Welke gasfles

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
WilliamR

Welke gasfles

Bericht door WilliamR » ma 25 sep 2006 20:14

Hallo allemaal,

welk type gasfles is het handigst ?

Zie bv primagaz fles van 5 kg bij obelink staan maar lees dat ze er ook van 12kg zijn.

In mijn disselbak kan ik er 2 plaatsen maar welk type en hoeveel kg moet ik hebben ?

groetjes Willleam
Laatst gewijzigd door WilliamR op ma 25 sep 2006 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Vroem

Bericht door Vroem » ma 25 sep 2006 20:25

Normaal is 2 flessen van 5 Kg (maar er zien uitzonderingen)

BDoets

Bericht door BDoets » ma 25 sep 2006 20:59

Wij zijn met z'n tweeën en kanmperen meestal 6 weken per jaar, 's zomers. Onze 5 kg gasfles raakt in een jaar meestal nog niet half leeg. Vandaar dat ik het wel met 1 fles durf; als je de kans loopt dat je niet een hele vakantie met één fles redt kan je er beter twee bij je hebben. Het lijkt me niet fijn om in je vakantie naar een vulstation te moeten zoeken...
Ook als je een inruilsysteem hebt kan je beter twee flessen aan boord hebben.
Bart

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » ma 25 sep 2006 21:24

Wij gebruiken zelf 2 kunststof flessen van 5 kg.

Eentje blijft in de disselbak staan om binnen te kunnen kokkerellen.
De andere staat buiten bij de skottel.....om buiten te kokkerellen dus :lol:

kun je makkelijk 3 weken mee vooruit (in de zomer).

Voor vertrek laat ik ze vullen en kunnen we er weer tegen 8)


Trouwens niet in elke dissel past zo'n 10kg. gasfles :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

BDoets

Bericht door BDoets » ma 25 sep 2006 21:29

Oh ja... ik heb een T-stuk met kraan geplaatst in de aansluitslang tussen de tank en de caravan. Daaraan zit 5 meter gasslang, en dan de kraan van de Skottelbraai. Die werkt dus op diezelfde éne gastank. De slang komt uit de op een kier staande disselbakdeksel.
Als die slang ooit vervangen moet worden koop ik er trouwens een iets langer stuk voor...
Bart

Vroem

Bericht door Vroem » ma 25 sep 2006 22:17

Ook van mij nog een oh ja... :lol: In Frankrijk kan je geen gasflessen laten vullen. :wink:

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 25 sep 2006 22:41

Oh ja... ik heb een T-stuk met kraan geplaatst in de aansluitslang tussen de tank en de caravan. Daaraan zit 5 meter gasslang, en dan de kraan van de Skottelbraai. Die werkt dus op diezelfde éne gastank. De slang komt uit de op een kier staande disselbakdeksel.
Ik heb een paar weken terug een buitenkraan aangelegd, die klus nam niet eens zo veel tijd in beslag...

Ik kan niet wachten, om het te gaan gebruiken! ;-)

AmezorC

Bericht door AmezorC » di 26 sep 2006 08:11

Vroem schreef:Ook van mij nog een oh ja... :lol: In Frankrijk kan je geen gasflessen laten vullen. :wink:
Wij hebben er momenteel één van 5Kg...
ik begin te vermoeden dat dat een beetje weinig is.

En aangezien we volgend jaar naar Frankrijk willen :? .
Of kun je daar ook gewoon de algemene flessen kopen
die elders te vullen zijn ?

(dat was wel makkelijk in die gehuurde caravans op locatie...
de beheerder wisselde de gasfles indien nodig :))

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Bericht door BertJan » di 26 sep 2006 17:17

Als je alleen de kookpittengebruikt kan 5 kg gas weken mee, maar als je de kachel gebruikt is 5 kg met een week op.
Een universele gasfles is de campinggazfles deze is wel erg duur maar kan je door heel europa wisselen.
Ik zelf neem altijd twee 5 kg stalen flessen mee, ook voor een enkel weekend is gewoon standaard

groet bertjan

Marco 007

Bericht door Marco 007 » di 26 sep 2006 17:29

Ik heb één fles van 5 kg (BP-light) en is nu half leeg.
Aangezien ik de ruimte in de disselbak niet wil op laten gaan door een fles teveel mee te nemen, heb ik ook een kleine camping gaz fles meegenomen (met een verloopnippel voor de drukregelaar).

