Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
Wij hebben toen wij onze auto bestelde de opdracht gegeven een constante stroomdraad aan te sluiten die geschakeld is met het contact slot
Nu kwam ik er vanmorgen achter dat als ik het contact van de auto afhaal de lampen in de caravan nog gewoon aankunnen en ook de lamp in de koelkast nog aangaat. Ik vraag de daarom af of de constante stroomdraad wel goed is aangesloten of dat het juist logisch dat dit buiten de constante stroomdraad omgaat?
Nu kwam ik er vanmorgen achter dat als ik het contact van de auto afhaal de lampen in de caravan nog gewoon aankunnen en ook de lamp in de koelkast nog aangaat. Ik vraag de daarom af of de constante stroomdraad wel goed is aangesloten of dat het juist logisch dat dit buiten de constante stroomdraad omgaat?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
Leg eens uit,,,,,
Een constante stroomdraad die geschakeld wordt????
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een constante stroomdraad die geschakeld wordt????
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
Beste Caravanner,
Als je auto een 13-polige aansluiting heb, dan heeft contact 9 altijd +12 volt (Deze aansluiting is juist voor de binnenverlichting van je caravan.
Het zou kunnen dat de verlichting van de koelkast daar ook op zit. En contact 10 is de schakelde +12 volt, deze is voor het koelgedeelte van koelkast.
De meest eenvoudige methode om dit te controleren is de draad van contact 9 in de stekker even los te maken, dan zou de binnenverlichting van de caravan en die van de koelkast binnenverlichting niet meer moeten branden !!!
Als je auto een 13-polige aansluiting heb, dan heeft contact 9 altijd +12 volt (Deze aansluiting is juist voor de binnenverlichting van je caravan.
Het zou kunnen dat de verlichting van de koelkast daar ook op zit. En contact 10 is de schakelde +12 volt, deze is voor het koelgedeelte van koelkast.
De meest eenvoudige methode om dit te controleren is de draad van contact 9 in de stekker even los te maken, dan zou de binnenverlichting van de caravan en die van de koelkast binnenverlichting niet meer moeten branden !!!
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
Ja, dit is goed aangesloten.Caravanner12 schreef: ↑di 22 mei 2018 19:10Wij hebben toen wij onze auto bestelde de opdracht gegeven een constante stroomdraad aan te sluiten die geschakeld is met het contact slot
Nu kwam ik er vanmorgen achter dat als ik het contact van de auto afhaal de lampen in de caravan nog gewoon aankunnen en ook de lamp in de koelkast nog aangaat. Ik vraag de daarom af of de constante stroomdraad wel goed is aangesloten of dat het juist logisch dat dit buiten de constante stroomdraad omgaat?
Tenminste..pool 9.
Op Pool 10 zou ook stroom moeten staan.
Maar alleen als de motor loopt. Bedoeld voor de koelkast. Niet voor het lampje in de koelkast.
Google maar even op aanhanger aansluitschema.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
Hoi Caravanner,
Ik heb het inbouwvoorschrift van de Koelkast Dometic 5380 voor je gedownload.
Daar staat in dat de aansluitingen 5 en 6 (binnenverlichting koelkast / het elektronisch systeem) van de constante stroomdraad af kom en gezekerd is met 2 Ampère.
De reden dat het zo is aangesloten, heeft te maken dat als de koelkast op gas staat, heb je toch verlichting in de koelkast.
https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... ifications
Ik heb het inbouwvoorschrift van de Koelkast Dometic 5380 voor je gedownload.
Daar staat in dat de aansluitingen 5 en 6 (binnenverlichting koelkast / het elektronisch systeem) van de constante stroomdraad af kom en gezekerd is met 2 Ampère.
De reden dat het zo is aangesloten, heeft te maken dat als de koelkast op gas staat, heb je toch verlichting in de koelkast.
https://www.dometic.com/nl-nl/nl/produc ... ifications
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
Dank voor de uitleg met de handleiding.
Ook alle anderen bedankt het is me helder nu dat er twee verschillende pins zijn voor de binnenverlichting en de constante stroom voor de koelkast
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
En om het nog compexer te maken schakelen steeds meer auto's na 10-15 minuten de spanning af van bijvoorbeeld pin 9
Dus dan heb je constante stroom die toch wordt uitgezet...
Dus dan heb je constante stroom die toch wordt uitgezet...
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
RE.gif iid, net zoals bv. de autoradio of leeslampjes ook kunnen uitgaan na enkele minuutjes.
Autos zijn ingewikkelde bijna zelfdenkende dingen tegenwoordig.
Reken er dus niet op dat je in zulk een geval ook 's nachts licht in de caravan hebt wanneer je niet aan de paal staat. Dan kan je bv. de moverbatterij gebruiken, als die zichzelf ook al niet automatisch uitschakeld na enige tijd, sommigen lichtgewicht versies doen dat immers ook.
Autos zijn ingewikkelde bijna zelfdenkende dingen tegenwoordig.
