doet is er iets serieus aan de hand.
Noodloop bestaat niet. Wel te warm worden.
Het absorbtie systeem is relatief simpel.
De verwarmingselementen doen het of niet.
Hetzelfde geldt voor het gasvlammetje.
Het belangrijkste is dat de warmte achter de koelkast goed afgevoerd wordt. (Velen gaan dat geforceerd doen met ventilatoren, dat kan een stuk verbetering geven)
Als dat in orde is moet ie het gewoon doen.
6 mm2 is uitstekend.
Maar dan moet het wel volledig van accu naar koelkast met 2 draden zijn. Plus en min.
Als je van de 14 volt van de auto maar 10 volt overhoudt heb je ergens onderweg teveel weerstand.
Met 6 mm2 moet 12 volt (belast gemeten) bij de koelkast haalbaar zijn. Moet dan wel buiten de Jaegerstekker om..daar krijg je met moeite maar 4 mm2 in. Ook in de kabelboom van de caravan zit niet meer dan 2.5 mm2
Heb je de koelkast overigens wel eens geprobeerd op een lagere stand?
Soms doen ze het beter op half dan op vol gas (fig)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan koelkast probleem
Meet eerst eens hoe hoog de spanning is bij de stekkerdoos.
Je hebt 6 mm2 gebruikt , waarschijnlijk zal je hierdoor nog voldoende spanning overhouden.
Meet dan eens hoe hoog de spanning is bij de koelkast.
Hoogstwaarschijnlijk zal hier de spanning te laag zijn.
M.a.w. ; je verliest te veel spanning en dit zal waarschijnlijk komen door een te dunne kabel in de caravan.
Je geeft ook aan dat dit bij andere auto’s ook het geval was.
Je zou dit kunnen oplossen door er een dikkere draad bij te leggen of te vervangen door een dikkere .
Ik zou zeker een minimale 6 mm2 ervoor gebruiken.
De tweede optie is door er een booster tussen te plaatsen ; die de spanning omhoog brengt.
Mvg
Stef
Je hebt 6 mm2 gebruikt , waarschijnlijk zal je hierdoor nog voldoende spanning overhouden.
Meet dan eens hoe hoog de spanning is bij de koelkast.
Hoogstwaarschijnlijk zal hier de spanning te laag zijn.
M.a.w. ; je verliest te veel spanning en dit zal waarschijnlijk komen door een te dunne kabel in de caravan.
Je geeft ook aan dat dit bij andere auto’s ook het geval was.
Je zou dit kunnen oplossen door er een dikkere draad bij te leggen of te vervangen door een dikkere .
Ik zou zeker een minimale 6 mm2 ervoor gebruiken.
De tweede optie is door er een booster tussen te plaatsen ; die de spanning omhoog brengt.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Caravan koelkast probleem
Bedankt voor de reacties,
Ik heb gemeten bij de 13polige stekker, daar geen verlies in spanning. Stekker achter koelkast los dan 0,2 a 0,3 verlies. Er zitten 3 2,5kwadraat “massa” aansluitingen standaard op de 13polige stekker (lijkt mij genoeg, ook al worden deze verdeeld onder verschillende groepen) maar zodra hij de auto in komt meteen aan chassis gelegd. Dat scheelt 5m aan lengte richting accu. In de caravan ligt standaard 6kwadraat kabels vanaf contact doos einde dissel. Dus blijft stukje van zo’n 1,5m over waar de draad nog 2,5 is, van stekker naar contactdoos disselbak. Doordat dit een koelkast is met een automatische stand voor zoeken spanningsbron en led-display zit er wel iets van software in dus kans dat er een dergelijke 70% regeling in zit. Ventilator al geplaatst in bovenste rooster. Op vakantie in Frankrijk beide roosters los gehad. Op gas scheelde het 2 a 3 graden in Frankrijk. Element onderin wordt dan ook merkbaar heter.
