Truma combi e geen constante temperatuur

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
b-swart
Berichten: 7
Lid geworden op: di 3 okt 2017 12:47

Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door b-swart » zo 10 feb 2019 20:50

Wij zijn voor het eerst op wintersport met onze nieuwe caravan, Fendt Tendenza, voorzien van de Truma Combi e, aangestuurd door de Truma cp Plus. Voor de goede orde: winterkamperen met de caravan doen we al ruim 30 jaar, dus aan ervaring geen gebrek. Op zich gaat het verwarmen prima maar ik loop tegen het volgende probleem aan:
De ingestelde temperatuur wordt niet goed "vastgehouden". Ingesteld op bijv 21° springt de verwarming pas aan als het onder de 19° duikt of slaat pas af als het 24°. Met name 's nachts is dat vervelend. De nachttemperatuur staat op 15° ingesteld maar pas bij bijv 12° springt de verwarming aan. Soms loopt de temperatuur op tot 17/18° voordat de verwarming afslaat.
De offset staat goed ingesteld, in mijn geval op -4 om de temperatuurafwijking van de voeler, die op een te koude plaats is gemonteerd, te corrigeren.
Herkent iemand dit probleem? Zo ja, is er iets aan te doen?
Alvast dank voor eventuele reacties.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Micky » zo 10 feb 2019 21:15

RE.gif

ik denk toch dat je naar dat laatste moet kijken, stel hem eens in op standaard en probeer uit te vinden of je bijv. tocht hebt die de meting van de sensor beinvloed.
Inhoudelijk heb ik verder geen verstand van de Truma die jullie hebben.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Jan van Vijven » zo 10 feb 2019 21:50

Wij hebben dezelfde kachel zonder E, wij hebben alleen maar goede ervaringen. Stook je op E of op gas?
Ik heb nooit aan de instellingen geprutst, vanaf het begin deed dat ding wat die moest doen, zelfs de airco staat op deze manier op de zelfde thermostaat.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

b-swart
Berichten: 7
Lid geworden op: di 3 okt 2017 12:47

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door b-swart » zo 10 feb 2019 22:55

We gebruiken uitsluitend gas als brandstof. Op stroom bij -15 in de nacht red je echt niet en is een dure grap.
Zoals al gezegd vind ik de plaats van de sensor inderdaad discutabel: Vlak bij de deur. Vandaar de genoemde offset. Dus de afwijking in temperatuur gemeten door de voeler en de werkelijke temperatuur in de caravan wordt daardoor gecorrigeerd. Ik kan de plaats van de sensor ook niet veranderen. Dat zou de dealer moeten doen. Zal hem het probleem voorleggen en eens kijken of daar een oplossing uitkomt.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Jan van Vijven » zo 10 feb 2019 23:40

Ik heb geen offset ingesteld, heb jij dat zelf gedaan?
Bij ons zit die censor ook bij de deur, is standaard zo. De dealer zal dit dan ook niet zomaar (gratis) veranderen denk ik.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

b-swart
Berichten: 7
Lid geworden op: di 3 okt 2017 12:47

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door b-swart » ma 11 feb 2019 07:51

De offset (callibreren van de gemeten temperatuur) is bij mij simpel in te stellen via het cp pllus display. Dat werkt ook prima. De feitelijke temperatuur komt nu keurig overeen met de temperatuur op de display alleen het schommelt teveel naar mijn zin. Dat zou toch de grote winst moeten zijn van dit systeem ten opzichte van het gepiel met de thermostaat bediening van de oudere systemen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Jan van Vijven » ma 11 feb 2019 08:47

Zoals gezegd: ik heb dezelfde, en die werkt perfect, dag en nacht! Zowel in de winter als zomers met de airco!
Wellicht de fabrieks instellingen terug zetten en alle blaas openingen in de leefruimte open zetten.

Die offset heb ik persoonlijk mijn bedenkingen bij, als er enige vorm van tocht of andere luchtverplaatsing is zal dit nooit goed te berekenen zijn, niets beter dan een censor die direct detecteert.
Op zich maakt het niet uit waar de censor zit, het gaat om de gevoels temperatuur, soms moet die hoger of lager staan dan wat jij lekker vind maar wel constant blijven. Thuis is de thermostaat ook niet altijd correct, bij de één moet die op 21 en bij de ander op 22 of 23 staan om toch de zelfde temperatuur te hebben (ik heb er vier)
Heb je de ventilator ook op auto staan zodat deze bij de bereikte temp langzamer gaat lopen of stopt?

