Storing Truma Saphir comfort

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Schumi
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 9 feb 2018 10:23

Storing Truma Saphir comfort

Bericht door Schumi » vr 18 mei 2018 09:07

In onze nieuwe caravan is een bankairco Truma comfort ingebouwd.
Na het eerste warme weekend bleek dat er onder in de bank uit alle openingen van de airco water kwam en de ventilator in het water bleek te draaien.
Terug naar dealer en daar bleek dat de condensafvoeren in het nieuwe model ( 2018 )te klein zijn.
In de condensafvoer zit een wit busje en dat is nu verwijderd.
Nu loopt het water weer weg volgens een dag testen bij de dealer.
KIA sportage GT 230 pk,, of 228i cabrio 255 pk, Burstner premio 450 LE 2017

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door karelV » vr 18 mei 2018 09:18

scratch.gif
Laatst gewijzigd door karelV op vr 18 mei 2018 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door karelV » vr 18 mei 2018 09:21

Deze hebben wij ook (2018) en vorige week ook voor de eerste keer gebruikt en heb geen water gezien rondom de airco weenie.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Storing Truma Saphir comfort

Bericht door Jan van Vijven » vr 18 mei 2018 09:49

Die dealer heeft waarschijnlijk vergeten twee buisjes te plaatsen (dat nieuwe model heeft er twee) een grote diameter is niet nodig, zoveel komt er nu ook weer niet uit!
Ik heb alle modellen gehad en zelf ingebouwd zonder enig probleem.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door Ab » vr 18 mei 2018 17:09

Dat ie dat vergeten was wilde hij niet vertellen.. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door CarloBr » wo 30 mei 2018 21:23

Jeetje, handige dealer, zou wel een vochtmeting gratis eisen aan het einde van het seizoen met vermelding van het gebeuren,om latere problemen te vermijden.
succes.
kijk ook even op
https://www.truma.com/web/downloadcente ... -dk-se.pdf
en vooral de garantievoorwaarden want die zijn mijns inzien geschonden als de boel onder water staat,ik zou een nieuwe eisen.

Schumi schreef:
vr 18 mei 2018 09:07
In onze nieuwe caravan is een bankairco Truma comfort ingebouwd.
Na het eerste warme weekend bleek dat er onder in de bank uit alle openingen van de airco water kwam en de ventilator in het water bleek te draaien.
Terug naar dealer en daar bleek dat de condensafvoeren in het nieuwe model ( 2018 )te klein zijn.
In de condensafvoer zit een wit busje en dat is nu verwijderd.
Nu loopt het water weer weg volgens een dag testen bij de dealer.
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door karelV » wo 30 mei 2018 21:34

RE.gif

TS heeft nooit meer gereageerd wat de werkelijke oorzaak was/is zucht.gif scratch.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door karelV » di 24 jul 2018 14:11

Hier nu ook water/lek problemen rondom de Truma bankairco. Dealer gebeld en de reden zou zijn ijsvorming in/rondom de afvoer en thermostaat en daardoor gooit de airco het water naar binnen eruit.
Had de airco te koud staan volgens de dealer en mag maar 10 tot 12 graden kouder staan dan de buitentemperatuur weenie.gif
Airco stond op 21 graden en de fan op de laagste stand. Nu op 24 graden gezet en even afkijken of de ijsvorming verdwijnt.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Ferdi

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door Ferdi » di 24 jul 2018 14:35

Hier de airco aan op 24 graden en dat is al behoorlijk fris.
21 gr is echt te koud


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door Conradi » di 24 jul 2018 18:14

karelV schreef:
di 24 jul 2018 14:11
Had de airco te koud staan volgens de dealer en mag maar 10 tot 12 graden kouder staan dan de buitentemperatuur weenie.gif
Kun je dat nalezen in de Truma handleiding, want dat oordeel zou ik belangrijker vinden dat wat een dealer zegt? Als je het Duits machtig bent, kun je ook de Truma Hotline (+49 89 4617 2020) bellen, die zijn vlot en goed met antwoorden.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door karelV » wo 25 jul 2018 08:32

RE.gif
Ga zometeen even met de technischedienst van Gimeg bellen, de importeur van Truma in Nedeland. Die geven ook altijd een goed advies/antwoord is mijn ervaring.
Word vervolgt.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door karelV » wo 25 jul 2018 09:31

