Vloerverwarming

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vloerverwarming

Bericht door Chris » do 8 dec 2016 12:01

RE.gif
De folie is zo dun, daar zal je geen verbindingen van zien in het vinyl.
Ik denk dat het misschien 0,5 mm dik is.
Wel zitten er aansluitdraden aan... die zijn natuurlijk dikker.
Dat moet je ergens achter of onder zien te passen.
Maar let wel op... je mag nergens door de folie heen gaan... er mogen echt geen schroeven doorheen... dan is het onrepareerbaar stuk.

Succes
Chris.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vloerverwarming

Bericht door Chris » do 8 dec 2016 12:05

Als jullie vloerverwarmings folie kopen voor 42 volt..
Zoals deze: http://www.vloerverwarmingcaravan.nl/vl ... ie-caravan.
Is hier een geschikte voeding: https://nl.aliexpress.com/item/high-eff ... d0f7262907
Deze is af te stellen op 42 volt en heeft een max. vermogen van 320 Watt.
En deze voeding is max voor 3,5 m2 van deze ( 90watt m2) vloerverwarming geschikt, maar koop er dan beter twee.... lopen ze niet op hun max.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Wil je nou de halve camping op deze manier gaan verwarmen is er ook nog een 1000 watt versie: https://nl.aliexpress.com/item/s-1000-4 ... 95526.html
Maar dan overdrijf je wel een heel veel beetje... [kerstwoehoehaha.gif]
( zorg wel voor een beetje ventilatie rondom de voeding, er zit niet voor niets een fan in, het is een z.g. geschakelde powersupply)

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

mkur1234
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 27 mei 2016 08:47

Re: Vloerverwarming

Bericht door mkur1234 » do 8 dec 2016 15:18

Vanochtend bij vloerenwinkel geweest en hun gaven aan dat vloerverwarming onder vinyl alleen kan als het gelijmd wordt en dus niet als het los gelegd wordt.

Is dit ook jullie ervaring??

Gr. Maarten

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vloerverwarming

Bericht door Chris » do 8 dec 2016 16:28

@ Mkur1234

Ik had foliematten, die had ik onder dunne vinyl geplakt en dat in de caravan gelegd.
Maar nogmaals... dat was laagspanning...
Ik denk dat vloerenwinkel geen laagspanning gebruikt maar 230 volt matten, en die mogen alleen vast verwerkt worden, liefst in de lijm van tegels of een andere harde vloer.
Er mag een schuifschade ontstaan n.l. dat is gevaarlijk, want op elke plekje in zo'n mat staat 230 volt... en die wil je niet voelen...
Dus nogmaals..
Alleen laagspanningsmatten gebruiken..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Martine
Berichten: 882
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: Vloerverwarming

Bericht door Martine » do 8 dec 2016 18:50

Naar het zoeken van vanalles kwam ik dit tegen:
https://www.dewitschijndel.nl/heatek-vl ... erwarming&
Lijkt me makkelijk maar misschien is het voor de echte techneuten helemaal niks. [kerstrolleyes.gif]

Groetjes Martine.
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

mkur1234
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 27 mei 2016 08:47

Re: Vloerverwarming

Bericht door mkur1234 » zo 11 dec 2016 13:02

Bedankt weer voor jullie reacties.

Ik ga dinsdag de rondzit en het Franse bed demonteren en hoop en januari nieuwe vloerbedekking (PVC of vinyl) te leggen met eventueel vloerverwarming.

Als ik vloerverwarming neem wil ik ook absoluut een laagspanningssysteem, begrijp ik dan dat dit wel kan icm met losliggend vinyl?

