wat betaalt u per kg gas

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Blieje

Bericht door Blieje » ma 16 jul 2007 00:13

Ik heb mijn gasfles vandaag toevallig laten bijvullen bij een lokaal tankstation waar ze dus ook gasflesen vullen..

Kosten: 1 Euri per kg... niet te duur dus als ik de overige reakties zo lees!

Gebruikersavatar
John H.
Berichten: 39
Lid geworden op: do 5 jul 2007 21:41

wat betaalt u per kg gas

Bericht door John H. » di 17 jul 2007 00:22

Bij de Vrijbuiter in Roden kan alleen de fles geruild worden door een bij Iesberts gevulde en verzegelde fles. Eventueel door bij betalen het keuringsjaar van de fles vernieuwen. Ik heb dus echt 5 kg gas gekregen voor € 4,95.

BDoets

Bericht door BDoets » di 17 jul 2007 11:58

Blieje schreef:Ik heb mijn gasfles vandaag toevallig laten bijvullen bij een lokaal tankstation waar ze dus ook gasflesen vullen..
Toch niet aan de LPG pomp hè... :(
Bart

Blieje

Bericht door Blieje » di 17 jul 2007 16:28

Toch niet aan de LPG pomp hè...
Ik mag dan af en toe misschien niet de slimste zijn maar zo dom ben ik nou ook weer niet! :wink:

Johanna

Bericht door Johanna » wo 18 jul 2007 18:45

€ 12,50 voor 4,5 kilo gas = € 2,77 per kilo.
Lichtgewicht fles van Iesbers.
Gevuld bij caravandealer van Vliet in Woerden.
Als iemand in de omgeving van Gouda een goedkopere weet houd ik mij aanbevolen.

dick.timmerman

Gas vullen.

Bericht door dick.timmerman » vr 20 jul 2007 08:34

Nog goede vuladressen in NL?

Trouwens, als je max 8 liter in een 5kg fles pompt is er bij het LPG station niks aan het handje afgezien van het feit dat het niet mag. Het is hetzelfde gas. mixje van Propaan en Butaan.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Bericht door BertJan » vr 20 jul 2007 22:27

lekker veilig !!

voor die paar centen.

Vroem

Bericht door Vroem » vr 20 jul 2007 22:41

Ik zou dit niet adviseren, dit gaat goed tot dat er door de warmte (uitzetting) bijvoorbeeld vloeibaar gas in de sproeiers van de gaspitten wordt gespoten.

Ik zou er niet vrolijk van worden zo iemand naast mij te hebben op een camping.

BDoets

Bericht door BDoets » vr 20 jul 2007 22:50

Vroem schreef:Ik zou dit niet adviseren, dit gaat goed tot dat er door de warmte (uitzetting) bijvoorbeeld vloeibaar gas in de sproeiers van de gaspitten wordt gespoten.
Zou het niet beter zijn om dan uit te leggen waar Dick Timmerman de plank mis slaat?
Wat hij aangeeft lijkt te stoelen op enige kennis van zaken:
Trouwens, als je max 8 liter in een 5kg fles pompt is er bij het LPG station niks aan het handje afgezien van het feit dat het niet mag. Het is hetzelfde gas. mixje van Propaan en Butaan.
Ik weet dat men op dit forum heel gauw gekieteld wordt bij dat soort uitspraken, en ik denk inderdaad niet dat ik ooit voor die paar centen de proef op de som zou nemen, maar ik zou eigenlijk WEL willen weten wat het praktische bezwaar is, in aanmerking genomen dat Dick er misschien meer van af weet dan ik?

Bart

PS- Trouwens, stel je bent in een ver land op vakantie en je gas is onverwacht op, en je kan geen gasboer vinden maar wél een LPG station... dan zou het toch fijn zijn te weten dat er eigenlijk geen echt gevaar bij is om 8 liter LPG te tanken?

Vroem

Bericht door Vroem » vr 20 jul 2007 23:00

Vroem schreef:
Ik zou dit niet adviseren, dit gaat goed tot dat er door de warmte (uitzetting) bijvoorbeeld vloeibaar gas in de sproeiers van de gaspitten wordt gespoten.

