Duocontrol met crashsensor

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Duocontrol met crashsensor

Bericht door Jan Br » za 7 jul 2018 18:54

Ik heb voor mijn vakantie in mijn huidige caravan een duocontrol met crashsensor laten plaatsen. Omdat we voor 4 weken op pad gingen en we biet verwachten de verwarming te gebruiken volstond ik met één 7,5 ltr gasfles van BP. Tot mijn verbazing was deze gasfles na de vakantie nagenoeg leeg. (Gelukkig niet leeggeraakt tijdens de vakantie)
Omdat het gasverbruik op mij wat hoog voor kwam heb ik voor de zekerheid de manuaal van de Duocontrol nog eens doorgelezen.
Omdat ik maar één gasfles had aangesloten hing de andere gasleiding gewoon los aan de duocontrol, maar nu staat er in de gebruiksaanwijzing dat bij het gebruik van 1 fles er een plug moet worden ingedraaid??

Ik heb bij de oplevering van de ingebouwde sensor geen losse onderdelen ontvangen, dus ik heb geen losse plug.

Wel zit er een dop aan de crashsensor die op de uitgang zou kunnen worden gedraaid waar nu de loze gasslang aan heeft gezeten.

Vraag, als je maar één gasfles gebruikt, moet je dan de niet gebruikte slang losdraaien en de dop er dan opzetten? Of hoort er toch een losse plug bij geleverd te worden?

Kan het hoge gasverbruik komen doordat er op de door mij gebruikte manier van aansluiten toch alle dagen een kleine hoeveelheid gas is weggelekt?

In 4 weken, pakweg 6 maal BBQ, 4 x koken en 6 rijdagen met de koelkast op gas.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Bartje
Berichten: 230
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Duocontrol met crashsensor

Bericht door Bartje » za 7 jul 2018 19:20

Volgens de handleiding moet je inderdaad de hogedrukslang verwijderen en de stop die er aan hangt er op draaien.

Ik doe dat echter ook nooit, ik laat de slang gewoon los hangen.
Op de gasslangen zit toch een terugslagklep.

Ik gebruik BP Light (Benegas) flessen met G12 aansluiting (dichtingsrubber in de fles).
Ik weet uit ervaring dat wanneer je bij dit type fles de gasslang van Truma (of een ontspanner) aansluit, er soms een heel kleine ondichtheid optreedt, met andere woorden een klein gaslek.
Ik heb altijd twee verloopstukken Shell naar G12 mee, is de fles verdacht dan draai ik zo'n verloopstuk op de fles en zet hem sleutelvast, dan gasslang op verloopstuk.
De gasslangen zet ik altijd vast met de plastic sleutel van de duocontrol, dan kan je ook niet overspannen.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Duocontrol met crashsensor

Bericht door Jan Br » za 7 jul 2018 19:41

Bartje schreef:
za 7 jul 2018 19:20

Op de gasslangen zit toch een terugslagklep.
????

Zit op deze gasslangen een terugslagklep??
IMG_5884.JPG
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Duocontrol met crashsensor

Bericht door Ab » za 7 jul 2018 20:03

Op deze niet.
Op de mijne wel, maar dat is een slangbreukbeveiliging.
Die doet alleen maar wat als er zeer ernstige lekkage optreedt.
Lekkage heb ik nog nooit gehad.
Vaak hangt er ook 1 slang los.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Abve

Re: Duocontrol met crashsensor

Bericht door Abve » za 7 jul 2018 20:39

Ik heb 5 jaar ervaring met de Truma DuoControl CS (ruim 4 jaar in de oude caravan en nu een nieuw exemplaar in de nieuwe caravan)
Bij mij is ook regelmatig één fles aangesloten en hangt dus één gasslang los.
De 2e gasfles wordt geinstalleerd als we langer dan 2 weken weg zijn, in de herfst of vroege voorjaar.
Nog nooit lekkage vastgesteld.

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Duocontrol met crashsensor

Bericht door rambocus » za 7 jul 2018 23:10

bij mij zit dat groene knopje nog op de slang, volgens mij de slangbreukbeveiliger.

Tevens het ik de tweede slang er af gehaald en op deze plaats de crashsensor met de bijbehorende plug dichtgezet.
crashsensor2.png
crashsensor2.png (57.31 KiB) 1623 keer bekeken
Ik deze ooit gekocht ( marktplaats en erop gezet) omdat ik maar een 7-polige aansluiting heb op de wegklapbare trekhaak van de tiguan. Nu rij ik met de kk op gas onderweg.

Nog nooit last van een lekkage of iets dergelijks gehad.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”