welke omvormer voor koelkast

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door Chris » za 28 feb 2015 14:08

Hoi Sam2

Dat kan je niet uitrekenen. ( bijna niet)
De KK zal geheel afhankelijk van jou manier van gebruiken ook stroom gebruiken.
Deur vaak open, KK zal vaker aanslaan....
Veel boodschappen er in en weer zal hij een hoop werk hebben om alles koel te krijgen.
Ook de omgevingstemperatuur is van groot belang tot verbruik van stroom.
Andersom... bijna nooit open zal ook minder stroom gebruiken.
Dus.. dat metertje kost misschien € 15,00 en dan kan je exact zien wat de Koelkast gebruikt... gewoon tussen de omvormer en de KK aansluiten.
Uitrekenen is echt bijna niet mogelijk zonder daar zeer uitgebreide berekeningen op los te laten, zal je een hele vakantie aan tijd kosten denk ik.
Kastje om dat metertje met een wandkontaktdoos aan de ene en een wandkontaktsteker aan de andere kant...
Maar.... jou keuze hoor...

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door sam2 » za 28 feb 2015 16:12

RE.gif
Ach de tijd zal het wel uitwijzen, maak mijn geen zorgen.
Heb nog een acculader bij gekocht 40amp, maar is 1 van china ben benieuwt hoelang die weg blijft.
Wat mij opviel het lijkt wel dat; die omvormer die ik in nederland gekocht heb van de zelfde fabriek komt uit china waar ik de acculader gekocht heb.
Nogthans beweerd de verkoper in nederland dat zij niets uit china verkopen.
Hebben de zelfde kleur, grote, model,de doppen scratch.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door Chris » za 28 feb 2015 22:17

Hoi Sam2.

Zou zomaar kunnen hoor.
Al veel vaker gezien, spullen hier in West Europa en exact gelijke uit China.
Enige verschil is de prijs.... en dat is ook vaak een flink verschil.
Ik koop ook vrij vaak in China, soms 2 weken, soms 4 weken wachten, maar altijd succes.
Een keer fout gegaan, geld terug gehad.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door p_vingerhoets » zo 1 mar 2015 11:14

Veel producten met en zonder stekker worden in china, japan en andere landen gemaakt dus de sticker die erop zit met merknaam bepaald de prijs. Er zijn maar weinig van dergelijke producten die in europa gebouwd worden en meestal zij ze dan ook een stuk duurder.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door sam2 » zo 1 mar 2015 14:30

Omdat ik de acculader van 20amp ook aangesloten laat in de caravan kan ik kiezen, dus thuis en op camping acculader 20amp met 14.7en
de chinese acculader 40 amp met 14.4 in bos alle dagen effe laden , op 14.4 maakt dan niet zoveel gassen is beter voor de accu's en de accu moet dan ook niet altijd bomvol zijn.
De kleine omvormer van proosten gaat in de slaapdoos mrgreen.gif zwaaien.gif

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door sam2 » vr 20 mar 2015 11:30

Ter inlichtingen voor de mensen die toch omvormer willen kopen een compressor koelkast 65watt willen laten werken.
Is een omvormer van 600 watt niet goed voor goede werking, in iedergeval heeft de koelkast 2minuten gedraait en omvormer slaag in veiligheid en start niet meer op.
Dus na overleg met verkoper teruggestuurt en ander van 1000 watt.
NU alles perfect.
Heb wel de kabel van omvormer en acculader vervangen.
Dus acculader kabeldikte 16mm2 gezekerd.
En omvomer ,, 35mm2 gezekerd

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door sam2 » vr 20 mar 2015 12:18

@ jan van vijven
De honda is 4 takt, dus u had het aan het juiste eind en was ik totaal mis hoor, dus sorry voor mijn hard roepen. mrgreen.gif schrik.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door Jan van Vijven » vr 20 mar 2015 13:16

Ik heb er weken niet van kunnen slapen....no worries mate :-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door sam2 » za 21 mar 2015 11:47

Effe update, test test.
Omvormer{zuiver sinus} werkt perfect, geen lawaai totaal niets{oude omvormer 300watt konstant brommen},hebben ook een losse afstandbediening bij zodat wij aan en af en controle accu zonder de bank elke keer open te doen,koelkast werkt ook perfect koelt ongeveer tussen de -13 en -17graden, dus 17 slaagt het weer af en op 13 slaag deze weer op.
Het duurt heel lang voor de koelkast weer aanslaagt, maar nu staat deze op vriezen maar als wij in bos alleen maar koelen zal de koelkast nog minder snel aanslaan, dus een verbruik van 50amp per dag, now denk het niet weenie.gif , maar dat zal de toekomst uitwijzen heel waarschijnlijk.
Normaal hebben wij de omvormer voor tv en ontvanger dat is 65watt en de omvormer van de caravan zelf is; let licht, pomp wc, en douche.
Rest is op gas.
Dus als wij per dag niet meer dan 80amp verbruiken is het ok, dan zal de honda de acculader alle dagen 2uur moeten laden, maar hopelijk minder.
Want dat was de bedoeling,sneller geladen minder lawaai en dat heet comfort met een flinke kostprijs mrgreen.gif