Even met de Technische dienst van Gimeg gebeld vwb de Truma bankairco en deze bevestigde dat de ijsvorming bij extreme temperaturen als deze hier in Holland nu zijn zeer zeker kan ontstaan in de afvoer en de airco het condenswater als het ware over een overloopgootje naar binnen er uitgooit. Advies om toch de airco niet te koud in te schakelen en dat de luchtvochtigheid in Nederland op dit moment ook heel hoog is en daardoor meer condens ontstaat en daardoor dus eerder ijsvorming ontstaat.
In Spanje/Frankrijk of Italië zal de luchtvochtigheid vele malen lager zijn en dus ook minder condens en dus ook minder kans op ijsvorming volgens de TD van Gimeg (importeur van Truma in NL.)
We zullen het gaan beleven volgende week in Italië. knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door Re di Coppi » wo 25 jul 2018 10:08

RE.gif
Gaf de TD ook nog aan of dit overloopgootje overstroming alleen voor inbouw airco’s geldt of ook voor dakairco’s?
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door karelV » wo 25 jul 2018 10:10

@Re di Coppi

Het onderwerp dakairco is niet besproken door mij en TD.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk

Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door Re di Coppi » wo 25 jul 2018 10:16

Thnx,
Onze dakairco (weliswaar van Dometic) draait hier al anderhalve week elke dag op een ingestelde temperatuur van 21C. Ik zou me zo voor kunnen stellen dat de airco unit zelf van een bepaald merk, het binnenwerk dus, hetzelfde is voor een dak of inbouw.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Misjel
Berichten: 13
Lid geworden op: do 9 aug 2018 09:08

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door Misjel » vr 10 aug 2018 09:51

Hier hetzelfde, buiten was het 30 graden en idd overal water uit behalve uit de condenswater afvoer. Witte bus verwijderd en toen bleek dat de wisselaar bevroren was.
Even op hot gezet en er kwam gelijk een liter of twee water uit Pffff.

Het verhaal van rv relatieve vochtigheid is complete onzin de lage vloeistof druk “kookt” te snel daardoor daalt de temp onder nul graden en bevriest de wisselaar. Normaal komt dat door te weinig koudemiddel maar dat kan ik me hier niet voorstellen. Wat de exacte oorzaak is is ons nog niet duidelijk. Wel staan we nu bijna 4 weken in zuid Frankrijk en de het bevriezen is niet meer voorgekomen. Ik heb wel de stand naar auto gezet zodat de ventilator niet meer op laag kan komen.

Wat mij opvalt aan de Truma saphir comfort is dat deze onze caravan niet koelt houd, boven de 25-30 graden loopt de temperatuur op in de caravan.

De caravan is een Burstner Averso plus 510 TK silver grijze uitvoering en wij hebben geen schaduw plaats.
Tevens maakt de Truma bij hoge buitentemperaturen steeds meer geluid. Bij 35 plus graden buiten begint hij te resoneren en daarna echt te bonken op de vloer.

Wij gaan over op een dometic freshwell 3000, deze geeft 400 watt meer koude en heeft ipv R407C oude koude middel het nieuwere R410A. Dat is beter bestand tegen hogere buitentemperaturen. Kijk maar eens in de specs van beide , ogenschijnlijk identieke, apparaten.

Truma valt ons behoorlijk tegen, zeker nu na vier weken ook de ventilator begint met een hoog piepend geluid het dreigt te begeven.

Nb. Onze buurman heeft een Truma aventa dakairco en deze koelt wel heel goed. Weinig geluid en prima performance.
Seat Alhambra 2.0 TDI 7speed dsg 4DRIVE met een Fendt Diamant 650 GDW 2024.
Enduro AWD mover 515 FL met autosteady

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door Jan van Vijven » vr 10 aug 2018 10:49

Wij hebben ondertussen de derde bank unit en nooit lekkage gezien, koelen als de beste en nooit bevriezing verschijnselen. thumbup.gif

Edit: bij eentje heb ik wel enig water over de vloer gehad, had ik na inbouw de caravan nog scheef staan tijdens proefdraaien....mijn fout dus stom.gif
Zonder iemand te willen kwetsen...ik lees (niet alleen hier) dat er veel prutsers zijn onder de zogenaamde professionele installateurs.
Tipje: Wil je maximaal profiteren laat je dan nooit verleiden tot de zogenaamde ECO inbouw, is snel geld verdienen voor de installateur maar jij zit later met een mindere presterende installatie.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door karelV » vr 10 aug 2018 11:13

RE.gif
Helemaal juist thumbup.gif
@allen Wij hebben ook de Truma aventa comfort RC en koelt als de beste ook bij buitentemp. van 35+.
Wel alles dicht laten en iedere x bij binnenkomst steenkoud. Wij lieten overdag wel het linkerbed open staan om zo optimale aanvoer van lucht te optimaliseren.
Zit wel verschil in waar je bent, in Nederland (thuis voor de deur) wel bevroren gehad (caravan stond ook niet helemaal recht) en TD Gimeg gebeld en die zei dat dat waarschijnlijk in het buitenland niet voor zou komen ivm de luchtvochtigheid. Hij heeft daar volkomen gelijk in gehad want daar hadden we er geen last van terwijl de airco constant op de laagste (16°) stand stond.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door Turbodesk » vr 10 aug 2018 11:16

Wij hebben ook een Truma Saphir comfort bankairco. Koelt perfect. Bij temperaturen buiten van 38 graden is het binnen 22 graden. Dat doet ie op zijn sloffen. Gaat af en toe zelfs uit.

