Constante stroomdraad en koelkast

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Constante stroomdraad en koelkast

Bericht door Keesje » za 13 mei 2017 11:44

Ik vraag mij af of mijn koelkast wel uitgeschakeld wordt als ik de automotor afzet.
Want als ik dit doe dan zou toch bij uitgeschakelde koelkast de verlichting hierin ook niet meer moeten werken?

Ik weet wel dat de overige binnenverlichting en waterpomp dan wel gewoon werken.

Heeft iemand hier een antwoord op?

Alvast bedankt!

Mvrgr.Kees

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Konstante stroomdraad en koelkast

Bericht door eurotrotter » za 13 mei 2017 12:01

De werking van de koeling zit op de geschakelde +,dus als je de motor afzet werkt dat niet meer.
De verlichting van de koelkast zit op de constante +
Het zij a.h.w. twee aparte circuits op één apparaat.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Konstante stroomdraad en koelkast

Bericht door Ab » za 13 mei 2017 20:51

Dat ligt er aan..
Dat zou zo moeten zijn bij een 13-polige stekker.
Mits de bedrading daarvan is aangesloten met het doel om ook een koelkast van stroom te voorzien, en dit op de juiste manier is gedaan.
Bij een 7-polige stekker is bijna altijd alleen een constante plus aanwezig..of niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Konstante stroomdraad en koelkast

Bericht door eurotrotter » za 13 mei 2017 21:19

Ab schreef:Dat ligt er aan..
Dat zou zo moeten zijn bij een 13-polige stekker.
Mits de bedrading daarvan is aangesloten met het doel om ook een koelkast van stroom te voorzien, en dit op de juiste manier is gedaan.
Bij een 7-polige stekker is bijna altijd alleen een constante plus aanwezig..of niet.
Daar komt T.S . snel genoeg achter;
Als hij zijn motor uitzet,en het controle lampje in de koelkastschakelaar( dus niet het lampje van het interieur van de koelkast) gaat niet branden ,weet hij dat zijn koelelement* niet bekrachtigd is.

(*IKm weet t,het is geen koelelement ,maar een verwarmings element dat er voor zorgt dat het koelmiddel verdampt. mrgreen.gif )

Maar indien t zo is dat alles,koelkast en interieurverlichting aangesloten is op pin 7 ,heeft hij ook geen interieur verlichting( en pompjes) als de motor uit staat.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Konstante stroomdraad en koelkast

Bericht door Avdp » za 13 mei 2017 21:31

multimeter op de juiste pin zetten en doormeten.
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Konstante stroomdraad en koelkast

Bericht door WillyL » za 13 mei 2017 22:57

Niet alle koelkasten hebben een lichtje in de schakelaar - dus dat kan je niet altijd gebruiken.
Ook hebben sommige koelkasten, zoals geschreven, een aparte draad voor de verlichting en de koeling (verwarmingselement).
Het hangt ook af van de caravanfabrikant hoe die de schakeling aangelegd heeft.
Meten is weten.

Bij mijn caravan heb ik recent de 12V voor de koeling (de stroomvreter dus) aangesloten via een nieuwe draad (+ en -) op de 12V geschakelde aansluiting (en massa). Dit heb ik met een extra dikke draden gedaan vanaf het aftappunt in het vooronder (daar waar de dikke draadbundel vanaf de dissel in de caravan komt).
Het lampje (led) staat (bleef) op de permanente spanning.
Voordien kwamen beide draden uit de 230/12V eenheid. Die schakelde de 12V (geschakeld) wel door indien aangesloten aan de auto.
Nadeel was dat de draad erg lang was en niet erg dik en er dus behoorlijk spanningsverlies op zat. Door het herleggen van de leidingen is dat nu bijna (of meer dan) 13 V (voordien 11v).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Re: Konstante stroomdraad en koelkast

Bericht door Jstevens » ma 24 jul 2017 11:31

Hallo,

Ik heb een 13 polige stekker op mijn huidige auto laten monteren, op mijn vorige was dit een 7 polig, en nu wil ik graag de koelkast tijdens het rijden aanlaten. hoe weet ik of de koelkast uitschakeld zodra ik een pauze inlas. wil namelijk niet dat de auto accu leeg trekt.
de caravan heeft een eigen accu en ik vermoed dat deze wordt bijgeladen door de auto??

Wat ik getest heb is het volgende: de caravan accu heb ik afgekoppeld. de koelkast heb ik ingeschakeld op 12v en met draaiende motor zag ik dat het led lampje van de koelkast brand.
hierna de auto uitgezet, alleen blijft het led lampje van de koelkast nog steeds branden, zou dit kunnen dat de auto na verloop van tijd de spanning afschakelt? want ik heb uit de handleiding begrepen dat een bepaalde tijd de auto nog functies actief laat na uitschakelen motor (elektrische stoelbediening etc.)

Wie heeft hier ervaring mee:

Betreft een KIP Hyline caravan bj 2005 en een Renault Talisman met door dealer ingebouwde wegklapbare trekhaak.
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Konstante stroomdraad en koelkast

Bericht door Keesje » do 28 sep 2017 20:28

Hallo mede forumleden,
V.w.b. de vraag van Jstevens, daar heb ik helaas geen antwoord op :-(

Maar ik heb ook nog een vraag.
Ben sinds gisteren weer thuis van een vakantie in Italië.
Daar ben ik geweest met mijn caravan en pas aangeschafte auto.
Daartoe moest ik voor mijn vakantie een trekhaak laten monteren met een constante stroomdraad.
Als de motor uitgeschakeld is dan brand alleen de koelkast verlichting en moet ik er maar op vertrouwen dat de koelkast zelf uitgeschakeld is.
Er zit n.l. geen controle lampje in.
Maar mijn binnenverlichting/waterpomp etc doet het niet bij zowel een draaiende als uitgeschakelde motor.
En dat klopt volgens mij niet, want je zou op een parkeerplaats moeten kunnen overnachten met aangekoppelde auto/stroom.
Dan zou alleen de koelkast op gas moeten.
Dus is er een probleem, alleen ik weet zo even niet welk probleem.