Zou het niet beter zijn om dan uit te leggen waar Dick Timmerman de plank mis slaat?
Wat hij aangeeft lijkt te stoelen op enige kennis van zaken:
Citaat:
Trouwens, als je max 8 liter in een 5kg fles pompt is er bij het LPG station niks aan het handje afgezien van het feit dat het niet mag. Het is hetzelfde gas. mixje van Propaan en Butaan.
Zoals in elke gasfles zit er een marge om de uitzetting (verdamping) te kunnen bewerkstelligen
Ga je die marge verkleinen door er meer gas in te pompen, dan wordt de kans groter dat de verdamping bijna niet meer kan en er dus vloeibaar gas naar buiten komt, je krijgt dan een steekvlam.

Buiten dat dit persé niet mag, en de pompeigenaar hier ook niet aan mag meewerken volgens de wet.

Vroem

Bericht door Vroem » vr 20 jul 2007 23:24

Ik heb trouwens nog wat gevonden in het caravanhandboek wat ik hieronder quote.

**********************************************************
LPG
Het Lpg zoals dat aan de pomp kan worden gekocht voor gebruik in auto's, is een mengsel van butaan en propaan en is geschikt voor gebruik als gas voor de caravan. De praktijk is echter wat gecompliceerder. Lpg in een auto is vloeibaar en pas te gebruiken als het wordt omgezet in dampvorm. Daartoe is de auto die op lpg rijdt, uitgerust met een verdamper. In de gasinstallatie van een caravan of camper komt zo'n verdamper niet voor. Het gas wordt hier 'afgetapt' boven uit de fles, uit de zgn. dampfase. Er zijn wel speciale lpg-tanks voor inbouw in campers e.d. ontwikkeld (zie bijvoorbeeld www.terveer.nl).
Voor de goede orde: Besluit LPG-tankstations milieubeheer (geldend op: 04-09-2006)
Artikel 3.8. Het afleveren is alleen toegestaan via het aflevertoestel. Uit het aflevertoestel mag geen LPG worden afgeleverd aan andere reservoirs dan:

brandstofreservoirs, uitsluitend dienend voor de berging van LPG, die speciaal zijn ingericht voor de aandrijving van motorvoertuigen en die bevestigd zijn aan deze voertuigen;
speciaal hiervoor ingerichte wisselreservoirs met een inhoud van ten hoogste 150 l bestemd voor de aandrijving van hef- en transportwerktuigen; het afleveren aan deze wisselreservoirs in besloten ruimten is verboden en moet in de open lucht geschieden;
aan het reservoir van de LPG-tankwagen, wanneer de installatie wordt leeggehaald.



De gasfles
Zoals gezegd hoort een gasfles altijd in een ruimte te staan die aan de onderzijde wordt geventileerd, zodat eventueel lekgas kan ontsnappen. Verder moet een gasfles altijd rechtop staan. In de fles zit immers vloeistof met daarboven het gas, duidelijk gescheiden. De vloeistofspiegel is (in rust) altijd horizontaal. is de fles vol en staat deze scheef, dan kan het gebeuren dat er vloeistof in de drukregelaar komt. Dit kan gevaarlijk zijn. Bij normale temperatuur en druk neemt het gas ongeveer 250 keer zoveel ruimte in dan in vloeibare vorm. Komt er nu vloeibaar gas via de drukregelaar in de leiding, dan ontstaat bij openen van de kookbranders een te grote (gevaarlijke) gasbel :wink:

gastjw

Bericht door gastjw » ma 23 jul 2007 16:44

Maar terug naar het onderwerp.
Ik betaalde vandaag bij Gorter, Heinkenszand, € 16 voor het omruilen van een lege voor een volle stalen fles.
Gorter is nu eenmaal niet de goedkoopste.
Bij Mechielsen in Vlissingen vullen ze zelf m'n flesje (bij) en dat zal wel goedkoper zijn. Maar dat kost me wel weer een ritje.

