Truma comfort bankairco ervaring

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door dieseltijger » di 11 jun 2019 00:27

Af fabriek. In het interieur is dan al rekening gehouden met de buizen die vanuit de unit naar vlak onder het plafond moeten uitkomen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door hendrik38 » di 11 jun 2019 07:03

ik heb ook een truma comfort bankairco in een 2014 Fendt. 3 openingen boven. Geen enkel probleem om de caravan op 20 graden te krijgen in Italie bij +35 graden. Zou eens kijken waar de temperatuur voeler e.d. zit.

Groet
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7099
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door karelV » di 11 jun 2019 08:59

dieseltijger schreef:
di 11 jun 2019 00:27
Af fabriek. In het interieur is dan al rekening gehouden met de buizen die vanuit de unit naar vlak onder het plafond moeten uitkomen.

......Bankairco vanaf fabriek scratch.gif ......Dakairco vanaf fabriek staat wel in de meeste folders, maar een Bankairco heb ik nog nooit kunnen ontdekken om mee te bestellen met een nieuwe caravan. Dit wordt volgens mij altijd bij de dealer gedaan, en die moet dan de slangen/buizen ook overal heen zien te worstelen om de uitblaas zo hoog mogelijk te krijgen net als dat je het zelf zou doen.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door dieseltijger » di 11 jun 2019 09:49

O, dan ben ik niet meer met mijn tijd meegegaan. De dak-airco's zijn tegenwoordig een stuk beter dan vroeger, en ik kan mij voorstellen dat een fabrikant dan de voorkeur geeft aan een dakairco omdat hij kan volstaan met een standaard interieur. Vroeger leverde Kip als optie een bankairco af fabriek. De uistroomopeningen waren dan mooi verdeeld over de caravan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door Turbodesk » di 11 jun 2019 15:53

Wij hebben dezelfde airco met drie uitblaas openingen. Twee hoog, één laag. Werkt perfect in een grote caravan met hete dagen.
Ik vraag mij af of de compressor wel aan slaat? Dat verschil is prima te voelen.
Wat namelijk ook kan is dat er te weinig of helemaal geen koudemiddel meer in zit.
Die van mij had ook een miniscuul gaatje waardoor het koudemiddel weg lekte. Laten repareren en opnieuw laten vullen en probleem opgelost.

martijn v o

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door martijn v o » di 11 jun 2019 19:14

Als ik het zo lees dan is het waarschijnlijk wel de sensor die niet goed geplaatst is, of de lage uitblaas. De airco denkt dan dat de caravan op temperatuur is, maar dat is ie dan niet.

Wat je kan doen is de lage inblaas even dichtzetten (klepje dicht of anders bolletje sokken erin), de airco op 16 graden zetten en kijken of hij wat langer aanblijft.
Als hij dan na 30 minuten weer af en aan gaat slaan kan het ook de condensor zijn die deels verstopt zit zodat hij zijn warmte niet kwijt kan en daardoor te hoge freon druk opbouwt.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door Conradi » di 11 jun 2019 20:00

...
Laatst gewijzigd door Conradi op di 11 jun 2019 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door dieseltijger » di 11 jun 2019 20:43

Waarvan akte: " de Knus Euro star was 10 jaar geleden de enige caravan die af fabriek met een bankairco geleverd kon worden."
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

kriek
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 13 mei 2019 15:18

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door kriek » di 11 jun 2019 21:14

Dank jullie allen voor jullie input. Ik ben weer een stukje wijzer geworden in de wereld van airco's thumbup.gif

Ik zie dat jullie nogal stellig zijn over het hoog plaatsen van de uitblaasopeningen. Ik heb een Ufe indeling, waarbij de enige hoge uitblaasopening geplaatst is in de hangkast. Verder zijn er naar mijn weten geen mogelijkheden tot hoge uitblaasopeningen. Ik snap dat de ideale situatie is, de uitblaasopeningen hoog te plaatsen, maar ik ken ook genoeg mensen die met alleen lage uitblaasopeningen de caravan zeer koel kunnen krijgen.

Als jullie reacties zo lees, dan moet het probleem liggen in of de sensor en/of luchtcirculatie. Maar doordat ik de compressor al vrij snel hoor afslaan, lijkt mij het probleem bij de sensor te liggen.

Morgenmiddag gaat de caravan terug naar de partij waar ik 'm gekocht heb. Met jullie input heb ik nog informatie om met hem mee te denken.

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door hendrik38 » wo 12 jun 2019 06:16

Misschien nog kleine aanvulling. Bij mij komen alle 3 buizen uit in de hangkast en blazen alle drie een andere kant op.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11132
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma comfort bankairco ervaring

Bericht door dieseltijger » wo 12 jun 2019 07:15

Bij ons ook. De drie openingen zitten tegen het plafond. Je merkt dat het aan de achterzijde kouder is dan voor.

Het zou zo maar kunnen zijn dat de zwaardere koele lucht voor een deel halverwege de caravan komt en weer opgezogen wordt: de sensor meet dan een temperatuur dient representatief is voor de luchttemperatuur aan de voorzijde van de caravan.

Een soort kortsluiting dus. Je zou het kunnen compenseren door de blower van de ringverwarming aan te zetten.

Meet dus achterin de luchttemperatuur op de vloer, en je hebt jouw antwoord. Aan de andere kant: je hebt jouw antwoord en vervolgens is de conclusie dat aanpassing niet mogelijk is zonder stevige consequenties. Het moet leuk blijven
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”