Bankairco Hobby 460 UFE
Bankairco Hobby 460 UFE
Hallo,
Ik ben al heel lang aan het twijfelen over een airco in de caravan.
Wij hebben een Hobby 460 Ufe uit 2000.
Voor een dakairco is er volgens mij geen ruimte.
De perfecte plek, in het midden van de caravan, gaat niet ivm de overgang van de keuken naar het slaapgedeelte. Een scheidingswandje met deur en kast zit in de weg.
Voor op de caravan is geen optie ivm het schuine gedeelte.
Achterop de caravan is geen optie ivm het gewicht.
Blijft over een bankairco. Alleen ik zit te dubben over de uitlaten/blaasmonden. Ik heb hier nog niet echt een goede plek voor gevonden.
De airco zelf gaat waarschijnlijk onder het Franse bed. In de rondzit zitten een mover en een watertank in de weg.
Het probleem is dat ik geen echte goede hoge plekken kan vinden. Behalve dan in de hoge kast. Deze is echter alleen onder de caravan door te bereiken.
Is er iemand die in een soortgelijk model een bankairco heeft ingebouwd en foto's heeft?
Ik heb bijna het hele internet afgezocht maar nog geen goed voorbeeld kunnen vinden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik ben al heel lang aan het twijfelen over een airco in de caravan.
Wij hebben een Hobby 460 Ufe uit 2000.
Voor een dakairco is er volgens mij geen ruimte.
De perfecte plek, in het midden van de caravan, gaat niet ivm de overgang van de keuken naar het slaapgedeelte. Een scheidingswandje met deur en kast zit in de weg.
Voor op de caravan is geen optie ivm het schuine gedeelte.
Achterop de caravan is geen optie ivm het gewicht.
Blijft over een bankairco. Alleen ik zit te dubben over de uitlaten/blaasmonden. Ik heb hier nog niet echt een goede plek voor gevonden.
De airco zelf gaat waarschijnlijk onder het Franse bed. In de rondzit zitten een mover en een watertank in de weg.
Het probleem is dat ik geen echte goede hoge plekken kan vinden. Behalve dan in de hoge kast. Deze is echter alleen onder de caravan door te bereiken.
Is er iemand die in een soortgelijk model een bankairco heeft ingebouwd en foto's heeft?
Ik heb bijna het hele internet afgezocht maar nog geen goed voorbeeld kunnen vinden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Acker op ma 1 apr 2019 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Bij onze 455 lopen de slangen van de bankairco inderdaad onder de caravan door. Unit zit naast de watertank tegen de as aan (dus onder de rondzit). Werkt prima
Heb 3 uitstroompunten: 1 bovenin de kast, 1 bij bed en 1 bij de rondzit. Zal minder effectief zijn als een dakairco, maar persoonlijk vind ik zo’n kast op het dak niet mooi. Vandaar een hele tijd geleden gekozen voor een bankairco.
Heb 3 uitstroompunten: 1 bovenin de kast, 1 bij bed en 1 bij de rondzit. Zal minder effectief zijn als een dakairco, maar persoonlijk vind ik zo’n kast op het dak niet mooi. Vandaar een hele tijd geleden gekozen voor een bankairco.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent
Hobby 455uf Excellent
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Bankairco hadden wij bij de vorige caravan en deze koelde als een gek, maar het inbouwen is idd wel een dingetje en zeker als je de 3 uitlopen zo hoog mogelijk wilt plaatsen wat wel het beste voor een perfecte werking is. Ik wilde de slangen absoluut niet onder de caravan door maar om bij het slaapgedeelte zo goed mogelijk uit te komen werden 2 van de 3 slangen gedeeltelijk door de disselbak geleid en 1 slang ging naar boven in de hangkast met een uitblaasrooster nagenoeg tegen het plafond.
Had tussen de airco en de uitblaasrooster 2 dempers per slang laten plaatsen om zo het uitblaasgeluid te reduceren, dit werkte perfect.
Nog een nadeel is de bergruimte die behoorlijk afneemt, en vooral in een kleinere caravan.
Hebben mede door het meerwerk en de in te leveren ruimte nu gekozen voor een dakairco op onze huidige caravan en dat bevalt tot nu toe goed al hebben we tot nu toe alleen de kachelstand nog maar gebruikt, dus de koudelucht moet z'n eigen nog bewijzen.....die was bij de bankairco zoals al eerder aangegeven perfect.
Had tussen de airco en de uitblaasrooster 2 dempers per slang laten plaatsen om zo het uitblaasgeluid te reduceren, dit werkte perfect.
Nog een nadeel is de bergruimte die behoorlijk afneemt, en vooral in een kleinere caravan.
Hebben mede door het meerwerk en de in te leveren ruimte nu gekozen voor een dakairco op onze huidige caravan en dat bevalt tot nu toe goed al hebben we tot nu toe alleen de kachelstand nog maar gebruikt, dus de koudelucht moet z'n eigen nog bewijzen.....die was bij de bankairco zoals al eerder aangegeven perfect.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Klopt deze indeling, ik zag dat in sommige 460 UFe het bed juist andersom, dus tegen de hoge kast staat?
Als alternatief kun je de aircoleidingen ook via de binnenwand van het toilet omhoog laten lopen. Onder de streep is - net als bij een dakairco - niet zo spannend waar de uitstroomopeningen zich bevinden, zolang het maar hoog is.
Als alternatief kun je de aircoleidingen ook via de binnenwand van het toilet omhoog laten lopen. Onder de streep is - net als bij een dakairco - niet zo spannend waar de uitstroomopeningen zich bevinden, zolang het maar hoog is.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Ja, dat is onze indeling. Dat van het toilet had ik ook eventjes over nagedacht.
Is het dan handig om daar 1 uitstroomopening te maken? Of 2, of alle 3.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Is het dan handig om daar 1 uitstroomopening te maken? Of 2, of alle 3.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Dat kan ik zo niet beoordelen omdat je dan moet weten hoe precies het toilet er aan de bovenzijde uitziet. Kan er een rooster boven de deur? Kun je boven - over de spoelbak - naar de hoge kast? Dat weet ik niet.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Nee, je kunt volgens mij niet bij de hoge kast komen. Het meubel met de wastafel biedt geen ruime voor een buis.
Verder is alleen in de linker zijwand van het toilet ruimte voor een rooster en dan alleen maar achteraan. Dus bijna bij het hoofdeinde van het bed.
Het wandje van het toilet is namelijk maar een dun wandje waar geen ruimte is om een buis weg te werken. Behalve de achterwand van het toilet. Dat betreft namelijk een kunststof wand met kastjes waar achter de buis langs kan naar boven.
Het lijkt mij denk ik niet handig om daar meer dan 1 buis langs te leggen.
Zie op de onderstaande foto een soortgelijke indeling. Het rooster zou dan ergens rond het bedlampje komen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verder is alleen in de linker zijwand van het toilet ruimte voor een rooster en dan alleen maar achteraan. Dus bijna bij het hoofdeinde van het bed.
Het wandje van het toilet is namelijk maar een dun wandje waar geen ruimte is om een buis weg te werken. Behalve de achterwand van het toilet. Dat betreft namelijk een kunststof wand met kastjes waar achter de buis langs kan naar boven.
Het lijkt mij denk ik niet handig om daar meer dan 1 buis langs te leggen.
Zie op de onderstaande foto een soortgelijke indeling. Het rooster zou dan ergens rond het bedlampje komen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Is een uitsparing in het dak laten maken voor een dakairco een optie.
Bespaart je veel ruimte tov de bankairco
Bespaart je veel ruimte tov de bankairco
Porsche + Tabbert
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Ik heb het oude grote dakraam vorig jaar vervangen.
Ik heb de ruimte die overblijft even niet helemaal exact op mijn netvlies maar er is volgens mij geen/weinig ruimte.
Ik heb er toen wel naar gekeken. Voor het dakraam gaat sowieso niet passen. De plaats waar het gat zou kunnen komen zit een meubel in de weg. Het betreft de tv meubel die aan het voeteneinde van het bed is.
Heel misschien is er wel ruimte achter dit dakraam. Maar als het al past ben ik bang dat het te ver achter op het dak komt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb de ruimte die overblijft even niet helemaal exact op mijn netvlies maar er is volgens mij geen/weinig ruimte.
Ik heb er toen wel naar gekeken. Voor het dakraam gaat sowieso niet passen. De plaats waar het gat zou kunnen komen zit een meubel in de weg. Het betreft de tv meubel die aan het voeteneinde van het bed is.
Heel misschien is er wel ruimte achter dit dakraam. Maar als het al past ben ik bang dat het te ver achter op het dak komt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
RE.gif
Achterop is idd niet de beste plek, want dan krijg je negatieve of te weinig kogeldruk. (airco weegt zo'n 35 kilo)
Achterop is idd niet de beste plek, want dan krijg je negatieve of te weinig kogeldruk. (airco weegt zo'n 35 kilo)
Porsche + Tabbert
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Ligt er aan, als je bijvoorbeeld een voortent en/of stokken kwijt kan in de voorbank(en) dan compenseer je dat gewicht weer. Ook 2 gasflessen helpen denk ik wel meeVIP Premium schreef: ↑di 2 apr 2019 11:40RE.gif
Achterop is idd niet de beste plek, want dan krijg je negatieve of te weinig kogeldruk. (airco weegt zo'n 35 kilo)
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Het kan, maar dan lig je direct onder het rooster, dat kan erg koud aanvoelen. Daarnaast heeft een bankairco altijd drie uitgangen, dus je moet noch 2 plekken vinden.
Ik denk dat je met een dakairco in dit geval beter af bent. Als ik naar deze advertentie kijk, kun je de airco gewoon op het schuine deel plaatsen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Die advertentie was ik in mijn zoektocht ook tegen gekomen. Dit is een airco voor vrachtwagens etc. Heeft hoge amperes. Geen optie dus.
Een truma mag niet meer dan 8 graden hellen. Dat is heel weinig. Het dak heeft een schuinere hoek.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een truma mag niet meer dan 8 graden hellen. Dat is heel weinig. Het dak heeft een schuinere hoek.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Ok, dat wist ik niet...
Ik zag in die advertentie ook de bovenkant van de kastjes en toiletdeur. Daar heb je een cm of twee? In ieder geval te weinig, zelfs voor zo'n rechthoekig roostertje.
Één ding weet ik wel, plaats de roosters niet laag want dat is zonde.
Ik zag in die advertentie ook de bovenkant van de kastjes en toiletdeur. Daar heb je een cm of twee? In ieder geval te weinig, zelfs voor zo'n rechthoekig roostertje.
Één ding weet ik wel, plaats de roosters niet laag want dat is zonde.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Mijn reactie is idem...
Op het dak, desnoods achter het dakluik...
Dan heb je totaal geen last van die dikke slangen.
En, de koude lucht komt zeker ook voorin bij het bed hoor, maak je daarover geen zorgen.
Op het dak, desnoods achter het dakluik...
Dan heb je totaal geen last van die dikke slangen.
En, de koude lucht komt zeker ook voorin bij het bed hoor, maak je daarover geen zorgen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Als ik foto's op MP bekijk van dit model/bouwjaar, zit het grote dakluik ter hoogte van de keuken. In dit geval kun je de dakairco prima kwijt direct achter dit dakluik. Een dakairco van 35 kg heeft dan een invloed van ca. -15 kg op de kogeldruk; niets om je zorgen over te maken dus. Deze 15 kg kun je eenvoudig compenseren onder het bed en/of in de disselbak.
Mogelijk moet je de plafonniere wat verplaatsen maar ook dit kan meevallen; het gat voor de airco is slechts 40x40cm en de afdekkap op het plafond naar schatting 50 cm in de lengte.
Mogelijk moet je de plafonniere wat verplaatsen maar ook dit kan meevallen; het gat voor de airco is slechts 40x40cm en de afdekkap op het plafond naar schatting 50 cm in de lengte.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Nou, ik ben even naar de stalling gegaan en heb wat opgemeten voor een eventuele dakairco.
Achter op het dak gaat niet ivm toch te weinig ruimt +/- 75 a 80 cm. En dan zit hij direct tegen het dakluik aan.
Er is wel eventueel een mogelijkheid in het midden van het dak. Ter hoogte van waar je het bed instapt/voor de wc deur.
Echter moet, ivm het schuine dak, de voorzijde van de airco ter hoogte van het begin van het schuine dak komen.
Dan kan de airco echter niet geheel gecentreerd op het dak. Aan de binnenzijde van de caravan zit dan namelijk het tv kastje (wat voor het voeteneinde van het bed zit) in de weg. De enige optie is om dan de airco iets meer naar het wastafeltje te plaatsen. Hij komt dan niet in het midden van het dak. Ik heb gemeten dan de afstand tussen de linkerwand en de luchtverdeler ongeveer 103 cm is en de afstand rechts ongeveer 58 cm. Mijn vraag is of een niet gecentreerde dakairco voor problemen gaat zorgen (aerodynamica)?
Trouwens, is er niemand die een airco in dit model caravan heeft? Best apart, want het is volgens mij een veel verkocht model. Ik wil voorbeelden zien
Achter op het dak gaat niet ivm toch te weinig ruimt +/- 75 a 80 cm. En dan zit hij direct tegen het dakluik aan.
Er is wel eventueel een mogelijkheid in het midden van het dak. Ter hoogte van waar je het bed instapt/voor de wc deur.
