Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Chris » za 3 nov 2018 15:11

Abve schreef:
vr 2 nov 2018 22:17
RE.gif

Is afgesproken, Chris.
Het lijkt mij wel een gemakkelijk apparaatje maar ik ben ook benieuwd naar de efficiënty.
Het apparaat wordt ook door de caravanmovershop aanbevolen.
Ik heb wel aardig vertrouwen in die jongens.

Je hoort van mij tzt!
Die caravanmovershop jongens ken ik ook.
En ook ik heb daar vertrouwen in, ze weten echt wel wat.

Dus... benieuwd wat je ervaring wordt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Abve

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Abve » za 3 nov 2018 16:57

erichendri schreef:
vr 2 nov 2018 22:58
Leuk onderwerp, je ziet in de auto dat bij een defecte dynamo de
accu niet meer geladen wordt, als je dan toch doorrijdt om thuis te komen
merk je dat op een gegeven moment.
De spanning komt dan onder een bepaalde grens, dat allerlei electrische
onderdelen 1 voor 1 uitvallen, bv : de radio, ruitenwissers en de kachelventilator.
Lampen blijven het doen maar gaan zwakker branden.
Nu mijn vraag voor degene die autark op de camping staan.
Werkt de alse nog want deze heeft een waterpomp.
Werkt van de gewone kachel of de combi5 etc de ventilator van het
ringsysteem nog wel zonder dat je aan de stroompaal staat.
Ben nieuwsgierig daar ik ook een keer naar de sneeuw wil met de caravan.

Eric
Ik heb geen Alde maar kampeer ook (nog) niet in de winter.
De elektrische vloerverwarming werkt in ieder geval niet.
De verwarming incl. warmwater wordt geregeld door de op gas gestookte Truma Combi 6.
Werkt tevens op 12v.

Dus is kan je vraag niet beantwoorden.
Maar zou ik naar de sneeuw gaan, dat kies ik voor een stroompaal.

Abve

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Abve » za 3 nov 2018 17:00

Ab schreef:
za 3 nov 2018 10:55
Alle mooie metertjes ten spijt..als de accu leeg is is tie leeg.
En dan ?
Een reservevoorraad voltjes en ampjes is dan de enige oplossing.
Is voor niet al teveel geld te koop in de vorm van een accupack.
Ook bruikbaar om onwillige auto's te starten, telefoons en laptops te laden en banden op te pompen.
Ik wil nu juist voorkomen dat de accu leeg is.
Vandaar dit onderwerp aangekaart....

Abve

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Abve » za 3 nov 2018 17:01

PremiumDiscovery schreef:
za 3 nov 2018 13:46
RE.gif
Ik houd het gewoon bij voldoende elektra kabel mrgreen.gif
Dus geen gadgets die mij vertellen dat ik moet verkassen... en geen extra batterypack...

Het kan zo simpel en doeltreffend :lol: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog...... 75 Ah thumbup.gif
Mooi man!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Ab » za 3 nov 2018 22:03

Tja..Met of zonder voltmeter, het stroomverbruik wordt er niks meer of minder van..
Het gebruik van de accu is ook duidelijk anders dan in een camper, al lijkt dat misschien hetzelfde.
In een camper moet de accu stroom leveren voor diverse kleinere verbruikers. Lichtjes en pompjes.
Het starten van de motor wordt door een andere accu gedaan. Het zware werk dus.
In een caravan, en zeker eentje met 4 movermotoren kan je dat min of meer vergelijken.
Je kunt heel lang met een accu doen als je die alleen gebruikt voor een paar ledlampjes en de pompjes.
Makkelijk 14 dagen met een 75 Ah.
Maar daarna een zware belasting door de mover leveren zal de accu mogelijk niet fijn meer vinden.
Wat ik bedoel, als de meter in een camper op 50 % staat, is er weinig aan de hand.
Hetzelfde in een caravan is iets om je zorgen te gaan maken of je nog wel van je plek komt.
Een 2e accu is dan ook best iets om te overwegen.
Alleen voor de mover volstaat een kleinere ook.
Vergeet ook niet dat het bruikbare vermogen van een loodaccu zoals (ook) een Yellowtop maar 50 % (of iets meer) is van die 75 Ah.wil je er lang plezier van hebben.

