Ceturion Robustak 90Ah / Ctek multi XS 3600

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Johanna

Ceturion Robustak 90Ah / Ctek multi XS 3600

Bericht door Johanna » wo 27 dec 2006 10:52

Ik heb een Ceturion Robustak 90Ah en een Ctek multi XS 3600. Wie kan mij vertellen op welke stand ik het beste deze accu kan laten "overwinteren" ? Ik kan namelijk kiezen uit drie modes:
mode 1: 14,4V/0,8A
mode 2: 14,4V/3,6A
mode 3: 14,7V/3,6A

Dit staat er in de gebruiksaanwijzing van de accu:

Indien de batterij aangesloten blijft op een druppellader (floattoestand, 13,2V) kan tijdens de winterperiode bijvoorbeeld eens per 3 maanden het
functioneren van het systeem gecontroleerd worden en de Robustak bijgevuld worden. Is de floatspanning hoger, bijvoorbeeld 13,5V of is de Robustak ouder, controleer dan eens per 1,5 – 2 maanden. Een te hoge druppelspanning (13,8V) voor langere tijd beschadigt de batterij.
Laatst gewijzigd door Johanna op vr 29 dec 2006 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

*Peter*

Bericht door *Peter* » wo 27 dec 2006 17:42

Het is heel simpel: Haal de accu er uit en sluit hem maandelijks aan op een lader.
Zet het gewoon in je agenda....
Of: als je staatsloten gaat kopen, luister naar de sirenes..., dan moet je eerst de accu aansluiten!

8) 8) 8)

Hans

Bericht door Hans » wo 27 dec 2006 18:53

Eens, maar niet het antwoord waar ze om vraagt :wink:

Geen van de drie modes zijn geschikt om je accu op te laten overwinteren.
Zoals in de gebruiksaanwijzing al is opgenomen is 13,2 V genoeg. Bij een hogere spanning zal gasvorming gaan plaatsvinden en je accu "droogkoken".

Als je niet een speciaal voor overwinteren geschikte lader hebt (druppellader) is van de lader afhalen en als de sirene loeit..............

N.B. Ik (maar da's persoonlijk) vind het sowieso beter om niet te druppelen maar om af en toe gewoon even de lader aan te sluiten. (Doe dat overigens op stand 1).

Succes,

Hans

Johanna

Bericht door Johanna » wo 27 dec 2006 21:27

Hans schreef:Als je niet een speciaal voor overwinteren geschikte lader hebt (druppellader) is van de lader afhalen en als de sirene loeit..............
De Ctek 3600 is een druppellader.....dus zou geschikt moeten zijn toch? De caravandealer verkoopt hem speciaal voor dit doel. Misschien toch maar even bij hun navragen welke mode ik moet gebruiken.

*Peter*

Bericht door *Peter* » wo 27 dec 2006 22:30

Eens, maar niet het antwoord waar ze om vraagt
Beste Hans, ze geeft in haar vraag zelf het antwoord al, waarom zou ik dan nog op haar vraag antwoorden? Dan is ze toch beter af met een écht goed advies?

Met dat ding is alleen samen te werken, als je een goede agenda hebt...

Hans

Bericht door Hans » do 28 dec 2006 09:19

Johanna,

Voor een druppellader is de spanning gewoon aan de hoge kant. Druppelen doe je met ruim minder dan 1% van de capaciteit ( dat is dus met een stroom iets minder dan stand 1 op een spanning tussen de 13 en 13,5 volt).

Ik ben benieuwd wat de leverancier zegt, waarschijnlijk dat het probleemloos kan :evil:
Verkoopt hij immers over een poosje weer een accu :D

Peter,

Het antwoord stond al in Johanna's eigen vraag, dat klopt. Vraag is of ze dat zelf al gezien had. Ik denk het niet, anders was de vraag niet alsnog gesteld. :oops:
Dus ter bevestiging jouw advies nog eens bekrachtigd :D :D

Hans

Citrorob

Bericht door Citrorob » do 28 dec 2006 09:59

Hans schreef:Johanna,

Voor een druppellader is de spanning gewoon aan de hoge kant. Druppelen doe je met ruim minder dan 1% van de capaciteit ( dat is dus met een stroom iets minder dan stand 1 op een spanning tussen de 13 en 13,5 volt).

