Gebruik moveraccu als boordaccu in Engelse caravan

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
HansN
Berichten: 8
Lid geworden op: za 12 aug 2017 13:58

Gebruik moveraccu als boordaccu in Engelse caravan

Bericht door HansN » do 19 okt 2017 21:20

Twee meningen over het gebruik van een moveraccu als boordaccu in een Engelse caravan

Deze week hoorde ik twee meningen die op z’n minst niet met elkaar spoorden. Wat is het geval?

Deze zomer kochten wij een nieuwe Engelse caravan en spraken af dat de dealer de mover zou overzetten.
Dit is keurig gedaan maar bij de aflevering bemerkte ik dat de moveraccu (Optima Blue Top 55 Ah ) niet als boordaccu te gebruiken was. Dat was ook niet expliciet afgesproken maar ik nam aan – wellicht wat te simpel gedacht – dat dit een standaardhandeling was; bij de ingeruilde caravan was de moveraccu ook als boordaccu te gebruiken. Niet dat we de boordaccu vaak nodig hebben maar we staan wel eens op een camping waar de stroom uitvalt en het geeft ons ook wel een veilig idee niet alleen van de stroompaal afhankelijk te zijn.
De dealer had de accu ook niet aan de geïntegreerde lader van de omvormer van de caravan (EC400-unit) aangesloten omdat de moveraccu daarvoor niet geschikt zou zijn. Er was een losse mastervolt-lader aangesloten die de accu oplaadde als de caravan op 230V was aangesloten.

Thuisgekomen was ik toch niet tevreden met de installatie en omdat de moverspecialist ‘om de hoek’ gevestigd is en de dealer vele hoeken verder, maakte ik daar een afspraak om e.e.a. aan te passen zodat de moveraccu tegelijkertijd als boordaccu zou kunnen functioneren. Dit is aangepast en de accu is aangesloten op de EC400-unit. Volgens de moverspecialist geen enkel probleem. Tijdens onze najaarsvakantie werkte alles ook probleemloos. Mijn Ctek-lader (XS7000, laadstroom 7 amp) sloot ik alleen enkele dagen aan voordat de caravan naar de winterstalling ging.

Deze week moest de caravan voor enkele kleine tekortkomingen nog een dagje naar de dealer. Toen ik vertelde over de gemaakte aanpassingen, was hij enigszins ontstemd omdat dit een gevaarlijk situatie zou kunnen opleveren als de accu fors ontladen was; de EC400-unit levert te veel laadstroom (20 amp) voor de accu hetgeen tot oververhitting kan leiden. Om dit te vermijden is minsten een 90 of 110 AGM accu nodig (bv. van Mastervolt). De mover/boordaccu zou dan geheel geïntegreerd kunnen worden in de elektrische installatie van de caravan. Later herinnerde ik me dat hij dit inderdaad bij de afleverafspraken vermeld had maar dat is toen niet goed tot me doorgedrongen.
Hij heeft een van de twee stekkertjes van de door de moverspecialist gemaakte aansluiting vanaf de EC400 losgemaakt en raadde aan de Ctek-lader permanent aan te sluiten en alleen bij afwezigheid van 230V het stekkertje weer aan te sluiten zodat dan de moveraccu tijdelijk op het boordsysteem aangesloten zou zijn en we verlichting, enz. zouden hebben.

Hier kan ik wel mee leven maar het zat me toch niet lekker en daarom ook de moverspecialist nog maar een keer gebeld die vertelde dat de aansluiting die zij verzorgd hebben risicoloos was.

Twee min of meer tegenovergestelde meningen van personen die ik beiden als deskundig heb ervaren. Zelf ben ik op dit gebied een leek en geloof ik in zo’n geval meestal de laatste ‘spreker’ (eerst de dealer, nu weer de moverspecialist) maar of dat juist is …?

Vandaar dat ik na een wel erg lange 'inleiding' deskundigen op dit forum zoek die wellicht uitsluitsel kunnen geven in deze voor mij niet zo gemakkelijk te doorgronden materie; ook niet nadat ik op internet een poosje gezocht heb.
Alvast hartelijk dank voor uw reacties!

