Truma Boiler 5 liter

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
PeterVeerhoff

Truma Boiler 5 liter

Bericht door PeterVeerhoff » do 12 okt 2006 19:19

Ik heb momenteel een caravan met een luxe boiler van 10 liter ( electra en Gas).
Omdat wij een nieuwe caravan willen aanschaffen wil ik graag informatie over de standaard boiler van Truma van 5 liter.
Zijn er problemen met dit apparaat
Wat is de opwarmtijd voor 5 liter?
Is het water heet?
Graag ontvang ik wat algemene informatie van de gebruikers.
Bij voorbaat dank en groet Peter

gastjw

Bericht door gastjw » do 12 okt 2006 21:04

Het schijnt dat je geluk moet hebben met zo'n ding.
Ik kocht en installeerde hem een paar jaar geleden, maar het water werd meestal niet warmer dan zo'n 50*. Ondanks dat er in de gebruiksaanwijzing staat dat het ding opwarmt tot 65* en het water op die temperatuur houdt.
In verschillende omstandigheden, ook uitgebouwd en in testopstelling, samen met de caravandealer en met drie verschillende elementen, bleef het resultaat hetzelfde.
De importeur en de fabriek wisten van het probleem, maar hadden gewoon geen zin om het op te lossen.

Ik vond dat met mogelijke legionellaproblemen - waar met name ouderen gevoelig voor zijn - en die boilertjes juist gebruikt worden op een koopje in de grotere caravans met douche, onverantwoord om het zo te laten.
Ik heb daarom de Keuringsdienst van Waren ervan op de hoogte gesteld, maar na een aanvankelijke bereidheid tot diepgaand onderzoek kwam er niet meer dan een telefoontje dat het niet verontrustend was. Punt. Testresultaten enz. werden (en worden nog steeds niet) openbaar gemaakt.
De KCK geïnformeerd, maar die liet niets anders horen dan in een artikel over inbouw van zo'n boiler de terloopse opmerking dat de verwarming 'heel redelijk' was.

Maar van anderen hoor ik alleen maar dat het heel heet is. 'Je kan je handen er niet onder houden'. Nou, ik dus wel, hoewel ik altijd te horen kreeg dat ik geen vuurvaste handen had.

Verder valt te melden dat er wel 5 liter water in zit, maar er wordt niet bij verteld dat het na zo'n 3,5 liter gedaan is met de warmte. Niet, zoals wel beweerd wordt, wordt de warmte geleidelijk minder ('omdat het een boiler is, waar van onder koud water in komt dat zich vermengt') maar juist omdat warm water bovenop blijft 'drijven' en er een tamelijk scherpe grens is.

Ook niet onvermeld mag blijven dat het ding twee aansluitingen heeft om de luchtverwarmingsslangen op aan te sluiten.
Naar mijn idee is dat meer voor de illusie dat het water er warmer door zou worden.
Ten eerste heb ik zo'n idee dat die lucht niet warmer zal zijn dan de vermelde 65* (hoewel iemand hier op het forum laatst meldde dat het -geloof ik - 102* zou zijn), en verder omdat je bij wat gewenste koelte met de airmix van onder de caravan die betrekkelijke koelte opwarmt met je boilertje. Dan heb je nog lauwe lucht. Eén van de patenten van Truma?? Je kunt hem dan beter afdoppen (een prop kranten is genoeg) en de slang er langs leggen.

De vraag hoe lang het duurt voor het water warm is, kan ik niet goed beantwoorden, omdat ik steeds maar een litertje aftapte. Maar ik meen dat het iets van een half uur zou moeten zijn.

Ten slotte gelden deze ervaringen slechts voor een TT van enkele jaren geleden. (2002) Er schijnt nu een TT2 te zijn. Het verschil weet ik niet.
Maar hoop dat je hier wat aan hebt.

PeterVeerhoff

Bericht door PeterVeerhoff » do 12 okt 2006 21:25

Bedankt voor je reactie.
Ik moet dus wachten op reacties van mensen die het nieuwe type hebben.
Ik moet zeggen dat mijn huidige boiler prima werkt.
Hij werkt zowel op gas als electra en kan dat ook tegelijk.
De opwarmtijd is kort en geeft 10 liter 70 graden water.
Ook de isolatie is heel goed want het water blijft lang warm.
Ik hoop nog op verdere reacties, maar als deze negatief zijn laat ik toch maar een grote boiler installeren.

gastjw

Bericht door gastjw » do 12 okt 2006 22:08

Wat je ook doet, zo'n TT is qua inhoud te klein om mee te douchen. Als je dat voor ogen hebt. En i.v.m. het genoemde gevaar voor legionella zou ik dat risico niet willen lopen.
Je kunt ook nog overwegen (heb ik ook gedaan) om een standaardboiler (Plieger of zo, van 500 W) van de bouwmarkt te installeren. Is goedkoper en alleen wat zwaarder (9 kg + 10 liter water) maar je kunt die naar wens instellen op temperatuur.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: Truma Boiler 5 liter