Groetjes
Ik heb gemeten bij de 13polige stekker, daar geen verlies in spanning. Stekker achter koelkast los dan 0,2 a 0,3 verlies. Er zitten 3 2,5kwadraat “massa” aansluitingen standaard op de 13polige stekker (lijkt mij genoeg, ook al worden deze verdeeld onder verschillende groepen) maar zodra hij de auto in komt meteen aan chassis gelegd. Dat scheelt 5m aan lengte richting accu. In de caravan ligt standaard 6kwadraat kabels vanaf contact doos einde dissel. Dus blijft stukje van zo’n 1,5m over waar de draad nog 2,5 is, van stekker naar contactdoos disselbak. Doordat dit een koelkast is met een automatische stand voor zoeken spanningsbron en led-display zit er wel iets van software in dus kans dat er een dergelijke 70% regeling in zit. Ventilator al geplaatst in bovenste rooster. Op vakantie in Frankrijk beide roosters los gehad. Op gas scheelde het 2 a 3 graden in Frankrijk. Element onderin wordt dan ook merkbaar heter.
Groetjes
Dethleffs 495QSK
Re: Caravan koelkast probleem
Wat er bij de koelkast aankomt, is niet belangrijk.
Wat je onder belasting meet is wat het meest belangrijke is.
Dus de koelkast aan op 12 volt, en dan de spanning meten.
Met een draaiende automotor uiteraard.
Als het boven de 11.5 volt komt, heb je het goed voor elkaar.
De meesten halen dat bij lange na niet.
Wat je onder belasting meet is wat het meest belangrijke is.
Dus de koelkast aan op 12 volt, en dan de spanning meten.
Met een draaiende automotor uiteraard.
Als het boven de 11.5 volt komt, heb je het goed voor elkaar.
De meesten halen dat bij lange na niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan koelkast probleem
Als je de onder belasting gemeten de spanning niet haalt, moet je op zoek naar de weerstand.
Besef dat een halve ohm weerstand bij acht ampere al een spanningsverlies van 4 volt oplevert.
En op 8 volt werkt de koelkast niet.
Dat kan de bekabeling zijn (kabeldikte), maar de problemen kunnen juist ook in de overgangen zitten... heen of terug
- stekker of stopcontact
- schuifstekkertjes in montage doos, onder - of voorin caravan
- aansluiting op koelkast
- controleer plus en massa aansluitingen
mijn advies... loop je hele kabelboom na.
beste doe je dit dmv belast meten (koelkast op hoog) met voltmeter meten.
Is het probleem een schuifstekker dan kun je die het beste vervangen door soldeerverbinding
Besef dat een halve ohm weerstand bij acht ampere al een spanningsverlies van 4 volt oplevert.
En op 8 volt werkt de koelkast niet.
Dat kan de bekabeling zijn (kabeldikte), maar de problemen kunnen juist ook in de overgangen zitten... heen of terug
- stekker of stopcontact
- schuifstekkertjes in montage doos, onder - of voorin caravan
- aansluiting op koelkast
- controleer plus en massa aansluitingen
mijn advies... loop je hele kabelboom na.
beste doe je dit dmv belast meten (koelkast op hoog) met voltmeter meten.
Is het probleem een schuifstekker dan kun je die het beste vervangen door soldeerverbinding
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Caravan koelkast probleem
Op 8 volt niet nee.
Het scheelt nog dat de auto bij draaiende motor ca 14 volt levert..maar op 10 volt doet de koelkast ook al niet zo heel veel meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan koelkast probleem
Klopt, ik heb gemeten met de verbruiker aan en er blijft 10,3V over. Dat zou volgens thedford genoeg moeten zijn om de koelkast te laten werken. Je moet niet vergeten dat deze koelkast 210W gebruikt op 12V dus het is niet gek dat de spanning inzakt over de gebruiker. Maar dit lijkt mij duidelijk een fout bij de koelkast leverancier. Ik kan nu wel dat stukje 2,5 kwadraat vervangen naar 6 maar ben bang dat het niet zoveel gaat opleveren. De oudere koelkasten gaan na een dip of minder voeding gewoon iets minder werken waar deze moderne koelkast uit slaat of max 70% gaat draaien.Ab schreef: ↑do 13 jun 2019 09:11Wat er bij de koelkast aankomt, is niet belangrijk.
Wat je onder belasting meet is wat het meest belangrijke is.
Dus de koelkast aan op 12 volt, en dan de spanning meten.
Met een draaiende automotor uiteraard.
Als het boven de 11.5 volt komt, heb je het goed voor elkaar.
De meesten halen dat bij lange na niet.