De oplossing van Chris lijkt me een goede, idee dan is 2 stroken van 40x250 in het middenpad te leggen.
Hiervoor heb ik dan 2 van dat soort trafo's nodig?
Kan ik daar ook mee uit de voeten als ik geen elektronisch wonder ben?
En hier zit een fan in welke ik onder de banken zal plaatsen. Wordt ik dan niet gek van het geluid van die fan?

mkur1234
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 27 mei 2016 08:47

Re: Vloerverwarming

Bericht door mkur1234 » zo 11 dec 2016 13:09

Martine schreef:Naar het zoeken van vanalles kwam ik dit tegen:
https://www.dewitschijndel.nl/heatek-vl ... erwarming&
Lijkt me makkelijk maar misschien is het voor de echte techneuten helemaal niks. [kerstrolleyes.gif]

Groetjes Martine.
Bedankt Martine maar ik wil echt vloerverwarming onder de vloerbedekking ipv een matje.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vloerverwarming

Bericht door Chris » zo 11 dec 2016 13:22

mkur1234 schreef:Bedankt weer voor jullie reacties.

Ik ga dinsdag de rondzit en het Franse bed demonteren en hoop en januari nieuwe vloerbedekking (PVC of vinyl) te leggen met eventueel vloerverwarming.

Als ik vloerverwarming neem wil ik ook absoluut een laagspanningssysteem, begrijp ik dan dat dit wel kan icm met losliggend vinyl?

De oplossing van Chris lijkt me een goede, idee dan is 2 stroken van 40x250 in het middenpad te leggen.
Hiervoor heb ik dan 2 van dat soort trafo's nodig?
Kan ik daar ook mee uit de voeten als ik geen elektronisch wonder ben?
En hier zit een fan in welke ik onder de banken zal plaatsen. Wordt ik dan niet gek van het geluid van die fan?
Hoi Mkur1234.

Ik ga even voor je rekenen.
2 x 2.5 meter is ong. 2.5 m2.
Dat zou met een voeding kunnen dus, die kan max 3.5 m2 "voeden".
Maar, er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan... ik zal gaan zoeken of er voor jou toepassing ook voedingen bestaan zonder fan.
Want... fannetje klein of groot, ze draaien en zijn hoorbaar....
Best kans dat en een voeding is van b.v. 1,5 - 2 Amp. die dan geschikt is....
Je hoort het nog..
En los leggen....
Ik zou het met dubbelzijdig plakband toch fixeren, zowel onder tegen de bodem als op de folie voor de PVC vloer.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vloerverwarming

Bericht door Chris » zo 11 dec 2016 13:40

Ben ik weer.

2.50 x 40 cm is exact 1m2 folie..... opgenomen vermogen is 90 Watt per m2
Deze voeding ( zonder fan en dus stil) kan dan gebruikt worden:
https://nl.aliexpress.com/item/Small-Vo ... aebe1703a1

Je hebt dan een 150 watt voeding voor een 90 watt verbruiker.
Voor elke mat dus 1 voeding gebruiken.
Let wel op..
Ze zijn af fabriek op 48 volt afgeregeld, moeten nog op 42 volt afgeregeld worden.
Dat is simpel met de instelpotmeter te doen.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Vloerverwarming

Bericht door Hans 555 » zo 11 dec 2016 15:58

wimke schreef:Vloerverwarming af fabriek? Hartstikke mooi en confortabel. Maar Controleer voor aflevering of deze het wel doet! Zo niet, neem de caravan dan niet af. Af fabriek ingebouwde vloerverwarmingen zijn qua vloerelement niet te repareren.