Bericht door JanW » do 12 okt 2006 22:47

Peter,

Als je in je huidige caravan "verwend" bent met een echte gas/eletraboiler van Truma uit de "B-serie", zou ik geen seconde aarzelen en zo'n apparaat direct bijbestellen,in laten bouwen of over laten bouwen in de nieuw aan te schaffen caravan.
Waarom?
Omdat de Truma Therme natuurlijk slechts een lapmiddel is. Het ding heeft voordelen en nadelen. Eerst maar n's wat nadelen. Er zitten goede exemplaren tussen (waaronder het exemplaar dat in onze Fendt is ingebouwd) maar er zitten ook exemplaren tussen die maar niet op temperatuur willen komen (zoals, kennelijk, die van Jasper). Wat een daarnaast ook een feit is, is de beperkte capaciteit (zoals Jasper reeds opmerkte). Ook een nadeel is de tamelijke vorstgevoeligheid: een restand bevroren water houdt veelal een kapot warmtevat in. ten slotte zou ik nog als nadeel de absolute afhankelijkheid van 230-volt willen noemen: zonder 230 géén warm water -iets dat natuurlijk voor een gasboiler niet op gaat.
Dan de voordelen. het apparaat is erg compact en eigenlijk overal in te bouwen. Daarnaast is het ook tamelijk goedkoop -in elk geval fors goedkoper dan de "B-serie" <echte> boiler die je nu hebt (of apparatuur van Alde: dan sla je overigens 2 vliegen in één klap, want deze zorgt zowel voor verwarming als voor warm water).
Ten slotte warmt het apparaat vrij snel op: met een uurtje heb je doorgaans wel een redelijke hoeveelheid warm water.

Ik weet het wel: in onze volgende caravan komt ofwel een Truma B ofwel een Alde-systeem.
Succes met je keuze!
Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » do 12 okt 2006 23:52

Waarom zou je eigenlijk een uur op warm water gaan zitten wachten als het normaal gesproken in een toiletgebouw te krijgen is :?:
Ik heb nog nooit de behoefte gehad aan warm water wat ik in de caravan zou moeten kunnen tappen. :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » vr 13 okt 2006 08:45

Waarom zou je eigenlijk een uur op warm water gaan zitten wachten als het normaal gesproken in een toiletgebouw te krijgen is
Heeft zo'n Constructam nog geen gasvuur om een ketel water op te zetten :shock: ?
Mijn Bourgeois van '61 heeft dat al standaard ! :wink:
Ik kan kiezen voor een temperatuur tussen 15 en 100 graden :roll: .

kc

Willem2

Bericht door Willem2 » vr 13 okt 2006 08:48

[quote="JasperW"]





en verder omdat je bij wat gewenste koelte met de airmix van onder de caravan die betrekkelijke koelte opwarmt met je boilertje. Dan heb je nog lauwe lucht. Eén van de patenten van Truma?? Je kunt hem dan beter afdoppen (een prop kranten is genoeg) en de slang er langs leggen.

quote]

Bij gebruik van een airmix is het ook de bedoeling dat je de kachel slangen omleid.
verder hebben wij dit jaar een heel seizoen op een camping gestaan,
maar de boiler nog geen minut aan gehad.
vorig jaar wel, nu hebben we wel het type 2 .
en hij werkte perfect.
maar douchen in de caravan :?:
net als deusjevo schreef even naar het toiletgebouw.
in onze camper hadden we ook een Truma B serie

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » vr 13 okt 2006 08:49

kc schreef:
Waarom zou je eigenlijk een uur op warm water gaan zitten wachten als het normaal gesproken in een toiletgebouw te krijgen is
Heeft zo'n Constructam nog geen gasvuur om een ketel water op te zetten :shock: ?
Mijn Bourgeois van '61 heeft dat al standaard ! :wink:
Ik kan kiezen voor een temperatuur tussen 15 en 100 graden :roll: .

kc
Zeker wel, zelfs een dubbel gasvuur wat inhoud dat ik (afhankelijk van de maat pannen) toch zeker wel enkele liters bloody hot kokend water kan maken :wink:
Genoeg voor een onverwachte bevalling gok ik 8)
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » vr 13 okt 2006 08:59

enkele liters bloody hot kokend water kan maken
Heb jij ook tot de laatste druppel heet water uit je ketel pan / moor ? Ik wel 8) .
Niks strikte scheiding tussen koud en warm, al het water zo heet als je wil (tot max 100 graden, maar vind ik ruim voldoende :) ).

kc

Willem2

Bericht door Willem2 » vr 13 okt 2006 09:07

deusjevo[/quote]
Zeker wel, zelfs een dubbel gasvuur wat inhoud dat ik (afhankelijk van de maat pannen) toch zeker wel enkele liters bloody hot kokend water kan maken :wink:
Genoeg voor een onverwachte bevalling gok ik 8)[/quote]