Marco.

Vroem

Bericht door Vroem » di 26 sep 2006 21:52

En aangezien we volgend jaar naar Frankrijk willen .
Of kun je daar ook gewoon de algemene flessen kopen
die elders te vullen zijn ?
Buiten de campinggas flessen om (die erg duur zijn) kan je van die 13 kg flessen kopen in Frankrijk.
Maar of je die echt nodig hebt?

Wij nemen altijd twee 5 kg flessen mee ( gevuld) en dan 5 weken vakantie vieren in Frankrijk..........houden dan 1 volle fles over. :wink:

Marco 007

Bericht door Marco 007 » wo 27 sep 2006 17:22

Dat de camping-gaz flessen duur zijn naar verhouding is bekend, maar het voordeel is....

1) Een kleine fles extra voor 'noodgevallen'

2) Camping gaz is overal te vullen of om te ruilen.

Marco.

Vroem

Bericht door Vroem » wo 27 sep 2006 20:15

En daarom nemen wij dus een 2e fles van 5 kg mee (voor die noodgevallen) :wink:

René

Bericht door René » wo 27 sep 2006 20:35

Marco 007 schreef:Dat de camping-gaz flessen duur zijn naar verhouding is bekend, maar het voordeel is....

1) Een kleine fles extra voor 'noodgevallen'

2) Camping gaz is overal te vullen of om te ruilen.

Marco.
helaas nu niet meer.
camping gas is overgenomen door BP.
Ik heb begrepen dat alle metalen flessen eruit gaan.
ook de blauwe campinggasflessen.
in Denemarken, Noorwegen, Denemarken en Finland zijn deze flessen zonder meer niet te vullen.
gr René

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » do 28 sep 2006 07:39

Ik heb al jaren zo'n blauwe campinggasfles, gebruik ik voor mijn BBQ en als reserve. Waar heb je dat gelezen dat ze eruit gaan. Gaan ze ook op kunststof over of verdwijnen ze helemaal.
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Kroko

Bericht door Kroko » do 28 sep 2006 17:02

bertjan schreef:Als je alleen de kookpittengebruikt kan 5 kg gas weken mee, maar als je de kachel gebruikt is 5 kg met een week op.
Een universele gasfles is de campinggazfles deze is wel erg duur maar kan je door heel europa wisselen.
Ik zelf neem altijd twee 5 kg stalen flessen mee, ook voor een enkel weekend is gewoon standaard

groet bertjan
Daar sluit ik me volledig bij aan.
ook wij nemen altijd 2 stalen 5 kg flessen mee. (die trouwens altijd vol zijn voor we vertrekken.)

Vriendelijke groeten kroko

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » vr 29 sep 2006 09:16

helaas nu niet meer.
camping gas is overgenomen door BP.
Ik heb begrepen dat alle metalen flessen eruit gaan.
ook de blauwe campinggasflessen.
in Denemarken, Noorwegen, Denemarken en Finland zijn deze flessen zonder meer niet te vullen.
schreef René

Als dat waar is, is dat de "kip met de gouden eieren slachten".
Ik heb even op de site van Campinggaz gekeken naar adressen : Denemarken en Noorwegen staan er inderdaad niet (meer ?) bij. Finland wel.

kc

BDoets

Bericht door BDoets » vr 29 sep 2006 10:38

Gouden eieren?
Ik vind Camping Gaz een volkomen verouderd systeem, tegen waanzinnige prijzen. Moet je eens kijken hoeveel CG gasflessen er worden aangeboden op Marktplaats, allemaal mensen die tot de conclusie zijn gekomen dat ze geen CG meer willen gebruiken en toch die duurbetaalde fles kwijt willen. Ik gebruik CG alleen nog maar in mijn soldeerbrandertje!
Pech dat in mijn favoriete vakantieland Frankrijk geen gasflessen worden gevuld, maar ik kom voorlopig makkelijk de vakantie (en zelfs het hele kampeerseizoen) door met één 5 kg tank, en zonodig komt er wel een tweede tank naast.
Er is in Frankrijk inmiddels een heel aardig tankje, een vierkant tankje van een of ander composietmateriaal, maar jammergenoeg dus alleen vol verkrijgbaar en niet navulbaar... hier zou nodig eens Europese regelgeving over moeten komen.
Bart

kc
Berichten: 891
Lid geworden op: vr 11 nov 2005 14:59
Locatie: de Belgische Kempen

