Caravan thuis van stroom voorzien

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door bofinn » vr 25 jan 2019 10:06

Het is zover! We hebben een caravan naar ons zin gevonden en deze gaan we binnenkort ophalen.

Dat brengt mij tot weer een nieuwe caravan noob vraag:
Op basis van de ervaringen/tips die ik hier gelezen heb was ik van plan om een 20m CEE snoer te kopen met haakse stekker. Om de caravan thuis op het lichtnet aan te sluiten lijkt mij een verloopstekker vanzelfsprekend. Maar ik wordt volgens mij op het verkeerde been gebracht door de artikel omschrijving:

"Zuid-Europees verloopsnoer"
https://www.obelink.nl/pro-plus-zuid-eu ... 40-cm.html

Maar dit lijkt mij gewoon een typische geaarde stekker zoals wij die in Nederland gebruiken. Is dat ook zo?
Ik geloof dat contact type E en F met elkaar uitwisselbaar zijn, dus dan snap ik de omschrijving "Zuid-Europees". Maar ik twijfel...
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

koning

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door koning » vr 25 jan 2019 10:09

Even een belletje of mailtje naar Obelink om de twijfel weg te nemen. Volgens de afbeelding is dit thuis bruikbaar.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door Chris » vr 25 jan 2019 10:10

Is de juiste maar heeft als extra de Aardpin faciliteit.
Dus overal bruikbaar, hier in NL en de rest van Europa.
Uitstekend dus. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door Carnavalswiertz » vr 25 jan 2019 10:23

Ik denk dat het “zuid europees” wordt genoemd omdat veel campings in FR en ES (nog) geen CEE kast hebben.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door Morgoth » vr 25 jan 2019 10:28

Tuurlijk kun je deze gebruiken thuis. Geen probleem.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door VIP » vr 25 jan 2019 10:42

Let op, er zit dan nog geen haakse stekker aan.

is de CEE aansluiting die in de caravan zit recht (horizontaal) dan kan er een haakse stekker op.

of

Is de CEE aansluiting die in de caravan zit schuin (diagonaal) dan is een rechte stekker prima.

Ga je voor een haakse, neem er dan een met een stopcontact er in, altijd makkelijk.

https://www.obelink.nl/haakse-stekker.html
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door Scout15 » vr 25 jan 2019 11:47

RE.gif Goede tip. Zelf heb ik degene welke je aangeeft en dit werkt super met extra ingebouwde stopcontact.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door Diny » vr 25 jan 2019 11:50

Voor gebruik thuis heb ik een CEE stekker aan een gewoon verlengsnoer gekoppeld, door de contrastekker(?) van dat verlengsnoer af te knippen en de CEE te bevestigen.
Voordeel vind ik, dat je het verlengsnoer op maat kan maken en er geen verbindingen zijn waar water in kan lopen.

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door sander_knaus » vr 25 jan 2019 15:16

VIP Premium schreef:
vr 25 jan 2019 10:42
Let op, er zit dan nog geen haakse stekker aan.

is de CEE aansluiting die in de caravan zit recht (horizontaal) dan kan er een haakse stekker op.

of

Is de CEE aansluiting die in de caravan zit schuin (diagonaal) dan is een rechte stekker prima.

Ga je voor een haakse, neem er dan een met een stopcontact er in, altijd makkelijk.

https://www.obelink.nl/haakse-stekker.html
bedenk dan wel dat het stopcontact NIET wordt afgezekerd via de zekering van de caravan.Maar direct via de paal loopt
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door Techn » vr 25 jan 2019 17:53

Niet gezekerd ?
Deze snap ik niet
Dus aan de paal is niet veilig en de zekeringen in de caravan dan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door Morgoth » vr 25 jan 2019 18:00

RE.gif
Als je een stekker in het stopcontact van de caravan steekt dan is deze gezekerd via de automaten in de caravan èn via de paal van de camping. Als je een stekker in deze haakse stekker steekt is deze alleen gezekerd via de paal van de camping . Brouw je een kortsluiting, dan moet je de TD van de camping bellen...

