12v aansluiting op omvormer?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4004
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

12v aansluiting op omvormer?

Bericht door Gemineye » zo 17 mar 2019 13:41

Komend voorjaar wilde ik graag in de caravan een 12v aansluiting maken om bv de telefoons op te laden bij gebrek aan 230v. Dan pak ik de autoladers om ze op te laden. Op de accu werkt dat vast wel goed, maar werkt dat ook als de omvormer aan staat? Sloop ik daarmee geen laders/telefoons?

Reden van vragen is dat ik tijdje geleden eens 3 setjes ventilatoren voor de koelkast heb gesloopt omdat deze ongeschikt bleken voor de omvormer vd caravan. 12v is blijkbaar niet “gewoon” 12v.

In principe wilde ik die aansluiting op het normale 12v circuit vd caravan aansluiten. De accu voorzie ik dan van een kabel met 13p contrastekker. Ik hoop op die manier dat 12 aansluiting onderweg werkt op stroom vd auto, op de plek op 12v van de omvormer en in sommige gevallen op 12v vd accu.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 12v aansluiting op omvormer?

Bericht door WillyL » zo 17 mar 2019 16:53

Het hangt een beetje van de omvormer af. Een heel simpel ding maakt via een transformator en meestal een bruggelijkrichter 12volt. Dat is dan wel gelijkstroom maar gemiddeld 12v. De spanning stijgt 100 maal van 0 naar iets van 18 met 12 als gemiddelde. Sommigen geven ook meer dan 12 v. Andere, ook goedkope, hebben een gewone diode en is het 50 keer per seconde dat de spanning wisselt, met telkens de helft op 0 volt.
Duurdere modellen doen het beter met andere technieken en daar is de spanning wel correcter geregeld op 12 v a 13 v en heeft geen of weinig van de sinus die de wisselspanning over, het is echte (of bijna echt) gelijkstroom.
Je autoadapter kan normalieter wel spanningen tot 14 v aan, hoger hangt van de kwaliteit af. Op mijn fiets heb ik een omvormertje hangen dat tussen 10 volt en 38 volt correct de 5 volt levert voor de GSMs.


In mijn vroegere Beyerland hing zulk een goedkoop ding dat bovendien 15 a 18 volt leverde, nefast voor de halogeenlampje. De waterpomp had er minder last van...
Mijn huidige caravan heeft het moderne spul met een 'mooie' 13 volt en daar gebruik ik de autoadaptertjes wel frequent op.

Ja dus, het kan, maar niet steeds.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4004
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: 12v aansluiting op omvormer?

Bericht door Gemineye » zo 17 mar 2019 22:21

Ah ik had op een iets eenvoudiger antwoord gehoopt denk ik, Haha! Ik zal eens in de caravan koekeloeren wat het voor ding is als ik de caravan weer opgehaald heb. Vooralsnog heb ik alleen nog maar geconstateerd dat de omvormer werkt, verder niet. Is natuurlijk ook best optie om die 12v aansluiting alleen te gebruiken bij gebruik van de accu, en anders gewoon de 230v te gebruiken.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 952
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: 12v aansluiting op omvormer?

Bericht door Tjub » vr 23 aug 2019 13:51

Ik wil een hybrid koelbox kopen en deze, i.v.m. weinig ruimte in de kofferbak, in de caravan plaatsen tijdens het rijden. Hiervoor moet ik wel een 12v aansluiting creeren in de caravan. Ben dan ook benieuwd hoe dat te doen. Of kan ik gewoon stroom aftappen van mijn moveaccu?
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12v aansluiting op omvormer?

Bericht door Chris » vr 23 aug 2019 17:16

@Gemineye..

Ja hoor kan...als je wat voorzorgsmaatregelen neemt.
Die 12 volt van de omvormer moet dan even een nette gestabiliseerde 12 volt van gemaakt worden.
Kijk eerst eens even welk merk en type omvormer je hebt.

Anders...met de USB auto lader werkt het...
Als je geen 230 volt hebt.
Daarnaast..
Ik heb een multi lader met 5 USB kabeltjes in de hut..altijd laadpunten beschikbaar...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12v aansluiting op omvormer?

Bericht door Chris » vr 23 aug 2019 17:19

Tjub schreef:
vr 23 aug 2019 13:51
Ik wil een hybrid koelbox kopen en deze, i.v.m. weinig ruimte in de kofferbak, in de caravan plaatsen tijdens het rijden. Hiervoor moet ik wel een 12v aansluiting creeren in de caravan. Ben dan ook benieuwd hoe dat te doen. Of kan ik gewoon stroom aftappen van mijn moveaccu?
Zou ik niet doen, Mover accu is dan snel leeg tot op de bodem, en dus grote kans op defect raken.
Geschakelde spanning uit de auto is een optie, zolang de motor draait...en de aansluitkabel dik genoeg is zou dat kunnen.

Ik heb zo'n Hybride koelbox....in de auto kofferbak staan idd....dat werkt..goed..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 952
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: 12v aansluiting op omvormer?

Bericht door Tjub » vr 23 aug 2019 18:36

Heb ook dezelfde besteld vandaag. Tuurlijk zou ik hem het liefst in de kofferbak zetten. Misschien toch maar wel en dan de dakkoffer erbij om de ruimte goed te maken... We gaan het meemaken..
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4004
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

12v aansluiting op omvormer?

Bericht door Gemineye » za 24 aug 2019 12:27

@chris

Deze omvormer zit er bij mij in. Ik denk origineel, dus 1998.

Zou ik daar gewoon een USB lader op aan kunnen sluiten?

Afbeelding
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 12v aansluiting op omvormer?

Bericht door Chris » za 24 aug 2019 18:29

RE.gif
Nee...niet doen.
ZIG omvormers zijn niet echt top producten als het op gelijkrichting aankomt.

Stuur mij een PB met je exacte wens, maandag ben ik weer thuis en heb "alles" bij de hand.
Op mn mobiel is het wat lastig typen...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 12v aansluiting op omvormer?

Bericht door Ab » zo 25 aug 2019 14:40

@ Tjub..
Je hebt helemaal niets nodig onderweg.
Een hybride is ook niet eens nodig. Alleen maar extra gewicht en duurder in aanschaf.
Ik heb een compressor koelbox die uitsluitend op 230 volt werkt.
Als ik die goed vol doe met bier, melk, limonade en weet ik veel, en ik zet 'm de nacht voor vertrek aan, dan blijft ie
2 dagen en 2 nachten koud is mij gebleken.
Bij overnachten op een camping deed ik wel altijd de stekker erin, en dan was het helemaal geen probleem.
Nb. De koelbox stond altijd achterin de bak van mijn auto, onder een zwart deksel.
Niet de meest gunstige omstandigheden bij 30 graden dus.
Doe dus geen moeite en probeer het gewoon eens.
Kan thuis ook. Gewoon 's morgens de stekker eruit .
Hoe voller de koelbox hoe beter werkt het.
Je kunt ' m bijv in de nacht laten koelen tot iets van 2 graden onder nul.
Zonder stroom in de volle zon is de temperatuur de avond erop hooguit gestegen naar 6 graden in de koelbox.
Bij hoge temperaturen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 952
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: 12v aansluiting op omvormer?

Bericht door Tjub » zo 25 aug 2019 23:35

We gaan het uitproberen. Dan kan die gewoon in caravan zolang. Volgend jaar nog 1 zomervakantie met huidige auto, daarna een nieuwe (grotere).
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”