Btw..op Korana zijn toch redelijk voldoende stroompalen?
Wij zijn daar meerdere keren geweest, en altijd stroom gehad.
Onze ( voor een deel achterhaalde) ervaringen van afgelopen 30 jaar in het vroegere Joegoslavië en de latere diverse nieuwe landjes heeft er wel toe geleid dat we nog steeds veel en lange verlengsnoeren hebben. Bij elkaar meer dan 100 meter.
Maar die steeds minder nodig hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Abve » zo 4 nov 2018 09:17

RE.gif

Je zult best gelijk hebben Ab, maar meten is weten.
Ik weet nu niks en heb dus geen flauw idee wat de restcapaciteit is als ik moet moveren.
Dus lijkt de Battery Sense van CTEK mij wel een leuke oplossing.
‘Niet geschoten is altijd mis’

Op Korana hadden we een prachtige plek op een heuvel.
De dichtstbijzijnde paal stond op zo’n 70 meter.
Dus caravan verplaatsen maar dit plekje vonden we zo mooi....
Verschillend campers reden ook vlot naar deze plek.
Stapten uit, keken om zich heen en vroegen waar ik de stroom haalde.
Daarna vertrokken ze weer: ook kabel tekort.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door scooterandre » zo 4 nov 2018 11:41

Het lijkt erop, dat de Battery Sense van Ctek de accuspanning meet en daarmee een schatting maakt hoeveel restcapaciteit in de accu zit. Met een loodaccu nog redelijk te doen, maar desondanks in het het middengebied (20%-80%) niet echt nauwkeurig.
Zou de Battery Sense ook voor LiFePO4 geschikt zijn, dan zou deze nog onnauwkeuriger zijn.

Persoonlijk zou voor ik iets kiezen, die de hoeveelheid lading ((Ah) bijhoudt welke door een accukabel is gelopen. Bovengenoemde monitor van Junsi is dus daarvoor geschikt en goedkoop. Crême de la crême is wel de Battery Monitor van Victron.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

leun
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 15 okt 2018 18:46

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door leun » di 6 nov 2018 12:31

gezien mijn bootverleden, ben ik ook een fan van de blauwe apparatuur
met de caravandealer ben ik overeengekomen bij het monteren
o.a. van de mover een victron peak power pack 40 te installeren
inclusief de bluetooth dongle uitlezen en bedienen op smartphone.
leun

Abve

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Abve » di 6 nov 2018 20:36

RE.gif

En.... hoe bevalt de dongle?
Kun je ook iets zeggen over de nauwkeurigheid mbt het meten van de restcapaciteit?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Hans met Troll » wo 7 nov 2018 09:11

RE.gif
1541578233401-602699931.jpg
Alles onder controle
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door eurotrotter » wo 7 nov 2018 11:36

Ab schreef:
za 3 nov 2018 22:03

Onze ( voor een deel achterhaalde) ervaringen van afgelopen 30 jaar in het vroegere Joegoslavië en de latere diverse nieuwe landjes heeft er wel toe geleid dat we nog steeds veel en lange verlengsnoeren hebben. Bij elkaar meer dan 100 meter.
Maar die steeds minder nodig hebben.
Ab,is dat daar ook een "gat in de markt"die kabels?? mrgreen.gif
I.b. kun je die daar ter plaatse,bij de campingshop aanschaffen indien nodig?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door cessna182 » wo 7 nov 2018 23:52

Leuk draadje.