Wij hebben in het voorjaar een nieuwe Fendt opgehaald. Binnen een paar weken kwamen we er achter dat de vloerverwarming onder de rondzit niet functioneerde. Bij het bed en in de toiletruimte werkt deze wel.
De dealer kan er niks mee. De importeur bied een waarde vermindering aan of de caravan terug naar de fabriek. Hier slopen ze dan de bodem er onderuit en plaatsen een nieuwe. In het draadje nieuwe Fendt gebruikers staat hier meer over.
Op dit moment zijn we nog steeds in gesprek maar we weten nog niet waar dit eindigt.
Beetje late reactie maar bedankt voor het antwoord. Wij zullen hier zeker op letten.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Vloerverwarming

Bericht door meeder » zo 11 dec 2016 17:07

Fabrieken gebruiken vaak dezelfde folie als hier al vaker voorbij is gekomen. Ze hoeven niet de hele bodem er uit te slopen, alleen de vloerbedekking moet er uit. Het probleem is dat de vloerbedekking er meestal al ingelegd wordt voor de meubels geplaatst worden dus als ze een gedeelte los moeten maken krijg je ergens een naad natuurlijk.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Vloerverwarming

Bericht door Hans 555 » zo 11 dec 2016 17:17

We moeten dan maar vertrouwen hebben in het vakmanschap en voorzichtigheid van de medewerkers van de fabriek.
[kerstknipoog.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: Vloerverwarming

Bericht door wimke » zo 11 dec 2016 20:25

Hans 555 schreef:
wimke schreef:Vloerverwarming af fabriek? Hartstikke mooi en confortabel. Maar Controleer voor aflevering of deze het wel doet! Zo niet, neem de caravan dan niet af. Af fabriek ingebouwde vloerverwarmingen zijn qua vloerelement niet te repareren.

Wij hebben in het voorjaar een nieuwe Fendt opgehaald. Binnen een paar weken kwamen we er achter dat de vloerverwarming onder de rondzit niet functioneerde. Bij het bed en in de toiletruimte werkt deze wel.
De dealer kan er niks mee. De importeur bied een waarde vermindering aan of de caravan terug naar de fabriek. Hier slopen ze dan de bodem er onderuit en plaatsen een nieuwe. In het draadje nieuwe Fendt gebruikers staat hier meer over.
Op dit moment zijn we nog steeds in gesprek maar we weten nog niet waar dit eindigt.
Beetje late reactie maar bedankt voor het antwoord. Wij zullen hier zeker op letten.

Inmiddels is het probleem opgelost! De importeur heeft een expert op het gebied van electrische vloerverwarming ingeschakeld.
Deze heeft onder de rondzit de vloerbedekking tot de aansluitingen losgemaakt en de bedrading iets verder op de vloerverwarming opnieuw aangesloten. Afgelopen vrijdag meldde de dealer ons dat de vloer nu helemaal gelijkmatig warm wordt. Hier zijn wij dus erg blij mee. Deze week wordt de caravan vanuit Dordrecht op transport gezet zodat wij de caravan aan het einde van de week bij de dealer op kunnen halen.

wimke
Berichten: 60
Lid geworden op: za 30 apr 2016 10:13

Re: Vloerverwarming

Bericht door wimke » zo 11 dec 2016 20:30

meeder schreef:Fabrieken gebruiken vaak dezelfde folie als hier al vaker voorbij is gekomen. Ze hoeven niet de hele bodem er uit te slopen, alleen de vloerbedekking moet er uit. Het probleem is dat de vloerbedekking er meestal al ingelegd wordt voor de meubels geplaatst worden dus als ze een gedeelte los moeten maken krijg je ergens een naad natuurlijk.
En dat willen wij dus niet! Een naad zal altijd een keer loslaten of krimpen. Met gevolg dat er vuil tussen gaat zitten. Vandaar dat de fabriek dit ook niet doet en er een nieuwe bodem onder zet. Of de caravan hier beter van wordt hebben wij (en de dealer) zo onze twijfel over.
maar het probleem is opgelost. (zie vorige quote)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vloerverwarming

Bericht door Chris » zo 11 dec 2016 21:25

RE.gif

Nou... ik denk dat dit zeker een goede oplossing is.
Een naadje in Vinyl is wel heel erg eenvoudig volledig dicht te maken.
Met een speciale fohn en een speciale pees is het werkelijk 100% dicht.
En waar praten we hier over... paar centimeter... misschien 10....
Ik weet dat ze op bovenbeschreven manier tientallen meters perfect dicht kunnen maken...Denk maar aan ziekenhuizen.... wordt het ook zo gedaan.
En... je caravan hoeft er niet beter op te worden, de klacht moet verholpen worden, en dat is perfect gedaan.
No problemo....beter dan de hele caravan te slopen om een nieuwe vloer er in te maken.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

mkur1234
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 27 mei 2016 08:47

Re: Vloerverwarming

Bericht door mkur1234 » ma 12 dec 2016 11:45

Chris schreef:Ben ik weer.

