Ringverwarming één kant opsturen?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
woutervh
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 feb 2018 14:48

Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door woutervh » ma 26 feb 2018 20:02

In onze sterckeman starlet 470 zou ik willen ringverwarming aanleggen. Alleen heeft deze mijns inziens daar niet echt de ideale indeling voor... Naast de deur zit het keukentje, met daarnaast de hoge hangkast met kachel. Ik kan dus eigenlijk maar één kant op met mijn buizen. Kan dit kwaad? Kan ik één opening van de ventilator dicht maken en dan gans de caravan rondgaan met de andere? Of weet iemand een 'legplan' voor deze caravan?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door Chris » ma 26 feb 2018 20:11

Vrienden van ons hebben een Hobby waar de ringverwarming onder de vloer bij de deur doorgaat.
Daar zit dus een bocht in het keukenkastje die naar beneden gaat, onder de vloer doorsteekt d.m.v. een kunststof pijp naar de bankkast waar de pijp weer omhoog komt.
Het kan niet beschadigen want het chassis zit daar ook, en dat schermt mooi af.
Dat stuk onder de vloer is dus wel een stukje van de caravan zijkant af, het zit ongeveer tegen het chassis aan.
Kan ook best, onder de keuken en in de bank is dat geen bezwaar.... hoeft niet aan de kant te zitten.
Ik zal eens zoeken of ik daar nog een foto van heb, denk het echter niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door eurotrotter » ma 26 feb 2018 20:30

RE.gif

Bij onze LMC is dit exact hetzelfde;echter het stuk wat "door de buitenlucht gaat" is wel door een mantelbuis aangelegd en dus ge isoleerd,dit tegen warmteverlies en bescherming tegen vocht door rijwind.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door Ab » ma 26 feb 2018 21:56

Dat isoleren is zeker zeer aan te bevelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door Chris » ma 26 feb 2018 22:00

RE.gif en RE.gif

Bij die vrienden ook geisoleerd denk ik.
De geribbelde pijp ging in die dikkere onder de "grond" door vermoed ik.
Buiten was het in ieder geval een dikke zwarte gladde... en niet een bruin geribbelde....
( nou ja, wat schrijf ik nou toch weer.. :oops: )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

woutervh
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 feb 2018 14:48

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door woutervh » di 27 feb 2018 12:52

Zit daar dan geen enorm warmteverlies op? Heeft iemand een foto of uitleg hoe ik buiten kan? En hoeveel afstand ik buitenom kan afleggen? Is het eigenlijk de bedoeling dat een ringverwarming een echte ring wordt? Moeten de 2 uiteindes opnieuw aan elkaar? Hoe zou ik best lopen met mijn buizen en openingen? Bij Sterckeman zelf wisten ze mij dit niet te zeggen...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door Niko » di 27 feb 2018 14:38

De ringverwarming moet geen ring worden! Bij onze Bürstner gaat het ook maar één kant op. Aan de tekening te zien zou ik onder het grote bed door naar de zithoek en uitmonden in de badkamer. Ik vermoed dat je dan al genoeg warmte de caravan in kan blazen!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door Fred N » di 27 feb 2018 14:46

Kan ik één opening van de ventilator dicht maken en dan gans de caravan rondgaan met de andere?
In mijn caravan heb ik ook een uitstroomopening dichtgemaakt van de ventilator.
Deze buis liep onder de deur door naar het zitgedeelte.
Voor de beeldvorming
Wij gaan het hele jaar op vakantie ook met de wintersport en ik heb het nog nooit koud gehad doordat ik een deel niet meer verwarm.

Ik zou al het werk niet op je hals halen om die buis onder de vloer door te leggen.
Eventueel een extra elektrische kacheltje is veel handiger en lekker simpel.
Als je een deel afdopt stroomt het in het andere deel een stuk harder.
Moeten de 2 uiteindes opnieuw aan elkaar
Nee, je plaatst gewoon een eindkap waar jij dat wil.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door janoniem » di 27 feb 2018 15:59

woutervh schreef:?......... Is het eigenlijk de bedoeling dat een ringverwarming een echte ring wordt?.......
In onze TEC zit de kachel tegenover deur en keuken, onder de hangkast. De ribbelbuizen worden direct achter de kachel gesplitst naar links en rechts en lopen dan door naar slaapruimte en rondzit (ook niet volledig "rond"), waar ze tenslotte doodlopen. Van een "ring" is dus eigenlijk geen sprake maar kennelijk wordt dit wel zo genoemd.
Laatst gewijzigd door janoniem op di 27 feb 2018 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door Gumm » di 27 feb 2018 16:24