Dethleffs 495QSK
Re: Caravan koelkast probleem
210/ 12 = 17,5 ampere .... fors... bijna 2 x zo veel dan mijn koelkast met vriezer
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Caravan koelkast probleem
Snap je mij De koelkast is te groot te zwaar om achter je auto te laten koelen... De koelkast maakte juist deze caravan voor ons ideaal
Dethleffs 495QSK
Re: Caravan koelkast probleem
Hij trok met de orginele bedrading 22a gemeten bij de accu bij 13,8V nu met de dikkere bekabeling zo’n 17 A 18A.
Dethleffs 495QSK
Re: Caravan koelkast probleem
Dit is exact hetzelfde probleem als ik in mijn vorige caravan meemaakte.
Ook belast op de koelkast gemeten, met draaiende motor, maar net 10, 4 volt over..
Zelfs bij verhoogd toerental.
conclusie...
Alle bedrading, alle connectors en stekker die tussen de geschakelde plus uit de auto en de koelkast zitten vormen samen een veel te grote weerstand.
Daar kan die enorme stroom die de KK trekt op 12 volt niet doorheen..veel teveel flessenhalzen..
Ik heb eens een van een forumlid een foto gezien waar hij een speciale 12 volt connector op de trekhaak en aan de caravan had zitten welke volledig met dikke bedrading was uitgevoerd... ik meen 6 mm2, kan ook 10 mm2 geweest zijn.
Alles van voor tot achter dik dus... en maar 1 zware connector ertussen, die op de trekhaak.
Dit systeem met een dubbele stekkerdoos op de auto is in Engeland en de USA vrij normaal.
Daar weten ze al lang dat je geen grote stromen door dunne kabeltjes en fragile stekkertjes kan sturen.
En.. een aantal caravanfabrikanten weten het ook ondertussen..
Die sluiten de grote koelkasten niet eens meer aan op 12 volt, het werkt toch niet...
Of.. .je moet het HELE 12 volt circuit, dus + en - onderhanden nemen...
Van accu in de auto tot de aansluiting achterop de koelkast...
Ook belast op de koelkast gemeten, met draaiende motor, maar net 10, 4 volt over..
Zelfs bij verhoogd toerental.
conclusie...
Alle bedrading, alle connectors en stekker die tussen de geschakelde plus uit de auto en de koelkast zitten vormen samen een veel te grote weerstand.
Daar kan die enorme stroom die de KK trekt op 12 volt niet doorheen..veel teveel flessenhalzen..
Ik heb eens een van een forumlid een foto gezien waar hij een speciale 12 volt connector op de trekhaak en aan de caravan had zitten welke volledig met dikke bedrading was uitgevoerd... ik meen 6 mm2, kan ook 10 mm2 geweest zijn.
Alles van voor tot achter dik dus... en maar 1 zware connector ertussen, die op de trekhaak.
Dit systeem met een dubbele stekkerdoos op de auto is in Engeland en de USA vrij normaal.
Daar weten ze al lang dat je geen grote stromen door dunne kabeltjes en fragile stekkertjes kan sturen.
En.. een aantal caravanfabrikanten weten het ook ondertussen..
Die sluiten de grote koelkasten niet eens meer aan op 12 volt, het werkt toch niet...
Of.. .je moet het HELE 12 volt circuit, dus + en - onderhanden nemen...
Van accu in de auto tot de aansluiting achterop de koelkast...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan koelkast probleem
RE.gif
Wanneer je dat van mijn aansluitingen bedoelt ?!
Het komt uit de vrachtwagenbranche ivm. Laden van accu’s voor de laadkleppen .
Overbrugging van 18 tot 20 mtr. Wel 24 Volt.
Ik werk met een zgn Nato stekker met stopkontakt geschikt voor bedrading van 25/35 Mm2.
Bij mij vanaf de autoaccu aangesloten tot aan de caravanaccu , met op diverse punten extra aansluitingen gemaakt
Om oa. Inverter aan te sluiten maar ook de mover hen ik erop zitten.
Mvg
Stef
Wanneer je dat van mijn aansluitingen bedoelt ?!
Het komt uit de vrachtwagenbranche ivm. Laden van accu’s voor de laadkleppen .
Overbrugging van 18 tot 20 mtr. Wel 24 Volt.
Ik werk met een zgn Nato stekker met stopkontakt geschikt voor bedrading van 25/35 Mm2.