Ik sta altijd los van de walstroom, tenzij de airco nodig zou zijn. Dat is ook de enige keer dat een verlengdraad of haspel mee gaat.
Ik heb de BVM van Victron. Is dit dé oplossing voor TS? Misschien. Denk eerder van niet.
Die BVM kan niet vooruit kijken. Hij geeft enkel aan wat er uit de accu gaat, en wat er in gaat (als je de klemmen van de lader goed aansluit). Door de capaciteit van je leefaccu in te stellen, zie je precies wanneer je accu leeg is; En wat dan?? Grotere accu plaatsen? Minder verbruiken? Naar de dichtstbijzijnde Gamma rijden voor een andere verlengdraad?
Er is maar 1 oplossing voor een caravan die zonder walstroom staat: zonnepanelen. Hoe groter-hoe beter.
Wat je dan wel kunt doen is een zonneregelaar (liefst MPPT) van Victron kiezen, met Bluetoothfunctie. Zo zie je op je smartphone de accuspanning, laadstroom en laadtype. Als er druppelladen op staat bij >14,5volt, dan weet je dat je accu vol is. Is je accuspanning met moeite boven de 12V; dan weet je dat je accu zo goed als leeg is. De lader zal bij daglicht onmiddellijk bulkladen kiezen. Hoogtijd dus om je accu op te laden. Dit gebeurd dan met de hoogst mogelijke stroom dewelke de zonnepanelen op dat moment kunnen generen. In mijn geval kan de laadstroom voor de accu oplopen tot 40Amp. De leefaccu is dus vrij snel weer opgeladen. (maximale laadstroom wordt bepaald door type/vermogen/prijs van de mppt regelaar)
Kan je met de BVM je accuspanning aflezen: natuurlijk. Kan je de opgenomen- en opgeslagen energie aflezen: ja,perfect zelfs. Gebruik ik het? Nee. Waarom heb ik dan zo'n ding gekocht? Om heel precies de piekstromen te kunnen meten tijdens belasting. Dat geeft duidelijk weer hoe zwaar ik de accu aan het belasten ben. Samen met de voltmeter van de boordmodule, kan ik vrij duidelijk zien hoe het gesteld is met de accu. Ik gebruik de victron 12/220 1600W continue omvormer (dat blauw spul is gewoon topmateriaal love.gif ) Een Senseo koffie maken vraagt een stroom van ongeveer 140amp. Tijdens het zetten van de koffie zakt de accuspanning uiteraard. Blijft die op dat moment boven de 12V, dan is de accu tiptop. Tussen 12V en 11V tijdens belasting >100amp is nog goed. Onder de 11V tijdens belasting is tijd om te stoppen met koffie zetten :lol: .
Deze opstelling geeft me dus heel goed weer hoe het gesteld is met mijn accu.

Gratis tip: gebruik je een zonnepaneel op je caravan, ontkoppel de 12V tussen auto en caravan. Creëer geen laadstroom vanuit de caravan naar de auto(electronica) !!
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door cessna182 » wo 7 nov 2018 23:57

Screenshot_20180907-123736.jpg
Even de accu laten laden door het zonnetje love.gif
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Abve

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Abve » do 8 nov 2018 20:19

RE.gif en RE.gif RE.gif

Interessante bijdrage Cessna!
Waarom altijd zelfvoorzienend?
Sta je veel op andere plekken dan campings of op campings met zeer weinig voorzieningen?

Een zonnepaneel is zeker een overweging.
Mijn Ctek accolader kan rechtstreeks op een zonnepaneel worden aangesloten ( MPPT), dus daar hoef ik niet meer in te voorzien: https://www.ctek.com/storage/ma/9f15030 ... -NL-NL.pdf

Dus dat is niet zo’n grote stap.
Maar ik vraag mij af wat het rendement voor mij zal zijn.
Vandaar mijn vraag.

De Victron monitoring is duidelijk ‘top of the bill’

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Chris » do 8 nov 2018 21:08

Wat ik nu ook uit Cessna's reactie lees is het verbruik in ampere's voor een Senseo...
Vermoedelijk zit er een inverter aan de 12 volt die er 230 van maakt...
140 Ampere zuipt dat dus.... dat verwachten velen niet denk ik.
Hoe lang verbruikt ie dat.. nou tot de senseo klaar is... geen idee.
En daarbij de accu spanning... zakkend tot zomaar 12 volt... dan kan je een mover actie wel vergeten dus....

Goeie om te onthouden... thanx Cessna ... thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Ab » do 8 nov 2018 21:34

eurotrotter schreef:
wo 7 nov 2018 11:36
Ab schreef:
za 3 nov 2018 22:03

Onze ( voor een deel achterhaalde) ervaringen van afgelopen 30 jaar in het vroegere Joegoslavië en de latere diverse nieuwe landjes heeft er wel toe geleid dat we nog steeds veel en lange verlengsnoeren hebben. Bij elkaar meer dan 100 meter.
Maar die steeds minder nodig hebben.
Ab,is dat daar ook een "gat in de markt"die kabels?? mrgreen.gif
I.b. kun je die daar ter plaatse,bij de campingshop aanschaffen indien nodig?
Uiteraard. In elke uithoek van de wereld kan je wel een stuk snoer kopen.
Zorgen om mijn boordaccu heb ik nooit gehad in de zomer. Ook niet op campings zonder elektra.
Om de doodeenvoudige reden dat ik in de zomermaanden praktisch geen stroom nodig heb.
Met mijn slechts 55 Ah accu kan ik na een week zonder stroompaal nog steeds prima een zware moveractie uitvoeren. Dat zou na 14 dagen ook nog best kunnen.
Het stroomverbruik uit de accu blijft beperkt tot misschien bij elkaar 4 minuten waterpompjes..en hooguit een half uurtje een 2 watt ledlampje.
Meer hebben we niet nodig.
In de winter is het een ander verhaal. Dan verbruik je veel meer stroom.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door cessna182 » vr 9 nov 2018 00:41

