De 'gevaarlijke' gaskachel

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
volvocop
Berichten: 1093
Lid geworden op: wo 26 okt 2016 18:00
Locatie: BAARN

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door volvocop » wo 5 jun 2019 22:08

Zeker! je hebt helemaal gelijk!
Hobby 560 KMFe, Volvo V70 T5 Nivomat 250 pk.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1717
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door witjesm » do 6 jun 2019 11:28

volvocop schreef:
di 4 jun 2019 21:25
In 1996 is het echtpaar Renz van het circus door CO overleden. Zij hadden net een splinternieuwe caravan aangeschaft.
Ik denk, dat mede daardoor de angst van een gaskachel is toegenomen. Ik moet wel zeggen, dat ik niet weet wat de oorzaak van dit ongeval is geweest!
Het ongeval met de familie Renz is veroorzaakt door door de verekeerde instalatie van een Primus kachel. Deze was door de trailer bouwer binnen geplaats ondanks dat dit model buiten de woonruimte moet worden opgesteld. De trailerbouwer is hier uiteindelijk ook voor aansparakelijk gesteld. Zo zie je dat een verhaal waar mensen de klok horen luiden en uiteindelijk een totaal verkeerde en ongegronde aaname doen.
Bijlagen
Renz.JPG
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Micky » vr 7 jun 2019 14:45

RE.gif thumbup.gif

bij mij staat de primus idd in de dissel en de uitlaat zit in de zijwand, het raam wat daar schuin achter/boven zit kan dus ook niet geopend worden.
de primus heeft een soort T stuk in de afvoer/schoorsteen, hier is dus een directe verbinding tussen uitlaatgassen en de ruimte waar de brander staat.

de dissel is hermetisch afgesloten van de leefruimte van onze Kip
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Michel1975 » vr 7 jun 2019 14:56

RE.gif
Idem hier thumbup.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Hendrik S » za 28 dec 2019 23:57

Wat doen jullie voor onderhoud van de truma kachel?
In de handleiding staat er om de 500u de binnenkant en de ventilator schoonmaken.
Hoe gaan jullie hiermee om?
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door dieseltijger » zo 29 dec 2019 01:46

Niet. Al 18 jaar niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Ab » zo 29 dec 2019 10:41

De ventilatoren maakte ik wel altijd schoon.
Zo eens in de paar jaar. Je wilt niet weten hoeveel aangekoekte zooi eruit komt.
Best nog wel een hele klus overigens.
Voor de werking maakt het niet veel uit, amper merkbaar.
Ik deed het meer voor een rustiger loop, en bescherming van lagers tegen onbalans.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door dieseltijger » zo 29 dec 2019 16:25

Ik denk dat het overigens wel snugger is om periodiek te controleren of het rookkanaal goed bevestigd is op de verbrandingskamer, is deze bevestigd met een clip of een slangeklem?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Daphne » zo 29 dec 2019 16:35

Hendrik S schreef:
za 28 dec 2019 23:57
Wat doen jullie voor onderhoud van de truma kachel?
In de handleiding staat er om de 500u de binnenkant en de ventilator schoonmaken.
Hoe gaan jullie hiermee om?

Onze caravan krijgt 1 x per 2 jaar een onderhoudsbeurt waar dit wordt gedaan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36086
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Chris » zo 29 dec 2019 16:47

RE.gif

Ik heb vorig jaar, tijdens wat "Gevaarlijke" verbouwingen, de plaat boven de kachel, waar de Schaudt omvormer opligt, losgehad en gekanteld.
Om daaronder bij de Truma ventilator te komen is wel een flinke klus zeg.
Goed idee om daar eens op te letten of dat bij "groot onderhoud" idd wordt gedaan..
Ik ben eigenlijk bang dat die fan nooit schoon gemaakt zal worden tijdens regulier onderhoud..
Hooguit de kachel schoonmaken met perslucht aan de bovenkant en onder de caravan de brander..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Daphne » zo 29 dec 2019 16:57

RE.gif

AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Hendrik S » do 2 jan 2020 12:19

Met oudejaarsavond in de caravan geslapen. Rond 12u de kachel aangestoken en tegen dat het tijd was om te gaan slapen was het gezellig warm in de caravan. Buiten temperatuur -1C de thermostaat op nr 4 en de ventilator op 3 en automatisch. Heel de nacht laten branden. Ik ben heel erg tevreden van de kachel [kerstduim.gif]
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36086
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Chris » do 2 jan 2020 12:23

RE.gif
Tuurlijk... moet toch kunnen...
Ze mogen echt geen moordwapens inbouwen hoor..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door myalexx » do 2 jan 2020 13:29

Chris schreef:
zo 29 dec 2019 16:47
RE.gif

Ik heb vorig jaar, tijdens wat "Gevaarlijke" verbouwingen, de plaat boven de kachel, waar de Schaudt omvormer opligt, losgehad en gekanteld.
Om daaronder bij de Truma ventilator te komen is wel een flinke klus zeg.
Goed idee om daar eens op te letten of dat bij "groot onderhoud" idd wordt gedaan..
Ik ben eigenlijk bang dat die fan nooit schoon gemaakt zal worden tijdens regulier onderhoud..
Hooguit de kachel schoonmaken met perslucht aan de bovenkant en onder de caravan de brander..
Haal ook maar eens de frontplaat er vanaf.. daar nesteld zich echt veel stof
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door WillyL » zo 5 jan 2020 11:18

Hoe zit dat met de bereikbaarheid van de Trumaverwarming achterin de kast? Bij mijn caravan is op de bodemplaat van de kleerkast, dus boven de verwarming, een uitneembaar stuk gezaagd in de multiplexplank. Erg praktisch om in dat afgesloten deel van de hoge kast te komen waar ook de ventilator hangt.
Is dat ook bij jullie ook zo opgelost? Zo niet kan je met wipzaag een deel uit de plank zagen, liefst met schuine rand zodat je het uitgezaagde deel er terug in kan liggen en op dat deel enkele steuntjes vijzen zodat het niet door het gat valt. Gat natuurlijk behoorlijk groot maken!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18925
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Hobby Linka » zo 5 jan 2020 11:23

RE.gif

Bij mijn Hobby kan de plank boven de kachel in de kast volledig worden verwijderd. Deze zit slechts met twee schroeven vast.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36086
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De 'gevaarlijke' gaskachel

Bericht door Chris » zo 5 jan 2020 16:30

Bij Knaus is dat een dubbele plank onderin de kast.
Als je de kastbodem optilt ligt daar de omvormer en de schakelautomaat..
Een 2e bodem dus, en die is lastig op te tillen... (na los schroeven )
Jij kan kantelen, maar handig... mmmmm
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”