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Gebruik moveraccu als boordaccu in Engelse caravan

Bericht door Hans1954 » do 19 okt 2017 21:39

RE.gif Autodynamo's laden ook met een aanzienlijk amperage Of 20 amp/h dan teveel is geloof ik niet. Ik zou beide caravanspecialisten even laten voor wat ze zijn en me even tot een accuspecialist richten met mijn vragen. http://nl.optimabatteries.com/nl-nl/help/contact-us
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Gebruik moveraccu als boordaccu in Engelse caravan

Bericht door scooterandre » vr 20 okt 2017 09:43

RE.gif
Een auto-accu is geen mover/boordaccu.
20A is inderdaad teveel, volgens de specificatie is 10A het maximum.
http://www.optimabatteries.nl/upl_files ... 204,2L.pdf

Mvg,
André

Ps, de eenheid A/h kun je alleen gebruiken, indien je wilt aangeven hoe snel het amperage toe- of afneemt. knipoog.gif
Buien vallen niet.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Gebruik moveraccu als boordaccu in Engelse caravan

Bericht door Hans1954 » vr 20 okt 2017 10:31

RE.gif Dan is dat dus duidelijk. Laat dus wel zien dat soms informatie totaal verkeerd kan zijn, en je ook de "vakman" niet op zijn blauwe ogen kan vertrouwen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Gebruik moveraccu als boordaccu in Engelse caravan

Bericht door Jaap van Duijn » vr 20 okt 2017 12:25

@hansn

Sinds 2000 nu reeds met 2e Swift caravan altijd de mover en een accu geinstalleerd gehad.
Ook alleen de originele acculader meegeleverd af fabiek.
De 1e mover door Ralf gemonteerd/geinstalleerd en gewoon op de bestaande boord accu aangesloten
Ja eenmaal problemen, de accu was er aan na 11jaar, toen nieuwe yellow top en tot op heden gewoon boord verzorging en mover op een
Dus baker praatje, dit is mijn ervaring. Doe er je voordeel mee.
groeten Jaap van Duijn

Citrorob

Re: Gebruik moveraccu als boordaccu in Engelse caravan

Bericht door Citrorob » vr 20 okt 2017 14:46

De dynamo van de auto kan zelfs nog veel meer leveren dan 20A.

De vraag is alleen of je de accu met 20A geladen krijgt over het lange dunne draadje van de auto naar de accu in de caravan.
Door het spanningsverlies mag je blij zijn als je nog enkele ampères geladen krijgt.

Dus beide hebben gelijk met:
- 20A is gewoon de teveel.
- Nee, het kan geen kwaad want 20A krijg je nooit over het draadje i.v.m. het te grote spanningsverlies.

Bij een accu die echt heel leeg is zouden er wel eens grote stromen kunnen gaan lopen en dat moet je niet willen.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Gebruik moveraccu als boordaccu in Engelse caravan

Bericht door scooterandre » vr 20 okt 2017 19:55

RE.gif
TS heeft het over een EC400-unit, die in de caravan mbv 230V de accu laadt.
Laden via de auto kwam niet ter sprake.
De bedrading is dan ook niet lang en de laadstroom zal nog steeds te hoog zijn.
Buien vallen niet.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gebruik moveraccu als boordaccu in Engelse caravan

Bericht door Ab » vr 20 okt 2017 20:18

Ik zou het laten zoals de dealer aangesloten heeft met de Ctek lader.
Mocht je de accu willen gebruiken als boordaccu dan gewoon effe het stekkertje erin.
Dat voldoet uitstekend.
Ik heb ook een (heel simpele) voorziening voor noodstroom in de caravan liggen.
In 9 jaar maar 3 keer gebruikt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

HansN
Berichten: 8
Lid geworden op: za 12 aug 2017 13:58

Re: Gebruik moveraccu als boordaccu in Engelse caravan

Bericht door HansN » di 21 mei 2019 14:55

Update: Wat heb ik gedaan n.a.v. de reacties en wat zijn de ervaringen ...
De laatste spreker was de moverspecialist en ik heb vorig jaar en dit jaar tot een week geleden de caravanlader gebruikt totdat ik in Cáceres een Swift-bezitter sprak die mij het volgende vertelde:
Hij had een keer lang gemoverd en was aan het uitrusten nadat de caravan geïnstalleerd was en rook toen een rotte-eierengeur. Hij controleerde de accu en verbrandde direct zijn hand.
De accu was daarna veel van de capaciteit verloren en hij had de accu, een Optima 55 Ah, vervangen door een zwaardere versie en daarna geen problemen meer gehad.

Zelf heb ik de accu wel regelmatig gecontroleerd maar nooit een spoor van verhitting opgemerkt. Toch heb ik het zekere voor het onzekere genomen en de caravanlader losgekoppeld. Ik gebruik nu de Ctek-lader en sluit de accu wel weer aan als boordaccu als de stroom op de camping uitvalt en dat komt maar zeer zelden voor.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”