slimme caravan ..domotica

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

slimme caravan ..domotica

Bericht door vso1 » zo 13 mei 2018 00:50

ik zit al tijden mee te lezen en nu na aanschaf van een caravan maar geregisteerd.

bestaat er een systeem die je in kan stellen op de Ampere v.d camping 4/6/10A bv en de enige logica heeft om verbruikers binnen je caravan wel/niet toe te staan ?
bv tijdelijk je appartuur uitschakelen omdat je ff je senseo wilt gebruiken. maar voorkomt dat je de zekering v.d camping eruit laat slaan ?

wat ik lees is dat mensen alles uitzetten om hun geliefde koffie apparaat te voorzien van sap .. of dat je de accu van je auto leegtrekt ..
Ik heb liever dat in mijn caravan de "zekering" springt dan dat ik snachts op zoek moet gaan naar de zekering of beheerder omdat iemand ff niet oplet.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door Conradi » zo 13 mei 2018 01:18

Er bestaan oplossingen die je stroom beperken. Als je die op bv 4A instelt, valt de boel daarboven uit. Omdat zekeringautomaten traag zijn, houdt je caravan er dan eerder mee op dan de zekering van de camping.

Binnen de caravan (deels) wat automatisch uitzetten heeft niet zo veel zin. Meestal zijn grote verbruikers beperkt tot koffie, boiler en airco. Da’s overzichtelijk.

Los daarvan, 4A ben ik al lang niet meer tegengekomen meestal 6A of meer.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door iemand » zo 13 mei 2018 06:56

RE.gif Wattcontroller van Camparo zwaaien.gif

of alleen de Senseo Vermogensregelaar
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Riegert
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 23 aug 2009 13:54

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door Riegert » zo 13 mei 2018 10:41

Met de Fusecontrol kan je de maximale stroomafname instellen. Mijn ervaring is, dat een eigen A meter voor wat meer nauwkeurigheid zorgt bij het instellen. Vooral in de lagere regionen is de ingestelde maximale stroom nogal afwijkend t.o.v. de ampèremeter. Voor de maximale 3A in Italië moet ik de fusecontrol instellen op 5A.
Dat wetende werkt het verder perfect. Vooral voordelig in D, waar je nog al eens €2,50 moet betalen als ze de campingzekeringautomaat moeten resetten....
Fendt Saphir 490 TF, Truma SE-R, Toyota Avensis 1.8 vvti cvt 2011

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door iemand » zo 13 mei 2018 11:08

hier ook besproken
viewtopic.php?t=7876

En fuse-control heet dacht ik ook wel fuse-protector... scratch.gif
Dus ik denk dat die dan iets voor je is....
shop4072000.images.Energy-Master-Fuse-Protector-Handleiding-NL.pdf
Fuse protector in 3 varianten
(398.29 KiB) 127 keer gedownload
Heeft voor jou als nadeel, dat alles wordt afgeschakeld en jij zoekt iets slimmers.

Tip. Ga eens naar Denemarken op vakantie... daar vragen ze bij inschrijven "wilt u 10 of 16 ampere" zwaaien.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door scooterandre » zo 13 mei 2018 15:23

Beste Vso1,

Mocht je je overwegen nog een inverter/lader/accu aan te schaffen, dan is een Multiplus inverter/lader van Victron een mooie optie. Deze vult het tekort, aan beschikbare vermogen uit de paal, aan door energie uit de aangesloten accu te verbruiken.
Als het daarna wat verbruik betreft weer rustiger wordt, gaat de Multiplus weer laden.
Hoeveel Ampères er beschikbaar zijn kan worden ingesteld.