Abve schreef:
do 8 nov 2018 20:19
RE.gif en RE.gif RE.gif

Interessante bijdrage Cessna!
Waarom altijd zelfvoorzienend?
Sta je veel op andere plekken dan campings of op campings met zeer weinig voorzieningen?

Een zonnepaneel is zeker een overweging.
Mijn Ctek accolader kan rechtstreeks op een zonnepaneel worden aangesloten ( MPPT), dus daar hoef ik niet meer in te voorzien: https://www.ctek.com/storage/ma/9f15030 ... -NL-NL.pdf

Dus dat is niet zo’n grote stap.
Maar ik vraag mij af wat het rendement voor mij zal zijn.
Vandaar mijn vraag.

De Victron monitoring is duidelijk ‘top of the bill’
Graag gedaan.
Ik gebruik de caravan het meest tijdens weekend-treffens. 2 a 3xper jaar is dat gedurende een hele week. Hiervoor staan we nooit op een camping maar wel op een tijdelijk opgetrokken kampeerplaats. Dat geeft vaak beperkte stroomvoorziening. Opgewekte stroom door generatoren. Passionele medewerkers die per ongeluk 380V op de verdeelblokken zetten ipv 220V [aschrik.gif] . Kabeltjes die aftakken van andere kabeltjes dewelke ook al afgetakt werden enz.. Neen dank U: was daar gewoon helemaal klaar mee. Vandaar zelfvoorzienend. Een mooie sinus van 50 Hz aan 220Volt. Ideaal voor de electronica aan boord. De boostfunctie in de inverter met instelbare limiet van de walstroom is ook superhandig. Verblijf van 2 weken op mediteraanse camping is de enige situatie waarbij walstroom wordt aangesloten, enkel om de airco te voeden.

De link naar de Ctek lader leert me dat er min10V en max 22V input mag zijn. Desondanks beweren ze een laadstroom van 20Amp. Dat is niet niks. Kan iemand dit beamen? Graag had ik ook vernomen hoeveel Watt aan zonnepanel mag ingezet worden? 50Watt? Dan zal je in IDEALE omstandigheden een laadstroom van 4Amp opwekken. Meestal heb je maar de helft. 2 amp dus. Dat is zwak. Radio laten spelen en tegelijk een tablet opladen trekt eigenlijk meer stroom dan dat er opgewekt wordt. Ik heb niks tegen de Ctek lader hoor. Maar dit apparaat zal meer tot zijn recht komen voor een caravan die ergens in de buitenlucht op stalling wordt gezet. Niet om te kunnen "leven" in je caravan zonder walstroom. Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening (zoveel mensen-zoveel wensen), maar hoop je hiermee toch geïnformeerd te hebben. Onder caravanmerken/Adria/Adora op solarpower vind je misschien nog wat meer info. zwaaien.gif
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door cessna182 » vr 9 nov 2018 01:10

Chris schreef:
do 8 nov 2018 21:08
Wat ik nu ook uit Cessna's reactie lees is het verbruik in ampere's voor een Senseo...
Vermoedelijk zit er een inverter aan de 12 volt die er 230 van maakt...
140 Ampere zuipt dat dus.... dat verwachten velen niet denk ik.
Hoe lang verbruikt ie dat.. nou tot de senseo klaar is... geen idee.
En daarbij de accu spanning... zakkend tot zomaar 12 volt... dan kan je een mover actie wel vergeten dus....