In mijn caravan past de haakse stekker niet. Let op als je hem koopt of ie past.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door bofinn » vr 25 jan 2019 19:51

VIP Premium schreef:
vr 25 jan 2019 10:42
Let op, er zit dan nog geen haakse stekker aan.

is de CEE aansluiting die in de caravan zit recht (horizontaal) dan kan er een haakse stekker op.

of

Is de CEE aansluiting die in de caravan zit schuin (diagonaal) dan is een rechte stekker prima.

Ga je voor een haakse, neem er dan een met een stopcontact er in, altijd makkelijk.

https://www.obelink.nl/haakse-stekker.html
Weet je dat ik blij ben dat je dit nog even benoemt. Ik heb er geen moment bij stilgestaan dat een haakse stekker wellicht helemaal niet past op mijn caravan. stom.gif

Die haakse stekker had ik inderdaad in gedachte vanwege de mogelijkheid van een stopcontact op de contrastekker. Maar ik wacht nu nog maar even met bestellen totdat de caravan voor de deur staat en ik kan checken of de caravan aansluiting wel horizontaal zit.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door bofinn » vr 25 jan 2019 20:04

Diny schreef:
vr 25 jan 2019 11:50
Voor gebruik thuis heb ik een CEE stekker aan een gewoon verlengsnoer gekoppeld, door de contrastekker(?) van dat verlengsnoer af te knippen en de CEE te bevestigen.
Voordeel vind ik, dat je het verlengsnoer op maat kan maken en er geen verbindingen zijn waar water in kan lopen.
Ik heb daar ook nog wel even aan gedacht, maar ik vond een verloopje praktischer, met als reden dat ik dan niet met twee lange kabels opgescheept zit. In mijn geval zal thuis de kabel via het keukenraam naar binnen gaan, dus de 'kwetsbare' delen liggen droog.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door Chris » vr 25 jan 2019 20:30

RE.gif en RE.gif

Nou Bofinn

Ik kan je verzekeren dat Knaus rechte dozen gebruikt in hun caravans.
Dus de haakse past....steek ik 2 handen voor in het vuur, en mn handen zijn me heilig hoor... past echt !
Maar..
Als je een "gewone" steker in de CEE steker stopt is die gewone dus niet gezekerd..
M.a.w. Stel... ( zo deed ik het ook vroegen n.l.)

Paal...kabel... Haakse CEE in de caravan.
Alles in de caravan is gezekerd via de automaten IN de caravan.
En toen....
toen stopte je een gewone steker in die haakse en de kabel gaat naar de voortent..
Dan is alles in de voortent NIET gezekerd door de caravan automaten.
Komt de vraag op..
Hoe goed is de beveiliging van die paal......???

Wellicht is dan een idee om in de caravan een extra aansluiting te maken voor de voortent.
Dat heb ik ook gedaan, en alles in en voor mijn hutje loopt nu via de zekering / aardlek automaat in de caravan.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door Morgoth » vr 25 jan 2019 21:24

RE.gif
Dat heb ik ook gedaan. Ik heb een dubbele waterdichte wcd in de disselbak gemaakt voor de voortent/luifel of om de fietsen op te laden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
bofinn
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 14 dec 2018 14:37
Locatie: Monster (dorpje aan de kust direct beneden Den Haag)

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door bofinn » vr 25 jan 2019 21:35

@Chris:
Oke gelukkig! Goed om te weten dat de haakse stekker gewoon gaat passen. thumbup.gif

Jep, ik snap helemaal wat jullie zeggen m.b.t. de zekeringen. Ik had hier ook al over gelezen in wat oudere draadjes. Maar alles op zijn tijd. Als de caravan er is mag ik van de baas eerst wat planken in de hangkast maken. Een wcd voor de voortent zal er ook nog wel een keer van komen. Voor de korte termijn is de contrastekker met stopcontact wel even handig.
Afbeelding Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi EcoBoost Titanium (2013)
Afbeelding Knaus Sport 500 FDK (2010)

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door Stigter » vr 25 jan 2019 21:47

Een stekkerdoos met zekering in de voortent kan ook.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door Morgoth » vr 25 jan 2019 21:51

RE.gif
Dat kan ook maar dan is de kabel ertussen niet gezekerd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door WillyL » vr 25 jan 2019 22:09

Ik gebruik ook een haakse stekker op mijn caravan, ook al zit de aansluitstekker schuin. Hij past toch maar klemt een beetje tegen de wand. De stekker (mannelijk) aan de caravan zit wel los aan een draad, maar toch vastgenoeg om niet losgetrokken te worden. Het afsluitklepje boven het stopcontact overkapt de stekker volledig en die zit dus buiten de slagregen.