Mvg,
André
Buien vallen niet.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door vso1 » zo 13 mei 2018 20:16

RE.gif

leuke dingen :)

multiplus is zeker wel intressant :)
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

MichelMD
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 22 jul 2009 00:18

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door MichelMD » ma 14 mei 2018 17:10

Heb een stuk of 8 van deze dingen in mijn caravan en voortent zitten.
Ik gebruik ze om automatisch verbruikers uit te schakelen op het moment dat ik de camping verlaat (staan op seizoenplaats), energieverbruik te loggen, lampen automatisch inschakelen (ook leuk, als in de buurt van de caravan komt), en alles automatisch uitschakelen als we op bed liggen. (koppelen telefoon aan oplader als trigger)

Mogelijkheden zijn enorm, en ze zijn inderdaad ook te programmeren dat er bepaalde verbruikers automatisch uitgeschakeld worden als een andere verbruiker (bijv. koffieapparaat) boven een bepaald wattage dreigt te komen.
Met een beetje goed zoeken vind je ze onder de €30,- voor een Zwave model.
Hiernaast heb je dan nog wel een Zwave controller nodig. Daar is ontzettend veel keuze in, als je een beetje ermee wilt hobbyen voor niet al te veel geld (+/- €100), zou je een Raspberry PI met een AeonLabs Zwave stick kunnen nemen. Hier installeer je dan het gratis domotica pakket Domoticz op.
Er is ook een speciale Apple versie, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door Maarten112 » ma 14 mei 2018 17:33

Met een beetje handigheid zou je zelf makkelijk iets kunnen maken wat doet wat je wilt (bijv. stroom meten en op basis daarvan een raspberry pi met domoticz (of ander systeempje) zwave / milight / kaku / sonoff (esp8266 met relays erachter) / esp8266 gebaseerde stopcontacten kunnen aansturen), maar om eerlijk te zijn lijkt het me allemaal nogal wat overdreven in een caravan, behalve dat het natuurlijk wel leuk is het te bouwen. mrgreen.gif Ik heb mijn hele huis ermee ingericht en geautomatiseerd (domoticz, milight, kaku, sonoff, zelfbouw sensoren etc).

Als je als enige wens hebt om je verlichting in je caravan draadloos en synchroon te kunnen bedienen en dimmen in groepen / apart zou je eens naar het milight systeem met ledstrip controllers kunnen kijken. Dit biedt natuurlijk verder geen enkele automatisering. In mijn kip was er een armatuur kapot, maar ik vond het officiele caravanspul dusdanig duur dat ik alle verlichting heb vervangen voor led strips welke aangestuurd worden met milight controllers en afstandsbediening. Werkt perfect en kostte me in totaal een euro of 28....en gelijk mooi energiezuinig!

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door vso1 » ma 14 mei 2018 21:00

RE.gif
@michelMD, hey dat is snugger :) zeker wel handig denk ik zo.
hoe is je ervaring doet hij zoals verwacht ook "slim schakelen" ?

@maarten112. zeker ook beetje mijn instelling. het is meer "hobby" dan noodzaak.

wel leuk, alleen het is niet echt gemeen goed.. zoals ik het lees, zeker domoticez :)
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door Maarten112 » di 15 mei 2018 11:31

Domoticz is inderdaad super leuk, hoog diy gehalte, super veelzijdig (veel verschillende aanstuurmogelijkheden (zwave, 433mhz via rflink, etc) en leuk betaalbaar. Perfect te automatiseren met LUA, Python, bash etc. De enige echte limitatie is je eigen kennis en creativiteit.

Voor in de caravan is er wel een dingetje waar je even over na moet denken, afhankelijk van je gebruik van de caravan:
Het is voor raspbian/domoticz heel belangrijk om netjes afgesloten te worden, anders heb je binnen no time datacorruptie op de sd card en start raspian/domoticz niet meer op. Als je met je caravan dus veel op pad gaat zou je iets moeten bedenken dat je Pi automatisch afsluit bij afkoppelen van spanning (of juist aan blijft gedurende x tijd zodat je pi aan blijft als je van walstroom naar 12v autostroom wisselt). Elke keer handmatig je Pi afsluiten en opstarten lijkt mij erg irritant. Ik zou denk ik kiezen voor een (kant en klare?) schakeling met 1 of meerdere 18650 cellen. Andere optie is om de pi altijd vanuit een boordaccu te voeden.

Ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken! thumbup.gif

MichelMD
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 22 jul 2009 00:18

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door MichelMD » di 15 mei 2018 19:20

@Maarten112
maar om eerlijk te zijn lijkt het me allemaal nogal wat overdreven in een caravan
Met voldoende vrije tijd door/en slecht weer, is opeens niets meer overdreven in een caravan mrgreen.gif

Ik ben van mening, dat juist vanwege soms exorbitante stroomprijzen van sommige campings, je caravan eigenlijk juist de meest geschikte plek is om zo smart mogelijk met je energie om te gaan.
Maar ook qua beveiliging, vaak ben je op vreemde plaatsen, laat je de caravan relatief onbeheerd achter, ik vind het op zich wel een prettig gevoel dat ik 24*7 de status van mijn caravan inclusief live camera beelden kan bekijken. Uiteraard naast de geautomatiseerde alarmmeldingen als er bijvoorbeeld een vreemd iemand in de voortent begeeft, of dat er een vocht-/ temperatuursensor afgaat.
Maar je kunt het inderdaad zo gek maken als je wilt ;)

@vso1
Ik probeer zoveel mogelijk 'slim' te schakelen, dus inderdaad akties (schakelen) op basis van gebeurtenissen. Zo gaan automatisch de voortent verlichting aan, als een lichtsensor een bepaalde (lage) lichtsterkte meet. Nu is dat alles behalve bijzonder, echter wordt het pas 'slim' als je er nog wat regels toevoegt, zoals pas inschakelen als 1. voldoende donker is. 2. een beweging sensor minimaal 1 registratie in afgelopen 5 minuten heeft gezien. 3. als er minimaal 1 wifi apparaat uit een vooraf gemaakte lijst (bijv. je telefoon) in je lokaal wifi netwerk bevind.

Hiernaast kun je natuurlijk ook spelen met GPS posities, stel de hele family loopt van het caravan-veld af, automatisch lampen uit, alarm aan, etc.etc.
Uiteraard ook andersom, als je naar de caravan toeloopt.
Stroomverbruikers kun je op zo'n zelfde manier regelen. Bijvoorbeeld een prioriteiten-lijst maken, zodat een koelkast een hogere prio heeft dan bijvoorbeeld een Senseo, maar dat de koelkast gerust maximaal 15 minuten uitgeschakeld kan worden om zodoende tijdelijk de beschikbare energie voor de Senseo beschikbaar te maken.
Dit vergt wel wat programmeerwerk, maar is relatief makkelijk te maken. En bij slecht weer, heb je alle tijd om eens wat er over te lezen met een e-reader ;)
Later wil ik mijn systeem nog gaan uitbreiden met Google Home Assistant. Alles spraakgestuurd, maar ook nieuws/weer/verkeers berichten, en je eigen muziek op commando laten afspelen.

@Maarten112
Het is voor raspbian/domoticz heel belangrijk om netjes afgesloten te worden
Daar zijn inderdaad mooie oplossingen voor. Voor mijn raspberries (jah, heb er meerdere in mijn caravan :oops: ) had ik vroeger van die zg. PowerHAT's in gebruik. Dat werkte op zich prima, en is in te stellen dat een Pi zichzelf uitschakel als de voltage lager dreigt te worden. Maar uiteindelijk ben ik overgestapt op 12v voeden vanuit de caravan, en iedere Pi een buckconverter. Reden was dat mijn 12v eigenlijk altijd wel beschikbaar is, uit een flinke accu die wordt geladen via zonnecellen en/of 230v net. Zelfs zonder zonne-energie kunnen de Pi's hier nog weken op teren.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door vso1 » di 15 mei 2018 23:37