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Willem2 op vr 13 okt 2006 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » vr 13 okt 2006 09:29

Op een boerencamping behoort dit soort bevallingen inderdaad tot de mogelijkheden. 024.gif

Oh ja willem2, staat je BBCode aan in je profiel, je quotes worden een beetje onleesbaar zo.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » vr 13 okt 2006 09:50

En willem2 : dat water voor die bevalling komt van deusjevo, niet van mij. Ik kan alleen maar een ketel water opzetten, niet bevallen (of assisteren bij ?) :wink:

kc

thanks voor de aanpassing
Laatst gewijzigd door kc op vr 13 okt 2006 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem2

Bericht door Willem2 » vr 13 okt 2006 10:00

aangepast :oops:

WL

Bericht door WL » vr 13 okt 2006 10:31

Even terug naar het begin: mijn Truma 5l boilertje is in ongeveer 20 minuten heet.
Indien in één keer gebruikt, b.v. voor afwas goed heet. Bij geleidelijk gebruik, dus steeds een beetje heet water, b.v. met opfrissen, scheren e.d. merk ik dat steeds even warm water minder goed werkt dan in één keer een goede bak vol en eventueel daarna nog een keer. Kennelijk speelt het mengen door de instroom van koud water toch een rol.

Op zich werkt hij goed voor mij. Inderdaad, als we zonder stroom staan moeten we een keteltje water koken en dat doen we dan ook.

WL

Marco 007

Bericht door Marco 007 » vr 13 okt 2006 19:22

Bij mij werkt de 5 liter uitvoering ook prima, warm genoeg om af te wassen (ik schat ong. 60*).

Een nadeel vindt ook ik de afhankelijkheid van de stroompaal, maar in een ander lijntje is de suggestie al gegeven om een 300W (of iets meer) omvormer van 12 -> 220 V te gebruiken.
Ik vraag me nog steeds af hoelang een accu van 100 mAH het dan volhoudt..?
Iemand die dat kan uitrekenen?
In dat geval ben je ook voor warm boiler water onafhankelijk van die stroompaal....!

Marco.

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » vr 13 okt 2006 22:46

Gevonden op iemands website :

Een omvormer die 12 V gelijkstroom omzet naar 230V wisselstroom, lijkt erg nuttig om kleine apparaatjes van thuis ook te gebruiken in de motorhome. Dergelijke omvormers verslinden erg veel energie uit de accu om slechts een gering vermogen af te leveren op 230V. Een dikke leiding is noodzakelijk gezien de grote stroomsterkte. Een stroom tot 16 A vraagt reeds 2,5 vierkante mm, een stroom tot 25A vraagt 4 vierkante mm, enz... Een voorbeeld: een omvormer die 120 watt kan leveren, verbruikt op 12 V, 120w : 12v = 10 A (+ de nodige energie voor zichzelf!) en levert op 230V slechts 120w : 230v = 0,5 A. Bruikbaar: een scheerapparaatje. Onbruikbaar: al de rest...

Een omvormer is een toestel dat uit 12V gelijkstroom, 230V wisselstroom maakt. Handig om toestelletjes met een klein vermogen die op 230V werken, toch in de motorhome te gebruiken.... maar....
Een omvormer die vb 300 watt kan leveren op 230 V moet diezelfde 300 watt + een klein vermogen om te kunnen werken, halen uit onze huishoudaccu ! Hiervoor gebruikt de omvormer 300 : 12 = 25 A met nog +- 1 A voor eigen werking !!! Een ware ”accukiller” dus. Gezien de erg grote stroom die nodig is, moet de omvormer zeer dicht bij de accu gemonteerd worden en met dikke draad ermee verbonden worden (>4 vierkante mm). Kies steeds een omvormer met accubewaking, dwz die zichzelf uitschakelt, vb wanneer de inkomende accuspanning daalt beneden de 11V : dit voorkomt blijvende accubeschadiging. Er bestaan lichtere (vb 150 W op 230 V) maar ook zwaardere omvormers (vb 1000 W op 230V). Advies : liefst niet gebruiken, maar aangepaste toestelletjes kiezen op 12 V.

Dus : onafhankelijk van de stroompaal ? Ik vrees er voor.
Zonnepaneel ? Of panelen ? Twijfelachtig.

Hier kan je er meer over lezen : http://home.tiscali.be/patrik.pectoor/indextechniek.htm


kc

PeterVeerhoff

Bericht door PeterVeerhoff » vr 13 okt 2006 23:47

Dat is nog een flinke discussie geworden, maar daar is het forum voor.
Bedankt voor de reacties, ik weet genoeg.
Mijn gas/electra boilertje moet blijven.
Bij de reacties van de omvormers het ik nog gemist dat de vaak goedkopere geen goede sinus afgeven en dat kan apparaten gemakkelijk onherstelbaar beschadigen en dan is goedkoop duurkoop.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”