Bij ons ook geen ring ( meer ongelijke T of U met een lange en korte poot).
Voordat je de gatenzaag in de vloer zet..Mijn idee: .Achterop de ventilator achter de kachel zit een regelklep.
Met een leiding tegen de zijwand onder het aanrechtblokje door met uitstroom opening in zijwand aanrechtblok uitblazend bij de buitendeur en de andere leiding voorlangs onder het raam door (zo mogelijk door de boiler) en via de andere zijde tot achterin( hetzij tot in het toilet of via hier nog onder het onderste bed door)
Je kant de toevoer enigszins regelen met de klep.
De clips waarmee je de leidingen vastzet kunnen zijn voorzien van klemmen om de waterleidingen in vast te klikken waarmee het e.a ook tegen vorst wordt beschermd.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

woutervh
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 feb 2018 14:48

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door woutervh » di 27 feb 2018 17:02

Gumm schreef:Bij ons ook geen ring ( meer ongelijke T of U met een lange en korte poot).
Voordat je de gatenzaag in de vloer zet..Mijn idee: .Achterop de ventilator achter de kachel zit een regelklep.
Met een leiding tegen de zijwand onder het aanrechtblokje door met uitstroom opening in zijwand aanrechtblok uitblazend bij de buitendeur en de andere leiding voorlangs onder het raam door (zo mogelijk door de boiler) en via de andere zijde tot achterin( hetzij tot in het toilet of via hier nog onder het onderste bed door)
Je kant de toevoer enigszins regelen met de klep.
De clips waarmee je de leidingen vastzet kunnen zijn voorzien van klemmen om de waterleidingen in vast te klikken waarmee het e.a ook tegen vorst wordt beschermd.
Zo had ik het eigenlijk ook in gedachten, maar weet niet goed of ik gemakkelijk achter de frigo weg geraak. Vanavond eens bekijken.
Ik dacht al dat het geen ring moest zijn (heb het vroeger ook niet zo gedaan), maar begon te twijfelen

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door Gumm » di 27 feb 2018 17:16

Leidingen verwarming caravan.png
Zoiets..En als het goed is is er achter de koelkast ruimte om de leiding langs te leggen..
Heb de caravan niet bij de hand maar misschien iemand anders die er een foto van heeft?
Zo zou het er uit moeten zien: http://caravanhandboek.rilexm.eu/geb-aan/rm270.jpg

Je zou ook eens even in een showroom kunnen kijken (foto's) waar de leiding langs loopt en hoe deze is vastgezet.
Laatst gewijzigd door Gumm op di 27 feb 2018 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door eurotrotter » di 27 feb 2018 17:46

RE.gif

Is die rode lijn het voorstel hoe de leiding moet komen lopen?
Dan gaat m dat niet worden;achter en onder de toiletgroep kun je geen verwarmingsslang leggen,daar is geen ruimte voor.
Hooguit kun je de slang uit de zitbank laten komen,of onder de vloer,door de buitenlucht leggen naar het stapelbed.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

woutervh
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 feb 2018 14:48

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door woutervh » di 27 feb 2018 18:22

Ik heb het net eens bekeken, en die rode lijn ziet er goed uit thumbup.gif
Achter de koelkast geraak ik weg (uitsparing zit er zelfs al). Ook de toiletruimte lijkt me geen probleem, want er lijkt achteraan een doorlopende verhoging te zitten in de plastic douchebak. Bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door Leentje » di 27 feb 2018 20:02

De ringleiding loopt bij ons van de kledingkast via het toilet onder het bed door, achter de keuken door, onder de rondzit rond. Er loopt niets onder de caravan door.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door VIP » di 27 feb 2018 20:30

Hobby, LMC (en ik denk alle andere merken ook) heeft daar een soort zwart piepschuim blok voor waar de slang doorheen gaat. precies zoals Eurotrotter omschreef.
Porsche + Tabbert

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door Fred N » di 27 feb 2018 20:48

Bij een Fendt ziet een geisoleerde buis er zo uit.
Afbeelding

Wat woutervh wil om hem helemaal rond te leggen via het voorbed dan onder de treinzit via de toilet en onder het stapelbed en dan nog warmte krijgen aan het eind is onmogelijk.
De afstand is gewoon te lang.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door PD » di 27 feb 2018 20:57

Ik wist niet dat wij dit ook hebben... net even onder de hut gekeken met een bouwlamp mrgreen.gif
Een stukje geïsoleerde buis onder de deur door naar de rondzit.

Afbeelding
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door VIP » di 27 feb 2018 21:01

Duidelijk te zien dat H en F die schiuimblokken niet meer toepassen scratch.gif
Porsche + Tabbert

woutervh
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 feb 2018 14:48

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door woutervh » di 27 feb 2018 21:06

Fred N schreef: Wat woutervh wil om hem helemaal rond te leggen via het voorbed dan onder de treinzit via de toilet en onder het stapelbed en dan nog warmte krijgen aan het eind is onmogelijk.
De afstand is gewoon te lang.
Net eens opgemeten, en totale lengte van de hoofdbuis zou zo'n 8m zijn. Rekening houdend dat de andere kant praktisch dicht zal dicht staan met een gat aan de deur, zou er op het einde dan geen warmte meer uitkomen? Wat is het warmteverlies in zo'n buis?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door Ab » di 27 feb 2018 21:13