Bij mij vanaf de autoaccu aangesloten tot aan de caravanaccu , met op diverse punten extra aansluitingen gemaakt
Om oa. Inverter aan te sluiten maar ook de mover hen ik erop zitten.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Caravan koelkast probleem
Zeker een afdoende oplossing.
Ik heb met nog even de draaddikte berekend wat TS nodig zou hebben.
Uitgaande van 17.5 A bij 20 mtr draadlengte ( hen en terug) en een max verlies van minder dan 10% in spanning, zou je aan 16 mm2 voldoende hebben.
Maar als je toch bezig bent..25 mm2 is beter.
Bij goede connectoren ( zie hierboven) zou je dan ca 13 volt onder belasting overhouden.
Een makkelijker optie is de koelkast gewoon op gas te gebruiken onderweg.
Kan ook heel goed en veilig.
Afgelopen 10 jaar heb ik het nooit anders gedaan.
Overigens..ik kan me vaag iets herinneren van mensen hier op het forum die hetzelfde probleem met een bepaalde koelkast hadden. Het had iets te maken met de elektronica van de koelkast geloof ik.
Dat kon opgelost worden door een andere print te monteren.
Ik heb met nog even de draaddikte berekend wat TS nodig zou hebben.
Uitgaande van 17.5 A bij 20 mtr draadlengte ( hen en terug) en een max verlies van minder dan 10% in spanning, zou je aan 16 mm2 voldoende hebben.
Maar als je toch bezig bent..25 mm2 is beter.
Bij goede connectoren ( zie hierboven) zou je dan ca 13 volt onder belasting overhouden.
Een makkelijker optie is de koelkast gewoon op gas te gebruiken onderweg.
Kan ook heel goed en veilig.
Afgelopen 10 jaar heb ik het nooit anders gedaan.
Overigens..ik kan me vaag iets herinneren van mensen hier op het forum die hetzelfde probleem met een bepaalde koelkast hadden. Het had iets te maken met de elektronica van de koelkast geloof ik.
Dat kon opgelost worden door een andere print te monteren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11202
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravan koelkast probleem
Ik hoor van een kennis die een camperverhuurbedrijf heeft dat de koelkasten van tegenwoordig storingsgevoeliger zijn. Teveel digitale mumbo-jumbo, plat gezegd (ik citeer: "Staat een klant in Spanje met een niet koelende koelkast met een foutcode die aangeeft dat er een communicatieprobleem is").
Voor wat het waard is: koel onderweg in godesnaam op gas. De standaard bekabeling is vaak te dun, of overgangsweerstand tussen de contacten van de stekker en de contactdoos hebben bij mijn vorige auto geleid tot smeltende bedrading. Met koeling op gas heb je dit probleem niet, en je loopt niet het risico dan je accu ontladen wordt bij stilstand
Voor wat het waard is: koel onderweg in godesnaam op gas. De standaard bekabeling is vaak te dun, of overgangsweerstand tussen de contacten van de stekker en de contactdoos hebben bij mijn vorige auto geleid tot smeltende bedrading. Met koeling op gas heb je dit probleem niet, en je loopt niet het risico dan je accu ontladen wordt bij stilstand
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravan koelkast probleem
RE.gif
Precies, wij doen dit al jaren en nooit geen probleem meer gehad.
Precies, wij doen dit al jaren en nooit geen probleem meer gehad.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Caravan koelkast probleem
Nog even een tip(je).
Op mijn werk rijden we ook rond met veel apparatuur via een omvormer van 12V naar 220V dat gebruiken we om diverse meetapparatuur te voeden tijdens het rijden.
Probleem dat we daarbij tegen kwamen is dat in de moderne auto's zelfs de acculaadstroom e.d. wordt geregeld om maar zo min mogelijk energie te gebruiken.
Resultaat daarvan was dat de accuspanning redelijk veel varieerde en ook altijd wat laag was.
Zelfs met het bijplaatsen van een extra accu moest er nog wat aan de auto worden aangepast om die goed te laden.
In dit geval was het een VW-golf variant bluemotion, wat tijdelijk helpt was de airco voluit te zetten dan belast je de boel zo dat er wel geladen moet worden.
Maar ja dat wil je ook niet altijd, kan de moeite waard zijn tijdens je metingen aan de spanning...
succes
Leo
Op mijn werk rijden we ook rond met veel apparatuur via een omvormer van 12V naar 220V dat gebruiken we om diverse meetapparatuur te voeden tijdens het rijden.