Ik ben benieuwd wat de leverancier zegt, waarschijnlijk dat het probleemloos kan :evil:
Verkoopt hij immers over een poosje weer een accu :D

Peter,

Het antwoord stond al in Johanna's eigen vraag, dat klopt. Vraag is of ze dat zelf al gezien had. Ik denk het niet, anders was de vraag niet alsnog gesteld. :oops:
Dus ter bevestiging jouw advies nog eens bekrachtigd :D :D

Hans
Hummmm, die is leuk.

Een volle 12V accu geeft onbelast 13,8V als deze vol is. :wink:
Wil je dus een laadstroompje gaan laten lopen, dan zul je een spanning op de lader moeten hebben > 13,8V.
Omdat de interne weerstand van accu's door de capaciteit verschilt en ook de mate waarin de accu volgeladen is van invloed is op de benodigde laadspanning om een laadstroom van 0,8A te laten lopen.
Je moet de specificaties van de lader dan ook lezen als:

Maximale laadstroom mode 1 = 0,8A met een maximale laadspanning van 0,8A. Een diepontladen accu zal dan ook waarschijnlijk niet meer dan 12-12,5V te voorduren krijgen omdat er dan reeds een laadstroom loopt van 0,8A. Een volle accu zal waarschijnlijk met een laadspanning van 14,4V nog 0,8A gaan laden.

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 28 dec 2006 16:53

Het antwoord stond al in Johanna's eigen vraag, dat klopt. Vraag is of ze dat zelf al gezien had. Ik denk het niet, anders was de vraag niet alsnog gesteld.
Dus ter bevestiging jouw advies nog eens bekrachtigd
Je vergeet de broodnodige agenda! :wink: :lol: :wink:

Hans

Bericht door Hans » do 28 dec 2006 17:40

Citrorob schreef: Je moet de specificaties van de lader dan ook lezen als:

Maximale laadstroom mode 1 = 0,8A met een maximale laadspanning van 0,8A. Een diepontladen accu zal dan ook waarschijnlijk niet meer dan 12-12,5V te voorduren krijgen omdat er dan reeds een laadstroom loopt van 0,8A. Een volle accu zal waarschijnlijk met een laadspanning van 14,4V nog 0,8A gaan laden.
I.h.a. geldt bij dit soort specificaties:
Klemspanning is 14,4V. De stroom is begrensd op 0,8A. Zodra door de ladingstoestand de spanning onder de 14,4V zakt zal de lader gaan laden met een stroom van max. 0,8A, of minder naarmate de spannig van de accu weer de 14,4 V benaderd. De accuspanning wordt hiermee dus op 14,4V gehouden.

Bij een lege accu zal de "gevraagde" stroom meer zijn dan 0,8A. De spanning zal dan inzakken en langzaam stijgen naar mate de accu voller wordt.

Mijn bezwaar zit hem in jouw laatste zin: Een volle accu zal waarschijnlijk met een laadspanning van 14,4V nog 0,8A gaan laden

Dat is dus niet nodig c.q. funest als je de accu langere tijd wil wegzetten. Een volle accu moet je immers niet laden maar laten uitrusten :D :wink:

Overigens: 13,8V meet je alleen als de accu net geladen is. Laat een accu even een paar uur staan, en je meet al iets rond de 13V. Voor druppelen is 13,2 - 13,5 meer dan genoeg.

Hans

Oja, een agenda is ook heel handig :D :D

Lukie

Bericht door Lukie » do 28 dec 2006 20:52

Hallo Johanna

Ik zou de C-Tek3600 lader om ruilen voor de C-Tek 7000 deze heeft namelijk een boost stand en die is wel geschikt voor te overwinteren.
Deze ontlaadt en laadt de accu als dit nodig is.
(vraag is de centurion accu met gele deksel?)

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 28 dec 2006 21:57

(vraag is de centurion accu met gele deksel?)
Ik heb 'm ook, maar nu je het vraagt, zou ik het zo niet kunnen zeggen.
Gokje: rode bovenkant?

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”