220 naar 12v

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
gehannus
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 8 jul 2018 11:31

220 naar 12v

Bericht door gehannus » zo 8 jul 2018 15:23

Goeden middag,
Het zal voor jullie wel bekend zijn deze vraag, maar ik ben een leek en heb hulp nodig. We hebben een Beijerland Vitesse 380/2
Daar zit boven de was bak een knop met 220 o 12v Ik begrijp dat je hem op 220 en 12v kan zetten, maar als ik hem op 12v zet hoe wordt dat dan geleverd.
Moet ik er dan een accu bijzetten of hoe werkt zoiets. We gaan nl binnenkort een paar dagen naar een camping waar geen stroom is. Hoe kan ik dat dan het beste doen?
Hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden.
vriendelijke groet Hans

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: 220 naar 12v

Bericht door MarcoC » zo 8 jul 2018 15:30

Ik heb geen Beyerland maar als ik je uitleg begrijp dan is die knop inderdaad om te schakelen tussen 'walstroom' en 12v uit een 'leefaccu'. Je moet dan natuurlijk wel de beschikking hebben over zo'n accu, dus ik zou even zoeken in de caravan of daar ook de benodigde bedrading e.d. voor aanwezig is.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: 220 naar 12v

Bericht door eMKa » zo 8 jul 2018 16:06

Ik ben ook een leek maar ik begreep dat de 12v stand gebruikt wordt om de koelkast te koelen door een draaiende automotor en de 220v stand uiteraard via de kabel op de camping. Voor 12v koeling moeten wel de juiste polen aangesloten zijn in de auto/caravan stekkers. Koelkast via een accu gaat volgens mij niet werken.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: 220 naar 12v

Bericht door Chris » zo 8 jul 2018 16:57

Ooit eens een schema van een Beyerland 380/2 gezien.
Daar was volgens mij geen accu in getekend, lijkt mij ook niet aanwezig in een Beyerland.
Ik weet niet zeker, maar een 230/12 volt schakelaar... dat is alleen bij de koelkast in gebruik.
Dus.. op een camping zonder "Paal" zal je een kaars aan moeten steken denk ik.

Om een z.g. noodstroom systeem te maken ben je idd aangewezen op een accu.
En die moet m.b.v. wat bekabeling en/of een relais aan het bestaande 12 volt systeem gemaakt worden.
Evengoed zal de koelkast dan nog niet werken, die "zuipt" teveel stroom gewoon, dan is de accu heel snel leeg.
De KK kan event. wellicht op gas.

Als binnenkort echt over een paar dagen is zal je een andere oplossing moeten vinden denk ik.
Weinig kans dat je nog een caravan service vind die dat "Nog even" kan maken... helaas...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1643
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

220 naar 12v

Bericht door thmeyer » zo 8 jul 2018 20:13

Zou je een foto kunnen maken van die 12 / 230 volt schakelaar, dat kunnen we ons beter inbeelden wat je precies bedoel !!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 220 naar 12v

Bericht door WillyL » zo 8 jul 2018 20:37

Mijn vorige caravan was een kleine beyerland, 400 Quartz.

Daar zat een omvormer (transfo) van 230 naar 12v,
Hiermee werd de kachel en de kleine lampjes en pompje van stroom voorzien wanneer de knop op 220v stond.
Hing de caravan achter de auto dan moest de schakelaar op 12 v anders had je geen stroom op pomp en lampjes.
Je kon die schakelaar ook halverwege zetten en dan was er nergens stroom, niet op 12v en niet op 230v.

Hopelijk en mogelijk is het bij jou versie soortgelijk.

Noteer dat ik toen nog de beperkte jaegerstekker (7-pins) had en de permanente 12v hing op het contact voorzien voor het rechtse achterlicht. De beide kanten van standlichten van de caravan waren aangesloten op het linkse, maar dat was geen probleem.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: 220 naar 12v

Bericht door scooterandre » ma 9 jul 2018 09:35

Bij onze Beyerland sprinter 380 zit zo'n schakelaar zonder tekst voorin op de bank. Hiermee kunnen wij selecteren of wij het 12V-circuit van de caravan gaan voeden door de accu ofwel door de omvormer.
Buien vallen niet.

gehannus
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 8 jul 2018 11:31

Re: 220 naar 12v

Bericht door gehannus » ma 9 jul 2018 15:10

de caravan staat nu in de stalling in Drenthe, maar als ik weer ga zal ik een foto nemen.
het is een schakelaar waarop 220 staat daaronder uit en daaronder 12v. Er zit volgens mij een omvormer in.
Maar als ik geen elektr. paal heb op de camping, heb ik dus nooit stroom begrijp ik. Dan zou er een accu bij moeten?

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: 220 naar 12v

Bericht door scooterandre » ma 9 jul 2018 22:56

Inderdaad heb je dan een accu nodig. Wij hebben een kleintje van 40Ah in de disselbak staan. In theorie genoeg voor zeker 10 dagen camperen met alleen pompje en LED- en TL- verlichting.
Buien vallen niet.

gehannus
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 8 jul 2018 11:31

Re: 220 naar 12v

Bericht door gehannus » zo 22 jul 2018 14:47

bedankt voor alle reacties. Ik ga er mijn voordeel mee doen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 220 naar 12v

Bericht door Ab » zo 22 jul 2018 14:59

gehannus schreef:
ma 9 jul 2018 15:10
de caravan staat nu in de stalling in Drenthe, maar als ik weer ga zal ik een foto nemen.
het is een schakelaar waarop 220 staat daaronder uit en daaronder 12v. Er zit volgens mij een omvormer in.
Maar als ik geen elektr. paal heb op de camping, heb ik dus nooit stroom begrijp ik. Dan zou er een accu bij moeten?
Jawel, je hebt 12 volt in de caravan als de auto ervoor staat, en de stekker erin zit. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: 220 naar 12v

Bericht door Taan » ma 23 jul 2018 11:04

ik heb ook een 220 schakelaar en een 12v schakelaar, maar die hebben alleen betrekking op de koelkast. Als de 220 schakelaar uit staat en ik sluit de caravan aan op "walstroom" dan kan ik gewoon het licht aan doen.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: 220 naar 12v

Bericht door vso1 » ma 13 aug 2018 02:21

zoals ik het begrijp heb je 3 "voedingen"
1) 230v (wal stroom)
2) 12v (13.8/14.4 v.d auto)
3) 12v (13.8/14.5 v.d acculader/omvormer die van de "walstroom" omgevormd word of gevoed word door een acculader)

12v v.d auto is blijkbaar bij mijn caravan binnen tegen de disselbak gemonteerd (soms in de disselbak?)
de omvormer zit in de kast achter de verwarming en direct via een zekering kast aangesloten op de 230v waar de walstroom binnenkomt.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”