gas fles vullen met LPG

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

gas fles vullen met LPG

Bericht door richards » za 10 nov 2018 10:38

Op MP zag ik een verloopnippel om je gasfles met LPG te kunnen vullen. Lijkt mij wel handig maar is dit ook wel veilig of heb je daar een speciale fels voor nodig ?
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door Ab » za 10 nov 2018 10:56

Als je niet exact weet wat en hoe je dat doet, is het levensgevaarlijk. Daarom ook officieel verboden.
Niet doen dus.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

wolf
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door wolf » za 10 nov 2018 12:06

een klein zijvraagje: moet je gasvuur dan niet aangepast worden als je overschakelt naar LPG? en is dat goedkoper dan bv. Campinggaz?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 707
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door hoboken » za 10 nov 2018 12:25

Dit wettelijk verboden, en dat is niet voor niets zo, en ja je gasvuur moet worden aangepast.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door VIP » za 10 nov 2018 13:36

RE.gif

Aanpassing is niet nodig, wij gebruiken alleen LPG en nog nooit problemen gehad.
Porsche + Tabbert

Knaus440
Berichten: 3716
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door Knaus440 » za 10 nov 2018 13:49

Op het forum is veel te vinden over veilig en levensgevaarlijk werken met LPG gasflessen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7811
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door Nimma » za 10 nov 2018 14:17

RE.gif Je bedoelt waarschijnlijk Butagasflessen met LPG. LPG flessen zijn best OK met LPG.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door Niko » za 10 nov 2018 14:17

Als je niet weet waar je aan begint is het levensgevaarlijk! Als je je er voldoende in verdiept en weet waar je mee bezig bent is het inderdaad een optie. Weet wel dat het verboden is, en niet voor niets!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7811
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door Nimma » za 10 nov 2018 14:19

Bizar dat die gast ze nog steeds op MP aanbiedt.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Ab
Moderator
Berichten: 26726
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door Ab » za 10 nov 2018 14:52

Er is nog steeds een markt voor blijkbaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18294
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door deusjevo » za 10 nov 2018 15:39

Ik heb er eentje in gebruik maar gebruik dusdanig weinig gas dat het ding eigenlijk meer voor reserve meegaat, samen met een verloop voor Frankrijk en Spanje.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door Fred N » za 10 nov 2018 16:08

Ik ga er weer effe voor zitten. mrgreen.gif
Ierder jaar komt deze discussie wel 1 of 2 keer voorbij.

Levensgevaarlijk om te vullen, verboden om in bezit te hebben, economisch delict, explosiegevaar, vervuilend, gevaarlijk voor de mede kampeerders noem maar op, komt zometeen weer allemaal voorbij. [aschrik.gif]

Ik ben een hele blije gebruiker van LPG al jaren. blij.gif
Waar ook in Europa altijd voldoende gas bij de hand.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7811
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door Nimma » za 10 nov 2018 16:11

Anders dan bij bier gaat het bij LPG wél om het flesje mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18294
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door deusjevo » za 10 nov 2018 16:43

RE.gif RE.gif

Ik pak er even een bakkie chips bij, gezellig weer mrgreen.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door Chris » za 10 nov 2018 16:49

RE.gif
Ik doe er een biertje bij..
Jullie mogen aan het gas.. awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18936
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door Hobby Linka » za 10 nov 2018 16:57

RE.gif

Bier en chips in het café.

Het is hier geen babbelbox dus graag on - topic.

O ja, ik gebruik al vanaf 2012 LPG in een LPG tank. Nog nooit problemen ondervonden. Ook niet bij het zelf vullen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door Daphne » za 10 nov 2018 17:12

Misschien ook even bij de vraag blijven. Het gaat om een verloopnippel van MP op een gewone gasfles.
richards schreef:Op MP zag ik een verloopnippel om je gasfles met LPG te kunnen vullen. Lijkt mij wel handig maar is dit ook wel veilig of heb je daar een speciale fels voor nodig ?
Misschien kunnen de tevreden LPG gebruikers daar iets over zeggen en eventueel aangeven wat er nodig is om het veilig te vullen en te gebruiken.





Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11139
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door dieseltijger » za 10 nov 2018 17:51

Ik heb zo'n nippel niet.

Even googelen levert op dat het een overtreding is: Activiteitenregeling Millieubeheer - artikel 5.74. "...Artikel 5.74 2
Gasflessen en wisselreservoirs worden niet met LPG gevuld...."

Je kan de fles te vol vullen als je even niet te kijk wil lopen met zo'n weegschaal en de foute aanname doet dat 1 liter gas gelijk staat aan 1 kilo, de risico's hier van zijn:
1. Te hoog oplopen van de druk in de fles;
2. Het toevoeren van gas in vloeistof fase naar jouw toestel - dat leidt tot een steekvlam.

Natuurlijk kan dit ondervangen worden door een weegschaal mee te nemen naar de pomp, maar een fout is zo gemaakt - en dan zijn de rapen (en ook de flesbezitter) gaar.

Dus de bezitters van zo'n nippel:
1. Reageren niet - want ze zijn bang om aangesproken te worden omdat ze in overtreding zijn;
2. Geven aan tevreden te zijn (niets aan de hand, echt niet, gewoon doen, angsthazerij, enz, enz)
3. Reageren niet meer omdat ze zijn gaan hemelen

Dus...voorspelbare discussie, hoge amusementswaarde.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door Monster900 » za 10 nov 2018 18:07

Heel de discussie over legaal of illegaal even aan de kant gezet, is het niet slim om eender welke propaan-fles met LPG te vullen. Normaal gezien worden zulke flessen teruggebracht naar een gasboer, die deze laat vullen. Deze flessen hebben allerlei keuringen ondergaan, waarbij deze gegevens ook in de kop van de fles gestempeld worden. Bij iedere hervulling worden deze gegevens gecontroleerd en wordt de fles eventueel herkeurd of vervangen.

Indien je een goedgekeurde LPG-fles gebruikt is deze voorzien van allerlei gadgets, die de veiligheid bevorderen. Mijn eerste LPG-auto heb ik in 1998 gekocht, daar zaten toen ook nauwelijks veiligheden op. Net zoals de huidige auto-installaties is zo'n LPG-fles tegenwoordig voorzien van een 80% vulbegrenzing, om bij temperatuurschommelingen te voorkomen dat deze tank/fles scheurt. Daarnaast zit er op een LPG-fles ook een niveau-meter en moet deze fles ook periodiek gekeurd worden...
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18294
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door deusjevo » za 10 nov 2018 18:31

Daphne schreef:
za 10 nov 2018 17:12
Misschien ook even bij de vraag blijven. Het gaat om een verloopnippel van MP op een gewone gasfles.
richards schreef:Op MP zag ik een verloopnippel om je gasfles met LPG te kunnen vullen. Lijkt mij wel handig maar is dit ook wel veilig of heb je daar een speciale fels voor nodig ?
Misschien kunnen de tevreden LPG gebruikers daar iets over zeggen en eventueel aangeven wat er nodig is om het veilig te vullen en te gebruiken.
Ach, tevreden. weenie.gif , zoals ik al schreef gebruik ik het gezien ons zeer matige gasverbruik persoonlijk als noodoplossing.
Het is inderdaad een foute aanname dat 1 liter gas 1 kilo weegt Dieseltijger thumbup.gif maar als je 1 liter als 1 kilo aanhoudt is dat prima, overvullen en ander drama zal je dan zeer zeker niet overkomen en de gevolgen die jij opnoemt gebeuren niet door deze foute aanname.
Het soortelijk gewicht van propane is 510 gram per liter afhankelijk of het zuiver propaan is of een mix van propaan en butaan is zoals LPG.
Butaan weegt nog iets zwaarder, circa 590 gram per liter.