Maarten112 schreef:
di 15 mei 2018 11:31
idd de grens is maar een gedachte.
Voor in de caravan is er wel een dingetje waar je even over na moet denken, afhankelijk van je gebruik van de caravan:
Het is voor raspbian/domoticz heel belangrijk om netjes afgesloten te worden, anders heb je binnen no time datacorruptie op de sd card en start raspian/domoticz niet meer op. Als je met je caravan dus veel op pad gaat zou je iets moeten bedenken dat je Pi automatisch afsluit bij afkoppelen van spanning (of juist aan blijft gedurende x tijd zodat je pi aan blijft als je van walstroom naar 12v autostroom wisselt). Elke keer handmatig je Pi afsluiten en opstarten lijkt mij erg irritant. Ik zou denk ik kiezen voor een (kant en klare?) schakeling met 1 of meerdere 18650 cellen. Andere optie is om de pi altijd vanuit een boordaccu te voeden.

Ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken! thumbup.gif
ik heb meerdere RPI's maar 1 gaat zeker dienen voor:
- nas, (film/muziek)
- multi homed router (client en server mifi/wifi access point) met QOS en begrenzing(en) denk o.a uitschakelen van youtube en andere bandbreedte vreters.
- plex client/server
- dvb-t (dab+ fm radio, digitale tv ontvangst)
- smart mirror ? en/of tv
- retro gameing doos
- android open auto
- rearview en motion detection
- domoticz voor "smart home"
vergeet ik iets ? :)

ik heb nog een beamer (40,-) liggen die wel leuk is voor tv/film .. omdat deze alleen goed werkt in donkere omgeving is dit ideale "natuurlijke" preventie voor gebruik door kids :)

Overgens ik zou met "accu" zoiezo oppassen .. litium ion is nogal brand gevoelig dus inderdaad 18650 of auto accu lijkt mij de way to go in deze.
overgens een 12v accu(12.5 tot 15kg?) vs 18650 (43g tot 45g per stuk) .. ook intressant :)
op youtube zijn er leuke 18650 projecten in combinatie met zonnepanelen ..
MichelMD schreef:
di 15 mei 2018 19:20
Met voldoende vrije tijd door/en slecht weer, is opeens niets meer overdreven in een caravan mrgreen.gif
Er zijn mensen met een strak omlijnde idee van "camperen" dit soort mensen laat ik liever in hun eigen waarde. Voor mij maakt het niet uit als ik met een klein rugzakje als macgyver/bear grills op pad ga of in een 5 sterren hotel met prive zooi. Maar eerlijk gezegd camperen voor mij is het contact met de mensen om me heen dat mis ik in die ellendige hotels, apartementen en vakantie huisjes .. of je nu nespresso/senseo of water kookt op een gasfornuis lijkt me iets dat men voor zichzelf moet weten en laat mensen lekker in hun waarde daarmee.
Ik ben van mening, dat juist vanwege soms exorbitante stroomprijzen van sommige campings, je caravan eigenlijk juist de meest geschikte plek is om zo smart mogelijk met je energie om te gaan.

Zeker een puntje om bij stil te staan, iets wat overgens @scooterandre in zijn post (in dit topic) met een multiplus unit wel intressant(er) maakt. ik vraag me af of dit goedkoper kan door UPS (met powerboost ?) of andere techniek te doen valt .. paar zonnepanelen en accu's en je kan gridloos.
Misschien dat de toekomst met auto's die zowel stroom bron en afnemer zijn nog erg intressant gaat worden, of dat je caravan een extra "accu" vormt love.gif
maar goed .. ik denk dat de grootste uitdaging blijft je "senseo" werkend krijgen..

Maar zoals ik lees op het forum, ik zou eerder willen meten en mezelf beschermen tegen fraudeleuze afzetters (900kw rekening voor 250 werkelijk gebruikt) ..
dan "smart" met stroom om gaan, led geeft alleen enorm veel (gericht) licht en goed dimbaar dat vind ik prettig omdat je niet storend bent voor je omgeving.