Wat dat afzekeren aan de paal betreft, dit hangt echt af van de camping.
Op vele of eerder sommige kan je zelf aan de zekeringen en die zijn soms stopcontact per stopcontact. Hier zit een 10 of 16 amp zekering in, soms ook 6 of zelfs 4... Indien ze springt kan je dus zelf terug opswitchen.
Op andere campings zit die zekering achter een slot en moet je de uitbater contacteren. Overdag meestal geen probleem, maar snachts...
Op nog andere campings zit de zekering op een aantal stopcontacten en dus een groep caravans.

Ik gebruik het stopcontact op de haakse stekker enkel in het eerste geval en dat bevalt me. In de andere gevallen gebruik ik een korte verlengkabel vanuit de caravan die door een kier van een venster naar buiten komt.
Anderen hebben een extra stopcontact gemaakt in de butenwand of dissekast of onderaan de caravan.
Ieder zijn meug...


Mijn haakse stekker zit op een relatief lange verlengkabel met aan de andere kant een CEE stekker (mannelijk) die op de meeste campings in België en Nederland werkt. In Frankrijk vind je de combinatie, soms CEE, sóms de gewone versie van thuis. Hier heb ik dan een korte verloop van gewoon naar CEE. Die zit er nu trouwens ook tussen, wanneer de caravan naast het huis staat...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door janoniem » vr 25 jan 2019 23:28

Ik bewaar van gesneuvelde witgoedapparaten meestal de aansluitkabels, die hebben namelijk mooie aangegoten stekkers.
Van zo'n kabel heb ik onderstaand verloopsnoer gemaakt om thuis en eventueel "en route" de caravan van stroom te voorzien.
De CEE contra is bewust haaks, deze steekt thuis op de oprit niet ver uit de wand zodat er minder snel tegen aangelopen wordt.
De stekker is een hybride schuko-contactstop, dus ook passend op de Franse randaarde pen.
Van randaarde naar CEE.jpg
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door RichTrip » za 26 jan 2019 08:57

Ik gebruik het stopcontact in de haakse stekker eigenlijk alleen incidenteel. Vaak om even de koelbox op aan te sluiten tijdens het opzetten of afbreken van de luifel/tent of met het opblazen van de luchtbedden.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door Techn » za 26 jan 2019 10:33

Morgoth schreef:RE.gif
Dat kan ook maar dan is de kabel ertussen niet gezekerd.
Ik snap het nog steeds niet??!

Waar t vandaan komt is toch altijd gezekerd??

Als het van je huis komt met verlengsnoer of koppel snoer of wat dan ook,er zit altijd een groepenkast voor.

Dus ben je dan toch altijd “gezekerd”?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door Hobby Linka » za 26 jan 2019 10:55

RE.gif

Helemaal met je eens. Thuis wel, maar op een camping niet altijd. Zeker niet op een camping in Spanje b.v. Hoewel het de laatste jaren steeds beter gaat met de elektrisch installaties daar.


Tja, en door het off topic gaan van het originele onderwerp geeft dat soms verwarring.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door Stigter » za 26 jan 2019 11:12

Morgoth schreef:RE.gif
Dat kan ook maar dan is de kabel ertussen niet gezekerd.
Dat geld ook voor de kabel vanaf de paal tot de caravan.

Maar we zijn inderdaad off topic geraakt.
Groet Arnold

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Caravan thuis van stroom voorzien

Bericht door p_vingerhoets » zo 27 jan 2019 09:55

Ik gebruik gewoon een verloop van ong 20 cm met 1 normale stekker en een cee contrastekker die hangt binnen.

Deze verloop is dan ook weer te gebruiken op een camping waar nodig
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”