Stroomverbruik op de oprit

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door AadB » do 28 feb 2019 22:30

Wij hebben ook zonnepanelen, 16 stuks, dat heeft vorig 4600 KWh opgebracht. Die gaan natuurlijk wel van het totaal gebruik af maar dan hou ik nog 3500 KWh over die ik mag betalen knipoog.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door Scout15 » do 28 feb 2019 22:33

Bij ons stond de caravan ook constant aan de paal(wel koelkast uit). Na het lezen van je bericht bij thuiskomst de stekker er maar uitgetrokken.. whistle.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door PD » do 28 feb 2019 22:35

Chris schreef:
do 28 feb 2019 21:56
Heb je misschien wat aparte lampen boven wat plantjes constant aanstaan??? awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Dat zou je bijna denken ja; toch is het hogere verbruik (dus geen verspilling) wel verklaarbaar, o.a. door:
500 kWh: caravan (geschat op basis van nog beperkte meting)
550 kWh: vriezer en koelkast in garage
650 kWh: vijverpompen
700 kWh: terrarium
Ik denk maar zo, we roken geen van beiden mrgreen.gif Vorig jaar na de zomervakantie hebben we de wasmachine en de wasdroger vervangen, dus we gaan overhouden knipoog.gif Ik zal mijn vrouw vragen wat minder stoofpotjes te maken awhoea.gif
Laatst gewijzigd door PD op do 28 feb 2019 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door Erwin1987 » do 28 feb 2019 22:37

Als het voor jezelf maar verklaarbaar is is het prima toch. Leek alleen zoveel.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door PD » do 28 feb 2019 22:58

RE.gif
Klopt, dat was ook precies de reden om het stroomverbruik van de caravan eens te meten thumbup.gif Ik laat de kWh meter er gedurende dit seizoen tussen zitten om een betrouwbaar beeld te krijgen.

Mogelijk vind ik een verband tussen maandverbruik en maandtemperatuur; dan kan ik de kWh meter ook nog als buitenthermometer gebruiken awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door Erwin1987 » do 28 feb 2019 23:08

Helaas kunnen we de caravan niet zo vaak ophalen als jullie dus voor mij volstaat alleen een schakelaar die het buiten stopcontact schakelt


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door Roland54 » do 28 feb 2019 23:40

De grootste stroomvreter is de absorptie koelkast. Waarom worden eigelijk nog steeds absorptie koelkasten in caravans gebouwd?
Een compressie koelkast verbruikt veel minder stroom en koelt ook nog beter in de hete zomer.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door graaf » vr 1 mar 2019 02:32

PremiumDiscovery schreef:
do 28 feb 2019 22:35
Ik zal mijn vrouw vragen wat minder stoofpotjes te maken awhoea.gif
Geef haar een slow-cooker aflower.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door Chris » vr 1 mar 2019 10:33

Roland54 schreef:
do 28 feb 2019 23:40
De grootste stroomvreter is de absorptie koelkast. Waarom worden eigelijk nog steeds absorptie koelkasten in caravans gebouwd?
Een compressie koelkast verbruikt veel minder stroom en koelt ook nog beter in de hete zomer.
Wat dacht je van geluiden die een Kompressor Koelkast produceert?
Lig je er net naast met je hoofd op je kussen, slaat die kompressor ineens aan...
Man man... midden in de nacht... dat wil je niet.

Maar, eigenlijk...
Grootste stroomvreter de Absorbtie KK...
Valt allemaal echt wel mee hoor.
Gemiddeld zijn de 230 Volt elementen zo'n 75 tot 100 Watt.
En, die worden door een thermostaat geschakeld, dus zeker niet constant aan..
Dus zo'n 0,75-1 Ampere ALS hij ingeschakeld is....
Valt in mijn opinie wel mee toch??

Veel grotere stroomvreters zijn elektrische kacheltjes enzo... die zuipen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Stroomverbruik op de oprit

Bericht door thmeyer » vr 1 mar 2019 11:46

@.Chris

Afgelopen najaar 2,5 week op de camping gestaan bij de Moezel prachtig mooi weer gehad. Door het mooie weer, stond de caravan KK 90% van de tijd te koelen. Met dezelfde Kwh-meter die jij heb was dat makkelijk te controleren. Dus gemiddeld per dag 125 watt x 24 x 90% = 2700Wh = 2,7 Kwh. Na deze vakantie heb ik pas de ventilatoren achter de caravan KK ingebouwd en wie verwacht nog zulk mooi weer. Met deze ventilatoren hoop ik dat de KK beter koelt en misschien ook minder verbruikt !!!

Link: Inbouw ventilator KK

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door Michel1975 » vr 1 mar 2019 14:27

Ik zal vanmiddag even kijken op de afrekening van de camping. Bij ons staat de caravan van maart tot en met oktober op een vaste plek. Als we weggaan staat er 1 koelkast in de voortent en die in de caravan. Ik ga echt niet ieder weekend mijn caravan aanzetten. Kachel wordt weinig tot niet gebruikt en het scheelt misschien ook dat we een zonnepaneel op het dak hebben liggen. Ben eigenlijk wel benieuwd.