Kook je ook in de caravan? Deze warmte komt niet snel bij de censor maar komt wel in je offset ruimte...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

b-swart
Berichten: 7
Lid geworden op: di 3 okt 2017 12:47

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door b-swart » ma 11 feb 2019 18:09

Ik begrijp niet zo goed wat de offset voor invloed zou kunnen hebben op het constant houden van de temperatuur. Dat is toch gewoon een kunstmatige verhoging of verlaging van de door de sensor gelezen temperatuur? Het gaat juist om het constant houden van de door mij ingestelde temperatuur. Daar zit te veel variatie in.
Ik heb altijd alle blaasopeningen open staan en tijdens het koken ventileren we extra. Vrijwel geen last van condens, hooguit 's morgens. De ventilator werkt vrijwel automatisch. De eco-stand is standaard en past zich aan aan het vermogen dat de kachel levert. Dan is er nog de stand high, die gebruik ik als 's ochtends de leefruimte van 14 weer naar 21 moet worden gestookt en om de condens er versneld uit te krijgen. Dat werkt allemaal prima.
As we speak staat de thermostaat op 22, de werkelijke temperatuur is 24. Schakel ik de thermostaat naar 21 dan zakt de werkelijke temperatuur geleidelijk naar 18 of zelfs naar 17 voordat ie weer aanspringt. Dat vind ik dus irritant.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Micky » ma 11 feb 2019 18:51

RE.gif

Je hebt een probleem, dat wil je opgelost hebben, het eerste wat je dan altijd doet is teruggaan naar de basis/fabrieksinstellingen, als blijkt dat je probleem niet opgelost is, kun je dit uitsluiten en ga je weer verder.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door scooterandre » di 12 feb 2019 09:35

Offset is niet het probleem. (temperatuursverschil tussen gemeten temperatuur en werkelijke temperatuur)

Het is meer een hysterese-issue. (temperatuursverschil tussen inschakelen en uitschakelen)
Een te kleine hysterese is niet gewenst, de kachel springt dan zenuwachtig aan en uit. 5 graden

Ik weet alleen niet of dit ook is in te stellen in je thermostaat.

De sensor dichter bij de kachel plaatsen zorgt tevens voor een kleinere hysterese.
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Jan van Vijven » di 12 feb 2019 11:47

RE.gif
De kachel zit in de bank en heeft geen stralings warmte, de censor reageert daar dus niet op.
De uitblaas stopt direct met verwarmen zodra de temperatuur bereikt is en de kachel gaat volledig uit, “doorschieten” hoeft dus helemaal niet!
Het is een electronisch geregelde kachel die middels een geregelde blazer de warmte afgeeft, dit werkt normaal gezien perfect.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door scooterandre » di 12 feb 2019 12:20

RE.gif RE.gif Ik heb een zin niet afgemaakt.
Een hysterese van 5 graden is mijns inziens ook teveel.
Buien vallen niet.

b-swart
Berichten: 7
Lid geworden op: di 3 okt 2017 12:47

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door b-swart » di 12 feb 2019 13:38

Dank voor de adviezen tot dusver. Ik heb de CP plus teruggezet naar fabrieksinstellingen en de offset vooralsnog niet opnieuw ingesteld. Die staat vanuit de fabrieksinstelling op 0. Nu eens kijken of e.e.a. verbetert.
In elk geval wel weer een nieuw begrip geleerd: hysterese. Nog nooit van gehoord. Maar ik ben dan ook geen techneut. Via wikipedia heb ik wel begrepen dat de term ook op andere gebieden wordt gebruikt.

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Bartje » do 14 feb 2019 19:33

Dit probleem is mij onbekend, en ik heb ook een combi 6E.

Bij mij is de schommeling hooguit een paar graden.

Het is niet de CP Plus die bepaald wanneer de verwarming moet opstarten/afslaan, het is de combi zelf.
De temperatuursensor is op de combi zelf aangesloten.
De Combi meet zijn temperaturen op een 1/10 van een graad nauwkeurig.
Heb nog maar zelden problemen gezien met betrekking tot de temperatuursmeting op dit type toestel.

Laat de Combi eens nakijken door een Truma service center.
Zij kunnen een Combi uitlezen terwijl deze werkt en zien hoe deze met zijn parameters omgaat.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Jan van Vijven » do 14 feb 2019 20:06

RE.gif
Volgens mij regelt de kamerthermostaat middels de censor wanneer de kachel of airco aan of uit gaat.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Bartje » vr 15 feb 2019 19:35

RE.gif

Als je met kamerthermostaat de CP Plus bedoeld, heb je het verkeerd voor.

De CP Plus geeft commando's aan de toestellen die op de TIN-bus aangesloten zijn : combi verwarming, alde verwarming, airco, …
De toestellen doen zelf hun metingen aan de hand van hun sensoren.

Wanneer een tech een combi wil uitlezen, moet hij eerst en vooral de CP Plus afkoppelen, besturen gaat dan via de laptop van de tech.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Jan van Vijven » vr 15 feb 2019 19:44

Waarom hangt er dan een separate censor bij de "thermostaat" ? de toestellen zullen toch ergens moeten voelen hoe de temp is, De airco (onder bed) de kachel (onder de bank) voelen daar de kamertemperatuur niet.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Bartje » za 16 feb 2019 08:53

De temperatuursensor voor verwarming (ronde zwarte, diameter ong 2 cm) is op de verwarmingseenheid (combi) aangesloten.
De Truma Aventa meet zijn temperatuur op de luchtverdeler.
Elk toestel heeft sensoren.

