Bankairco Hobby 460 UFE

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Acker
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 6 jan 2016 17:19
Locatie: Pijnacker

Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Acker » ma 1 apr 2019 15:53

Hallo,

Ik ben al heel lang aan het twijfelen over een airco in de caravan.
Wij hebben een Hobby 460 Ufe uit 2000.
Voor een dakairco is er volgens mij geen ruimte.
De perfecte plek, in het midden van de caravan, gaat niet ivm de overgang van de keuken naar het slaapgedeelte. Een scheidingswandje met deur en kast zit in de weg.
Voor op de caravan is geen optie ivm het schuine gedeelte.
Achterop de caravan is geen optie ivm het gewicht.

Blijft over een bankairco. Alleen ik zit te dubben over de uitlaten/blaasmonden. Ik heb hier nog niet echt een goede plek voor gevonden.
De airco zelf gaat waarschijnlijk onder het Franse bed. In de rondzit zitten een mover en een watertank in de weg.
Het probleem is dat ik geen echte goede hoge plekken kan vinden. Behalve dan in de hoge kast. Deze is echter alleen onder de caravan door te bereiken.

Is er iemand die in een soortgelijk model een bankairco heeft ingebouwd en foto's heeft?
Ik heb bijna het hele internet afgezocht maar nog geen goed voorbeeld kunnen vinden.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Acker op ma 1 apr 2019 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Davendre » ma 1 apr 2019 19:30

Bij onze 455 lopen de slangen van de bankairco inderdaad onder de caravan door. Unit zit naast de watertank tegen de as aan (dus onder de rondzit). Werkt prima blij.gif

Heb 3 uitstroompunten: 1 bovenin de kast, 1 bij bed en 1 bij de rondzit. Zal minder effectief zijn als een dakairco, maar persoonlijk vind ik zo’n kast op het dak niet mooi. Vandaar een hele tijd geleden gekozen voor een bankairco.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door karelV » ma 1 apr 2019 20:22

Bankairco hadden wij bij de vorige caravan en deze koelde als een gek, maar het inbouwen is idd wel een dingetje en zeker als je de 3 uitlopen zo hoog mogelijk wilt plaatsen wat wel het beste voor een perfecte werking is. Ik wilde de slangen absoluut niet onder de caravan door maar om bij het slaapgedeelte zo goed mogelijk uit te komen werden 2 van de 3 slangen gedeeltelijk door de disselbak geleid en 1 slang ging naar boven in de hangkast met een uitblaasrooster nagenoeg tegen het plafond.
Had tussen de airco en de uitblaasrooster 2 dempers per slang laten plaatsen om zo het uitblaasgeluid te reduceren, dit werkte perfect.
Nog een nadeel is de bergruimte die behoorlijk afneemt, en vooral in een kleinere caravan.
Hebben mede door het meerwerk en de in te leveren ruimte nu gekozen voor een dakairco op onze huidige caravan en dat bevalt tot nu toe goed al hebben we tot nu toe alleen de kachelstand nog maar gebruikt, dus de koudelucht moet z'n eigen nog bewijzen.....die was bij de bankairco zoals al eerder aangegeven perfect.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Conradi » ma 1 apr 2019 22:33

Klopt deze indeling, ik zag dat in sommige 460 UFe het bed juist andersom, dus tegen de hoge kast staat?

Afbeelding

Als alternatief kun je de aircoleidingen ook via de binnenwand van het toilet omhoog laten lopen. Onder de streep is - net als bij een dakairco - niet zo spannend waar de uitstroomopeningen zich bevinden, zolang het maar hoog is.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Acker
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 6 jan 2016 17:19
Locatie: Pijnacker

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Acker » ma 1 apr 2019 22:38

Ja, dat is onze indeling. Dat van het toilet had ik ook eventjes over nagedacht.
Is het dan handig om daar 1 uitstroomopening te maken? Of 2, of alle 3.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Conradi » di 2 apr 2019 10:10

Dat kan ik zo niet beoordelen omdat je dan moet weten hoe precies het toilet er aan de bovenzijde uitziet. Kan er een rooster boven de deur? Kun je boven - over de spoelbak - naar de hoge kast? Dat weet ik niet.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Acker
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 6 jan 2016 17:19
Locatie: Pijnacker

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Acker » di 2 apr 2019 10:26

Nee, je kunt volgens mij niet bij de hoge kast komen. Het meubel met de wastafel biedt geen ruime voor een buis.
Verder is alleen in de linker zijwand van het toilet ruimte voor een rooster en dan alleen maar achteraan. Dus bijna bij het hoofdeinde van het bed.
Het wandje van het toilet is namelijk maar een dun wandje waar geen ruimte is om een buis weg te werken. Behalve de achterwand van het toilet. Dat betreft namelijk een kunststof wand met kastjes waar achter de buis langs kan naar boven.
Het lijkt mij denk ik niet handig om daar meer dan 1 buis langs te leggen.