Hier in huis behoorlijk verbruik. 6800Kwh. Maar ja met de hele zomer 3 airco's een elektrische auto en alle apparatuur is dat wel redelijk te verklaren. Overweeg zonnepanelen. Kan er 24 plaatsen echter vind ik ze nog steeds niet mooi. Met name op een huis uit 1891 is het een beetje vloeken in de kerk. mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door nitro68 » vr 1 mar 2019 20:29

Hier 20000 (twintigduizend) per jaar, alles gaat hier op strøm.
Dus die caravan stand-by laten staan merk ik niet eens. mrgreen.gif
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door Williamr » vr 1 mar 2019 22:26

Leuke test, ik ben benieuwd wat het totaalverbruik zal zijn op het eindvan het jaar.

Als ik zo hoor wat de mensen allemaal verbruiken per jaar valt het hier best mee, 8500 kWh. En geen gasmeter.....
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door WillyL » za 2 mar 2019 11:20

Ik heb de caravan ook vaak aan de paal hangen naast het huis. De omvormer verbruikt iets van 7 watt op standby en die kan ik nu dmv een stopcontact in de kleerkast uitschakelen. De lampjes branden dan via de moverbatterij die aan een CTEC druppellader hangt. Die verbruikt iets van 2 watt in druppelstand.
De ventilator van de ringverwarming is 60w onafhankelijk of die snel of traag draait. Koelkast 120w.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door Reisben » za 2 mar 2019 22:13

Als ik de discussie lees denk ik er weer aan dat we vaak geen benul hebben van het energieverbruik van apparaten in het algemeen en van onze caravan in het bijzonder. Zelfs als op de camping de zekering eruit springt gaat niet altijd een lampje branden.

Ik heb eens de vraag gesteld aan het tijdschrift van ACSI waarom ze bij een test van een caravan of camper niet het aangesloten elektrisch vermogen vermelden. Ik bedoel: als in een caravan alle elektrische apparatuur en verlichting is ingeschakeld levert dat een Amperage op en dus een vermogen. Door te vermelden dat een caravan laten we zeggen 2500 Watt trekt en dat daarvoor dus de camping minimaal 10 Ampére moet leveren, geeft dat misschien de mensen houvast. Je kunt zelfs aan een sticker aan de binnenkant van de deur geplakt denken: pas op, 2500 Watt, 10 Amp.

Mijn zwager verbaasde zich erover dat hij met zijn nieuwe, enorme camper regelmatig de zekering van campings liet springen. Toen ik hem vroeg om eerst eens alle elektrische apparatuur uit te schakelen, op zijn Ampéremeter te kijken en vervolgens eerst alle verlichting in te schakelen gingen hem de ogen open. Acht Ampére LEDverlichting. Dat is bij 12 Volt, maar het zegt wel dat energiezuinig licht en LED niet hetzelfde is. Reden om voor technisch niet onderlegde mensen, en dat zijn de meeste mensen denk ik, een zichtbare waarschuwing te plaatsen.
Maar ik kan het mis hebben...

Van ACSI heb ik nooit iets gehoord.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door PD » za 2 mar 2019 22:15

RE.gif
Je hebt het inderdaad (wederom) mis :( net als je doemschrijverij over de prijs van onderdelen...

Get a life mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door Erwin1987 » za 2 mar 2019 23:57

Reisben schreef:Als ik de discussie lees denk ik er weer aan dat we vaak geen benul hebben van het energieverbruik van apparaten in het algemeen en van onze caravan in het bijzonder. Zelfs als op de camping de zekering eruit springt gaat niet altijd een lampje branden.

Ik heb eens de vraag gesteld aan het tijdschrift van ACSI waarom ze bij een test van een caravan of camper niet het aangesloten elektrisch vermogen vermelden. Ik bedoel: als in een caravan alle elektrische apparatuur en verlichting is ingeschakeld levert dat een Amperage op en dus een vermogen. Door te vermelden dat een caravan laten we zeggen 2500 Watt trekt en dat daarvoor dus de camping minimaal 10 Ampére moet leveren, geeft dat misschien de mensen houvast. Je kunt zelfs aan een sticker aan de binnenkant van de deur geplakt denken: pas op, 2500 Watt, 10 Amp.

Mijn zwager verbaasde zich erover dat hij met zijn nieuwe, enorme camper regelmatig de zekering van campings liet springen. Toen ik hem vroeg om eerst eens alle elektrische apparatuur uit te schakelen, op zijn Ampéremeter te kijken en vervolgens eerst alle verlichting in te schakelen gingen hem de ogen open. Acht Ampére LEDverlichting. Dat is bij 12 Volt, maar het zegt wel dat energiezuinig licht en LED niet hetzelfde is. Reden om voor technisch niet onderlegde mensen, en dat zijn de meeste mensen denk ik, een zichtbare waarschuwing te plaatsen.
Maar ik kan het mis hebben...