Bericht door kc » vr 29 sep 2006 11:42

Ik vind Camping Gaz een volkomen verouderd systeem, tegen waanzinnige prijzen.
Over de prijzen kan ik je geen ongelijk geven.
Patje heeft eens een tabel gemaakt met prijsvergelijkingen : :oops: voor CG.
Maar het is wel "gemakkelijk" als je er twee bijhebt : 1 klein en 1 groter. Is de grote leeg, gebruik je de kleine en kan je op zoek naar een nieuwe grote. Als je alleen gas gebruikt voor het koken, heb je er genoeg aan.
Verwarming gebeurt electrisch, koelkast ook.
Maar met de prijzen voor 1 dag elec op de camping, gaat het tegenwoordig ook de hoge kant uit :cry: .
Overschakelen op gas ? Dan is CG inderdaad duur.
Maar waarom vind je het een verouderd systeem ?

kc

BDoets

Bericht door BDoets » vr 29 sep 2006 14:52

kc schreef:Maar waarom vind je het een verouderd systeem ?
Om te beginnen omdat je niet kan bijvullen en dus verplicht bent twee flessen bij je te hebben (of het risico te lopen halverwege het koken met een lege te zitten). En bovendien omdat de tank moet worden aangeschaft door de klant, die hem normaal gesproken niet meer kwijt kan; een beetje klantvriendelijk bedrijf zou de tanks beschoouwen als statiegeld-items.

Wie overigens toch per sé camping gaz wil gebruiken: koop die tank niet in de winkel hè, maar op Marktplaats, voor minder dan de helft. Vervolgens bij een winkel inruilen voor een volle.

Bart

René

Bericht door René » vr 29 sep 2006 19:23

kc schreef:
helaas nu niet meer.
camping gas is overgenomen door BP.
Ik heb begrepen dat alle metalen flessen eruit gaan.
ook de blauwe campinggasflessen.
in Denemarken, Noorwegen, Denemarken en Finland zijn deze flessen zonder meer niet te vullen.
schreef René

Als dat waar is, is dat de "kip met de gouden eieren slachten".
Ik heb even op de site van Campinggaz gekeken naar adressen : Denemarken en Noorwegen staan er inderdaad niet (meer ?) bij. Finland wel.

kc
klopt maar de fles moet worden opgestuurd , kost je min 2 dagen daarbij is de prijs ongeveer €50,-- .
wij stonden in zweden in begin van de vacantie met een lege fles die we wilden laten vullen ,
hebben er maar vanaf gezien.
Daardoor wel vaker naar een camping uit moeten wijken om de koelkast op stroom te zetten.
daar wij alle scandi landen door zijn geweest kan ik dit ook dan zeggen.

P@TJE

Bericht door P@TJE » vr 29 sep 2006 21:29

Wij hebben een bp tank van 10 kg en willen er nog een kleintje aanschaffen voor de scottel. Echt handig die kunsstof flessen, je ziet goed wat er nog in zit en je bespaart gewicht. Het enige nadeel (vind ik) is de aanschafprijs

Patje

Bericht door Patje » za 30 sep 2006 20:44

bdoets schreef:Er is in Frankrijk inmiddels een heel aardig tankje, een vierkant tankje van een of ander composietmateriaal
Volgens mij heeft Bart het over de Shell Cube; dat is inderdaad een kubus van 5 kg. Is ook in andere landen (o.a. bij ons in België) verkrijgbaar. Is wel véél duurder per kg dan de BP flessen.
kc schreef:Patje heeft eens een tabel gemaakt met prijsvergelijkingen
Inderdaad; hier is ie nog een keer voor de geïnteresseerden: Afbeelding
P@TJE schreef:Wij hebben een bp tank (...knip...)Het enige nadeel (vind ik) is de aanschafprijs
Klopt, maar eigenlijk is het een waarborg; je krijgt het volledige bedrag terug als je de fles definitief teruggeeft (enkel voor de 10 kg fles; de 5 kg fles devalueert in waarde)

P@TJE

Bericht door P@TJE » za 30 sep 2006 21:53

Klopt, maar eigenlijk is het een waarborg; je krijgt het volledige bedrag terug als je de fles definitief teruggeeft (enkel voor de 10 kg fles; de 5 kg fles devalueert in waarde)

Klopt als een zwerende vinger en verder (nogmaals) dik tevreden :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”