Zie op de onderstaande foto een soortgelijke indeling. Het rooster zou dan ergens rond het bedlampje komen.


Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door VIP » di 2 apr 2019 10:40

Is een uitsparing in het dak laten maken voor een dakairco een optie.

Bespaart je veel ruimte tov de bankairco
Porsche + Tabbert

Acker
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 6 jan 2016 17:19
Locatie: Pijnacker

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Acker » di 2 apr 2019 11:01

Ik heb het oude grote dakraam vorig jaar vervangen.
Ik heb de ruimte die overblijft even niet helemaal exact op mijn netvlies maar er is volgens mij geen/weinig ruimte.
Ik heb er toen wel naar gekeken. Voor het dakraam gaat sowieso niet passen. De plaats waar het gat zou kunnen komen zit een meubel in de weg. Het betreft de tv meubel die aan het voeteneinde van het bed is.
Heel misschien is er wel ruimte achter dit dakraam. Maar als het al past ben ik bang dat het te ver achter op het dak komt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door VIP » di 2 apr 2019 11:40

RE.gif

Achterop is idd niet de beste plek, want dan krijg je negatieve of te weinig kogeldruk. (airco weegt zo'n 35 kilo)
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door r.obbink » di 2 apr 2019 12:12

VIP Premium schreef:
di 2 apr 2019 11:40
RE.gif

Achterop is idd niet de beste plek, want dan krijg je negatieve of te weinig kogeldruk. (airco weegt zo'n 35 kilo)
Ligt er aan, als je bijvoorbeeld een voortent en/of stokken kwijt kan in de voorbank(en) dan compenseer je dat gewicht weer. Ook 2 gasflessen helpen denk ik wel mee
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Conradi » di 2 apr 2019 12:20

Acker schreef:
di 2 apr 2019 10:26
Zie op de onderstaande foto een soortgelijke indeling. Het rooster zou dan ergens rond het bedlampje komen.
Het kan, maar dan lig je direct onder het rooster, dat kan erg koud aanvoelen. Daarnaast heeft een bankairco altijd drie uitgangen, dus je moet noch 2 plekken vinden.

Ik denk dat je met een dakairco in dit geval beter af bent. Als ik naar deze advertentie kijk, kun je de airco gewoon op het schuine deel plaatsen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Acker
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 6 jan 2016 17:19
Locatie: Pijnacker

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Acker » di 2 apr 2019 12:24

Die advertentie was ik in mijn zoektocht ook tegen gekomen. Dit is een airco voor vrachtwagens etc. Heeft hoge amperes. Geen optie dus.

Een truma mag niet meer dan 8 graden hellen. Dat is heel weinig. Het dak heeft een schuinere hoek.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Conradi » di 2 apr 2019 16:32

Ok, dat wist ik niet...
Ik zag in die advertentie ook de bovenkant van de kastjes en toiletdeur. Daar heb je een cm of twee? In ieder geval te weinig, zelfs voor zo'n rechthoekig roostertje.
Één ding weet ik wel, plaats de roosters niet laag want dat is zonde.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Chris » di 2 apr 2019 20:06

Mijn reactie is idem...
Op het dak, desnoods achter het dakluik...
Dan heb je totaal geen last van die dikke slangen.
En, de koude lucht komt zeker ook voorin bij het bed hoor, maak je daarover geen zorgen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door PD » di 2 apr 2019 20:08

Als ik foto's op MP bekijk van dit model/bouwjaar, zit het grote dakluik ter hoogte van de keuken. In dit geval kun je de dakairco prima kwijt direct achter dit dakluik. Een dakairco van 35 kg heeft dan een invloed van ca. -15 kg op de kogeldruk; niets om je zorgen over te maken dus. Deze 15 kg kun je eenvoudig compenseren onder het bed en/of in de disselbak.

Mogelijk moet je de plafonniere wat verplaatsen maar ook dit kan meevallen; het gat voor de airco is slechts 40x40cm en de afdekkap op het plafond naar schatting 50 cm in de lengte.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Acker
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 6 jan 2016 17:19
Locatie: Pijnacker

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Acker » wo 3 apr 2019 12:01

Nou, ik ben even naar de stalling gegaan en heb wat opgemeten voor een eventuele dakairco.

