slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door vso1 » ma 13 aug 2018 23:32

wat is slim?
Met "slim" bedoel ik meer rendement van bv je boord accu, of je senseo aanzetten zonder dat er een zekering "klapt"
hoewel bijvoorbeeld je met een senseo dan tijdelijk je airco, ventilatie "uitschakeld" en nadat de senseo klaar is alles weer "aanfloept" zal het nog steeds het camping gevoel houden ..
Als je het leuk vind kan je statistieken bijhouden, gps tracker en ander geneuzel met de caravan doen ..

Mijn persoonlijke insteek is meer van "gebruik te techniek in je voordeel" ook omdat zonnepanelen het makkelijker maken 2,50 euro x 14 dagen te besparen (35 euro) of bedorven voedsel omdat de koelkast het begeeft(uitgezet is) of even op afstand alvast het geheel te verwarmen/verkoelen..

Je hoeft soms niet veel moeite te doen .. en wil je het niet omdat het je het niet bij het camping gevoel vind horen reageer aub in een ander topic (babbelbox bv)

isoleren en optimaliseren
Bij slimme caravan denk je niet automatisch aan isoleren maar toch is het wel handig om te bedenken hoe je de leidingwerk/ventilatiegaten en andere zaken kan verbeteren .. let hierbij vooral op het aanbrengen van extra gewicht.
Passieve verbeteringen (lees geen energie verbruik) zijn winsten die je snel "terugverdient" bv het aanbrengen van radiator folie, isolatie schuim of ander isolatie materiaal in "verloren" hoekjes .. helaas is het ook zo dat fabrikanten niet altijd even netjes zijn met afdichten van "vergeten" hoekjes.. dus lukraak met purschuim aan de slag zou ik niet adviseren.
Ook zijn bouwers relatief "slim" dus zomaar dingen aanpassen hmm


Vooraf
Zoiezo is het handig om te weten dat je 3 tot 4 diverse "stroom" bronnen hebt
1) 230v (200v tot 240v) "walstroom"
2) 12v v.d auto (13.8v / 14.4v)
3) 12v omvormer (13.8v / 14.4v)

Meeste domotica is 5v,12v (en niet hoger) en het is handig hiermee rekening te houden, hoewel ze hogere spanning vaak wel aankunnen is het niet handig voor de levensduur.
Voor USB zooi zou ik afraden "vaste" aansluitingen in je caravan te monteren, computer techniek is nog volop in beweging en je doet er wijzer aan om 230 naar usb omvormers van huis de caravan mee te nemen dan bv stopcontacten met usb aansluiting in de caravan te monteren. Waar we namelijk vroeger diverse stekkers hadden word het nu meer uniform, alleen we gaan nu naar andere stekkers met meer vermogen. Zucht.

Daarnaast let op bij de Chinese webshop artikelen, Europees zijn wat meer bewust om veiligheid en je zal de eerste niet zijn waarbij het "fout' gaat, dus test/meet en werk vooral zoveel mogelijk met aardlek en andere veiligheids zaken.

Als je echt 12v wilt hebben (goedkoop) probeer dan een computervoeding, de lichte varianten zijn minder beschermd tegen pieken/dalen die je op een camping tegenkomt en zou ik vermijden (geen spoelen maar andere technieken die gevoeliger zijn) .. de zwaardere voedingen zijn met spoel en kunnen meer pieken en dalen hebben die je op campings tegenkomt.

Wil je bv een UPS (computer taal voor "auto accu" backup) nee doe dat aub ook niet zelfs de duurdere merken doen niet aan pure sinus (de 50hz signaal) en zal bv je senseo ontwrichten..

Voor alle domotica apparatuur je doet er wijs aan om auto voedingen (24v-12v naar 12v,5v of 3.3v te doen) als je wilt "testen" houd er rekening mee dat computer elektronica vaak genoegen neemt met 3.3v of 5v en 12v of meer niet eens nodig is.

je caravan
Meten is weten, dus zorg dat je een schema maakt of bemachtigd met de bedrading van je caravan, voor 10,- heb je vaak een multimeter en voor het zelfde bedrag heb je een wattmeter .. ze zijn niet super nauwkeurig maar goed beter iets dan niets.

Begin eerst eens met je verlichting in de caravan van "auto" naar LED verlichting te brengen . zo heb ik bv
- 4 plaffondiares lampen alleen de badkamer heeft 1 "bolletje" (g4 aansluitingen) de rest 2 te weten voor, midden, achter per stuk 2x g4 lamp
- keuken verlichting (g4)
- buiten verlichting r5w ?
- 4 hoek spots ??? onbekende aansluitingen. (1 lamp)
Uitgaande van 10W per bolletje en meeste hebben we het snel over (15x 10w) = 150W dat je kan reduceren naar 15x 2.4w = 36w dat is al snel een veel langere levensduur voor een accu en minder belasting op je omvormer(s).