Klinkt misschien raar maar altijd lege gasflessen vullen, geen gedoe met weegschalen dus.

Een 5 kilo Primagaz fles vul je met max 8 liter LPG, zit je altijd aan de veilige kant.
Het is niet veel anders dan LPG tanken in een auto alleen stopt de de pomp bij een auto aftanken vanzelf bij 80% en dat moet je nu met het vullen van een gasfles zelf in de gaten houden, dus vulknop loslaten als het gewenst aantal liters bereikt in de fles bereikt hebt.

Dus in geval van een lege 5 kilo Primagaz fles:

Vulnippel bevestigen aan de fles, dit gaat linksom.
Vulslang aankoppelen aan de vulnippel
Gaskraan van de fles open zetten
Vulknop op de pomp indrukken totdat het gewenst aantal liters (in ons geval dus 8) bereikt is
Vulknop op de pomp loslaten
Gaskraan van de fles dichtdraaien (belangrijk!)
Vulslang afkoppelen, hierbij kan een klein wolkje gas vrij komen, dit gebeurd altijd bij LPG tanken dus daarom de automotor altijd uitzetten en laat je mobiel ook lekker in de auto leggen, wordt je ook niet afgeleid door binnenkomend gesprek of een app.
Altijd het vulnippel verwijderen van de fles en fles op veilige manier in de auto vastzetten.
Afrekenen en kassier(e) een prettige dag wensen, LPG kan je als het goed is trouwens nergens bij een onbemande pomp kopen.

Vind je bovenstaand verhaal ingewikkeld of verwarrend ga dan gewoon naar de gasboer of campingwinkel.

Speciale LPG flessen werkt iets anders, daar zit een vulbegrenzer op dus daar gaat bovenstaand verhaal niet helemaal voor op.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Knaus440
Berichten: 3716
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door Knaus440 » za 10 nov 2018 19:28

Ik bedoelde inderdaad buta gasflessen met de te kopen verloop nippel van MP.
Heb in de tijd van de oldtimer camper clubs daar ongelukken mee zien gebeuren, bbrr
Toen wij onze old-timer kochten zat daar een echte LPG tank onder, met echte vul aansluiting in de wand. Doch op de tank was een 50 mb druk verdeler "gefabriceerd" die je normaal op een butagasfles maakt. Binnenwerk lpg tank was onklaar gemaakt.
Alles wel mooi en met aandacht achter een houten schotje weg gewerkt. Dat wel stom.gif [aschrik.gif]
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

henry12
Berichten: 1273
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door henry12 » za 10 nov 2018 19:41

Hier een bericht van een tevreden lpg gebruiker .
Ik heb wel een een goed gekeurde lpg tank waar een afsluiter in zit bij 80%.
Ook dit mag niet meer voor recreatie maar alleen voor tractie doeleinden volgens de regels .

De verloop nippel zou ik niet aan beginnen, dit omdat je de fles voor 100% zou kunnen vullen , dus je moet echt goed weten waar je mee bezig bent .
Advies is dus begin niet aan deze verloop nippel , en mocht je toch lpg willen gebruiken gebruik dan een goed gekeurde tank hier voor
Laatst gewijzigd door henry12 op za 10 nov 2018 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

henry12
Berichten: 1273
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door henry12 » za 10 nov 2018 19:45

@deusjevo

Lpg kan je bij ons in de regio gewoon bij diverse onbemande kopen hoor .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18294
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door deusjevo » za 10 nov 2018 20:45

Oke, ik heb altijd begrepen dat er “toezicht” moet zijn?
Welke merken zijn dat dan?

Hier rond R’dam weet ik geen onbemande pompen die LPG schenken.
Bij bemande pompen gaat de LPG pomp uit als de kassier(e) naar huis gaat.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

henry12
Berichten: 1273
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: gas fles vullen met LPG

Bericht door henry12 » za 10 nov 2018 21:05

RE.gif

Makro , Tinq
Zou het toezicht niet via camera gaan dan .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”