Reken er dus niet op dat je in zulk een geval ook 's nachts licht in de caravan hebt wanneer je niet aan de paal staat. Dan kan je bv. de moverbatterij gebruiken, als die zichzelf ook al niet automatisch uitschakeld na enige tijd, sommigen lichtgewicht versies doen dat immers ook.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
Beste forumleden,
Ik ben nog geen enkele auto tegen gekomen waarvan de stekkerdoos volgens DIN 11446 is aangesloten, de constante stroomdraad automatische na enige tijd uitschakelt. Maar tegenwoordig is alles mogelijk, ook dit dus. Daarom zijn op dit forum gelukkig mensen, die mee denken om dit soort problemen weer op te lossen.
Ik ben nog geen enkele auto tegen gekomen waarvan de stekkerdoos volgens DIN 11446 is aangesloten, de constante stroomdraad automatische na enige tijd uitschakelt. Maar tegenwoordig is alles mogelijk, ook dit dus. Daarom zijn op dit forum gelukkig mensen, die mee denken om dit soort problemen weer op te lossen.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
Dat automatisch uitschakelen moet en hoeft ook helemaal niet.
De draden rechtstreeks op de auto-accu monteren voorkomt dat.
Ik mag aannemen dat een monteur van trekhaken dat ook kan verzinnen.
De draden rechtstreeks op de auto-accu monteren voorkomt dat.
Ik mag aannemen dat een monteur van trekhaken dat ook kan verzinnen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
Dat zou ik toch afraden, autofabrikanten passen niets voor niets een afschakelbare 'constante plus' toe.
Als de accu leeg getrokken wordt, zakt op enig moment de spanning in. Bij (uiteindelijk) te lage spanning raken de spanningsstabilisatoren in iedere control unit ook ontregelt, het effect heet brown out. Digitale systemen in de auto werken met 1'en nullen, en door de tè lage spanning worden de 1 dan soms als 0 gezien. Dat kan voor onverwachte dingen zorgen.
Microcontrollers zijn daar tegenwoordig tegen beschermd zodat ze niet per ongeluk de ingebouwde software wissen of andere rare zaken doen. De omliggende electronica echter niet. Met meer dan 20 electronica units in de auto neemt de kans snel toe dat er 'iets' kapot zou kunnen gaan.
Kortom, tijdens de pauze een uurtje de koelkast uit de accu voeden kan geen kwaad. Voor kamperen los van de paal raad ik toch echt een accu in de caravan aan.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
De koelkast staat bij mij op de geschakelde de rest op de constante stroom. Dat ene led-lampje of even de pomp zal de accu niet snel leegtrekken.
Een uur de koelkast op de accu terwijl de motor stilstaat vind ik veel te veel.
Een uur de koelkast op de accu terwijl de motor stilstaat vind ik veel te veel.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
RE.gif en RE.gif
Tijdens een rust onderweg kan je ook makkelijk op de accu van de auto "draaien"...
De KK zit daar toch niet op. ( afgeschakeld)
Maar jullie praten over twee verschillende tijdseenheden... een uurtje en kamperen "los van de paal".
Duidelijk welk verschil hier is.. toch?
Tijdens een rust onderweg kan je ook makkelijk op de accu van de auto "draaien"...
De KK zit daar toch niet op. ( afgeschakeld)
Maar jullie praten over twee verschillende tijdseenheden... een uurtje en kamperen "los van de paal".
Duidelijk welk verschil hier is.. toch?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
Nee hoor, het gaat beide over een uur...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
RE.gif
Blijft zeker kloppen dat je de KK beter niet een uurtje op de autoaccu kan laten "Stomen".
Die KK zuipt stroom, en de tegenwoordige Slim of Superslimtowers helemaal..
Autoaccu plat... einde oefening... simpel..
Blijft zeker kloppen dat je de KK beter niet een uurtje op de autoaccu kan laten "Stomen".
Die KK zuipt stroom, en de tegenwoordige Slim of Superslimtowers helemaal..
Autoaccu plat... einde oefening... simpel..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Geschakelde constante stroomdraad goed aangesloten?
Uiteraard laat je de koelkast nooit op de autoaccu draaien..die moet op pool 10 en gaat meteen uit zodra de motor niet meer loopt.
De constante plus op de auto-accu op 9 is geen enkel probleem.
Als je die gebruikt zoals het bedoeld is.
Bijv. onderweg even een lampje aan of even wat water pakken.
Daar trek je een auto-accu heus niet zo snel mee leeg.
Echt "langs de snelweg kamperen " kan ook nog wel.
Als je maar bewust omgaat met de elektra.
Tip: koop een paar ledlichtjes op batterijen.
Dan heb je alleen nog maar stroom nodig voor waterpompjes.
Dat houdt een accu desnoods dagen achtereen uit.
Wat niemand zal doen neem ik aan... Voor het gigantische bedrag van € 1.75 heb je licht zat.
De constante plus op de auto-accu op 9 is geen enkel probleem.
Als je die gebruikt zoals het bedoeld is.
Bijv. onderweg even een lampje aan of even wat water pakken.
Daar trek je een auto-accu heus niet zo snel mee leeg.
Echt "langs de snelweg kamperen " kan ook nog wel.
Als je maar bewust omgaat met de elektra.
Tip: koop een paar ledlichtjes op batterijen.
Dan heb je alleen nog maar stroom nodig voor waterpompjes.
Dat houdt een accu desnoods dagen achtereen uit.
Wat niemand zal doen neem ik aan... Voor het gigantische bedrag van € 1.75 heb je licht zat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.