Gaskraan dicht of open laten tijdens het rijden

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Gaskraan dicht of open laten tijdens het rijden

Bericht door fortissimo » ma 18 feb 2019 18:48

Micky schreef:
za 16 feb 2019 22:14
fortissimo schreef:
ma 14 jan 2019 22:26
Ik hou mijn fles lekker dicht.
Deze zet ik namelijk pas in mijn caravan vlak voordat ik vertrek en is dus niet aangesloten op de caravanvoorziening.
En dan heb ik het nog niet over mijn tweede gasfles ;)
Zoals ik het lees, sluit je hem dus van te voren niet aan scratch.gif het eerste wat ik doe als de hut uit de stalling komt is de hele installatie uitproberen, de kachel draait ook gelijk een hele nacht, om de caravan lekker te verwarmen en te kijken of alles werkt, zo ook elke gaspit, de koelkast op gas enz. wij gaan niet op reis voordat ik weet dat alles werkt.
Wij kamperen alleen in voorjaar en zomer.
De gasfles is voornamelijk voor koken nodig.
Heel uitzonderlijk gaat de kachel 's avonds een uurtje aan voor het slapen gaan.

Testen heeft voor mij niet veel zin gezien de korte tijd die tussen inladen en vertrekken zit.
Dit is meestal een of twee dagen. Als het niet werkt kan ik het toch niet oplossen voor mijn vertrek.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Corvanwaesberge
Berichten: 160
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: Gaskraan dicht of open laten tijdens het rijden

Bericht door Corvanwaesberge » do 21 feb 2019 22:55

wimke schreef:
ma 18 feb 2019 12:43
ik ben van plan om een truma duocontrol met cs te monteren. Dit omdat we wel eens in de winter naar oostenrijk gaan.
Maar in de zomer slepen we maar een gasfles mee. Moet je op de duocontrol perse 2 flessen aansluiten?
Nee, hoeft niet. De handleiding gaat hier trouwens uitgebreid op in.
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Gaskraan dicht of open laten tijdens het rijden

Bericht door Niels83 » vr 22 feb 2019 00:59

altijd dicht. simel weg omdat ik in de caravan geen gas gebruik. koken doe ik buiten. kachel gaat nooit aan. en koelkast is meer een lauwe voorraadkast.

als de kachel en koelkast straks weg zijn is er alleen nog op het fornuis die sporadisch wordt gebruikt onderweg.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Gaskraan dicht of open laten tijdens het rijden

Bericht door witjesm » vr 22 feb 2019 10:06

Hobby Linka schreef:
zo 13 jan 2019 10:08
Micky schreef:
zo 13 jan 2019 09:49
RE.gif

ik ben ook van plan om die aan te schaffen.
Wat ik niet terug kan vinden is de maximale doorstroomsnelheid. Jij gebruikt een 500mbar reduceer. Kan dus zomaar zijn dat je dan zoveel gas gebruikt dat de slangbeveiliger denk dat er een gasslangbreuk is en de boel afsluit.

Ik heb twee slangbreukbeveiligingen omdat ik met hogedrukslangen werk. Misschien eerst maar eens in april een van de twee gebruiken om te testen voor je tot aanschaf overgaat.
Ik snap dat dit al een tijdje geleden is maar heb hier toch een vraagje over. Het feit dat Micky's systeem op 500 mbar werkt beteken volgens mij niet dat je dan zoveel gas gebruikt. Werkdruk en debiet hebben in deze geen directe relatie. Natuurlijk kan een hogere druk bij gelijke leiding diameter een hoger debiet leveren maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn daar dit door de regeling van de verbruiker wordt begrenst.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

emilio
Berichten: 100
Lid geworden op: za 28 mar 2015 10:25

Re: Gaskraan dicht of open laten tijdens het rijden

Bericht door emilio » vr 1 mar 2019 19:31

Allemaal wel leuke reacties, lijkt mij een beetje onzin, als een gasfles klapt door brand heb je al een tijdje geen caravan meer vanwege de brand die dan al even bezig is ,en het vergelijk met een LPG tank die hier ook wel gebruikt wordt vanwege de "överdrukklep" die opent een stuk boven de 20 bar vind ik niet echt een vergelijking met een gasfles waar een 0,50 Millibar drukregelaar opgeschroeft zit
en dan een brandende aardgasbus voorbij laten komen als vergelijk ?? 200 atm systeemdruk met naatloos getrokken cylinders en overdrukkleppen die ook niet te blussen is als het brand
zolang je maar geen gaslekje hebt in je caravan, want dan heb je een echt bommetje
en je moet een gasfles niet verhitten, dan is er verder niks aan de hand.
scratch.gif

Gebruikersavatar
Hefeweizen
Berichten: 71
Lid geworden op: za 29 sep 2018 22:05

Re: Gaskraan dicht of open laten tijdens het rijden

Bericht door Hefeweizen » do 14 mar 2019 00:03

Interessant onderwerp. Draadje gelezen en ik begrijp dat als er brand komt, de fles beter open kan staan. Als er een ongeluk komt en de slangen beschadigen, de fles beter dicht kan staan. In die zin hebben open en dicht dus allebei voor- en nadelen.

Nu heb ik net een nieuwe Hobby modeljaar 2019 en daarin zit aan de binnenkant van de kledingkast onderstaande sticker:
IMG_1840 (Medium).jpg
Sticker waarschuwing fles dicht tijdens rijden
Wel interessant dat de fabrikant de caravans voorziet van zo'n waarschuwings-sticker.

Maar als ik het goed begrijp is het veiligste dan dus om hem open te draaien en er een gas-stop of een crash-sensor op te zetten?
Kodiaq 4x4 (2021) + Hobby 490 KMF De Luxe Edition (2019)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”