Dat ligt eraan.
Hoeveel aftakkingen met klepjes je maakt en hoeveel je de klepjes open zet.
Bij onze caravan moeten de eerste klepjes na de kachel op een klein kiertje, en verderop ietsje verder open. De laatste staat helemaal open. Ook daar komt op deze manier warmte uit.
Dit is na experimenteren bij strenge kou de beste afstelling gebleken.
In de buis zelf zitten op strategische plekken kleine gaatjes.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

woutervh
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 feb 2018 14:48

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door woutervh » di 27 feb 2018 21:23

RE.gif
Aha, het is dus wel mogelijk mits wat afstellen. Goed. Want een buis onderdoor leggen zag ik net wat minder zitten whistle.gif
Die buis met gaten, dat is dan in plaats van wandbeluchters? Dus gewoon wat gaten onder de ramen en zo?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door Ab » di 27 feb 2018 21:34

Ja, kleine stukjes "happend" naar binnen gedrukt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door JPGeetje » wo 28 feb 2018 06:23

Gumm schreef:
Leidingen verwarming caravan.png
Zoiets..En als het goed is is er achter de koelkast ruimte om de leiding langs te leggen..
Heb de caravan niet bij de hand maar misschien iemand anders die er een foto van heeft?
Zo zou het er uit moeten zien: http://caravanhandboek.rilexm.eu/geb-aan/rm270.jpg

Je zou ook eens even in een showroom kunnen kijken (foto's) waar de leiding langs loopt en hoe deze is vastgezet.
Zoals jij de (rode) leiding in de tekening hebt uitgezet is niet goed. (het lukt me niet om de tekening mee te kopiëren maar die staat een stukje hoger)
Op die manier verwarm je hoofdzakelijk de ruimtes onder bedden en de natte cel.
Ook de leefruimte dient verwarmd te worden. Realiseer je dat de kachel zelf niet veel rechtstreekse warmte meer geeft als de ventilator van de ringverwarming aan staat.
De leidingen onder de bedden moeten daar niet tegen de buitenwand van de caravan lopen maar achter de binnenwand/plank van de bedden.
Door die wanden moeten dan uitvoeren komen waardoor de lucht middels T-stukken de leefruimte in kan blazen.
In de leidingen onder de bedden worden op enige afstand van elkaar kleine gaatjes geprikt zodat er ook warme lucht onder de bedden stroomt.
De tekening van de koelkast die jij mee linkt, is een koelkast die over de wielkast geplaatst (kan) worden. Als die daar daadwerkelijk staat, dan is het niet gegarandeerd dat daar ook nog ruimte is voor een buis van 7 cm. doorsnee.
Het doel van ringverwarming is een gelijkmatige verwarming van de gehele caravan en dat houdt in dat je het beste beide uitstroomopeningen van de ventilator gebruikt en de daaraan gekoppelde leidingen enigszins even lang zijn.
Als dat dan nodig is (en dat is het vaak als de verwarming aan de rechterzijde in de caravan zit) moet je op een of andere manier die deur passeren.
De oplossing daarvoor is hier al genoemd; een klein stukje dat goed geïsoleerd is en ook belangrijk waterdicht, onder de vloer door.
Ga je helemaal rond om dat stukje onder de deur te voorkomen, dan krijg je zulke lange leiding dat er aan dat einde weinig warmte meer over is en het nut van de ringverwarming deels teniet wordt gedaan.
Er is door de caravanfabrikanten best wel over nagedacht hoe e.e.a. het beste werkt. Kennelijk heeft men geconstateerd dat onder bepaalde omstandigheden (de kachel aan dezelfde kant als de deur) de weg langs de deur meer voordelen heeft dan nadelen anders had men wel voor de goedkopere/makkelijkere oplossing gekozen die jij voorstaat.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

woutervh
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 23 feb 2018 14:48

Re: Ringverwarming één kant opsturen?

Bericht door woutervh » wo 28 feb 2018 12:23

Ik begrijp dat het niet optimaal is om de andere kant uit te gaan. Maar eigenlijk was bovenstaande plattegrond niet helemaal mijn situatie. Na wat beter zoekwerk heb ik de echte plattegrond gevonden:

Afbeelding
Zoals je ziet is het niet enkel de deur die moet overbrugd worden, maar zou ik eigenlijk in dat kastje moeten geraken. Is al een ganse afstand om buiten af te leggen + dat ik ook denk dat je buiten sowieso warmteverlies zult hebben. Zeker omdat ik als DHZ-er niet alle materiaal heb die de fabrikanten wel hebben. Deze warmteverliezen zul je misschien door een lange leiding ook hebben, maar deze warmte blijft tenminste binnen. Als ik inderdaad met één kant een opening heb aan de deur zelf, wordt deze kant toch ook al opgewarmd.
Laatst gewijzigd door Ab op di 6 mar 2018 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Niet quoten in antwoord op voorgaand bericht.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”