2.50 x 40 cm is exact 1m2 folie..... opgenomen vermogen is 90 Watt per m2
Deze voeding ( zonder fan en dus stil) kan dan gebruikt worden:
https://nl.aliexpress.com/item/Small-Vo ... aebe1703a1

Je hebt dan een 150 watt voeding voor een 90 watt verbruiker.
Voor elke mat dus 1 voeding gebruiken.
Let wel op..
Ze zijn af fabriek op 48 volt afgeregeld, moeten nog op 42 volt afgeregeld worden.
Dat is simpel met de instelpotmeter te doen.

Succes
Chris
Hallo Chris,

Bedankt voor het uitzoeken, echt super!

We neigen voor nieuwe vloerbedekking naar vinyl ipv PVC click vanwege de voordelen (fors goedkoper, praktischer, geen ondervloer nodig, niet vrij hoeven leggen ivm werking).
Als we kiezen voor vinyl nemen we ook vloerverwarming zoals eerder geschetst.
Ik twijfel nog over laten leggen (ca. € 60) of het zelf doen (met een mal). Ik ben best kritisch en het moet dus netjes gebeuren (geen afwijkingen etc.).

Ik ben niet zo heel technisch ingesteld (wel handig) dus ondanks dat het wat duurder is wil ik ook nog even informeren voor een transformator bij de webshop die ook het folie verkoopt.
Deze is wel een stuk duurder maar volgens mijn berekening volstaat eentje en heb ik "garantie" als het niet goed is.

Gr. Maarten

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Vloerverwarming

Bericht door Nachtuil » ma 12 dec 2016 16:49

Ik heb twee folies van 2 m x 0.5 m, elk 150 W en dat werd te warm, zodat de vloerbekleding er van begon te stinken. Daarom heb ik ze nu elk op een dimmer aangesloten en kan ik het vermogen mooi regelen. Dit is wel op 220 V. Als je met een transfo of voeding werkt zul je dat niet op een dimmer mogen aansluiten.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vloerverwarming

Bericht door Micky » do 3 okt 2019 16:20

Micky schreef:
zo 4 dec 2016 23:45
heb net mijn waterbed gesloopt, dus ik heb 2 mooie matten in de schuur liggen mrgreen.gif
vandaag eens even zo'n mat van het waterbed geprobeerd onder de vloerbedekking van de caravan, wordt heel snel heel warm, ik ben bang zelfs TE warm.
het is 230V 300 watt, het is deze, maar dan dus 300W:

https://lunalifewaterbedden.nl/accessoi ... c-analoog/

Iemand een idee of ik hier gewoon een "dimmer" "watt controller" tussen kan zetten?

ze zijn super plat en je merkt niet dat ze onder de vloerbedekking liggen, de 2 stuks die ik heb is meer dan voldoende om het deel van de caravan te verwarmen wat wij willen (voeteneind tot toiletruimte).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Vloerverwarming

Bericht door Nimma » do 3 okt 2019 16:26

Ik moet er hier ook nog ergens eentje hebben liggen. Kreeg hem op MP niet van de hand.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Vloerverwarming

Bericht door HenkR » do 3 okt 2019 16:29

Als je ze nu eens in serie aansluit ipv parallel. Wie weet werkt het dan met de juiste temperatuur.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vloerverwarming

Bericht door Micky » do 3 okt 2019 16:30

RE.gif

dan moet je me helpen scratch.gif ik sluit er maar 1 aan gewoon op 230V.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Vloerverwarming

Bericht door HenkR » do 3 okt 2019 16:40

Sorry was bedoelt als opmerking voor degene die nu met 2 "matten" werkt, maar zie dat dit eigenlijk een oude post is die net weer nieuw leven is ingeblazen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vloerverwarming

Bericht door Chris » do 3 okt 2019 16:44

Net als de kerstboomlampjes Micky.... in serie zetten.

