Opslag gasflessen niet in de stalling. Waar dan wel??

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Arriekit

Opslag gasflessen niet in de stalling. Waar dan wel??

Bericht door Arriekit » ma 21 aug 2006 15:17

Ik heb begrepen dat de gasflessen niet in de caravan mogen blijven als hij naar de stalling gaat.
Dit ivm verzekeringstechnische toestanden.
Nu heb ik uit de voorwaarden van mijn opstalverzekering begrepen dat mijn verzekeraar er ook niet blij mee is als ik de flessen thuis opsla (ikzelf trouwens ook niet.... :? ).
Ben reuzebenieuwd hoe anderen hiermee omgaan.

Citrorob

Re: Opslag gasflessen niet in de stalling. Waar dan wel??

Bericht door Citrorob » ma 21 aug 2006 15:32

Arriekit schreef:Ik heb begrepen dat de gasflessen niet in de caravan mogen blijven als hij naar de stalling gaat.
Dit ivm verzekeringstechnische toestanden.
Nu heb ik uit de voorwaarden van mijn opstalverzekering begrepen dat mijn verzekeraar er ook niet blij mee is als ik de flessen thuis opsla (ikzelf trouwens ook niet.... :? ).
Ben reuzebenieuwd hoe anderen hiermee omgaan.
Ik ben wel benieuwd naar de tekst. :?:
Bij mij staan ze overigens gewoon in de garage.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » ma 21 aug 2006 15:35

Eén tot twee gasflesjes van 5 tot 10 kg mag te allen tijd.
Dat kan je bijvoorbeeld gebruiken voor een lasbrandertje dat je voor de hobby gebruikt of voor de skottelbraai (i.p.v. de BBQ).

Ik bewaar de gasfles gewoon in mijn droge schuur.

gastjw

Bericht door gastjw » ma 21 aug 2006 16:04

Volgens brandbeveiligings- en bouw- en gebruiksverordeningen mocht je altijd twee gasflesjes in een voor woning bestemd verblijf opslaan.
Dat was een uitvloeisel van het aloude gebruik om te koken op flessegas.
Of het nog zo is weet ik niet.

In elk geval is het verstandig om rekening te houden met de kans dat er een keer gas ontsnapt. En dat dan weg kan.

Zo kun je de flessen beter buiten opslaan dan binnen. En in elk geval niet in een ruimte die onder het maaiveld is gelegen. (bijv. en souterrain)
Op een balcon is prima, ook al kan de zon er pal op staan en de flessen gloeiend warm maken. Daar kunnen ze tegen. Maar je kunt ze ook wat afschermen.

Als je het in een schuur of garage opslaat denk dan aan voldoende ventilatie langs de grond. (propaan en butaan zijn zwaarder dan lucht). In een garage hoort trouwens zo'n ventilatie aanwezig te zijn. Maar die stopt men nogal eens dicht.
Kijk ook even of de electrische installatie zodanig is dat vonken van het aandoen van bijv. het licht een eventueel aanwezig gasmengsel niet kunnen ontsteken.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7811
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Bericht door Nimma » ma 21 aug 2006 16:05

Mijn 2 grijze flessen staan in de garage, en die staat weer een eind van mijn huis met een paar andere garages :lol:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: Opslag gasflessen niet in de stalling. Waar dan wel??

Bericht door Renaat » ma 21 aug 2006 16:20

Arriekit schreef:Ik heb begrepen dat de gasflessen niet in de caravan mogen blijven als hij naar de stalling gaat.
Ben reuzebenieuwd hoe anderen hiermee omgaan.
Hoi,

Wij hebben 3 gasflessen in de caravan: 2 Twiny flessen van 6kg en een grote campinggasfles.
Tijdens de stalling van de caravan staan ze thuis, onder een afdak, 2 m boven de grond.