Goeie om te onthouden... thanx Cessna ... thumbup.gif
Zolang het water opgewarmd moet worden, vloeien de Ampères. Ook tijdens het verpompen van het water door de pads komt er opnieuw koud water in het apparaat= opnieuw vele amps.
De spanningsval naar 12Volt komt door de zware belasting. Eens die weg valt zit de accu weer aan 13V of meer. Tijdens het moveren zal de accuspanning ook stevig zakken hoor, naargelang de belasting. (stoeprandje oprijden bv) . Zit je accuspanning onbelast op of rond de 12V te flirten, dan heb je een ontlade of zelfs defecte accu= Opladen of vervangen.
Nog één belangrijk punt: je moet wel een gepaste accu voorzien die dergelijke langdurige ontlaadstromen aan kan. Een 12V autoaccu van 90Amp is hiervoor niet geschikt. Die gaat er gewoon aan. 4 kopjes koffie (bv ontbijt) onmiddellijk na elkaar produceren haal je niet. Spanningsval onder de 10,5V en de inverter stopt. De hoge stromen trekken de inwendige accuplaten gewoon krom. Ik gebruik een 12V 250amp calcium agm accu. Geen problemen, ook niet tijdens het moveren knipoog.gif
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Ab » vr 9 nov 2018 08:48

Nog even over koffie zetten..
Een Senseo verbruikt 1450 Watt. Dat is op 12 volt iets meer dan 120 A.
Dat zou betekenen, dat de omvormer alleen al 20 A opslorpt ? Ik lees een stroomsterkte van 140 A.
Om water warm te maken..
Kan je niet beter een ketel op het gasvuur zetten ?
En heet water in die Senseo gieten?
Of gewoon opgieten. Wij moeten dat wel, na 3 koppen koffie kom ik pas op gang..mijn echtgenote na 2.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Chris » vr 9 nov 2018 13:18

cessna182 schreef:
vr 9 nov 2018 01:10


Zolang het water opgewarmd moet worden, vloeien de Ampères. Ook tijdens het verpompen van het water door de pads komt er opnieuw koud water in het apparaat= opnieuw vele amps.
De spanningsval naar 12Volt komt door de zware belasting. Eens die weg valt zit de accu weer aan 13V of meer. Tijdens het moveren zal de accuspanning ook stevig zakken hoor, naargelang de belasting. (stoeprandje oprijden bv) . Zit je accuspanning onbelast op of rond de 12V te flirten, dan heb je een ontlade of zelfs defecte accu= Opladen of vervangen.
Nog één belangrijk punt: je moet wel een gepaste accu voorzien die dergelijke langdurige ontlaadstromen aan kan. Een 12V autoaccu van 90Amp is hiervoor niet geschikt. Die gaat er gewoon aan. 4 kopjes koffie (bv ontbijt) onmiddellijk na elkaar produceren haal je niet. Spanningsval onder de 10,5V en de inverter stopt. De hoge stromen trekken de inwendige accuplaten gewoon krom. Ik gebruik een 12V 250amp calcium agm accu. Geen problemen, ook niet tijdens het moveren knipoog.gif
Van accu's weet ik wel e.e.a. af... beroepsmatig.
Dus ik weet best dat een accu na een zware belasting weer iets bijtrekt, dat is eigenlijk het chemische proces wat tot rust komt.
Maar, wat er uit is komt er niet meer vanzelf in... verbruikt is verbruikt.... simpel.
Echter... ik denk dat jij de enige bent met een 250 Ah accu... da's me een beest zeg...
De gemiddelde caravanner met accu zal ergens tussen 50 en 100 Ah bij zich hebben.. die wegen al genoeg.
Dus voor hun... Geen Senseo via een Inverter.. knipoog.gif

Trouwens... ik ben altijd verbaast over de relatief dunne bekabeling aan inverters..
Als je wat rekent dan kom je op enorme stromen aan de 12 volt kant van een inverter...
Met een Senseo zit je zomaar aan de 120-140 ampere.... daar moet 25 mm2 kabel aanzitten zowat...
Dat heeft toch niemand???