Van ACSI heb ik nooit iets gehoord.
Jij maakt je wel heel druk over de stroom als ie eruit klapt is het teveel, zet je hem en doe je apparaten niet meer tegelijk aan. Waarschuwingsstickers? En als de mensen dan een koelbox extra meenemen? Wat een moeite zeg.


Erwin
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door deusjevo » zo 3 mar 2019 00:32

PremiumDiscovery schreef:
za 2 mar 2019 22:15
RE.gif
Je hebt het inderdaad (wederom) mis :( net als je doemschrijverij over de prijs van onderdelen...

Get a life mrgreen.gif
scratch.gif

Straffe uitspraken, ik kan mij vergissen maar volgens mij haal je een paar leden en draadjes door elkaar? whistle.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door Michel1975 » zo 3 mar 2019 01:19

Zo nog even nagekeken maar slechts 450kwh voor een heel seizoen. Dat is wel heel weinig maar het zal ongetwijfeld kloppen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door Scout15 » zo 3 mar 2019 07:35

@PD, vind de reactie naar Reisben ook (te) hard. Ik vind het eigenlijk wel een goed idee om te weten. Wat trekt mijn caravan maximaal aan stroom / amperage als alle af fabriek ingebouwde verbruikers aanstaan? Dit geeft je dan wel een idee wat er nog voor ruimte over is(of niet) voor andere verbruikers.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door PD » zo 3 mar 2019 08:25

deusjevo schreef:
zo 3 mar 2019 00:32
Straffe uitspraken, ik kan mij vergissen maar volgens mij haal je een paar leden en draadjes door elkaar? whistle.gif
Klopt, sorry daarvoor aan Reisben aflower.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door sailor wim » zo 3 mar 2019 08:37

PremiumDiscovery schreef:
do 28 feb 2019 22:35
700 kWh: terrarium
Ik heb vroeger een paludarium gehad.
Wilde eigenlijk een terrarium maar kon geen afscheid nemen van mijn aquarium.
Leuk zo'n stukje natuur in huis.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door WillyL » zo 3 mar 2019 09:35

Sluipverbruikers zijn er in veel soorten en gewichten, ook en vooral thuis en ik vermoed dat velen er zich niet van bewust zijn van het totale verbruik ervan.
TV op standby, allerhande opladers op standby. WiFi en ander netwerkspul, heb je die tijdens je slaap echt nodig?
diepvriezer, koelkast of wijnkelderkoelkast die misschien niet in de meest koele kamer van het huis staan.
De pompen van de verwarming (in het vorige huis van mijn vrouw stonden er 2 CONSTANT te draaien dat was meer dan 60 watt jaar in jaar uit en verschrikkelijk slecht gedaan door de installateur, maar komt een modale burger daarachter, nee dus behalve na vergelijk van haar verbruik en het mijne).
Nog gewone gloeilampen, buitenverlichting die vrij veel nutteloos brandt, (nachtverlichting) in traphallen, kan ook met voelers. Permanente ventilatiesystemen, zonneboilerss (pompen)...
Leren jullie kinderen van jullie voorbeeld om het licht achter zich uit te doen wanneer ze als laatste de kamer verlaten?
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Met zijn allen zuinig omspringen met energie is een oplossing, of wanneer je dat niet doet, zelf je electriciteit opwekken (zon, water, wind), maar dan moet de overheid meewillen (vergunningen).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door deusjevo » zo 3 mar 2019 09:38

PremiumDiscovery schreef:
zo 3 mar 2019 08:25
deusjevo schreef:
zo 3 mar 2019 00:32
Straffe uitspraken, ik kan mij vergissen maar volgens mij haal je een paar leden en draadjes door elkaar? whistle.gif
Klopt, sorry daarvoor aan Reisben aflower.gif
Dat is netjes thumbup.gif , uitspraken als “Get A Life” zijn wel heel erg denigrerend naar iemand toe.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Stroomverbruik op de oprit

Bericht door Roland54 » zo 3 mar 2019 13:05

Chris schreef:
vr 1 mar 2019 10:33
Roland54 schreef:
do 28 feb 2019 23:40
De grootste stroomvreter is de absorptie koelkast. Waarom worden eigelijk nog steeds absorptie koelkasten in caravans gebouwd?
Een compressie koelkast verbruikt veel minder stroom en koelt ook nog beter in de hete zomer.
Wat dacht je van geluiden die een Kompressor Koelkast produceert?
Lig je er net naast met je hoofd op je kussen, slaat die kompressor ineens aan...
Man man... midden in de nacht... dat wil je niet.
Wij hadden een Weaco compressor koelkast in onze buscamper. En die was echt wel fluisterstil!
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”