Maar ook qua beveiliging, vaak ben je op vreemde plaatsen, laat je de caravan relatief onbeheerd achter, ik vind het op zich wel een prettig gevoel dat ik 24*7 de status van mijn caravan inclusief live camera beelden kan bekijken. Uiteraard naast de geautomatiseerde alarmmeldingen als er bijvoorbeeld een vreemd iemand in de voortent begeeft, of dat er een vocht-/ temperatuursensor afgaat.
Maar je kunt het inderdaad zo gek maken als je wilt ;)

@vso1
Ik probeer zoveel mogelijk 'slim' te schakelen, dus inderdaad akties (schakelen) op basis van gebeurtenissen. Zo gaan automatisch de voortent verlichting aan, als een lichtsensor een bepaalde (lage) lichtsterkte meet. Nu is dat alles behalve bijzonder, echter wordt het pas 'slim' als je er nog wat regels toevoegt, zoals pas inschakelen als 1. voldoende donker is. 2. een beweging sensor minimaal 1 registratie in afgelopen 5 minuten heeft gezien. 3. als er minimaal 1 wifi apparaat uit een vooraf gemaakte lijst (bijv. je telefoon) in je lokaal wifi netwerk bevind.

Hiernaast kun je natuurlijk ook spelen met GPS posities, stel de hele family loopt van het caravan-veld af, automatisch lampen uit, alarm aan, etc.etc.
Uiteraard ook andersom, als je naar de caravan toeloopt.
Stroomverbruikers kun je op zo'n zelfde manier regelen. Bijvoorbeeld een prioriteiten-lijst maken, zodat een koelkast een hogere prio heeft dan bijvoorbeeld een Senseo, maar dat de koelkast gerust maximaal 15 minuten uitgeschakeld kan worden om zodoende tijdelijk de beschikbare energie voor de Senseo beschikbaar te maken.
Dit vergt wel wat programmeerwerk, maar is relatief makkelijk te maken. En bij slecht weer, heb je alle tijd om eens wat er over te lezen met een e-reader ;)
Later wil ik mijn systeem nog gaan uitbreiden met Google Home Assistant. Alles spraakgestuurd, maar ook nieuws/weer/verkeers berichten, en je eigen muziek op commando laten afspelen.

spraak gestuurd lijkt me wat ver gaan :) maar goed jou ding :)
maar lichtsterkte (aanvullen met verlichting) en je idee-en zijn wel leuk.
alleen ik zou wel iets nfc achtigs doen bij de rits mocht je wifi/gps op je telefoon het begeven en het alarm gaat onterecht af.

ik zou wel liever iets hebben wat aangeeft waar elk familie lid zich bevind en/of berichten sturen ..(eten !) haphop.gif gewoon via het lokale wifi netwerk .. :)
of beveiliging voor "tentjes" voor vieze / nare mensen die aan je kinderen/logees willen vergrijpen ..

Maar beveiliging van tent/caravan is ook wel prettig. (oor verdovend kabaal bv) en beveiliging tegen stroom aftapper(s)
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

slimme caravan ..domotica

Bericht door Jan van Vijven » wo 16 mei 2018 07:53

Ik vond van mezelf al dat ik modern kampeerde, uit bovenstaande begrijp ik geen snars meer behalve Senseo.....man man wat zijn jullie ouderwets, Nespresso is het nieuwe kampeer genot en die cupjes kun je via WiFi bestellen en in je voortent laten leveren, das pas hip


- ik heb een verbruiksmeter voor de electriek dus dat is ook al achterhaald, niemand stuurt mij een te hoge rekening meer.
- mijn airco, gas kachel en gas boiler gaan via Inet die kunnen via de gsm en of timer geschakeld worden en gebruiken dus geen stroom en zijn super zuinig. (Ik gebruik alleen de kamer thermostaat, gemak dient de mens)
- een simpele gamma bewegingscensor zou in de voortent het licht en sirene kunnen bedienen (doe ik dus niet)
Om kort te gaan: met zes amp doe ik alles en zit nu aan een Nespresso zonder mijn IT’er lastig te vallen en toch zonder stroomuitval.
- bij een stroom storing kun je met een plus en min kabeltje zorgen dat alles gewoon doorwerkt op je accu (de omvormer is hier al op voorzien) dus de Nespresso blijft gewoon het bruine sap leveren.