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door sam2 » zo 5 apr 2015 08:46

Waarom juist de omvomer van 600 watt het niet kon halen weet ik niet{nogthans hadden ze bij de winkel uitdrukkelijk gezegd perfect omvormer voor koelbox}
Maar het zou best kunnen dat ik eerst de omvormer effe op had moet zetten en dan pas de koelbox, want koelbox knop stond al op onn en daarna de omvomer, dus ja een paar rare geluiden en toen rood licht en piepen mrgreen.gif .
Dan hebben wij alles maar terug gestuurt en in overleg een 1000watt genomen met opleg van 80 €.
Misschien nog niet zo slecht kunnen er in de toekomst nog ander apparaten aan hangen.
Hopelijk verbruiken wij niet meer dan 65ha per dag x2 130ah zonder opladen met honda, dan zal het allemaal wel in de chacosse komen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door Ab » zo 5 apr 2015 12:44

Dat heeft met de piekstroom bij het aanlopen van de compressormotor te maken.
Een lichte omvormer kan daar niet mee omgaan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door sam2 » zo 5 apr 2015 13:09

Dat zou best kunnen hoor, maar alles werkt u perfect dus laat ons hopen voor de toekomst ook haphop.gif

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door sam2 » za 24 dec 2016 15:05

Chris schreef:Hallo Sam2

Ik denk dat je een probleem op je hals haalt met de Mobicool op 12 volt aansluiten.
De koelbox is uitgevoerd met een compressor...
Daar zit de kneep.
Een compressor wil normaal gesproken niet werken op een omvormer, en dat wordt speciaal vermeld bij dit type mobicool.
Zelfs als je dat toch voor elkaar zou krijgen is er geen accu groot genoeg om dat een dag vol te houden.
Een koelkast "zuipt" vermogen, een 12 volt accu kan dat niet aan, 220Volt wel.
Het rekensommetje is heel eenvoudig...
De C40 verbruikt 65 watt, dat is 65:12= ~5,5 ampere, een omvormer verbruikt ook wat, dus samen zal dat snel 7 ampere zijn.
In principe zal een accu van 70 ampere na 10 uur volledig plat zijn, dat haal je echter niet omdat er een onderspanningsbeveiliging in werking zal treden.
De omvormer zal bij een accuspanning van 10,5-11 volt uitschakelen, dat zal al na 4 - 5 uur zijn als je een goede accu hebt.
Op 220volt verbruikt de C40 dus 65 watt, dat is 65 : 220 = ~0,4 ampere.
Dus, op 12 volt verbruikt hij zeker 7 ampere terwijl dit op 220 volt nog geen 0,4 ampere is, daar zit een heel grote "kneep".
Lees de product specificaties hier maar:
http://www.obelink.nl/kampeerartikelen/ ... AtZa8P8HAQ

Sorry, maar een hoop geld uitgeven voor iets wat niet zal werken is gewoon zonde.

Succes
Chris
Ondertussen al verschillende keren getest, werkt perfect op onze omvormer [kerstknipoog.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door Chris » za 24 dec 2016 15:08

Hoi Sam2.

Ik ben verbaast...
Blijkt dat ik als techneut ook niet alles snap.. [kerstmutszwaai.gif]
Wat voor soort accu heb je dan in gebruik hiervoor, moet wel een heel flink exemplaar zijn denk ik.

Hoor het graag van je je.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door sam2 » za 24 dec 2016 15:20

Chris schreef:Hoi Sam2.

Ik ben verbaast...
Blijkt dat ik als techneut ook niet alles snap.. [kerstmutszwaai.gif]
Wat voor soort accu heb je dan in gebruik hiervoor, moet wel een heel flink exemplaar zijn denk ik.

Hoor het graag van je je.