Miza

Bericht door Miza » zo 2 sep 2007 20:35

Weet een van jullie een goedkope, maar wel legale plek, om gas te vullen in de omgeving van Breda of Roosendaal?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » wo 26 sep 2007 14:41

Nog niet gezien ?
Bij Obelink (o.a) te koop gasflessen voor caravans, speciaal om te vullen met LPG.

Schreeuwend duur trouwens, het enige wat er meer opzit is een vulnippel voor LPG en een vlotter voor max 80% vulling.

Maar dan heb je wel gas voor ongeveer 90 cent per kg...

Als ik een vorig bericht lees, zou het officieel niet eens mogen. :?:

Btw.. In Kroatie worden je flessen heel vaak gevuld bij een pompstation.

Ze hebben wel een speciale voorziening, ze zetten je fles op een weegschaal. , en vullen dan tot max 5 kg.

Dit gebeurt o.a ook op bijv. Camping Indie bij Pula, op de camping zelf.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Bericht door Renaat » vr 28 sep 2007 21:23

hoi,

vorige week mijn lege Primagaz Twiny propaangasfles 5 kg, omgeruild voor een volle. Kosten 15 € en dat was in juni nog 9,8 € :evil:
Dus nu 3 € per kg. Ik zoek een andere oplossing :cry:

btw De caravanners die 8 kg in een fles van 6 l pompen zijn naar mijn gevoel verkeerd bezig. Een gasfles is voorzien van een expansiezone.Het gas, vooral propaan zet , door zijn dampspanning, uit bij normale temp en heeft daarvoor ruimte nodig, zoniet vervormt de gasfles en kan ev. exploderen :cry:

dus niet doen grt Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Bericht door Ab » zo 30 sep 2007 12:15

Renaat schreef:hoi,
De caravanners die 8 kg in een fles van 6 l pompen zijn naar mijn gevoel verkeerd bezig. :cry:

dus niet doen grt Renaat
Nee, ga je ook niet redden denk ik, 8 kg is ongeveer 16 liter !
Het s.g van propaan/butaan is ongeveer 0,5
Wat ik eerder al aangaf, de manier van vullen zoals ze dat in Kroatie doen, is veilig.
Hier vlak in de buurt zit een grote groothandel in LPG, waar ook lege flessen weer gevuld worden.
Dat gaat in grote lijnen ook op dezelfde manier, dus op gewicht.
Op volume gaat niet, omdat je immers niet weet of de fles wel inderdaad leeg is.
Het lege gewicht van de fles is ook bekend, dat moet er (verplicht) opstaan. Er wordt dan altijd max 5 kg afgevuld.

Wat bij de nieuwe flessen , speciaal voor zelf te vullen gebeurt, is hetzelfde als in een tank van een auto.
Bij 80% sluit de vlotter de toevoer af, waardoor de expansiezone ook gewaarborgd is.

Deze flessen kun je in mijn ogen, (mits je er verstandig mee omgaat) dus best zelf vullen.
Net zoals je ook je auto zelf aftankt...

(
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Bericht door Renaat » ma 1 okt 2007 17:58

Ab schreef:
Renaat schreef:hoi,
De caravanners die 8 kg in een fles van 6 l pompen zijn naar mijn gevoel verkeerd bezig. :cry:

Renaat
Nee, ga je ook niet redden denk ik, 8 kg is ongeveer 16 liter !
Het s.g van propaan/butaan is ongeveer 0,5

Het lege gewicht van de fles is ook bekend, dat moet er (verplicht) opstaan. Er wordt dan altijd max 5 kg afgevuld.
(
Dick Timmerman schreef 8 l in een 5kg fles... heb ik andersom gelezen :?
Dat is het resultaat als je de eenheden l en kg door elkaar gebruikt :wink:
Ook iets bijgeleerd nl. dat een 5 kg fles een volume van ± 10 l heeft, omdat dichtheid van butaan/propaan slechts 0,5 is.

Ondertussen heb ik mijn oog laten vallen op de nieuwe kunststof fles van Antargaz : de "Calypso"
Voor deze 10 kg fles bedraagt het statiegeld 10 € en kost een vulling 15 €, dus goedkoop en overal te krijg in Frankrijk. Voorlopig alleen met butaan ...nog even wachten en dan Calypso 10 kg propaan. olé!

grt Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”