Weet iemand hier wat het probleem kan zijn?
Ik denk zelf dat er een aantal draden verkeerd zijn gemonteerd?

Bij voorbaat mijn dank!

Mvrgr.Bert

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Konstante stroomdraad en koelkast

Bericht door Stef » do 28 sep 2017 21:32

Meten = Weten

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Konstante stroomdraad en koelkast

Bericht door Keesje » vr 29 sep 2017 09:12

De kennis van het meten is weten heb ik helaas niet in huis :oops:
Maar bedankt voor de reactie.

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Konstante stroomdraad en koelkast

Bericht door Daphne » vr 29 sep 2017 09:18

Keesje schreef: Als de motor uitgeschakeld is dan brand alleen de koelkast verlichting en moet ik er maar op vertrouwen dat de koelkast zelf uitgeschakeld is.
Er zit n.l. geen controle lampje in.
Maar mijn binnenverlichting/waterpomp etc doet het niet bij zowel een draaiende als uitgeschakelde motor.
Dan is er iets niet goed in de caravan. Want de binnenverlichting van de koelkast zit op dezelfde groep als de binnenverlichting van de caravan en de waterpomp. Als de binnenverlichting van de koelkast het wel doet achter de auto met en zonder draaiende motor, moet de rest het ook doen.

Als alle binnenverlichting van de caravan het achter de auto doet, kun je eenvoudig (zonder enige kennis van elektra) testen of de koelkast vanzelf uit gaat als de motor van de auto niet meer loopt. Je zet alle verlichting in de caravan en de koelkast aan bij een draaiende motor. Ga in de caravan staan en laat iemand de motor uitzetten. Als dan de verlichting in de caravan feller gaat branden, is de koelkast uit.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2847
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Constante stroomdraad en koelkast

Bericht door Hans1954 » vr 29 sep 2017 10:09

RE.gif Het kan natuurlijk zo zijn dat de binnenverlichting van de koelkast ook op pen 10 is aangesloten. Hoort niet want dan heb je ook geen binnenverlichting op 230 v. Verder heeft Keesje het over een constante stroomdraad (niet draden) dus het is even onduidelijk of er nu 1 of 2 draden zijn. Dat maakt het gelijk tot een zoekplaatje van aansluitingen tot zekeringen. Dus het beste advies is om auto en caravan te testen. Is pen 9 echt aangesloten en geeft die constant stroom? Is pen 10 aangesloten en schakelt die af als de motor afgezet wordt (of van contact gehaald wordt) Is dat niet zo (en dat denk ik) dat eerst maar eens op orde brengen. Is het wel goed dan bij de caravan zoeken. Met name of de binnengebruikers gescheiden zijn van de koelkast en dan de vraag waarom de binnengebruikers het dan niet doen. Blijft ook nog de mogelijkheid van de afschakelende auto die stroomafname voorkomt om de accu te sparen voor vaste gebruikers. Mooi he die moderne techniek. C forum5.gif
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Bartje
Berichten: 230
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Constante stroomdraad en koelkast

Bericht door Bartje » vr 29 sep 2017 13:31

De eenvoudigste manier is mijn inziens als volgt.

Hang de caravan aan de auto zonder draaiende motor, zet de koelkast aan op 12 volt, wacht vervolgens 24 uur.
Als de auto niet meer start, krijgt de koelkast continu stroom.

Neen, alle gekheid op een stokje.
Je doet zoals hier voor beschreven, maar na een half uurtje voel je een aan de bovenste verluchtingsrooster van de koelkast, als daar warmte uitkomt werkt de koelkast op een continue stroom.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16286
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Constante stroomdraad en koelkast

Bericht door Jan van Vijven » vr 29 sep 2017 13:35

(Laat) even achter de koelkast meten, daar zijn twee 12 volt aansluitingen, beide moeten aangesloten zijn bij draaiende motor en maar één (lampje) bij contact uit.

Deze punten vind je achter de roosters.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Constante stroomdraad en koelkast

Bericht door Fred G » vr 29 sep 2017 16:31

Hoe lang zou een (gezonde) auto accu het volhouden?
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Bartje
Berichten: 230
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Constante stroomdraad en koelkast

Bericht door Bartje » vr 29 sep 2017 17:39

Fred G schreef:Hoe lang zou een (gezonde) auto accu het volhouden?
Hangt af van de auto en de koelkast.

Kleinere of ecologischere wagens hebben veelal een kleinere accu, bv 35 Ah. Hoe kleiner de batterij, hoe lager het gewicht, hoe lager de uitstoot/verbruik.
Zelf bij grotere wagens is er een tendens om een kleinere batterij te gaan monteren.
Ikzelf heb 2 batterijen van 125 Ah, das 250Ah samen, daar kan een koelkast wel een tijdje op draaien.

Dan heb je nog de verschillende koelkasten.
Een kleinere koelkast zal ongeveer 10 A opnemen, terwijl dit voor de grootste tot bijna 20 A oplopen.

Ah is het product van stroom (A) en tijd (h).
Een koelkast die 10 A verbruikt zou dus theoretisch 3.5 uur kunnen werken op een volle batterij van 35 Ah, maar ik vrees dat in de praktijk na 1 uur de auto al niet meer zal starten.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

theotrucker
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: Constante stroomdraad en koelkast

Bericht door theotrucker » vr 29 sep 2017 17:50

Dat wil je niet testen.
Als je pech hebt overlijdt je accu.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”