Laatst stond één van onze privé auto’s met een platte accu moest ik later naar de dealer om na een harde reset weer beeld te krijgen....man man wat een ellende!
Ik heb onze IT al vaak zat nodig omdat al hun brol toch niet ‘idiot proof’ blijkt, in mijn vrije tijd wil ik het graag simpel werkend houden....

No hard feelings, have fun en ga wat meer in de sun

Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door PD » wo 16 mei 2018 08:08

RE.gif
Mijn idee thumbup.gif
Gadgetgeknutsel voor problemen die er niet zijn... en kamperen is echt heel leuk hoor knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door vso1 » wo 16 mei 2018 19:38

Jan van Vijven schreef:
wo 16 mei 2018 07:53
Laatst stond één van onze privé auto’s met een platte accu moest ik later naar de dealer om na een harde reset weer beeld te krijgen....man man wat een ellende!
Ik heb onze IT al vaak zat nodig omdat al hun brol toch niet ‘idiot proof’ blijkt, in mijn vrije tijd wil ik het graag simpel werkend houden.... Afbeelding

No hard feelings, have fun en ga wat meer in de sun Afbeelding
Een reactie van "koop een auto zonder elektronica" zou wel erg flauw zijn van mij, maar dat is min of meer waar wellicht de "no hard feelings" op slaat.
Overgens wel bijzonder als je wel eisen stelt als "mover, airco, accu en de nespresso" en wel alles dom houd, en dus eigenlijk geld weg gooit aan stroomverbruik..

Slim slaat meer op "meer met minder" doen en de intelligentie zorgt er voor dat je efficient met je middelen om gaat. dat is van verlichting vervangen door LED tot compleet gestuurde electronica. Maar jij als gebruiker bent altijd de beheerder.

We kunnen wel een eeuwig durende discussie aanslingeren over "alles op gas" of het nut van airco,movers en zonnepanelen + computers maar dan lijkt me handiger een apart topic hiervoor te starten, waarop ik je nu al kan voorspellen dat het je er nooit uitkomt omdat het een mening is en daarover kan je niet discussiëren.

Ik denk dat jij en @PremiumDiscovery beren op de weg zien die er niet zijn, IT-ers hebben een mooie uitspraak "K.I.S.S"
KISS is een Engels acroniem, al is de precieze betekenis niet altijd onomstreden. Vijf bekende versies zijn:

Keep it simple, stupid
Keep it short and simple
Keep it simple & straightforward
Keep it smart & simple
Keep it safe & simple.
Kortom in dit geval is niet alles "alleen" bestuurbaar via gsm, tablet of een afstands bediening .. maar ook gewoon een schakelaar/knopje die doet wat jij wilt.
alleen bv dat knopje is overdag voor de ventilator en wanneer het te donker is voor de verlichting.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door Jan van Vijven » wo 16 mei 2018 19:56

Ik zie geen beren op de weg, ik kies voor simpel en leuk. Die paar centen die ik op vakantie kan uitsparen vind ik helemaal niet spannend. Btw: mijn vakantiehok en huis hangen al vol met Led.....maar de jacuzzi compenseert dit weer ten nadele. :-)
Mijn hele werkzame leven heb ik met IT te doen en moet zeggen dat “keep it simpel” is alleen voor de IT’er zelf.....de echte gebruiker denkt er anders over. Vaak moet ik ferme taal bezigen om ze wakker te schudden zodat de “echte” winkel weer snel kan draaien om centen te verdienen.

