Controle lamp op dometic RML 8230

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Controle lamp op dometic RML 8230

Bericht door r.obbink » za 21 sep 2019 08:43

blauw of geel mja

maar nog steeds geen duidelijk schema hoe dit te realiseren....jammer :(
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Controle lamp op dometic RML 8230

Bericht door Hobby Linka » za 21 sep 2019 09:04

RE.gif

Gewoon het gele lampje door een blauwe vervangen. Dat is toch niet zo moeilijk? Volgens mij geeft het lampje niet de kleur van de vlam aan.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Controle lamp op dometic RML 8230

Bericht door Chris » za 21 sep 2019 15:48

Deze mooie LEDjes zijn een eigen gefabriekte optie..
Een aantal leden wil weten hoe dit aangesloten is.
Snap ik...
Leuk denkwerkje... en sloopwerkje... hele KK eruit is nogal wat..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Controle lamp op dometic RML 8230

Bericht door thmeyer » za 21 sep 2019 21:14

Beste allemaal,

Ik heb voor geïnteresseerde een principe schema voor de led signalering voor de keuzeschakelaar caravan koelkast gemaakt. Een bedrading schema is niet haalbaar, omdat iedere koelkast niet hetzelfde zijn. De schakelingen zijn “simpel”, maar het doormeten van de keuzeschakelaar is voor “gevorderde” weggelegd. Alle aansluitingen van de keuzeschakelaar moet na de schakelaar gemeten en gebruikt worden. Zelf heb ik 2 mini led-drivers 230 volt naar 12 volt van Conrad gebruikt. Tegenwoordig kan je leds met ingebouwde elektronica kopen die rechtstreeks op de 12 - en de 230 volt aangesloten kunnen worden. Daar ik zelf nog genoeg ledjes van 3 mm in diverse kleuren op voorraad had liggen, heb ik een weerstandje van 680 Ω in serie voor 12 volt gebruikt. Doordat ik een 3 mm gaatje voor het ledje (zie eerder geplaatste bijlage van dit onderwerp) in het frontplaat van de koelkast heb geboord, wordt deze door siliconenkit op zijn plek gehouden. Door deze werkwijze is het ledje eenvoudig te vervangen.

Nog een opmerking: voor de gas signalering wordt alleen een willekeurig schakelcontact (NO) op de gas-stand met een 12 volt gebruikt. Bij alle andere schakelingen heb je daadwerkelijk spanning op de desbetreffende verwarmingselementen als 1 van de ledjes brand. En bij de netspanning signalering kan op elk belangrijk punt, de 230 volt gebruikt worden.

Gr. Theo

Mocht er nog vragen zijn, dan hoor ik dat graag !!!!
Bijlagen
Principe bedradingsschema voor keuzeschakelaar koelkast caravan voor led-signalering  a.jpg
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”