Op de CP Plus wordt geen enkele extra sensor aangesloten.
Op de CP Plus zit ook geen enkele sensor.
De CP Plus heeft enkel aansluiting voor TIN bus en 12 Volt.
Zet je de CP Plus in op 20°C dan stuurt deze dat door naar de aangesloten toestellen, en deze gaan na onderling overleg het voertuig opwarmen/afkoelen.
Het enige wat de CP Plus zelfstandig kan doen, is bijhouden hoe laat het is en een timer besturen.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Jan van Vijven » za 16 feb 2019 09:16

Ok dan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

b-swart
Berichten: 7
Lid geworden op: di 3 okt 2017 12:47

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door b-swart » zo 17 feb 2019 07:11

Deze sensordisccussie laat ik aan me voorbijgaan. Na terugzetten naar fabrieksinstellingen en offset ongemoeid laten treedt er geen verbetering op. Eind van de maand gaat de caravan naar dealer voor onderhoudsbeurt en dan zal ik het probleem bespreken.

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Sjakie » za 9 mar 2019 22:02

Hoi Bart,

Ik sta nu in Oostenrijk en heb eigenlijk hetzelfde probleem met 2018 Fendt diamant stel hem in op 20 graden ventilator op Eco en hij zakt gemeten op aparte temp meter naar 16 / 17 graden en begint dan pas aan te slaan.
Is niet comfortabel als je savonds aan tafel zit. Buiten is het deze week niet koud rond de 8 graden. Dus deze schommelingen vind ik apart.
Mocht je nws horen van dealer houd ik me aanbevolen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Micky » za 9 mar 2019 22:05

De oplossing is vloeistofverwarming, dan zit het zeker goed mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Sjakie » za 9 mar 2019 22:25

Micky schreef:
za 9 mar 2019 22:05
De oplossing is vloeistofverwarming, dan zit het zeker goed mrgreen.gif
😂😂😂 geld was op Micky .

Abve

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Abve » za 9 mar 2019 23:13

Jan van Vijven schreef:
zo 10 feb 2019 21:50
Wij hebben dezelfde kachel zonder E, wij hebben alleen maar goede ervaringen. Stook je op E of op gas?
Ik heb nooit aan de instellingen geprutst, vanaf het begin deed dat ding wat die moest doen, zelfs de airco staat op deze manier op de zelfde thermostaat.
Ik lees dit draadje nu pas, dus ook nog maar even een reaktie van een (inmiddels) ervaringsdeskundige mrgreen.gif
Ik heb nl. ook de combi zonder E.
We hebben dit jaar al bijna 2 weken gebruik gemaakt van de kachel en geen problemen geconstateerd.
Overdag staat hij op 18 graden en dan geeft het TFT-scherm (Hobby) 20 graden aan.
‘s-Nachts gaat hij naar 7 graden eb houdt dit prima vast.

Eerlijk gezegd heb ik mij er ook niet druk om gemaakt.
Je moet het systeem ook even leren kennen.
Als ik weet dat het bij de instelling van 18, 20 graden wordt is dat toch prima.
Ik auto’s is dit ook vaak verschillend.

De vloerverwarming staat overigens ook altijd aan in deze maanden.
Succes verder.

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: Truma combi e geen constante temperatuur

Bericht door Sjakie » zo 10 mar 2019 14:22

Abve schreef:
za 9 mar 2019 23:13
Jan van Vijven schreef:
zo 10 feb 2019 21:50
Wij hebben dezelfde kachel zonder E, wij hebben alleen maar goede ervaringen. Stook je op E of op gas?
Ik heb nooit aan de instellingen geprutst, vanaf het begin deed dat ding wat die moest doen, zelfs de airco staat op deze manier op de zelfde thermostaat.
Ik lees dit draadje nu pas, dus ook nog maar even een reaktie van een (inmiddels) ervaringsdeskundige mrgreen.gif
Ik heb nl. ook de combi zonder E.
We hebben dit jaar al bijna 2 weken gebruik gemaakt van de kachel en geen problemen geconstateerd.
Overdag staat hij op 18 graden en dan geeft het TFT-scherm (Hobby) 20 graden aan.
‘s-Nachts gaat hij naar 7 graden eb houdt dit prima vast.

Eerlijk gezegd heb ik mij er ook niet druk om gemaakt.
Je moet het systeem ook even leren kennen.
Als ik weet dat het bij de instelling van 18, 20 graden wordt is dat toch prima.
Ik auto’s is dit ook vaak verschillend.

De vloerverwarming staat overigens ook altijd aan in deze maanden.
Succes verder.
Hoi Abve ,

Het viel mij gewoon op dat de temparatuur redelijk schommelt terwijl het toch redelijk electronisch geregeld is.
Ik kan er wel mee leven maar qua comfort had ik het niet verwacht.
Ik switch nu af en toe tussen de eco stand en high stand van de blower. Dat helpt ook. Ff regelen via truma app. Scheelt opstaan😜.
Wat betreft de vloerverwarming aan in Oostenrijk???
Kreeg de vorige keer op wintersport een rekening van stroom die was bijna hoger als de staplek.
Dus geen vloerverwarming aan en ik mis het niet doordat er een tapijt set inzit.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”