Chris
2x yellow top75 ah parallel geschakeld met 1200watt omvomer en 45amp acculader

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door sam2 » zo 25 dec 2016 13:02

RE.gif effe rechtzetten, is 1000watt zuiver si

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door Nachtuil » di 27 dec 2016 23:17

Ik heb misschien een richtwaarde voor U. In mijn camperbusje gebruik ik een huishoudkoelkast A+++, die waarschijnlijk zuiniger is dan een exemplaar uit de camping-winkel. De omvormer blijft de hele reis aanstaan en verbruikt 1,5 A. Mits nog enkele malen koffie te maken met een waterkoker van 1000W kom ik per dag aan een verbruik van 85 à 100 Ah. Ik had aanvankelijk de koelkast verbouwd met een relais van 12V die de omvormer afschakelde als de koelkast stopte maar daardoor is mijn omvormer van 1500W kapot gegaan. Het stond in de gebruiksaanwijzing, eerst de omvormer aanzetten en dan de belasting inschakelen. Nu gebruik ik een omvormer van 2000W met automatische omschakeling en laadfunctie 14A. De Batterij is 320Ah. De alternator geeft 220A en de laadstroom tijdens het rijden begint met 120A en zakt gelijdelijk, na een uur nog 20A.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door Ab » wo 28 dec 2016 00:52

Serieus spul... [kerstknipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door sam2 » wo 28 dec 2016 17:13

Nachtuil schreef:Ik heb misschien een richtwaarde voor U. In mijn camperbusje gebruik ik een huishoudkoelkast A+++, die waarschijnlijk zuiniger is dan een exemplaar uit de camping-winkel. De omvormer blijft de hele reis aanstaan en verbruikt 1,5 A. Mits nog enkele malen koffie te maken met een waterkoker van 1000W kom ik per dag aan een verbruik van 85 à 100 Ah. Ik had aanvankelijk de koelkast verbouwd met een relais van 12V die de omvormer afschakelde als de koelkast stopte maar daardoor is mijn omvormer van 1500W kapot gegaan. Het stond in de gebruiksaanwijzing, eerst de omvormer aanzetten en dan de belasting inschakelen. Nu gebruik ik een omvormer van 2000W met automatische omschakeling en laadfunctie 14A. De Batterij is 320Ah. De alternator geeft 220A en de laadstroom tijdens het rijden begint met 120A en zakt gelijdelijk, na een uur nog 20A.
Zeker mooi, maar voor caravan is het volgens mij iets te zwaar denk.
Voorlopig gaat alles perfect, dus laat ons hopen [kerstduim.gif]

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door Chris » do 29 dec 2016 23:17

sam2 schreef:
Chris schreef:Hoi Sam2.
2x yellow top75 ah parallel geschakeld met 1200watt omvomer en 45amp acculader
Dat is idd wel heel stevig materiaal...
Je bent denk ik de eerste met 2 Yellowtops van 75 AH parallel geschakeld.
Dat is me een bak vermogen zeg....en ook wel een bak gewicht...
Ik schat effe snel richting 60kg accu's dus.

Mooi man.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door sam2 » vr 30 dec 2016 08:45

RE.gif
Denk dat er geen ander accu de acculader van 45amp aan kan, dus was er geen ander mogelijkheid.

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door pd0bao » vr 30 dec 2016 09:23

RE.gif Deze accucombinatie staat gelijk aan 1 accu van 12 V 150 Ah De lader levert een max stroomsterkte van 30 procent Dat is,bij een geregelde lader niet teveel : Ctek vermeldt zelfs een minimaal accuvernogen van 2x het laadvermogen van de lader! Dus voor mijn 10 À lader minimaal een 20 Ah accu.Niet dat het veel zin heeft om de laadduur te beperken : de bulklaadduur wordt wel verkort maar de absorptietijd verlengd. Het omschakelpunt 14,4 V (AGM/winter loodzuur 14,7V) wordt sneller bereikt maar daarbij is 70 tot 90 pro cent ingeladen: 90 procent bij lagere stroomsterkte , 70 procent bij hogere stromen. Groet Jaap

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door sam2 » vr 30 dec 2016 09:39

RE.gif
Denk toch dat er veel accu snel naar de hemel zullen gaan als er met 45amp geladen word.uit gezonderd yellow en mastervolt.
Dat is mij toch duidelijk gemaakt door de verkopers

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door theotrucker » vr 30 dec 2016 13:12

De laadstroom wordt gelukkig bepaald door de inwendige weerstand van de accu en de spanning.
Dus een kleinere accu zal nooit zo'n hoge stroom afnemen.
Of je moet er 24 V opzetten.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: welke omvormer voor koelkast

Bericht door Ab » vr 30 dec 2016 14:09

Dat klopt.
De nieuwere Lifepo 4 accu's kunnen overigens wel veel meer stroom opnemen.
Die kan je in sommige gevallen binnen de 2 uur of nog veel korter weer helemaal vol laden.
Wel duur..maar ze worden langzaamaan steeds goedkoper.
Het grote voordeel is het gewicht.
Ook heb je veel minder Ah nodig voor dezelfde of meer capaciteit, omdat je ze bijna volledig leeg kunt trekken.
Ik denk dat een 75 Ah vergelijkbaar is met 175 Ah loodzuuraccu, of 130 Ah Yellowtop. (ruw geschat)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”