@ Ab..
Eigengebruik van een inverter kan zomaar flink zijn hoor.... voel eens hoe warm zo'n ding wordt... dan weet je het al.
Maar 20 ampere zoals in Cessna's post is idd wel veel...
Echter... dat het veel stroom zuipt samen is wel heel duidelijk..
Daarom.. wij zetten onderweg nog gewoon ouwerwets koffie... keteltje water op het gas...
Waarom... ook omdat ik Senseo echt niet lekker vind.. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door PD » vr 9 nov 2018 13:19

Chris schreef:
vr 9 nov 2018 13:18
Daarom.. wij zetten onderweg nog gewoon ouwerwets koffie... keteltje water op het gas...
Waarom... ook omdat ik Senseo echt niet lekker vind.. awhoea.gif
Ik koop mijn koffie gewoon bij een benzinepomp knipoog.gif en niet alleen omdat ik Senseo niet lekker vind aflower.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Ab » vr 9 nov 2018 13:25

Dat is onderweg.
Daar heb je niet veel aan als je op een groot tijdelijk terrein staat of een camping zonder stroom.
Ik heb het al vaker aangegeven, met mijn 55 Ah accu leef ik makkelijk een week zonder stroompaal.
En voel daarbij geen enkele onoverkomelijke beperking.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Chris » vr 9 nov 2018 13:31

PremiumDiscovery schreef:
vr 9 nov 2018 13:19
Chris schreef:
vr 9 nov 2018 13:18
Daarom.. wij zetten onderweg nog gewoon ouwerwets koffie... keteltje water op het gas...
Waarom... ook omdat ik Senseo echt niet lekker vind.. awhoea.gif
Ik koop mijn koffie gewoon bij een benzinepomp knipoog.gif en niet alleen omdat ik Senseo niet lekker vind aflower.gif
Deed ik ook wel PD..
Maar soms krijg je dan zulk rattengif ...niet te zuipen gewoon.
Soms ook goed spul hoor, maar niks zo lekker als mijn eigen koffie.
Dat is ook ongeveer het enige wat bij ons voor een hele vakantie meegaat... eigen koffie.. knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door cessna182 » vr 9 nov 2018 16:07

Trouwens... ik ben altijd verbaast over de relatief dunne bekabeling aan inverters..
Als je wat rekent dan kom je op enorme stromen aan de 12 volt kant van een inverter...
Met een Senseo zit je zomaar aan de 120-140 ampere.... daar moet 25 mm2 kabel aanzitten zowat...
Dat heeft toch niemand???

@ Ab..
Eigengebruik van een inverter kan zomaar flink zijn hoor.... voel eens hoe warm zo'n ding wordt... dan weet je het al.
Maar 20 ampere zoals in Cessna's post is idd wel veel...
Echter... dat het veel stroom zuipt samen is wel heel duidelijk..
Daarom.. wij zetten onderweg nog gewoon ouwerwets koffie... keteltje water op het gas...
Waarom... ook omdat ik Senseo echt niet lekker vind.. awhoea.gif
[/quote]

RE.gif

Er is een groot verschil tussen Watt en VoltAmpère (VA) Doe daar nog eens een accuspanning (onder last) tussen 12V en 11,5V aan toe, dan zie je dat er helemaal niet zo veel stroom verloren gaat. knipoog.gif
Victron voorziet voor deze inverter 35mm² voor zijn 1m lange aansluitkabels. Ik heb 50mm² tussen de accu en de shunt gebruikt (lengte +/-1m) om geen verliezen of warmte te creëren. Kabelschoenen zijn geklemd en nadien nog gesoldeerd. Afgezekerd met 300Amp. De trappen nadien krijgen 35mm² en 16mm². Opnieuw om zo weinig mogelijk verlies op te wekken. Beetje overdone, ik weet het. Maar ,naast functioneel, ziet het er wel cool uit ook. mrgreen.gif
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoeveel stroom heeft mijn boordaccu nog?

Bericht door Chris » vr 9 nov 2018 16:57

RE.gif

Allememachies zou Bassie gezegd hebben.
Jij hebt dus zoveel power aan boord dat je de euromast in het zonnetje kan zetten.

Toevallig heb ik hier een stukkie 25mm2 liggen en dat is al indrukwekkend van dikte.
Maar om spanningsverliezen te voorkomen is dat heel lekker gewoon.
Da's ook de reden dat ik mijn mijn mover bekabeling ook allemaal een slag dikker ( 25mm2 primair en 16mm2 motoren) heb genomen toen ik het ding overbouwde naar de nieuwe hut.
En, idd.. goede krimpogen is een must.
Solderen juist niet ( heb ik moeten leren)
Want een soldeerverbinding is niet bestand tegen trillingen en bewegen, dan breken ze., de veerkracht van koper is er uit. ( Cable connections in Airplanes cursus ooit)
Wat als je krimpt EN soldeert.... dat weet ik niet... ik hou het op krimpen alleen, met de juiste materialen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”