Voor de koelkast verbetering oftewel ventilatie .. de meest nette oplossing (op dit forum) is een van een ledstring de 230v naar 12v te pakken en met een schakelaar deze aan./uit te zetten. netter is dit temperatuur gestuurd te doen. voor ventilators gebruik je het beste "stille" (weinig geluid(db) meeste lucht verplaatsing) hiervoor zijn computerwebshops je beste bron (allemaal 12v)
vaak hebben de ventilators 3 of 4 'kabels" je hebt er maar 2 nodig (rood en zwart) de andere 2 zijn verlichting en "snelheids" regeling via een PWM schakeling, persoonlijk zou ik eerder de rode kabel doorknippen en een schakelaar monteren, temperatuur sensors kunnen ook gebruikt worden (vaak een euro op chinese webshops)


caravan maar dan geavanceerd "klussen"
Een aantal handige "zaken" er zijn hier ook topics dus zo diep duik ik niet in alles.
ik ben er eigenlijk van overtuigt dat slim in relatie tot caravan je vooral gemak moet brengen,

Denk bv aan slimme stekkers en automagische schakelingen zodat als je bv je koffiezet apparaat aanzet of je elektrisch kookplaatje dat dingen even "stil" vallen zodat de zekering er niet uit klapt. dat je telefoon je waarschuwt dat je camping koelkast te warm word ..
en dat je op afstand wat zaken aan/uit kan zetten.

Bewegings detectie (camera's rondom) als je bv van je caravan vandaan bent en gps tracking ..
maar ook radio/tv en zeer goeie wifi ontvangst ..

Onder geavanceerd klussen versta ik ook het inbouwen van extra stopcontacten, luikjes en andere geneuzel.
vergeet niet dat bv camping koelkasten enorm robuust zijn de enige reden om te te vervangen is "grote' het kan bv goed zijn dat het isolatie materiaal verteerd/verweerd of aan vervanging toe is. (eerder de rubbers van de deur)

Probeer zoveel mogelijk te doen met makkelijk verkrijgbare onderdelen en houd rekening met veelvoudig los & vast schroeven. vocht, corrosie en hitte zijn daarnaast ook enorme "vijanden" je praat makkelijk over -10 tot +40 graden en niet alles is daar even goed bestand tegen.
ook sensors hebben last van vuil en aanslag dus zorg dat ze goed in het zicht zitten en als je ze gebruikt let op "schoonmaak"

ik zou beginnen met bv extra bedrading(en) probeer draadloos te vermijden, niet alleen is draadloos relatief storings gevoelig maar je zorgt voor extra probleem punten.

in de loop van de tijd ga ik in dit topic posten (indien ik eraan begin)
- koelkast renovatie (kijken of de isolatie en verwarmings/koel elementen beter kunnen)
- verlichtings modificaties (vervangen door led & dimmers ertussen)
- accu plaatsing
- omvormer(s) (1 acculader/omvormer en 1 voor ware 12v)
- bedradings aanpassingen
- slimme meter(s)
- inbouw van een computer met scherm(pjes)
- camera met bewegings detectie (en achteruit rijcamera)

wellicht andere idee-en
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door VIP » di 14 aug 2018 07:17

Ik zou direct stoppen met caravannen zucht.gif
Porsche + Tabbert


HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door HanK » di 14 aug 2018 08:41

Ik ga wel gewoon met de “normale” caravan weg blij.gif
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door janoniem » di 14 aug 2018 09:45

Wat een waslijst, je zou er een KCK volledig mee kunnen vullen. Laat mij maar (geavanceerd) vakantie vieren.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door iemand » di 14 aug 2018 10:59

In het lijstje ontbreekt nog afstand-/parkeersensoren mrgreen.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

arnovariante

Re: slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door arnovariante » di 14 aug 2018 11:14

VIP Premium schreef:
di 14 aug 2018 07:17
Ik zou direct stoppen met caravannen zucht.gif
Als ik heel eerlijk ben heb ik het hele verhaal niet eens gelezen (zoals vaker van vso) maar ik snap de trend.
Helemaal mee eens VIP.
Ik vind Chris zo af en toe al ver gaan met zijn gadgets, vso doet er nog een schepje bovenop geloof ik!
:lol:

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door Chris » di 14 aug 2018 12:53

RE.gif

mrgreen.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door Chris » di 14 aug 2018 12:55

Een leuk en handig grapje vind ik wel leuk.
Maar dit gaat mij ook veel te ver hoor.
awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door WillyL » wo 15 aug 2018 10:41

Ik ben met aandacht beginnen lezen en zo uitzonderlijk is het niet. Verder zetten dit onderwerp als het mij betreft.

