Wel of geen boord accu

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Wel of geen boord accu

Bericht door richards » vr 2 nov 2018 16:56

Als je nu een nieuwe caravan zou aanschaffen investeer je dan in een boord accu (x30) of hou je het alleen bij een accu voor de mover ? en waarom ?
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wel of geen boord accu

Bericht door PD » vr 2 nov 2018 17:05

Wij hebben sinds 2010 altijd een mover gehad in onze caravans en daardoor ook altijd een accu. Aanvankelijk een 105 Ah gewone accu en sinds 2015 een YellowTop 75 Ah. Wij hebben in de caravan de mogelijkheid om deze moveraccu tevens als boordaccu te gebruiken (zgn. Autark) maar ik de praktijk hebben we dat nog NOOIT gedaan.... simpelweg omdat we nooit kamperen buiten een camping en er op de camping altijd stroom aanwezig is.

Wij hebben de Autark funktie in laten bouwen voor het geval de stroom op de camping weg zou vallen maar dat is ons nog nooit langer dan een paar minuten overkomen en we bezoeken toch zo'n 25 campings per seizoen (ca. 95 kampeerdagen). Het kost nauwelijks iets extra wanneer je toch een moveraccu hebt en het zou ooit handig kunnen zijn... er een extra accu voor plaatsen zou ik echter nooit doen. Ik schat in dat de meeste kampeerders die de boordaccu wel frequent gebruiken, hier ook gewoon de moveraccu voor gebruiken.

Ben je een verwoed wildkampeerder, bijv. in de Scandinavische landen, dan zou je een boordaccu vaker gebruiken. Dan is een combinatie met zonnepanelen zelfs te overwegen om zelf te kunnen laden. Kampeer je echter op reguliere campings, dan is ook dat overkill.
Laatst gewijzigd door PD op vr 2 nov 2018 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen boord accu

Bericht door Micky » vr 2 nov 2018 17:16

RE.gif

mee eens thumbup.gif

@Richards, bij ons zit het er ook in (zelfs met zonnepanelen), we gebruiken het niet heel vaak, maar 2017 zomer onderweg door heftig onweer een uur of 3-4 zonder stroom gezeten, wel gewoon alles kunnen gebruiken, ook op 230V.
Afgelopen zomer op de camping meerdere kortere stroomstoringen gehad (20 min tot een uur, er was een probleem en de stroom moest er steeds af voor de werkzaamheden), waarbij de ene koelkast dan op gas ging en de andere Hybride Box op de 230 omvormer ging, wel prettig bij die hete temperaturen die we hadden. thumbup.gif

Bij een nieuwe zou ik het complete pakket wel bestellen, bij een gebruikte zou ik het zelf inbouwen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Wel of geen boord accu

Bericht door Conradi » vr 2 nov 2018 17:54

Nooit een boordaccu gehad, wel voor de mover natuurlijk, en ook niet de behoefte. Wij staan altijd op campings met voldoende elektriciteit. Mocht de stroom uitvallen, dan vind ik een back-up op gas voor de koelkast voldoende.

Krijg de indruk dat het cultuurgebonden is, want ik Duitsland vinden kampeerders Autark wel héél belangrijk.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wel of geen boord accu

Bericht door Micky » vr 2 nov 2018 17:57

RE.gif

zou kunnen, is me nooit opgevallen om eerlijk te zijn, ik ben het gaan waarderen omdat het er inzat mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Wel of geen boord accu

Bericht door Carnavalswiertz » vr 2 nov 2018 19:00

Ik heb een moveraccu met mogelijkheid om deze te gebruiken als stroomvoorziening door de reguliere AHW stekker in te steken op een doos op de stekker. Evenals PD nog nooit nodig gehad maar het is een fijne gedachte dat het er is voor noodgevallen, en het was ook niet bijzonder duur qua aanleg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
AvD
Berichten: 348
Lid geworden op: wo 3 feb 2010 14:36
Locatie: Creil

Re: Wel of geen boord accu

Bericht door AvD » vr 2 nov 2018 19:58

Mbv de moveraccu is de hele caravan voorzien van electra. Voor het eerst afgelopen zomer gebruik van gemaakt omdat de camping in Zweden vol was. Twee dagen op de accu "gedraaid" perfect. Was blij dat die mogelijkheid er was. blij.gif
Vriendelijke groet,
Albert.

Volvo XC60 AWD, automaat, 163 pk met LMC Musica 560E

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Wel of geen boord accu

Bericht door Niels83 » vr 2 nov 2018 20:34

Geen mover, geen accu en geen 12V aansluiting. De koelbox zou 12 uur bevroren moeten blijven als die op -18 staar. Staat meestal rond de 5 graden, die overleeft het wel een paar uur. Voor het licht heb ik een zaklamp.

Maar goed ik heb een caravan uit 1983

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wel of geen boord accu

Bericht door janoniem » vr 2 nov 2018 20:52

De campings die wij bezoeken bieden altijd 230V, "en route" levert de auto 12V voor pompje en/of lampje en de koelkast wordt eventueel gestookt op gas.
Dat werkt al 30 jaar zo, nooit een boord accu gemist.
Sinds dik 5 jaar wel een accu aan boord voor de mover, de mooiste investering uit onze kampeer geschiedenis.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Abve

Re: Wel of geen boord accu

Bericht door Abve » vr 2 nov 2018 21:15

Ook wij zijn geheel zelf voorzienend (autark).
Ik vind het wel gemakkelijk en bij een voldoende krachtige moveraccu is het een kleine extra investering.
Het afgelopen seizoen hebben we in het buitenland 2x 3 dagen geleefd op de accu en de gasfles.

