Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door thmeyer » vr 8 feb 2019 12:01

witjesm schreef:
vr 8 feb 2019 11:19
RE.gif Toch kan je dit niet universeel toepassen. Ik snap wel dat ik een belachelijk dure accu in de caravan heb staan die weinig zullen overwegen maar wil alleen aantonen dat je gewoon de spec van de accu moet toepassen en geen vuistregels.

Mijn accu can zonder problemen to -10°C geladen worden en gebruikt to -20°C. Net als elke accu heeft ook een LiFePO4 accu last van de kou maar wel minder in mijn beleving.
Beste Witjesm,

De waardes (temperaturen) die ik genoemd heb, zijn specifiek voor de Power Xtreme X20 en de X30, dus ook onder de 0 graden niet meer laden en de reden daarvoor is bekend.

Gr. Theo
Bijlagen
Specificatie Power Xtrme X20.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door witjesm » vr 8 feb 2019 13:05

thmeyer schreef:
do 7 feb 2019 20:06
Bij een lfepo4 accu ligt de laad-temperatuur tussen de 0 en 45 graden.
Voor een maximale levensduur is laadtemperatuur tussen 20 en de 25 graden (kamertemperatuur) en tussen de 35 t/m 80% geladen is.
Daar boven en daaronder loopt de aantal laadcyclussen (leefsduur) terug.
Onder de 0 graden is de capaciteit van de accu zodanig laag geworden en dat de accu wordt overladen.
Dank voor de verduidelijking. Ik begrijp nu dat je het specifiek over de X20 had maar dat kon ik niet uit het verhaal opmaken.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door jackt » vr 8 feb 2019 13:05

RE.gif RE.gif

Helder! thumbup.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door thmeyer » vr 8 feb 2019 13:54

thmeyer schreef:
vr 8 feb 2019 11:46
Beste DieselTijger,

Zo als jij al schrijf heb jij een Kip caravan met een CERS, die is standaard uitgerust met een ”laad-booster” die de "accu" tijdens het rijden oplaad. En niet iedereen hebben een Kip caravan. Vele andere merk caravans hebben dat niet. Die hebben vaak wel een acculader, maar die laad de “accu” pas op, als je aan de paal staat.

Gr. Theo
Nog wat specificaties betreffende de CERS.
Bijlagen
Specificatie CERS 20A en 20D.JPG
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

josvanderheide
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 16:35

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door josvanderheide » zo 18 apr 2021 13:18

Dag Peter,

het is al een tijdje geleden dat jij de vraag stelde hoe de powerxcharger xc3 aan te sluiten was.
Ook ik ben hetzelfde van plan, alleen zag ik nergens een duidelijk antwoord. Misschien heb jij het al in orde gemaakt en ben ik erg benieuwd naar jouw manier van installatie.
Graag een reactie.

Alvast bedankt,
Jos van der Heide

josvanderheide
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 16:35

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door josvanderheide » zo 18 apr 2021 18:15

Is er al iemand die de powerxcharger xc3 aangesloten heeft en mij kan vertellen hoe dat moet.
Op de geschakelde constante stroomdraad op pin 10 heb ik de koelkast aangesloten. Dus wil ik eigenlijk de charger aansluiten op de constante stroomdraad op pin 9 van de Jaegerstekker. Charger zorgt er zelf voor dat de auto-accu niet leeggedronken wordt. Moet er nog een zekering tussen en met welke draaddikte moet ik eraan aansluiten?
Alvast bedankt
Jos

peterh
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 11 mar 2015 10:48

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door peterh » zo 18 apr 2021 18:19

josvanderheide schreef:
zo 18 apr 2021 13:18
Dag Peter,

het is al een tijdje geleden dat jij de vraag stelde hoe de powerxcharger xc3 aan te sluiten was.
Ook ik ben hetzelfde van plan, alleen zag ik nergens een duidelijk antwoord. Misschien heb jij het al in orde gemaakt en ben ik erg benieuwd naar jouw manier van installatie.
Graag een reactie.

Alvast bedankt,
Jos van der Heide
Jos,
Ik heb de accu en de powerxcharger bij mijn dealer aangeschaft en deal gemaakt, dat zij voor het aansluiten zorgen.

Gr. Peter
onze BMW X1trekt een Dethleffs 510DB uit 2010 met een Truma mover en Truma 6300 luifel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door Ab » zo 18 apr 2021 21:15

Een zekering? Ja natuurlijk.
Draaddikte 2,5 mm2.
Aansluiten is supersimpel.
Power in- power out spreekt voor zich.
Constante plus en min kan je vinden door de kabel vanaf de auto te volgen.
Bij veel caravans zit voorin een doosje waar alle draden inzitten.

Verder mag je jezelf afvragen waarom je wilt laden tijdens het rijden.
Voor 95 % van de caravan bezitters heeft het geen enkel nut.
De accu is immers altijd vol bij vertrek.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

peterh
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 11 mar 2015 10:48

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door peterh » zo 18 apr 2021 22:00

Als je naar Scandinavië gaat en niet altijd op een camping staat is een altijd volle accu erg handig.
onze BMW X1trekt een Dethleffs 510DB uit 2010 met een Truma mover en Truma 6300 luifel.

josvanderheide
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 16:35

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door josvanderheide » ma 19 apr 2021 11:30

Ab en PeterH bedankt voor de info!

hg
Jos

world-e
Berichten: 1
Lid geworden op: do 28 mar 2024 10:41

Re: Power Xtreme X20 en Power Xcharger XC3

Bericht door world-e » do 28 mar 2024 10:53

Hello, I don't want to start a new topic, maybe someone can help me here. I have the following questions about the XC3 charger:

1. may the two grounds of "BAT-" and "PWR-" be connected?
2. how to choose between the two variants EM010003 and EM010061? From the voltage values, EM010003 seems more logical to me.


_________________________________________________________________________________________________________________

Hallo, ik wil geen nieuw onderwerp starten, misschien kan iemand me hier helpen. Ik heb de volgende vragen over de XC3 lader:

1. mogen de twee aardingen van "BAT-" en "PWR-" worden aangesloten?
2. hoe kan ik kiezen tussen de twee varianten EM010003 en EM010061? Aan de hand van de spanningswaarden lijkt EM010003 me logischer.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”