Probleem dat we daarbij tegen kwamen is dat in de moderne auto's zelfs de acculaadstroom e.d. wordt geregeld om maar zo min mogelijk energie te gebruiken.
Resultaat daarvan was dat de accuspanning redelijk veel varieerde en ook altijd wat laag was.
Zelfs met het bijplaatsen van een extra accu moest er nog wat aan de auto worden aangepast om die goed te laden.
In dit geval was het een VW-golf variant bluemotion, wat tijdelijk helpt was de airco voluit te zetten dan belast je de boel zo dat er wel geladen moet worden.
Maar ja dat wil je ook niet altijd, kan de moeite waard zijn tijdens je metingen aan de spanning...
succes
Leo
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300
Re: Caravan koelkast probleem
Mooie installatie Stef Maar zo ver wil ik niet gaan met mijn auto Ik vind dat de dealer waar wij €45.000 neer hebben gelegd voor 2 caravans verantwoordelijk voor dit probleem. Het is ons nu wel duidelijk dat deze koelkast niet achter een gewone stekkerdoos kan hangen. Bedankt allen voor jullie tips
Groetjes Arjan
Groetjes Arjan
Dethleffs 495QSK
Re: Caravan koelkast probleem
Klopt Leo, alleen in onze Lexus IS250 uit 2010zit gelukkig niet zo’n systeem dus dat zou het probleem niet kunnen zijn. Trouwens al zou de accu volledig geladen zijn en er trekt een koelkast 18A dan zou de dynamo met eco regeling meteen in moeten grijpen.Leo45 schreef: ↑vr 14 jun 2019 14:40Nog even een tip(je).
Op mijn werk rijden we ook rond met veel apparatuur via een omvormer van 12V naar 220V dat gebruiken we om diverse meetapparatuur te voeden tijdens het rijden.
Probleem dat we daarbij tegen kwamen is dat in de moderne auto's zelfs de acculaadstroom e.d. wordt geregeld om maar zo min mogelijk energie te gebruiken.
Resultaat daarvan was dat de accuspanning redelijk veel varieerde en ook altijd wat laag was.
Zelfs met het bijplaatsen van een extra accu moest er nog wat aan de auto worden aangepast om die goed te laden.
In dit geval was het een VW-golf variant bluemotion, wat tijdelijk helpt was de airco voluit te zetten dan belast je de boel zo dat er wel geladen moet worden.
Maar ja dat wil je ook niet altijd, kan de moeite waard zijn tijdens je metingen aan de spanning...
succes
Leo
Groet Arjan
Dethleffs 495QSK
Re: Caravan koelkast probleem
Er is bijna geen een koelkast die goed werkt op 12 volt Arjan.
Velen weten dat niet, omdat als je met een goed gekoelde koelkast van huis wegrijdt, die aan het eind van de dag ook nog steeds koud is met minimale of geen koeling vanaf 12 volt.
Je merkt dat pas, als je bij hoge temperaturen heel lange dagen gaat maken zonder campings aan te doen.
De oplossing is het ding op gas zetten.
Dat koelt nog beter dan op 230 volt.
Velen weten dat niet, omdat als je met een goed gekoelde koelkast van huis wegrijdt, die aan het eind van de dag ook nog steeds koud is met minimale of geen koeling vanaf 12 volt.
Je merkt dat pas, als je bij hoge temperaturen heel lange dagen gaat maken zonder campings aan te doen.
De oplossing is het ding op gas zetten.
Dat koelt nog beter dan op 230 volt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan koelkast probleem
Knaus sluit de smalle hoge koelkasten niet eens meer aan op de 12 v omdat het niet werkt.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: zo 31 mar 2019 21:40
Re: Caravan koelkast probleem
RE.gif
Ja dat mag
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Ja dat mag
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan koelkast probleem
RE.gif
Wel een Crash Sensor ertussen zetten , voor de veiligheid
Ook makkelijk in de winter, want dan kan de verwarming zachtjes blijven branden.
Mvg
Stef
Wel een Crash Sensor ertussen zetten , voor de veiligheid
Ook makkelijk in de winter, want dan kan de verwarming zachtjes blijven branden.
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Caravan koelkast probleem
RE.gif
Is dat eigenlijk een verplichting of een aanbeveling?
Is dat eigenlijk een verplichting of een aanbeveling?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF