Constante stroom

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Willem10
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 13:16

Constante stroom

Bericht door Willem10 » wo 27 mar 2019 13:33

Sinds kort heb ik een andere caravan. Een Beyerland 400 D Quartz.
Als de caravan aan de auto gekoppeld is, doet zich het volgende voor.
In mijn vorige caravan (Beyerland 390 D) ging de verlichting, elektrische pomp enz. in de caravan aan, ook al was de motor van de auto uit.
Enkel de koelkast werkte pas als de auto motor draait.
Bij mijn nieuwe caravan gaat de verlichting pas aan als de auto motor draait.
De trekauto is niet veranderd.
Heb even de draden van de constante stroom en die van de koelkast omgewisseld, maar dit veranderde niets aan de situatie.
Ben benieuwd waar het aan kan liggen.

workel

Re: Constante stroom

Bericht door workel » wo 27 mar 2019 14:09

Volgens mij heb je constante stroom en geschakelde constante stroom daar zit het verschil.

Denk dat je 10 en 9 ff moet omdraaien, zie foto.
Bijlagen
overzicht-13-polige-stekkerdoos.jpg

Willem10
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 24 apr 2016 13:16

Re: Constante stroom

Bericht door Willem10 » wo 27 mar 2019 14:19

Beste Workel, dat had ik al geprobeerd, maar levert niets op.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Constante stroom

Bericht door janoniem » wo 27 mar 2019 16:38

Dezelfde auto (incl. contactdoos) gaf op de pennen 9 en 10 bij de vorige caravan het juiste "signaal" en nu alleen de caravan wordt vervangen is de contact geschakelde voeding permanent aanwezig. Je moet het probleem dus in de caravan bedrading zoeken. Waarschijnlijk had de vorige eigenaar geen contact geschakelde voeding en heeft ergens (doos onder caravan?) de betreffende bedrading gekoppeld zodat alle 12V gebruikers aan de constante stroomdraad hangen.
"Terug naar fabrieksinstellingen" zou ik denken.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Constante stroom

Bericht door Ab » wo 27 mar 2019 21:09

Meten is weten..
Als de auto stil staat- motor uit zou je 12 volt moeten hebben op pool 9.
Dat had je bij de vorige caravan ook immers.
Toch effe meten.
Er kan een zekering uit zijn .
Vervolgens steeds verderop gaan meten.
Eerst voorin de caravan, daarna bij de omvormer.
Controleer ook de massa.(!)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Constante stroom

Bericht door Chris » wo 27 mar 2019 21:17

Als hierboven...
Begin bij de Jaeger stekker, dan de kabel en dan op de knietjes bij het punt waar de kabel binnenkomt.
Vorig jaar heb ik ook in een Beyerland met omvormers geknutseld, je moet echt op de knietjes daar voorin.
Het lijkt erop dat binnen pen 9 is losgekoppeld en met pen 10 doorverbonden is.
Lijkt... kan idd ook nog een massa probleem zijn.

Heb je een digitale meter? kan je daarmee omgaan??
Meet dan pen 9 en 10 eens... IN DE CARAVAN..
En dan pen 13 als massa gebruiken..... maar overtuig je ervan dat die massa ook echt massa is... dus meetpen tegen 13 en de andere tegen iets van ijzer wat aan de caravan vastzit... mag alleen maar 0 volt zijn.

Helaas zijn de kleuren in de dikke kabels niet genormaliseerd.
Elke fabrikant gebruikte dat wat willekeurig, soms lijkt het met de eerste 7 redelijk gelijk, maar daarna..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Constante stroom

Bericht door witjesm » do 28 mar 2019 12:22

Even voor de duidelijkheid. Bij veel auto's is de Jeager contactdoos niet actief als er geen stekker in zit. Als je gaat meten is daarom mijn ervaring dat het best lastig te doen is. Er zit namelijk in auto contact doos een schakelaartje die de auto laat weten dat er een stekker in zit. Ik had eerst de caravan stekker gedemonteerd zodat ik op die contacten kon meten maar dat hielp niet omdat je dan ook de bajonet sluiting kwijt bent en het schakelaartje nog niet gemaakt is.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Constante stroom

Bericht door HanK » do 28 mar 2019 13:05

RE.gif
Dat schakelaartje is om je mistlamp van de auto omteschakelen naar de mistlamp van de caravan.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Constante stroom

Bericht door witjesm » do 28 mar 2019 13:08

RE.gif Niet alleen daarvoor dus!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Constante stroom

Bericht door HanK » do 28 mar 2019 14:11

RE.gif
Heb je daar ook een schema van?
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Constante stroom

Bericht door Micky » do 28 mar 2019 14:44

los van een schakelaartje of niet, de auto "ziet" of er een caravan achter hangt, ook bij mij meet ik geen constante stroom op de trekhaak als de stekker er niet inzit, dat staat los van een schakelaartje, want ik heb zo'n tester gekocht die hier gepromoot werd en als ik die erin stekker werkt ook de constante stroom niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Constante stroom

Bericht door HanK » do 28 mar 2019 15:39

Inderdaad, is voor mij ook nieuw, deze uitvoering.
A0880CDD-CF24-4479-BDDD-B070EBEBF7B1.png
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Constante stroom

Bericht door Chris » do 28 mar 2019 19:49

witjesm schreef:
do 28 mar 2019 12:22
Even voor de duidelijkheid. Bij veel auto's is de Jeager contactdoos niet actief als er geen stekker in zit. Als je gaat meten is daarom mijn ervaring dat het best lastig te doen is. Er zit namelijk in auto contact doos een schakelaartje die de auto laat weten dat er een stekker in zit. Ik had eerst de caravan stekker gedemonteerd zodat ik op die contacten kon meten maar dat hielp niet omdat je dan ook de bajonet sluiting kwijt bent en het schakelaartje nog niet gemaakt is.
Die schakelaar is lang niet altijd hoor.
Tegenwoordig wordt dit meestal softwarematig geregeld.
De Jaeger contactdoos is dan een onderdeel in het Canbus systeem van de auto.

Echter. .ts heeft dezelfde auto, andere caravan....
Eerst niet en nu wel dit verschijnsel..
Meten in de caravan dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Constante stroom

Bericht door witjesm » vr 29 mar 2019 10:48

HanK schreef:
do 28 mar 2019 15:39
Inderdaad, is voor mij ook nieuw, deze uitvoering.
Het maakt voor mij feitelijk niet zo veel uit hoe de auto weet dat er aanhanger achterhangt. Het probleem blijft hetzelfde dat het heel lastig is om op de contactdoos te meten.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Constante stroom

Bericht door HanK » vr 29 mar 2019 11:31

RE.gif nou,
Steker kopen , draadjes op alle pennen en deze aande andere kant op een kroonsteenstrip.
Kun je alles meten thumbup.gif
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Constante stroom

Bericht door sindaco » vr 29 mar 2019 17:19

als het een gebruikte caravan is die je gekocht hebt dan kan het ook zijn dat de vorige eigenaar de normale constante stroom in de caravan gekoppeld heeft aan de geschakelde constante stroom.
dus dan zit de constante stroom samen bij de geschakelde in de 1e doos.
maar dan zou je verderop in de caravan geen spanning moeten meten op de normale constante stroom als de stekker in de auto geplugt is en de motor uit is.

vraag me niet waarom.

als dit in de eerste schakeldoos gedaan is waar de kabel van de caravan in uitkomt dan staat verderop alleen maar spanning op de geschakelde constante stroom.
dan maakt het ook niet uit of je kabels verderop anders aansluit.
is zomaar een gedachte om even te checken in de eerste schakeldoos .

in mijn fendt en bij sommige andere fendt bezitters komt men er achter dat fendt in de eerste schakeldoos gewoon de geschakelde constante stroom gekoppeld heeft aan de normale constante stroom.
in het geval van de fendt denk je dat er niks kan gebeuren als de motor af is, maar de stroom van de koelkast gaat gewoon dan via de normale constante stroom.


gr john
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Constante stroom

Bericht door HanK » vr 29 mar 2019 17:55

RE.gif
Wie heeft het daar dan gekoppeld ?
Hoogst waarschijnlijk NIET de monteur van de stekkerdoos op de auto!
Dus een monteur van de caravandealer OF misschien al vanuit de fabriek!?
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 691
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Constante stroom

Bericht door Mstuniek » vr 29 mar 2019 18:38

uitgaande van en 7 of 13 polige aansluiting?? of heb ik daar overheen gelezen??
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Constante stroom

Bericht door Ab » vr 29 mar 2019 20:18

Fendt zette standaard af fabriek de koelkast altijd op 9.
Maar dat heeft niks te maken met probleem van TS.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Constante stroom

Bericht door HanK » vr 29 mar 2019 21:23

RE.gif
De koelkast staat toch altijd op 10, de geschakelde plus!
Volgens mij om reden van groot verbruik alleen met draaiende motor!
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Constante stroom

Bericht door sindaco » vr 29 mar 2019 21:27

RE.gif

bij fendt hebben ze de geschakelde constante stroom IN de caravan gewoon aan de normale constante stroom gekoppeld.

dat is wat ik al zei en wat ab ook zegt.

dat is zo af fabriek.

ik heb het zelf veranderd zodat de koelkast pas stroom krijgt als de motor loopt
daarom dacht ik dat zoiets misschien andersom gebeurd zou kunnen zijn bij TS

alleen moet je dan zelf een extra draad trekken naar de koelkast voeding.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Constante stroom

Bericht door HanK » vr 29 mar 2019 21:50

Ja, maar wat zal daar dan de reden voor zijn.
Omdat op elk plaatje wat je opvraagt van een caravan aansluiting , er verschil is tussen constante en geschakelde 12V..
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Constante stroom

Bericht door Chris » vr 29 mar 2019 22:03

Hele lange discussie's maar....
TS moet meten IN zijn caravan... of als hij dat niet zelf kan... dan moet ie het laten doen.

Kijk... vorige caravan... alles ok...
Nieuwe caravan... anders...
Dan zit het foutje NIET in de auto....!!!!

Vermoedelijk is er heel weinig aan de hand... de constante draad is bij de geschakelde draad doorverbonden denk ik....
Als een soort veiligheid voor de vorige eigenaar om zijn auto accu niet leeg te trekken...

Nogmaals...
Meten is weten..... als je weet wat je meet....... tenminste !!
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Constante stroom

Bericht door janoniem » vr 29 mar 2019 22:28

Chris schreef:
vr 29 mar 2019 22:03
.....de constante draad is bij de geschakelde draad doorverbonden denk ik.....
Was ook mijn eerste gedachte.
Pak even een multimeter en meet de weerstand over de pennen 9 en 10 van de stekker aan de caravan.
Is de weerstand zo goed als nul dan zijn dus ergens die betreffende draden doorverbonden.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Constante stroom

Bericht door Chris » vr 29 mar 2019 22:32

Exact...zij het niet dat de constante niet werkt... alleen de geschakelde...
Je zou dus weerstand kunnen meten op 9 naar massa, en 10 naar massa.
Dan weet je of 9 aangesloten is..... of niet zoals het hier lijkt.
Ik vermoed dat 9 niks meet n.l. losgekoppeld en aan 10 geknoopt.
maar TS is vast nu aan het meten.... even afwezig.. whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”