Vakantie is vakantie en dat geniet ik graag, maar nu voor de vakantie weerom veel 'aangepast' en de Sint was ook weerom vroeg in het land, hij kwam wel helemaal uit China dit jaar.

Van het lijstje hierboven zijn de nuttigste en ook reeds behandeld in andere topics:
- ventilatie achter koelkast
- ledlampjes interieur
- info USB, inderdaad beter gewoon 12v voorzien, ev uit draagbare-computer-voeding, let dan wel op de 12v, vele zijn hoger van spanning (18)
- letten op gewicht
- draadloos vermijden, dat geeft alleen maar ongezonde straling, trouwens GSM AF 's nachts met gesloten rollo's. Dan is de caravan een kooi van Faraday en kunnen de signalen niet binnen maar vooral ook niet buiten en zenden die krengen op vol vermogen uit, wat waarschijnlijk niet goed is voor de gezondheid.
Wat ik nog moet doen:
- isolatie rond de verwarmingsbuis, vooral die welke onder de caravan doorloopt. Zijn hier tips?
- zoveel meer.

Al heb ik geen Hobby, mijn caravan is een hobby...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door vso1 » wo 15 aug 2018 21:29

WillyL schreef:
wo 15 aug 2018 10:41
Ik ben met aandacht beginnen lezen en zo uitzonderlijk is het niet. Verder zetten dit onderwerp als het mij betreft.

Vakantie is vakantie en dat geniet ik graag, maar nu voor de vakantie weerom veel 'aangepast' en de Sint was ook weerom vroeg in het land, hij kwam wel helemaal uit China dit jaar.
wat heb jij aangepast ? ik weet dat mijn "lijst' erg lang is maar ach wensen hoeven niet altijd in vervulling .. best wel benieuwd wat jij gedaan hebt.

Van het lijstje hierboven zijn de nuttigste en ook reeds behandeld in andere topics:
- ventilatie achter koelkast
- ledlampjes interieur
- info USB, inderdaad beter gewoon 12v voorzien, ev uit draagbare-computer-voeding, let dan wel op de 12v, vele zijn hoger van spanning (18)
- letten op gewicht
- draadloos vermijden, dat geeft alleen maar ongezonde straling, trouwens GSM AF 's nachts met gesloten rollo's. Dan is de caravan een kooi van Faraday en kunnen de signalen niet binnen maar vooral ook niet buiten en zenden die krengen op vol vermogen uit, wat waarschijnlijk niet goed is voor de gezondheid.
Wat ik nog moet doen:
- isolatie rond de verwarmingsbuis, vooral die welke onder de caravan doorloopt. Zijn hier tips?
- zoveel meer.

Al heb ik geen Hobby, mijn caravan is een hobby...
Niet eens op gelet betreft sterke signalen.. wifi was er niet op de camping, en gsm's ter bescherming van de databundel werd spaarzaam gebruikt haphop.gif haphop.gif haphop.gif haphop.gif

ik vind het ook een hobby op zich om te bedenken hoe iets beter kan .. in de praktijk .. moet het wel resultaat hebben (de moeite waard zijn)
VIP Premium schreef:
di 14 aug 2018 07:17
Ik zou direct stoppen met caravannen zucht.gif
En dan heb je van die azijn zeikerds die dit topic te ver vinden gaan .. maar wel tv/satelliet/radio, zonnepanelen, accu's, vaatwassers,120L koelkast,ledverlichting en stroom meters hebben in de caravan scratch.gif nog niet gesproken over de combinatie die groot en veel zuipt maar goed zal wel aan mij liggen.
Zeker nog niet gehoord van upcyclen i.p.v recyclen scratch.gif ik vind milieubewust ook onderdeel van kamperen .. efficienter met je middelen omgaan is overgens veel goedkoper dan een zak geld ertegenaan smijten .. en jezelf kampeerder noemen.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door Michel1975 » wo 15 aug 2018 21:40