Echter moet, ivm het schuine dak, de voorzijde van de airco ter hoogte van het begin van het schuine dak komen.
Dan kan de airco echter niet geheel gecentreerd op het dak. Aan de binnenzijde van de caravan zit dan namelijk het tv kastje (wat voor het voeteneinde van het bed zit) in de weg. De enige optie is om dan de airco iets meer naar het wastafeltje te plaatsen. Hij komt dan niet in het midden van het dak. Ik heb gemeten dan de afstand tussen de linkerwand en de luchtverdeler ongeveer 103 cm is en de afstand rechts ongeveer 58 cm. Mijn vraag is of een niet gecentreerde dakairco voor problemen gaat zorgen (aerodynamica)?
Trouwens, is er niemand die een airco in dit model caravan heeft? Best apart, want het is volgens mij een veel verkocht model. Ik wil voorbeelden zien
Volkswagen Golf GTE 2015, 204pk , Hobby Excellent Easy UFE 460 (2000), Camptek V2 Ego
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Uit het midden zal geen probleem zijn.
Ik heb dat eerder gezien.
Ik heb dat eerder gezien.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Bankairco Hobby 460 UFE
Ja hoor Hobby Linka heeft een Hobby 460 Ufe. Heeft een dakairco achter het grote dakluik en ook niet in het midden. De caravan is wel wat jonger dan jouw caravan maar volgens mij maakt dat weinig uit, de indeling is hetzelfde. Er staan wel foto’s op het forum, maar wellicht reageert hij zelf ook nog.Acker schreef:
Trouwens, is er niemand die een airco in dit model caravan heeft? Best apart, want het is volgens mij een veel verkocht model. Ik wil voorbeelden zien
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Ik heb een Hobby 460 UFE uit 2002 met een Dometic Freshjet 2200 op de plek waar je zelf al aangaf dat het kan. Dus tussen het begin van het aflopende deel en de schuifdeuren. Door het TV kastje kan je inderdaad niet anders dan de airco een beetje naar rechts van het midden te plaatsen, echter nooit last van gehad tijdens het rijden.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Natuurlijk reageer ik. Vanaf 2011 heb ik een dak airco en die werkt perfect. Ook de locatie op het dak geeft geen probleem tijdens het rijden.Daphne schreef: ↑wo 3 apr 2019 14:56Ja hoor Hobby Linka heeft een Hobby 460 Ufe. Heeft een dakairco achter het grote dakluik en ook niet in het midden. De caravan is wel wat jonger dan jouw caravan maar volgens mij maakt dat weinig uit, de indeling is hetzelfde. Er staan wel foto’s op het forum, maar wellicht reageert hij zelf ook nog.Acker schreef:
Trouwens, is er niemand die een airco in dit model caravan heeft? Best apart, want het is volgens mij een veel verkocht model. Ik wil voorbeelden zien
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Lees mijn verhaal over de ervaring er maar eens op na.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: di 22 jan 2019 10:23
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Ik zag laatst ook een airco voorbij komen die tegelijkertijd ook een raam had, dan zou je hem ipv het dakraam kunnen plaatsten en toch licht binnen krijgen.
Staat op mijn wensen lijstje, maar zie hem nu bij de W in S als niet op voorraad staan: Dometic FreshLight 2200 airconditioner
geen ervaring mee, maar misschien een optie voor jullie.
Staat op mijn wensen lijstje, maar zie hem nu bij de W in S als niet op voorraad staan: Dometic FreshLight 2200 airconditioner
geen ervaring mee, maar misschien een optie voor jullie.
Passat Variant GTE (218pk/400nm)(2016) + Knaus Sport 450 FU Silver Selection 2019
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: di 24 jan 2017 23:13
- Locatie: Omgeving Schagen
- Contacteer:
Re: Bankairco Hobby 460 UFE
Je zou ook kunnen kiezen voor een Coolmac airco/kachel op de plek van de bestaande kachel. Kijkend naar de tekening van de de 460UFE zou de airco mooi boven de as komen. Dan zit je niet met je kogeldruk. Ik heb hem in de week na Pasen voor het eerst uitgeprobeerd in de Fendt van 2016 (gekocht oktober 2018). Werkt prima.
Ford Kuga 2020 St-Line-X 1.5 Ecoboost en per eind april 23 nw Knaus Sudwind 60Y 500EU 2022 met cassetteluifel, Mover Enduro EM303A+, Unico Verona Champagne/Zwart XL (8-2023) met voorwand de luxe + dakluifel + gaaswand + blinderingen.