Het is dus maar net hoe je je caravan wilt gebruiken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wel of geen boord accu

Bericht door Chris » vr 2 nov 2018 21:34

richards schreef:
vr 2 nov 2018 16:56
Als je nu een nieuwe caravan zou aanschaffen investeer je dan in een boord accu (x30) of hou je het alleen bij een accu voor de mover ? en waarom ?
Als ik het goed lees denk je dus aan een 2e accu... eentje naast de moveraccu, als boord accu ??

Dat is echt overbodig, de mover accu is juist heel geschikt om als boord accu gebruikt te worden.
En dat het handig is om die "Autark" functie te hebben is pas duidelijk als je ergens zonder 230 volt staat.

Wij stonden jaren geleden op een camping in de Ardeche, en daar viel regelmatig de spanning weg.
Daardoor werkten de toiletten op de camping ook niet, de afvoerpomp stond dan stil en het was afgesloten.
Dan is het toilet in je eigen caravan een perfecte oplossing...
Vanaf dat moment kan ik mijn mover accu ook als boord accu gebruiken.
Als techneut is dat maar een klein truukje, wat draadjes en wat aansluitingen maken...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Wel of geen boord accu

Bericht door thmeyer » vr 2 nov 2018 22:44

Ook ik wil even reageren op het gebruik van een boord-accu wel of niet alleen voor de mover. In de tijd dat ik voor het eerst een caravan kocht bestonden er nog geen movers. Ten tijden dat de kinderen nog mee gingen was het geen probleem om de caravan op zijn plaats te krijgen. Hierdoor hebben we de eerste generatie movers over kunnen slaan. In 2007 kocht ik een caravan met een mover met een accu van 110 Ah van 35 kg. De caravan werkt bijna helemaal op 12 volt. Uiteraard zaten er voldoende 230 volt WCD-en in de caravan en een boiler op 230 volt. De koelkast draait normaal genomen op de camping op 230 volt en in noodgevallen op gas. Na enige tijd kreeg ik van een project een groot aantal accu’s (58 stuks) in mijn bezit, 2 heb ik zelf gehouden en de rest aan vrienden, familie en kennissen weggeven. Deze 2 Hawker accu’s van 51 Ah heb ik nog steeds. Er gaat nog steeds 1 Hawker accu als back-up mee, omdat ik voor het 2e jaar al een Beaut AGM accu van 24 Ah van 7 kg voor de mover uitprobeer. In 2015 zijn alle halogeenlampen vervangen door ledlampen, hierdoor gebruik ik bij accu gebruik vele malen minder stroom als daarvoor. De accu is voor mijn in de 1e instantie voor de mover en als 2e een noodaccu zoals bij stroomuitval, dan schakelt de 12 volt installatie namelijk volautomatisch naar de mover cq boordaccu. Om dit zichtbaar te maken heb ik voor de 230 volt nog een paar ledjes ingebouwd. Zo dat ik indien nodig, de koelkast op gas kan zetten.(Dit gaat bij mij nog niet automatisch)
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wel of geen boord accu

Bericht door Ab » za 3 nov 2018 01:31

Ik heb van alles gehad.
De laatste 9 jaar volstaat de mover-accu.
Da's een Yellowtop 55 Ah.
.Daarmee hebben we in de zomer in Kroatië wel eens bijna een week op een camping zonder elektriciteit gestaan.
Voor dat soort gevallen heb ik een stopkontakt waar de caravanstekker in past.
Met een 2 aderig snoer eraan met 2 krokodillen klemmen.
Die zet ik op de mover accu, en steek de stekker van de caravan in het andere eind.
En alles werkt.
Dat wil zeggen..de pompjes en soms effe een paar ledlampjes.
De rest gaat allemaal op gas.
Met bewust omgaan met de accu kan je het in de zomer makkelijk een week of meer uithouden met een accu.
Nadien ook nog de caravan achter de auto moveren als dat nodig is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Wel of geen boord accu

Bericht door deusjevo » za 3 nov 2018 09:07

Nooit accu gehad, ook nooit mover gehad dus de verplichting was er niet.
Onderweg draait de koelkast op 12V via de auto en het toilet, kraantje en 1 lamp eventueel ook.

Heb een accu verder ook nooit gemist.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wel of geen boord accu

Bericht door eurotrotter » za 3 nov 2018 13:22

janoniem schreef:
vr 2 nov 2018 20:52
De campings die wij bezoeken bieden altijd 230V, "en route" levert de auto 12V voor pompje en/of lampje en de koelkast wordt eventueel gestookt op gas.
Dat werkt al 30 jaar zo, nooit een boord accu gemist.
Sinds dik 5 jaar wel een accu aan boord voor de mover, de mooiste investering uit onze kampeer geschiedenis.
Wij hebben ook nooit accu's in onze caravans gehad,tot we de huidige kochten waar een mover onder zat,en ik ,na een tip op dit forum,een paar draadjes getrokken heb van de accu naar de dissel( uiteraard voorzien van zekering),waar de caravan stekker ingaat.
Zo hebben we ,in geval van nood, altijd licht en water.
Maar om ,buiten de mover accu,nog een tweede accu voor noodstroom te plaatsen is onzin,weggegooid geld en zonde van de kilo's
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”