Bevriezingverschijnsel treed alleen op als de luchtdoorstroom door de verdamper te laag is.
Met andere woorden, zet je het blazen van de airco op de laagste stand en heerst er een hoge luchtvochtigheid dan heb je eerder kans dat de verdamper bevriest.
Op de verdamper zit een temperatuursensor die dit meet. Normaliter zal dan de airco stoppen met koelen. Het kan echter even duren voordat deze weer lucht kan doorlaten.

De werking van de airco staat of valt met de inbouw.
Lange slangen verminderen de koude transport aanzienlijk. Uitblaasmonden alleen op scheenbeen hoogte helpt ook niet mee. Aanzuiglucht moet ook makkelijk gaan. Afvoer voor condenswater moet goed zitten. De caravan moet goed level staan anders loopt het condenswater niet goed weg.
Een Truma airco werkt net zo goed als een Dometic. Dat kleine beetje meer koelvermogen merk je echt niet.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

Misjel
Berichten: 13
Lid geworden op: do 9 aug 2018 09:08

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door Misjel » vr 10 aug 2018 13:33

RE.gif
We hebben het schema eens door genomen van de dometic freshwell, de Truma kunnen we niet vinden. Het blijkt dat de dometic een meertraps uitlaat fan heeft. Dit voorkomt dat de condens te ver onderkoelt wordt en in de verdamper te snel verdamp met te lage verdampingtemperaturen. Hierdoor bevriest de condens aan de verdamper. Truma heeft waarschijnlijk een grote condensor geslecteerd, dat is ook te zien aan het verwarmingsvermogen die veel lager ligt dan het koel vermogen. Door die groet condensor kan het voorkomen dat de hogedruk vloeistof te “koud” wordt en onderkoelt.
Dit wordt in splitunits thuis en utilitair door een condensordruk regeling geregeld. De fanspeed buiten wordt dan gereduceerd door deze regeling en voorkomt onderkoelen.
Klinkt wellicht wat vreemd maar dat is het probleem.
Een electronisch expansieventiel of regelbare condensordruk zijn de oplossing.

Uiteraard is dit mijn mening, maar bevriezen van een verdamper heeft een tweetal redenen. Onderkoeling of tekort aan koudemiddel. Dat tekort wordt in de tijd alleen maar groter en is onomkeerbaar. Onderkoelen is variabel en ligt aan de buiten condities!
Seat Alhambra 2.0 TDI 7speed dsg 4DRIVE met een Fendt Diamant 650 GDW 2024.
Enduro AWD mover 515 FL met autosteady

Misjel
Berichten: 13
Lid geworden op: do 9 aug 2018 09:08

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door Misjel » vr 10 aug 2018 13:49

Ff een link hoe het eea werkt.

http://www.aircoandre.nl/werking.html
Seat Alhambra 2.0 TDI 7speed dsg 4DRIVE met een Fendt Diamant 650 GDW 2024.
Enduro AWD mover 515 FL met autosteady

Schumi
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 9 feb 2018 10:23

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door Schumi » ma 3 sep 2018 11:54

Inmiddels zijn de plastic buisjes uit de condensafvoer verwijderd en hebben we 5 weken kunnen testen.
Airco heeft het ook bij 35 graden buiten en 22 binnen prima gedaan en geen wateroverlast meer gehad.
Overdag ventilatorstand op hoog en 's-nachts op de nachtstand ( klinkt logisch)
Wel regelmatig de condensafvoer gecontroleerd op doorlopen ( onder de caravan) .
Eén keer gehad dat het leek of er geen condenswater meer uitkwam en toen prikker in het afvoergaatje gestoken en toen liep er zeker 10 seconden een straal ijskoud water uit.
De toekomst zal het leren.
KIA sportage GT 230 pk,, of 228i cabrio 255 pk, Burstner premio 450 LE 2017

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Storing Truma Saphir comfort

Bericht door Jan van Vijven » ma 3 sep 2018 12:30

Welke buisjes verwijderd? Klinkt niet goed!
Heb je er een foto van?

In mijn hele caravan carrière heb ik nog nooit iets van dien aard moeten doorprikken.....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Storing Truma Saphir comfort

Bericht door Jan van Vijven » ma 25 mar 2019 12:48

Ik zie zojuist dat zelfs de vitrines in het ziekenhuis (Groningen) de Truma Comfort airco’s gebruiken.
AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”