Achter op het dak gaat niet ivm toch te weinig ruimt +/- 75 a 80 cm. En dan zit hij direct tegen het dakluik aan.

Er is wel eventueel een mogelijkheid in het midden van het dak. Ter hoogte van waar je het bed instapt/voor de wc deur.
Echter moet, ivm het schuine dak, de voorzijde van de airco ter hoogte van het begin van het schuine dak komen.
Dan kan de airco echter niet geheel gecentreerd op het dak. Aan de binnenzijde van de caravan zit dan namelijk het tv kastje (wat voor het voeteneinde van het bed zit) in de weg. De enige optie is om dan de airco iets meer naar het wastafeltje te plaatsen. Hij komt dan niet in het midden van het dak. Ik heb gemeten dan de afstand tussen de linkerwand en de luchtverdeler ongeveer 103 cm is en de afstand rechts ongeveer 58 cm. Mijn vraag is of een niet gecentreerde dakairco voor problemen gaat zorgen (aerodynamica)?

Trouwens, is er niemand die een airco in dit model caravan heeft? Best apart, want het is volgens mij een veel verkocht model. Ik wil voorbeelden zien whistle.gif
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Chris » wo 3 apr 2019 12:54

Uit het midden zal geen probleem zijn.
Ik heb dat eerder gezien.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Daphne » wo 3 apr 2019 14:56

Acker schreef:
Trouwens, is er niemand die een airco in dit model caravan heeft? Best apart, want het is volgens mij een veel verkocht model. Ik wil voorbeelden zien whistle.gif
Ja hoor Hobby Linka heeft een Hobby 460 Ufe. Heeft een dakairco achter het grote dakluik en ook niet in het midden. De caravan is wel wat jonger dan jouw caravan maar volgens mij maakt dat weinig uit, de indeling is hetzelfde. Er staan wel foto’s op het forum, maar wellicht reageert hij zelf ook nog.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Richard
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 23 jul 2018 10:01

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Richard » do 9 mei 2019 15:49

Ik heb een Hobby 460 UFE uit 2002 met een Dometic Freshjet 2200 op de plek waar je zelf al aangaf dat het kan. Dus tussen het begin van het aflopende deel en de schuifdeuren. Door het TV kastje kan je inderdaad niet anders dan de airco een beetje naar rechts van het midden te plaatsen, echter nooit last van gehad tijdens het rijden.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door Hobby Linka » do 9 mei 2019 16:03

Daphne schreef:
wo 3 apr 2019 14:56
Acker schreef:
Trouwens, is er niemand die een airco in dit model caravan heeft? Best apart, want het is volgens mij een veel verkocht model. Ik wil voorbeelden zien whistle.gif
Ja hoor Hobby Linka heeft een Hobby 460 Ufe. Heeft een dakairco achter het grote dakluik en ook niet in het midden. De caravan is wel wat jonger dan jouw caravan maar volgens mij maakt dat weinig uit, de indeling is hetzelfde. Er staan wel foto’s op het forum, maar wellicht reageert hij zelf ook nog.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Natuurlijk reageer ik. knipoog.gif Vanaf 2011 heb ik een dak airco en die werkt perfect. Ook de locatie op het dak geeft geen probleem tijdens het rijden.


Lees mijn verhaal over de ervaring er maar eens op na.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

NoMoreDeWaard
Berichten: 27
Lid geworden op: di 22 jan 2019 10:23

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door NoMoreDeWaard » do 9 mei 2019 16:24

Ik zag laatst ook een airco voorbij komen die tegelijkertijd ook een raam had, dan zou je hem ipv het dakraam kunnen plaatsten en toch licht binnen krijgen.
Staat op mijn wensen lijstje, maar zie hem nu bij de W in S als niet op voorraad staan: Dometic FreshLight 2200 airconditioner

geen ervaring mee, maar misschien een optie voor jullie.
Passat Variant GTE (218pk/400nm)(2016) + Knaus Sport 450 FU Silver Selection 2019

caravanblog
Berichten: 192
Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
Locatie: Omgeving Schagen
Contacteer:

Re: Bankairco Hobby 460 UFE

Bericht door caravanblog » do 9 mei 2019 17:01

Je zou ook kunnen kiezen voor een Coolmac airco/kachel op de plek van de bestaande kachel. Kijkend naar de tekening van de de 460UFE zou de airco mooi boven de as komen. Dan zit je niet met je kogeldruk. Ik heb hem in de week na Pasen voor het eerst uitgeprobeerd in de Fendt van 2016 (gekocht oktober 2018). Werkt prima.
Bijlagen
$_86 (14).JPG
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”