Dat jullie je hok hip en high tech willen maken is je goed recht maar als je hier meer volgers wilt adviseer ik je om duidelijker te schrijven, oftewel: keep it simpel. :-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door PD » wo 16 mei 2018 20:12

vso1 schreef:
wo 16 mei 2018 19:38
Ik denk dat jij en @PremiumDiscovery beren op de weg zien die er niet zijn, IT-ers hebben een mooie uitspraak "K.I.S.S"

Keep it simple & straightforward
Geen beren, maar Simple & Straightforward..... De caravan is voorzien van alle gewenste luxe die we op de conventionele wijze bedienen, dus met aan/uit schakelaartjes en/of bedieningspaneel en evt. thermostaat..... o.a. voor boiler, koelkast, vloerverwarming, airco, ringverwarming, LED verlichting, Nespresso, melkopschuimer, waterkoker, TV, wifi hotspot extender, chromecast, 4x4 mover, TPMS en ik zal vast nog wel wat vergeten zijn mrgreen.gif

Ofwel: zonder prullaria en ik gooi geen geld weg aan stroomverbruik, maar geniet gewoon van het comfort thumbup.gif
Ik zie hier wel meer gefreubel langs komen voor niet bestaande problemen vanuit de argumentatie "omdat het kan".... Not my cup of tea.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door vso1 » wo 16 mei 2018 21:12

PremiumDiscovery schreef:
wo 16 mei 2018 20:12
Ik zie hier wel meer gefreubel langs komen voor niet bestaande problemen vanuit de argumentatie "omdat het kan".... Not my cup of tea.
Men gebruikte dit soort argumentatie ook voor andere vernieuwingen .. maar gelukkig mag iedereen zijn mening hebben haphop.gif
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door Ab » wo 16 mei 2018 22:09

Ach..ieder zijn ding.
Een paar jaar geleden was ik op een prachtig gelegen camping aan de Kroatische kust ergens tussen Zadar en Split.
Wel erg afgelegen aan een mooie baai, met geen dorp vlakbij en ver van de kustweg af.
De enige elektra aanwezig was in het huis van de eigenaar, die zonnepanelen en een grote groep accu's in zijn kelder had. En daar niks van kon missen.
Wij zijn daar 5 dagen gebleven.
En hadden nog stroom zat over om de caravan uit zijn plekje te moveren en weer achter de auto te krijgen.
Toch alleen maar een 55 Ah accuutje aan boord.
Kamperen vlgs het KISS principe. mrgreen.gif

Ps..onze telefoons deden het ook niet meer.
Heerlijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: slimme caravan ..domotica

Bericht door vso1 » wo 16 mei 2018 22:52

Ab schreef:
wo 16 mei 2018 22:09
tja hoewel ik een smart ding heb, mag die van mij best dom zijn (jaar rond) het is prettig bereikbaar te zijn of in nood te bellen, voor de rest scheelt het me een tom tom of een autoradio,tv en andere troep in de caravan inbouwen ..

ik snap daarom ook niet wat er "heerlijk" aan is .. het is nog altijd mijn keuze om de telefoon op te nemen.. en maar een paar nummers komen door mijn barricade heen.. de rest mag op een andere manier contact zoeken .. (mensen weten om mee heen dat de aanhouder wint.. en uitterraad moeten ze al in mijn contacten lijst voorkomen)


ik heb een enorme lading aan "nood" laders voor gsm's .. maar eerlijk gezegd:
zijn ze nuttiger voor:
- usb lamp (led stripje of leeslamp via action)
- ventilator(s)
- speaker (muziek)
- voorzien van start hulp (auto)
- hebben zelf een "zaklamp" functie

Alleen omdat deze noodaccu's tijdens laden vlam kunnen vatten gebruik ik ze liever alleen in nood, een zonnepaneel met bv opslag in 18650 batterij-en (te vinden in de volgende (lithium ion producten)
* boormachine accu's
* laptop accu
* elektrische fiets accu
zijn dan wat beter geschikt voor dergelijke "zonder stroom" situatie .. met een 3 euro kostend printplaatje van ?Volt naar 5v USB erg geschikt als leverancier.

ik zie weinig reden om 12v in de caravan te gebruiken :) 5v producten zijn vaak vele malen efficienter.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”