Nooit binnen wegens ontploffingsgevaar door een ev. vonk van een lichtschakelaar. Zeker niet in de kelder! Gas is zwaarder dan lucht en verzamelt zich op de bodem...maar dat is reeds aan de orde geweest 8)

grt Renaat
Laatst gewijzigd door Renaat op ma 21 aug 2006 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Pimpampoentje

Bericht door Pimpampoentje » ma 21 aug 2006 16:38

1 caravan fles + enkele blauwe fossielen staan gewoon in de garage. :oops: Nooit aan het ontploffingsgevaar gedacht. Trouwens die flessen zijn allemaal nagenoeg leeg aangezien ik ze in het voorjaar pas weer laat vullen. Hmm dan staan ze toch een deel van de tijd vol in de garage. Zit hier soms een gat in de markt te gapen? Gasflessen opslag & co :shock:

P@TJE

Bericht door P@TJE » ma 21 aug 2006 17:55

Ik heb hem gewoon in de stal staan. En die staat weer 10 meter van het huis af.

Stef

Bericht door Stef » ma 21 aug 2006 18:43

Bij mij staan de 2 stalen flessen ook gewoon in de garage.

Gebruikersavatar
Diesel
Erelid
Berichten: 1996
Lid geworden op: do 9 jun 2005 21:01
Locatie: Nederland

Bericht door Diesel » ma 21 aug 2006 20:14

ha ha bij de buren in de garage :wink:

Gebruikersavatar
Brenda
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 16 jun 2006 20:53
Locatie: Drenthe

Bericht door Brenda » ma 21 aug 2006 20:55

diesel schreef:ha ha bij de buren in de garage :wink:
Goed idee! Ik zal mijn buren eens vragen of ze nog ruimte over hebben :lol:

Er staan er nu 4 bij ons in de garage :oops: , maar heb er 2 te koop staan wegens overtollig (kopen iemand?? zie marktkraam)
Groetjes Brenda

Audi 2013 en Home Car Racer Spirit 45 uit 2004

Kroko

Bericht door Kroko » ma 21 aug 2006 20:56

Bij mij staan er 2 gasflessen in het tuinhuisje. Wat dan weer een dikke 40 meter van het huis staat. Als mijn flessen ontploffen dan zijn alleen de kippen van de buurman in gevaar. :lol: :lol: :lol:

vriendelijke groeten kroko

Patje

Bericht door Patje » di 22 aug 2006 08:42

Toen we een stalling huurden, hielden we de fles bij ons thuis in de garage. Onze caravan staat nu naast het huis en de gasfles blijft gewoon in de disselbak zitten (weliswaar kraan dicht).
In onze garage staat overigens nog een 18 kg propaanfles voor de watergeiser in de badkamer. Die moeten we ooit nog eens vervangen door eentje op aardgas, maar tot dan doen we het met een fles. En die staat dus ook gewoon binnen.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » wo 6 sep 2006 22:18

Als de caravan naar de stalling gaat hebben wij de gasflessen in het tuinhuisje (30 m vanaf woonhuis) staan waar ook de BBQ staat :lol: :lol: :wink:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Kampeerbeer

Bericht door Kampeerbeer » do 7 sep 2006 21:31

Natuurlijk gewoon in de garage.
De flessen zijn top veilig zolang u er ook normaal mee om gaat.
Niet in de directe zon, bescherm de gasinlaat en kraan.
Stapel geen onodige rommel boven op de flessen.
Zet ze altijd op de grond buiten bereik van kinderen.

De flessen zelf zijn goed getest en kunnen heel wat hebben.
:D We moeten het alleen niet gaan uitproberen

Vroem

Bericht door Vroem » za 9 sep 2006 12:10

Ook bij mij in de garage :wink:

Bertrand

Bericht door Bertrand » wo 13 sep 2006 00:20

In mijn stalling mogen de gasflessen gewoon in de disselruimtevan de caravan blijven staan. Voor de winter draai ik wel de kraan dicht.

Oh ja, de caravanstalling ligt achter in de tuin en is helaas elk jaar vol geboekt.

Marco 007

Bericht door Marco 007 » vr 22 sep 2006 13:41

Ik heb ze ook in het houten tuinschuurtje staan, weliswaar 2 meter naast het huis, maar goed.....

Marco.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”