WillyL schreef:
wo 15 aug 2018 10:41

- draadloos vermijden, dat geeft alleen maar ongezonde straling, trouwens GSM AF 's nachts met gesloten rollo's. Dan is de caravan een kooi van Faraday en kunnen de signalen niet binnen maar vooral ook niet buiten en zenden die krengen op vol vermogen uit, wat waarschijnlijk niet goed is voor de gezondheid.
Nu ben ik maar een simpele ondernemer en allesbehalve technisch onderlegt. Maar een caravan een kooi van Faraday? Misschien onze SMV maar die heeft weer geen rollo's. Maar jouw Dethleffs is echt niet gemaakt van geleidend kunstof.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door Michel1975 » wo 15 aug 2018 21:44

vso1 schreef:
wo 15 aug 2018 21:29


VIP Premium schreef:
di 14 aug 2018 07:17
Ik zou direct stoppen met caravannen zucht.gif
En dan heb je van die azijn zeikerds die dit topic te ver vinden gaan .. maar wel tv/satelliet/radio, zonnepanelen, accu's, vaatwassers,120L koelkast,ledverlichting en stroom meters hebben in de caravan scratch.gif nog niet gesproken over de combinatie die groot en veel zuipt maar goed zal wel aan mij liggen.
Zeker nog niet gehoord van upcyclen i.p.v recyclen scratch.gif ik vind milieubewust ook onderdeel van kamperen .. efficienter met je middelen omgaan is overgens veel goedkoper dan een zak geld ertegenaan smijten .. en jezelf kampeerder noemen.
Zo de toon is ook weer gezet. Met name de laatste zin. Ieder zijn eigen meug maar hiermee lok je wel bepaalde reacties uit.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door Knaus440 » wo 15 aug 2018 21:53

Jammer van deze laatste alinea; "En dan heb je van ", etc.
Vond het wel leuk om te volgen hoe iemand zijn caravan aanpakt.
Laat het aub niet verzanden in dit soort gescheld of aannames/verwijten.

Het geheel zoals TS beschrijft zou mij ook te vergaan, maar ik wil dan ook een eenvoudige caravan achter de auto.
Zaken als inbouwen groot heki dakluik ipv 40 bij 40 luikje, huishoudaccu alleen voor toilet, de kranen en 2 lampjes,
ventilator achter de koelkast, dat soort zaken liggen mij meer.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door Ab » wo 15 aug 2018 21:58

@ vso1. Graag reageren zonder ellenlange en veel quote 's..
Berichten langer dan hooguit 10 zinnen worden toch niet gelezen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door vso1 » wo 15 aug 2018 22:07

Knaus440 schreef:
wo 15 aug 2018 21:53
Jammer van deze laatste alinea; "En dan heb je van ", etc.
Vond het wel leuk om te volgen hoe iemand zijn caravan aanpakt.
Laat het aub niet verzanden in dit soort gescheld of aannames/verwijten.
je hebt gelijk.
Het geheel zoals TS beschrijft zou mij ook te vergaan, maar ik wil dan ook een eenvoudige caravan achter de auto.
Zaken als inbouwen groot heki dakluik ipv 40 bij 40 luikje, huishoudaccu alleen voor toilet, de kranen en 2 lampjes,
ventilator achter de koelkast, dat soort zaken liggen mij meer.
Eenvoudig ligt ook wel een beetje aan je eigen inzet/wensen pakket.

Het doel is meer, verzamelen van verbeteringen die al dan niet toepasbaar zijn voor bv jou of anderen (en jou caravan) ...

Als voorbeeld is het vervangen van de lampen door LED, heeft direct effect op je comfort .. je doet immers langer met een accu of je kan wat meer apparaten gebruiken.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: slimme en efficiente caravan deel 2 (met ervaring nu) domotica

Bericht door Conradi » wo 15 aug 2018 22:08

vso1 schreef:
wo 15 aug 2018 21:29
En dan heb je van die azijn zeikerds die dit topic te ver vinden gaan .. maar wel tv/satelliet/radio, zonnepanelen, accu's, vaatwassers,120L koelkast,ledverlichting en stroom meters hebben in de caravan scratch.gif nog niet gesproken over de combinatie die groot en veel zuipt maar goed zal wel aan mij liggen.
Zeker nog niet gehoord van upcyclen i.p.v recyclen scratch.gif ik vind milieubewust ook onderdeel van kamperen .. efficienter met je middelen omgaan is overgens veel goedkoper dan een zak geld ertegenaan smijten .. en jezelf kampeerder noemen.
Kamperen is individueel, en dat beleven we dus allemaal anders. Accepteer dat niet iedereen enthousiast over jouw ideeën of meningen is. Andersom zal je dat ook vast niet altijd zijn :wink:
Wat we niet moeten doen is elkaar de maat nemen. Jij hebt net zoveel recht op jouw manier van kamperen als ieder ander op zijn of haar manier. Het mooie is dat op de camping er geen onderscheidt bestaat: daar kun jij met je mooi opgeknapte spulletjes zomaar naast een super deluxe camper staan die meer dan zes cijfers heeft gekost. En toch heeft iedereen, op z'n eigen manier, een fijne vakantie.

Naschrift: lees net je reactie hierboven thumbup.gif
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”