Dus... knip de stekkers eraf als die er nog aanzitten..... van elke mat 1 draadje nemen en die twee dan aan elkaar knopen.
Dan hou je nog maar 2 draadjes over, en die dan aan de stekker knopen.

Voorwaarde is wel een beetje dat beide matten even groot ( zelfde vermogen) trekken.
2 in serie betekend dat de 230 volt gedeeld word, elke mat krijgt dan maar 115 Volt.

MAAR >>>>>>> LET OP >>>>>>>> daar is de veiligheidsinspecteur weer.........

Wil jij wel 115 volt... en eigenlijk dus 230 volt op de vloer leggen...
Ik zeker niet.... ik wil dat risico niet nemen...
Een minimale beschadiging kan al leiden tot kontakt.... en dan staat er mooi een lekker zooitje spanning op je vloer...
Vind je dat fijn???? nee dus... en nog minder goed voor je gezondheid....
Het wordt pas veilig als je er een scheidingstrafo tussen gaat monteren... of als je een laagspanning systeem neerlegt.

Sorry... ik kan het niet mooier maken... bezint eer ge begint AUB...
Dit is ook DE reden waarom caravanfabrikanten geen 230 volt vloerverwarming systeem mogen gebruiken.... zou wel lekker goedkoop zijn voor ze.... en de klanten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vloerverwarming

Bericht door Micky » do 3 okt 2019 16:52

RE.gif

het zit onder volwaardige vloerbedekking, de matten zijn dikker dan vloerverwarmingsmatten waar je zo doorheen kijkt mrgreen.gif en verder, hoe vaak heb je 230v stroom gehad? ik al een aantal keer, je gaat er niet direct dood aan heb ik ondervonden awhoea.gif

maar nu serieus, ik denk niet dat dit stuk gaat, maar juist dat afknippen en in serie zetten is wat ik niet ga doen, ga er waarschijnlijk maar 1 gebruiken zoals het nu lijkt.
Dus kan ik deze dimmen en zo ja op welke manier, want dan kan ik het gewoon naar behoefte reguleren
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Leo45
Berichten: 219
Lid geworden op: vr 17 jun 2016 13:05

Re: Vloerverwarming

Bericht door Leo45 » do 3 okt 2019 17:01

Ik heb ok vloerverwarming aangelegd met vinyl eroverheen, wel over de folie dunne hardboard plaat gelegd met egalisatie folie om ook gelijk de oneffenheden van bedrading enzo een beetje uit te vlakken daaroverheen ligt het vinyl.

Op de thermostaat van de vloerverwarming zit ook een vloersensor die kan je een maximum temperatuur geven die staat bij mij op 40 graden net zo warm als dat de zon er lekker op staat te bakken.
Bijlagen
mini-IMG_20190325_162249921.jpg
op de oude vloer
mini-IMG_20190325_162249921.jpg (58.5 KiB) 907 keer bekeken
mini-IMG_20190321_151958228.jpg
folie
mini-IMG_20190321_151958228.jpg (53.31 KiB) 907 keer bekeken
mini-IMG_20190321_144154587.jpg
vinyl
mini-IMG_20190321_144154587.jpg (82.67 KiB) 907 keer bekeken
Wij hebben een Eiffelland Holiday special 415 TFM (2003) die word getrokken door een Ford Transit 2.2 cdi 300

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”